Gå til innhold

Matpenger

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hvor mye bruker dere på mat i uka, og hvor mange er dere i husholdningen?

Vi bruker fra 500 (sjelden...) til 750 (oftere) kroner i uke, og vi er et voksent par. Lurer på om det er mye eller lite i forhold til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er to voksne og bruker et sted mellom 4000 og 5000 kroner på mat i mnd. Så det er litt varierende hvor mye det blir i uka, som oftest rundt 1000 kroner da. Hvor mye man bruker kommer kanskje litt an på hva man spiser da, kan ikke fordra frossen mat/boksemat/posemat og det meste annet som er billig, dermed blir handlingen noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Hvis dere klarer dere på mellom 500 og 750 i uka, bruker dere lite :o Vi er også et voksent par, men jeg elsker råvarer og å lage mat. Men selv om vi ikke har middag hver dag (pga ulik arbeidstid) bruker vi nok mellom 750 og 1000 kroner pr uke.

Vi spiser så i si aldri ferdigmat eller posemat, så da blir nok maten dyrere enn den kunne blitt. Jeg forsøkte meg i forrige uke på å lage fiskesuppe fra pose med skalldyrblanding tilsatt, men etterpå føltes det som jeg ikke hadde spist middag, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det går lite i ferdigmat her i huset, så vi sparer kanskje penger der? Men vi kjøper stort sett økologiske varer når vi får tak i det, eller Faire Trade når det er å oppdrive. Men vi er vegetarianere, så vi sparer kanskje inn på ikke å kjøpe fisk og kjøtt? Aner ikke prisen på det, men det er sikkert dyrere enn bønner, linser, frukt og grønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hm... kanskje vi bruker mer penger enn jeg innbiller meg? Den eneste ferdigmaten som brukes her i gården er Ristorante pizzaen med Mozarella (nam!), økologiske tomater på boks og - nei det var visst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Tips: prøv å spar på ALLE kvitteringer fra matrelaterte innkjøp i en boks; spar i én måned, og legg sammen....(ikke i desember, da)

Jeg gjorde det en gang, og fikk sjokk. Jeg brukte 3000 kroner på mat på en måned, og det var mens jeg bodde alene. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en voksen og et barn, vi bruker nesten ikke ferdig varer. Vi bruker 550 i uken på mat og hygiene artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at ferdigmat er billigere enn å bruke ordentlige råvarer...

Det er mitt inntrykk også. Poser og hermetikk er mye billigere enn å kjøpe ferskt kjøtt og grønnsaker. vi kjøper aldri ferdigmat, og bruker dermed relativt mye penger på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: prøv å spar på ALLE kvitteringer fra matrelaterte innkjøp i en boks; spar i én måned' date=' og legg sammen.... [/quote']

Dette gjør sambo og jeg hver måned. Vi bruker ca 2000-2500kr pr mnd på mat. (Handler basisvarer på rema, og "det extra" på mega.)

Vi lager maten som regel fra bunnen av (, selv om jeg er veldig glad i boks-mat...))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi (et par) bruker minst 4000kr på mat i måneden, da er ikke lunsj på jobben tatt med (bruker ca 1500kr på det) og restaurant/kafe tatt med (minst en gang i uka).

Vi kjøper gode råvarer, og lager det meste fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hva vi bruker på mat i uken. Prøver å være økonomisk på den måten at jeg har rimelig god oversikt over hva vi har i kjøleskapet og matskapet slik at vi får brukt opp maten mens den er fersk og god og slipper å kaste noe fordi det er blitt gammelt. Baker også brød og rundstykker når jeg har tid. Det sparer man jo noen kroner på og det smaker mye bedre :) . Ellers kjøper vi stort sett det vi har lyst på som inngår i et sundt og bra kosthold, og noe ekstra godt til helgen.

Det var et år vi hadde veldig dårlig råd. Da klarte vi oss på 1500 kroner i matpenger i måneden uten at kostholdet ble dårlig av den grunn. Det krevde imidlertid virkelig nøye planlegging og masse arbeid og tankevirksomhet (etter min oppfatning er det mye billigere å lage all mat fra grunnen, ikke bruke boksemat, frossenmat osv.) Nå når vi har grei økonomi prioriterer jeg å bruke tid og krefter på andre ting og heller noen hundralapper mer i måneden på maten. For eksempel kjøper jeg av og til sånne feridigmiddager som ligger i poser og bare varmes opp i en kjele. De er dyre, men da kan jeg leke en halvtime ekstra med datteren istedenfor å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er blakke, kan vi spise godt for et par hundrelapper i uken.

Når vi har mye penger, bruker vi også mer, på råvarer, salat, grønnsaker og frukt etc.

Så det variere veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er singel og bruker 300-400 i uka på mat og alt det andre som lander i handlevogna.

Jeg stinker på kjøkkenet, spiser sjeldent ute, men er ofte på middag hos familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Mitt inntrykk er at ferdigmat er billigere enn å bruke ordentlige råvarer...

Mat laget fra bunnen av, er absulutt det beste, om du begynner å rekne over det, vil du nok finne ut å bruke råvarer er billigst.

Og tenk hvor lite næring som er i ferdigmat i forhold til når det er laget fra råvarene.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 5000 på mat, hygiene- og vaskeartikler.

Vi er to voksne + to tenåringer som har "vanlig samvær" og er borte en dag i uke og annenhver helg + to tenåringer som er her en dag i uka samt annenhver helg. Hvis jeg ikke tenker helt feil så blir det egentlig to tenåringer 100% av tiden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne og en liten baby.

Siden jeg ikke ammer pga at jeg mistet melka så har jeg funnet ut av vi bruker mellom 3000-4000 i mat og husholdningsartikler i mnd.

Jeg bruker og handle inn stort når jeg handler og fryser det som kan fryses.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...