Gå til innhold

Er underlivssopp smittsomt?


samgte

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tør ikke ta sjansen på å smitte han altså. Det blir mye mer styr. For begge. Vi ser hverandre ikke så altfor mye ettersom han bor i et annet land, så til neste gang håper jeg at jeg er helt "ren" :D Men nå får han bare klare seg "med sokka på" :)

Absolutt best.

Man skal være forsiktig med å teke at det bare er å ta en kur, fordi soppene kan bli resistente mot middelet man bruker.

Hvis det har skjedd bør kvinnen prøve et annet. Feks pevaryl.

Men du bør være obs på at sex med soppeinfeksjon vil gjøre alt verre for deg..

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe de lærde har strides om i lang tid, men nyere studier viser at det er smittsomt ved seksuell kontakt. Du finner mye forskjellige fra flere troverdige kilder dersom du googler litt.

Nei, det har de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Candida Vaginitt er smittsomt ved samleie. Tidligere trodde man at soppinfeksjon ikke kunne smitte ved sex, men dette har man nå gått bort fra. Vi ser ofte en "Ping/pong-effekt" hvor den ene partneren har infeksjon, behandler seg selv og blir frisk, men innen da er partneren smittet og fører det tilbake igjen. Slik vil det gå frem og tilbake til begge er behandlet og friske.

Saken er jo at alle har bakterier i underlivet. Derfor er det ikke mulig å smitte noen med det fordi man har det fra før. Når man får en soppinfeksjon er det en overflod av bakteriene i underlivet, men det betyr ikke at den man har sex med vil få en overflod av bakteriene i underlivet av å ha sex med en med soppinfeksjon.

Menn har også mye mindre sannsynlighet for å få sopp enn kvinner, så en mann trenger ikke få sopp selv om kvinnen har det. Min samboer f.eks har aldri hatt sopp selv om jeg får det av og til (pga at jeg har immunsvikt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt best.

Man skal være forsiktig med å teke at det bare er å ta en kur, fordi soppene kan bli resistente mot middelet man bruker.

Hvis det har skjedd bør kvinnen prøve et annet. Feks pevaryl.

Men du bør være obs på at sex med soppeinfeksjon vil gjøre alt verre for deg..

Ja, de sa det.. Men jeg møter han ikke så ofte. Nå har vi ikke sett hverandre på 2 mnd, og må nok ha et annet merke nå uansett. Siden kuren jeg har tatt i 6 uker åpenbart ikke funker... Irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de sa det.. Men jeg møter han ikke så ofte. Nå har vi ikke sett hverandre på 2 mnd, og må nok ha et annet merke nå uansett. Siden kuren jeg har tatt i 6 uker åpenbart ikke funker... Irriterende!

Ja, du bør nok be fastlegen din om å foreta seg noe.

Dersom du har sex vil det jo gjøre sabla vondt. Så jeg ser ikke helt at det kan bli en hyggelig opplevelse for noen av dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Orm?

Nå vil jeg bestemt si du er på bærtur.

Skrittsopp har ingenting med parasitter å gjøre.

Sorry, men den går jeg ikke på.

Faktum er at candida-infeksjon i sjeden til kvinner er en opportunistisk oppblomstring av en soppart alle mennesker normalt har på huden. Men ved ubalanse i ph-verdier vil de blosmtre opp og gi plager.

Menn har ingen slik ph som kan svinge, og får derfor ikke denne infeksjonen.

Men de har økt forekomst av soppe-sporer. Som igen vil smitte tilbake til kvinnen.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/ringorm-15058.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinea

Når man sier "tinea" snakker man som regel om ringorm. "Tinea cruris" er den medisinske betegnelsen på "skrittsopp" som du snakket om over her.

Og jo, det har vært stor uenighet om hvorvidt candida vaginitt er smittsomt ved seksuell kontakt, noe man i senere tid har konkludert med at det med stor sannsynligher er. Man kan derfor oppleve at fagpersoner uttaler seg ulikt om emnet.

Du trenger forresten ikke gi meg en leksjon i candida, dette fikk jeg grei innføring i på medisinstudiet.

----

God bedring, TS. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/ringorm-15058.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinea

Når man sier "tinea" snakker man som regel om ringorm. "Tinea cruris" er den medisinske betegnelsen på "skrittsopp" som du snakket om over her.

Og jo, det har vært stor uenighet om hvorvidt candida vaginitt er smittsomt ved seksuell kontakt, noe man i senere tid har konkludert med at det med stor sannsynligher er. Man kan derfor oppleve at fagpersoner uttaler seg ulikt om emnet.

Du trenger forresten ikke gi meg en leksjon i candida, dette fikk jeg grei innføring i på medisinstudiet.

----

God bedring, TS. :blomst:

Ooo, du er "lege".. Jaha, så da tar alle andre feil.

Ok.

Ringorm får man fra katter.

Jeg antar de fortalte dette også på "medisinstudiet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør nok be fastlegen din om å foreta seg noe.

Dersom du har sex vil det jo gjøre sabla vondt. Så jeg ser ikke helt at det kan bli en hyggelig opplevelse for noen av dere..

:( Men takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Ooo, du er "lege".. Jaha, så da tar alle andre feil.

Ok.

Ringorm får man fra katter.

Jeg antar de fortalte dette også på "medisinstudiet".

Joda, katter er én av dusinvis av måter man kan bli smittet av ringorm på. Riktig det.

http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/ringorm-på-kroppen

"Soppinfeksjonen kan smitte gjennom berøring fra person til person eller indirekte via gjenstander du tar på, som kammer, håndklær og sengetøy. Ringorm kan også smitte fra hunder, katter og noen gårdsdyr bl.a. kuer."

-----

Nå gidder jeg ikke diskutere mer med deg her, så ufint som du oppfører deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, katter er én av dusinvis av måter man kan bli smittet av ringorm på. Riktig det.

http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/ringorm-på-kroppen

"Soppinfeksjonen kan smitte gjennom berøring fra person til person eller indirekte via gjenstander du tar på, som kammer, håndklær og sengetøy. Ringorm kan også smitte fra hunder, katter og noen gårdsdyr bl.a. kuer."

-----

Nå gidder jeg ikke diskutere mer med deg her, så ufint som du oppfører deg.

Ufint?

Du kommer trekkende med "medisinstudier" for å diskreditere andres kunnskaper.7

Er ikke det også ufint?

Det er iallefall respektløst.

Tinea er betegnelse på fotsopp, skjeggsopp, pityriasis versicolor og en rekke andre tilstander. Blant annet en som får hodehår til å flekkevis løsne.

Ringorm har ingenting her å gjøre. Det er en egen tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Ufint?

Du kommer trekkende med "medisinstudier" for å diskreditere andres kunnskaper.7

Er ikke det også ufint?

Det er iallefall respektløst.

Tinea er betegnelse på fotsopp, skjeggsopp, pityriasis versicolor og en rekke andre tilstander. Blant annet en som får hodehår til å flekkevis løsne.

Ringorm har ingenting her å gjøre. Det er en egen tilstand.

Jeg oppfordrer deg til å google "tinea" også rapportere tilbake her hva det første treffet du får er.

Jeg får denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Tinea "Tinea (often called ringworm) is any of a variety of skin mycoses.[1] Tinea is a very common fungal infection of the skin. Tinea is often called "ringworm" because it is circular, and has a "ring-like" appearance."

Ha et fint liv da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer deg til å google "tinea" også rapportere tilbake her hva det første treffet du får er.

Jeg får denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Tinea "Tinea (often called ringworm) is any of a variety of skin mycoses.[1] Tinea is a very common fungal infection of the skin. Tinea is often called "ringworm" because it is circular, and has a "ring-like" appearance."

Ha et fint liv da. :)

Kanskje du kan gi deg nå?

(Medisinerstudenter flest vet bedre enn å benytte Wikipedia som kilde til å innhente kunnskaper..)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Tusen takk for svar! Har gått på sterke piller i 6 uker, og det går ikke vekk. Gynekologen vet snart ikke mer man kan gjøre.. Typen har ikke sopp. Han har sjekket seg, så det er ikke noe frem og tilbake her. Pluss at han bor i et annet land...

Er det diflucan du har fått?

Jeg måtte gå på diflucan i 6 uker jeg og + at jeg prøvde alt av kjerringråd (skylle med eddikvann og masse annet) før det gikk over. Noen må gå på diflucan i flere måneder før det går over. Kanskje du skal snakke med legen om det evt?

Det er også slik at man skal la underlivet være i ro, så jeg vet ikke hvor lurt det er for deg å ha sex nå pga at det kan gjøre det verre + at du har sånn 70% sjanse for å få det tilbake igjen om du har sex mens du har soppinfeksjon.

Du må også evt finne ut hva som vil holde soppen borte for din del i ettertid. Jeg må f.eks bruke enten Multi-Gyn actigel eller pevaryl etter hver gang jeg har sex og med en gang jeg ser at utfloden er litt annerledes for å hindre at soppen kommer tilbake :) Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heh, hva slags behandling skal en mann ha, hvis han har sopp på snoppen?

Enten canesten krem eller så må han få resept på f.eks diflucan (har jeg hørt. Kan være jeg har feil). Men man er anbefalt å gå til lege første gang man får sopp spesielt for å være sikker på at det er sopp.

Anonymous poster hash: c2542...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det diflucan du har fått?

Jeg måtte gå på diflucan i 6 uker jeg og + at jeg prøvde alt av kjerringråd (skylle med eddikvann og masse annet) før det gikk over. Noen må gå på diflucan i flere måneder før det går over. Kanskje du skal snakke med legen om det evt?

Det er også slik at man skal la underlivet være i ro, så jeg vet ikke hvor lurt det er for deg å ha sex nå pga at det kan gjøre det verre + at du har sånn 70% sjanse for å få det tilbake igjen om du har sex mens du har soppinfeksjon.

Du må også evt finne ut hva som vil holde soppen borte for din del i ettertid. Jeg må f.eks bruke enten Multi-Gyn actigel eller pevaryl etter hver gang jeg har sex og med en gang jeg ser at utfloden er litt annerledes for å hindre at soppen kommer tilbake :) Bare et tips :)

Tusen takk! Ja, det stemmer - det er diflucan jeg har fått ja. Utrolig lite effektiv. Folk kan reise til månen, men å bli kvitt sopp i underlivet er tydeligvis ganske vanskelig :/ Ja, egentlig skal man la det være i ro. Jeg vet det, men ørlite vanskelig når man har kjæreste. Litt greit at han bor i utlandet da, kanskje til neste gang er jeg frisk. Skal følge rådene dine, og kjøpe de greiene du har kjøpt å bruke det etter sex. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er IKKE påvist resistentutvikling ved bruk av Diflucan eller andre soppmidler. Folk forveksler med antibiotika, der det forekommer resistensutvikling.

Anonymous poster hash: 720d3...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Tusen takk! Ja, det stemmer - det er diflucan jeg har fått ja. Utrolig lite effektiv. Folk kan reise til månen, men å bli kvitt sopp i underlivet er tydeligvis ganske vanskelig :/ Ja, egentlig skal man la det være i ro. Jeg vet det, men ørlite vanskelig når man har kjæreste. Litt greit at han bor i utlandet da, kanskje til neste gang er jeg frisk. Skal følge rådene dine, og kjøpe de greiene du har kjøpt å bruke det etter sex. Tusen takk! :)

Ja, soppinfeksjon er noe dritt! Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig når du har kjæreste på besøk å la underlivet være i fred altså, så du får vurdere hva du vil gjøre. Men kanskje det evt vil være best for både deg og din kjæreste at dere bruker kondom akkurat nå? Det er i alle fall noe dere bør vurdere. :)

Endret av avocadoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...