Gå til innhold

Huseier var i leiligheten, uten forvarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huseier har vært i leiligheten min, da tappen til vannet er i min del av huset. Har de lov til det uten forvarsel?

Jeg takler ikke at andre er i leiligheten min når det er så rotete, og kunne gjerne tenke at de sa ifra og ikke bare låste seg inn. Første gang var jeg ikke der, men kjente at noen hadde vært der. Får bekreftelse en time senere, når han går rett inn igjen etter at jeg har kommet hjem. Satt i stua og hørte noen bare gå rett inn. Fikk litt sjokk....

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huseier har vært i leiligheten min, da tappen til vannet er i min del av huset. Har de lov til det uten forvarsel?

Jeg takler ikke at andre er i leiligheten min når det er så rotete, og kunne gjerne tenke at de sa ifra og ikke bare låste seg inn. Første gang var jeg ikke der, men kjente at noen hadde vært der. Får bekreftelse en time senere, når han går rett inn igjen etter at jeg har kommet hjem. Satt i stua og hørte noen bare gå rett inn. Fikk litt sjokk....

Anonymous poster hash: 15515...524

Nei det er ikke lov, har hatt samme problem!

Anonymous poster hash: 7f1c7...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, og det skal du presisere overfor ham.



Anonymous poster hash: 93e99...667
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren har ikke lov til å gå inn i leiligheten du leier uten å gjøre en avtale med deg først:

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx

"(…) utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende.

Så enkelt er det, og det er temmelig utrolig at en del utleiere ikke har skjønt en så grunnleggende regel. Egentlig er den så selvsagt at det burde vært unødvendig å presisere den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren har ikke lov til å gå inn i leiligheten du leier uten å gjøre en avtale med deg først:

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx

"() utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende.

Så enkelt er det, og det er temmelig utrolig at en del utleiere ikke har skjønt en så grunnleggende regel. Egentlig er den så selvsagt at det burde vært unødvendig å presisere den.

Burde jeg gjøre noe mer enn å si fra? Hva om han har gjort det tidligere når han ser at bilen er borte? Hadde bilen på verksted når det skjedde, så mest sannsynlig har han trodd at ingen var hjemme og tatt seg litt til rette...

Hadde selvsagt latt han komme inn, men ham banket ikke på en gang. Jeg låser døra når jeg er hjemme og han låste seg direkte inn. :(

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med "tappen til vannet" er jo litt uvisst, men dersom det er hovedkranen og han trengte å stenge den så har han lov. Dog bør han kontakte deg først.

Anonymous poster hash: df5ff...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde jeg gjøre noe mer enn å si fra? Hva om han har gjort det tidligere når han ser at bilen er borte? Hadde bilen på verksted når det skjedde, så mest sannsynlig har han trodd at ingen var hjemme og tatt seg litt til rette...

Hadde selvsagt latt han komme inn, men ham banket ikke på en gang. Jeg låser døra når jeg er hjemme og han låste seg direkte inn. :(

Edit:

Dagen etter har han banket på og kommet inn for samme grunn, men var midt i middag og syntes det var ubehagelig, men klarte ikke si nei. Kun gjerne tenkt meg en forvarsel på å få besøk på gjeldende tidspunkter.

(Takker for at jeg ombestemte meg for å dusje... Hadde ikke hatt mange klær på meg når jeg plutselig fikk besøk...).

TS

Anonymous poster hash: 15515...524

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vanlig husleiekontrakt, TS? Og står det noe i den om adgang til leiligheten?

En ting er nemlig hva husleieloven sier. En annen ting er at det kan være avtalt unntak fra denne paragrafen. Da skal det i såfall stå i husleiekontrakten din (som begge har akseptert og undertegnet)



Anonymous poster hash: 45a1f...516
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med "tappen til vannet" er jo litt uvisst, men dersom det er hovedkranen og han trengte å stenge den så har han lov. Dog bør han kontakte deg først. Anonymous poster hash: df5ff...ca6

Må vannet stenges så stenger de vannet før de varlser, eller blir det bløtt overalt.

Anonymous poster hash: 7eb4d...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med "tappen til vannet" er jo litt uvisst, men dersom det er hovedkranen og han trengte å stenge den så har han lov. Dog bør han kontakte deg først.

Anonymous poster hash: df5ff...ca6

Det var snakk om hovedkrana ja. Har som sagt ingen problem med at han var her, men blir jo veldig skeptisk når han bare låser seg inn og jeg sitter hjemme uten å vite noe om det! Han kunne gjerne send en melding, om bare så ti minutter før.

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vanlig husleiekontrakt, TS? Og står det noe i den om adgang til leiligheten?

En ting er nemlig hva husleieloven sier. En annen ting er at det kan være avtalt unntak fra denne paragrafen. Da skal det i såfall stå i husleiekontrakten din (som begge har akseptert og undertegnet)

Anonymous poster hash: 45a1f...516

《Huseier kan, etter varsel ha tilgang til leiligheten for sjekk》.

Det er det som står i kontrakten.

TS

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vannet stenges så stenger de vannet før de varlser, eller blir det bløtt overalt.

Anonymous poster hash: 7eb4d...a5e

Det er forståelig. Men når han så går inn og ut i flere ganger etterpå uten å gi beskjed?

Synes det var ekkelt å komme hjem, hvor jeg kjenner at det har vært/er noen i leiligheten. Tok en time før han plutselig låste seg inn igjen...

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde i England kom stadig landlorden inn uten forvarsel. Utrolig respektløst og han hadde heller ikke lov, men kunne ikke brydd seg mindre da vi bare var noen småjenter (studenter).



Anonymous poster hash: 36cb7...888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har vel bare lov til å låse seg inn uanmeldt dersom det er krise, vannlekkasje e.l.? Alt som er planlagt vedlikehold o.l. skal varsles i rimelig tid.



Anonymous poster hash: 93a3b...6c7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg gjøre noe mer enn å si fra? Hva om han har gjort det tidligere når han ser at bilen er borte? Hadde bilen på verksted når det skjedde, så mest sannsynlig har han trodd at ingen var hjemme og tatt seg litt til rette...

Hadde selvsagt latt han komme inn, men ham banket ikke på en gang. Jeg låser døra når jeg er hjemme og han låste seg direkte inn. :(

Anonymous poster hash: 15515...524

Litt kinkig dette. Du ønsker jo ikke å få et dårlig forhold til utleieren heller. Samtidig er det han har gjort helt klart ulovlig, med mindre det dreide seg om en skade som krevde umiddelbar utbedring, og da ville det jo vært merkelig om han ikke fortalte deg om det etterpå. Det er neppe smart av deg å slå i bordet med paragrafer i første omgang, så hvis jeg var deg, ville jeg prøvd å finne en måte å ta det opp på som ikke virket altfor anklagende. Likevel er det viktig å si til ham at han faktisk har brutt loven og at du ikke akter å finne deg i det. Hvis du er litt diplomatisk og han ikke er helt urimelig, burde dette la seg løse uten dramatikk og raserianfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har hatt en vannlekkasje, så kan han løpe ut og inn hos deg pga hovedkrana med loven i hånd. Om det er tilfelle så regner jeg med at leietaker er den siste han tenker på å varsle. Selv hadde både rørlegger, kompis med rørleggerferdigheter og forsikringsselskap stått høyere på kontaktlinsen enn en sensitiv leietaker.

Anonymous poster hash: 6c2dc...852

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis vannlekkasje, ja. Hvis ikke, nei.

Anonymous poster hash: 03db4...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har hatt en vannlekkasje, så kan han løpe ut og inn hos deg pga hovedkrana med loven i hånd. Om det er tilfelle så regner jeg med at leietaker er den siste han tenker på å varsle. Selv hadde både rørlegger, kompis med rørleggerferdigheter og forsikringsselskap stått høyere på kontaktlinsen enn en sensitiv leietaker.

Anonymous poster hash: 6c2dc...852

Ser den, men han vandret nå inn og ut flere ganger i løpet av resten av dagen...

Anonymous poster hash: 15515...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har hatt en vannlekkasje, så kan han løpe ut og inn hos deg pga hovedkrana med loven i hånd. Om det er tilfelle så regner jeg med at leietaker er den siste han tenker på å varsle. Selv hadde både rørlegger, kompis med rørleggerferdigheter og forsikringsselskap stått høyere på kontaktlinsen enn en sensitiv leietaker.

Anonymous poster hash: 6c2dc...852

Greit nok det, men hadde det ikke vært naturlig å si fra til leietakeren etterpå? Utleieren må jo være komplett idiot om dette skjedde og han ikke sa et ord om det til den som leier. På den annen side finnes det mange som rett og slett er idioter, så jeg vil ikke utelukke noe.

(Forresten ga kontaktlinsen din meg en god latter. :ler:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...