AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Har i mange år slitt med rygg og nakkesmerter, vil si jeg har hatt det i ca 20 år nå. Brukt enormt mye penger på behandling som ikke fungerer annet enn der og da. Har nå gått til kiropraktor en lang periode, han har sendt meg i MR uten resultat og prøvd mange forskjellige metoder for å få meg bedre. Han lurer nå på om jeg kan ha fibromyalgi. Jeg sliter som sagt med rygg og nakkesmerter, fryser innenfra, mye hodepine, slapp og trøtt. Vi har fibromyalgi i familien så det er vel ikke helt usannsynlig at jeg kan ha det. Hadde også vært greit å få en knagg å henge det på, samtidig som jeg håper det ikke er det i og med at jeg leser at det bare blir verre. Har bestilt meg legetime for å få sjekkey ut dette. Noen med fibromyalgi som kan si noe om det?Anonymous poster hash: 72227...c86
Gjest auroravictoria Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 En enkel test viser om du har triggerpunktene. Fibromyalgi trenger ikke å bli værre. Det kan ble bedre og også forsvinne helt.
Gjest Solstråla88 Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Jeg fikk vite i sommer at keg har fibromyalgi. Det som fungerer best for meg er aktivitet. Som legen på sykehuset sa, fibromyalgi betyr muskelsmerter. Hvis musklene stivner får du mer vondt. Så keg ville forsøkt å svømme noen dager i uken, det vil føles værre helt i starten, for så å bli gradvis bedre. 1
OPIgirl Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 En enkel test viser om du har triggerpunktene. Fibromyalgi trenger ikke å bli værre. Det kan ble bedre og også forsvinne helt. Du må teste positivt på mist 8 av 12 triggerpunkter. Man blir ikke helt frisk av fibromyalgi. Det er en kronisk sykdom. Den forverres ofte ved økt alder.Selv har jeg hatt Fm i 14 år nå.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Hvis du starter og trene kan det og hjelpe men det tar tid. Kroppen trenger og være i bevegelse. Jeg har selv fått erfare dette. Kiropraktor nytter der og da men man må gjøre masse selv også. Anonymous poster hash: 9c7eb...5cf
Gjest auroravictoria Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Du må teste positivt på mist 8 av 12 triggerpunkter. Man blir ikke helt frisk av fibromyalgi. Det er en kronisk sykdom. Den forverres ofte ved økt alder.Selv har jeg hatt Fm i 14 år nå. Jo du kan bli helt frisk av ulike grunner.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 TS her. Jeg leste at man måtte teste positivt på 11 av 18 triggeepunkter. Har prøvd å trykke på disse og de aller fleste er ømme, men skal de være skikkelig vonde og hvor hardt skal en trykke? Jeg er i aktivitet (litt mindre nå på vinteren enn på sommeren), og merker at smertene blir mindre når jeg er i mye aktivitet. Har ei nabodame med sykdommen og hun er 50% ufør grunnet dette. Har også en tante med sykdommen som er ufør. Har ingen ønsker om å havne i denne situasjonen, men er det slik at en må forvente å bli verre og verre med årene til en faktisk ikke greier å jobbe lenger? Tenker i forhold til om jeg burde skaffe meg en uføreforsikring ASAP?Anonymous poster hash: 5d273...6b7
OPIgirl Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 (endret) Jo du kan bli helt frisk av ulike grunner. Hva baserer du de grunnene på? Har du en seriøs link til dette? Om man kan bli helt frisk av Fm, ville jo være en sensasjon. Ingen har blitt frisk av denne sykdommen ennå. Hvordan kan de det når forskere ikke engang er sikre på årsaken til at noen får denne sykdommen. Endret 7. februar 2015 av OPIgirl
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #9 Skrevet 7. februar 2015 TS her. Jeg leste at man måtte teste positivt på 11 av 18 triggeepunkter. Har prøvd å trykke på disse og de aller fleste er ømme, men skal de være skikkelig vonde og hvor hardt skal en trykke? Jeg er i aktivitet (litt mindre nå på vinteren enn på sommeren), og merker at smertene blir mindre når jeg er i mye aktivitet. Har ei nabodame med sykdommen og hun er 50% ufør grunnet dette. Har også en tante med sykdommen som er ufør. Har ingen ønsker om å havne i denne situasjonen, men er det slik at en må forvente å bli verre og verre med årene til en faktisk ikke greier å jobbe lenger? Tenker i forhold til om jeg burde skaffe meg en uføreforsikring ASAP?Anonymous poster hash: 5d273...6b7 Om du allerede mistenker det - og noen har begynt å utrede det - så er det uansett for sent med uføreforsikring. De vil garantert ikke dekke noe som man mistenker før man tegner forsikring. Jeg ville også sterkt vurdert å starte i andre enden: dvs. konsentrere deg om hvordan du kan leve med det og jobbe og som best unngå at det blir verre (du har fått flere råd i denne tråden om det). Istendenfor å begynne å spekulere i uføretrygd. Da har du jo gitt opp før du har begynt!!! Anonymous poster hash: 4b313...d5d 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Det kommer nok et punkt hvor nav slutter å godkjenne ufør søknader for fibromyalgi. Det er veldig mange som har sykdommen, og det er fullt mulig å leve som normalt med den. Hvis dubhar god erfaring med aktivitet og blir bedre av det er det jo bare å fortsette å holde seg i aktivitet. Hr selv fibromyalgi, og uførtrygd er det siste keg tenker på.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #11 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ble diagnostisert med Fibromyalgi for år siden, jobber 100% og har tenkt å fortsette med det Men jeg har en dame som kommer å vasker hjemme hos meg annenhver uke, for det klarer jeg ikke. Statistikken viser at veldig høy- %andel av kvinner blir uføretrygdet før pensjonsalder, og jeg havner nok i den statistikken jeg også, men ikke på flere år enda. Uføreforsikring er nok dessverre forsent å tegne, du kan selvfølgelig, men da med de fleste muskel/ledd/skjelett plager som unntak hos deg, for det vil forsikringsselskapet mene det er følgesykdommer av allerede påviste plager, og du vil ikke være forsikret for slike ting. For å si det slik så var det en kollega som ikke fikk uføreforsikring grunnet 2 kiropraktor besøk 8 år tidligere da hun var gravid, enn når uføreforsikringen skulle tegnes, og helsevurdering som man selv skriver på ære og samvittighet ble skrevet. Man undertegner også på at forsikringsselskapet kan innhente informasjon fra lege osv. Anonymous poster hash: a52da...9dc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #12 Skrevet 7. februar 2015 Fibromyalgi kan ses på hjernescanning og ved å måle nivået av signalatoffet IL8. Anonymous poster hash: 151da...49e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #13 Skrevet 7. februar 2015 Fibromyalgi kan ses på hjernescanning og ved å måle nivået av signalatoffet IL8. Anonymous poster hash: 151da...49e MR? Hvordan kan man se det der?Anonymous poster hash: 3cae2...da7
Gjest auroravictoria Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Hva baserer du de grunnene på? Har du en seriøs link til dette? Om man kan bli helt frisk av Fm, ville jo være en sensasjon. Ingen har blitt frisk av denne sykdommen ennå. Hvordan kan de det når forskere ikke engang er sikre på årsaken til at noen får denne sykdommen. Det er da vel mange som har blitt helt frisk. Veldig spesielt om du ikke har hørt om det før. Noen har blitt friske av lavkarbo, ekskludering av div matvarer f.eks. vektnedgang og trening har funket for noen. Inntak av fiske og olivenolje, Tilskudd av kraftige doser D vitamin..Osv osv...Det er mange som blir diagnosert med fibromyalgi som egentlig har andre problemer. Fibromyalgi er en diffus sykdom og en fellesbetegnelse på ukjent sykdom. Det jeg opplever er at veldig mange med fibro nekter for at de kan bli frisk og nermest klamrer seg til diagnosen. Jeg skjønner mange blir irritert nå, men det er fakta for veldig mange. Du kan bli frisk. Google "frisk av fibromyalgi" å du får mange solskinnshistorier. 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Det er da vel mange som har blitt helt frisk. Veldig spesielt om du ikke har hørt om det før. Noen har blitt friske av lavkarbo, ekskludering av div matvarer f.eks. vektnedgang og trening har funket for noen. Inntak av fiske og olivenolje, Tilskudd av kraftige doser D vitamin..Osv osv...Det er mange som blir diagnosert med fibromyalgi som egentlig har andre problemer. Fibromyalgi er en diffus sykdom og en fellesbetegnelse på ukjent sykdom. Det jeg opplever er at veldig mange med fibro nekter for at de kan bli frisk og nermest klamrer seg til diagnosen. Jeg skjønner mange blir irritert nå, men det er fakta for veldig mange. Du kan bli frisk. Google "frisk av fibromyalgi" å du får mange solskinnshistorier. Fibromyalgi er en felles betegnesle ja, på muskelsykdom, fet er jo nettopp det det betyr, muskel plager!! Og nei, det er en kronisk sykdom overlegen på sykehuset her sa man ikke blir frisk av.. 1
Gjest crem Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Det er da vel mange som har blitt helt frisk. Veldig spesielt om du ikke har hørt om det før. Noen har blitt friske av lavkarbo, ekskludering av div matvarer f.eks. vektnedgang og trening har funket for noen. Inntak av fiske og olivenolje, Tilskudd av kraftige doser D vitamin..Osv osv...Det er mange som blir diagnosert med fibromyalgi som egentlig har andre problemer. Fibromyalgi er en diffus sykdom og en fellesbetegnelse på ukjent sykdom. Det jeg opplever er at veldig mange med fibro nekter for at de kan bli frisk og nermest klamrer seg til diagnosen. Jeg skjønner mange blir irritert nå, men det er fakta for veldig mange. Du kan bli frisk. Google "frisk av fibromyalgi" å du får mange solskinnshistorier. tror ikke du vet helt hva fibromyalgi er.. aldri hørt om noen som har blitt friske fra dette, da det er en kronisk sykdom..
OPIgirl Skrevet 9. februar 2015 #17 Skrevet 9. februar 2015 Det er da vel mange som har blitt helt frisk. Veldig spesielt om du ikke har hørt om det før. Noen har blitt friske av lavkarbo, ekskludering av div matvarer f.eks. vektnedgang og trening har funket for noen. Inntak av fiske og olivenolje, Tilskudd av kraftige doser D vitamin..Osv osv...Det er mange som blir diagnosert med fibromyalgi som egentlig har andre problemer. Fibromyalgi er en diffus sykdom og en fellesbetegnelse på ukjent sykdom. Det jeg opplever er at veldig mange med fibro nekter for at de kan bli frisk og nermest klamrer seg til diagnosen. Jeg skjønner mange blir irritert nå, men det er fakta for veldig mange. Du kan bli frisk. Google "frisk av fibromyalgi" å du får mange solskinnshistorier. Jeg forholder meg bare til det leger og forskere har kommet frem til jeg.Fm er ikke lenger en diffus diagnose. Siden det er en kronisk sykdom, blir man ikke frisk. Hvorfor i himmelens navn skulle vi som har denne sykdommen klamre oss til diagnosen?Kjenner at jeg blir mektig irritert over det du sier. Tror du ikke jeg og sikkert mange andre har prøvd det du nevner over her? Google man ting, får man svar på de mest utrolige ting. Historiene der er ofte sludder og vås. Jeg forholder meg heller til Norges Fibromyalgi Forbund. Noe som er mer seriøst enn Google noengang vil bli.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #18 Skrevet 9. februar 2015 http://www.fibromyalgi.no/Forum/Hverdagsprat/ENDRET-KOSTHOLDET-OG Anonymous poster hash: 121ca...e9b 1
Gjest auroravictoria Skrevet 9. februar 2015 #19 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Fibromyalgi er en felles betegnesle ja, på muskelsykdom, fet er jo nettopp det det betyr, muskel plager!! Og nei, det er en kronisk sykdom overlegen på sykehuset her sa man ikke blir frisk av.. tror ikke du vet helt hva fibromyalgi er.. aldri hørt om noen som har blitt friske fra dette, da det er en kronisk sykdom.. Jeg forholder meg bare til det leger og forskere har kommet frem til jeg.Fm er ikke lenger en diffus diagnose. Siden det er en kronisk sykdom, blir man ikke frisk. Hvorfor i himmelens navn skulle vi som har denne sykdommen klamre oss til diagnosen?Kjenner at jeg blir mektig irritert over det du sier. Tror du ikke jeg og sikkert mange andre har prøvd det du nevner over her? Google man ting, får man svar på de mest utrolige ting. Historiene der er ofte sludder og vås. Jeg forholder meg heller til Norges Fibromyalgi Forbund. Noe som er mer seriøst enn Google noengang vil bli. Jeg har fibromyalgi selv og har vært på både langtids og kortidsbehandlinger. Fysioterapeut, samt flere leger har sagt til meg at MANGE har blitt FRISKE av fibromyalgi. De har OGSÅ sagt at JEG kan bli det. Men fortsett å lev i deres negative verden, så får dere nok ha diagnosen hele livet skal dere se! Det er akkurat dette jeg snakker om, dere vil jo ikke en gang høre? Hva om dere heller tenkte: "å så fint at noen blir friske. Det har jeg også mål om å bli" Jeg kommer aldri - jeg mener aldri til å godta denne sykdommen. Og samme hva folk sier så skal jeg bli frisk! Jeg har flere bekjente og også et par familiemedlemmer som har blitt _nesten_ helt bra! Jeg vet om EN som har blitt helt frisk. Å nei, ingen jeg har lest om på nettet. Dette er mennesker jeg kjenner. Endret 9. februar 2015 av auroravictoria 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har fibromyalgi selv og har vært på både langtids og kortidsbehandlinger. Fysioterapeut, samt flere leger har sagt til meg at MANGE har blitt FRISKE av fibromyalgi. De har OGSÅ sagt at JEG kan bli det. Men fortsett å lev i deres negative verden, så får dere nok ha diagnosen hele livet skal dere se! Det er akkurat dette jeg snakker om, dere vil jo ikke en gang høre? Hva om dere heller tenkte: "å så fint at noen blir friske. Det har jeg også mål om å bli" Jeg kommer aldri - jeg mener aldri til å godta denne sykdommen. Og samme hva folk sier så skal jeg bli frisk! Jeg har flere bekjente og også et par familiemedlemmer som har blitt _nesten_ helt bra! Jeg vet om EN som har blitt helt frisk. Å nei, ingen jeg har lest om på nettet. Dette er mennesker jeg kjenner. Så flott at du vil tro på det! Jeg velger og tro på hva medisinsk personell forteller meg. Dessuten klarer jeg å leve et flott liv med fibromyalgi. Ved jevnlig aktivitet i hverdagen og normalt kosthold holder jeg sykdommen i sjakk. Jeg gidder faktisk ikke og begynne på lavkarbo og glutenfri kost fordi noen tror dette fungerer når det ikke finnes dokumentert effekt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå