Gå til innhold

Er underlivssopp smittsomt?


samgte

Anbefalte innlegg

Kan man ha sex med sopp i underlivet uten å smitte partneren? Jeg har snakket med folk, gynekologer og apotekere. Noen mener det, andre ikke. Derfor søker jeg råd her. Gjerne de med erfaring fra de som har hatt samleie med sopp uten kondom.

Litt kjipt å smitte partneren med det, men han vil helst ikke bruke kondom..

Håper på svar fra dere! Om jeg må tvinge han til å bruke det, eller om vi kan la være. Men ja, jeg vet jo at vi burde ha kondom av sikkerhetsmessige grunner, men han vil ikke "bade med sokka på" som han så fint sier det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Candida Vaginitt er smittsomt ved samleie. Tidligere trodde man at soppinfeksjon ikke kunne smitte ved sex, men dette har man nå gått bort fra. Vi ser ofte en "Ping/pong-effekt" hvor den ene partneren har infeksjon, behandler seg selv og blir frisk, men innen da er partneren smittet og fører det tilbake igjen. Slik vil det gå frem og tilbake til begge er behandlet og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man overfører soppen. Men ikke sånn at mannen får infeksjons-plager, fordi vi har ikke samme anatomien med slimhinner og fukt, som kvinner.

Men vi kan altså smitte dere tilbake igjen, med det samme man har sex etter at kvinnen har avsluttet sin soppe-kur, hvis ikke mannen også har tatt den samme behandlingen.

Sopper er ikke hyggelige, så her er det bare å smøre. Det er ingen grunner for å la være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Ja, man overfører soppen. Men ikke sånn at mannen får infeksjons-plager, fordi vi har ikke samme anatomien med slimhinner og fukt, som kvinner.

Men vi kan altså smitte dere tilbake igjen, med det samme man har sex etter at kvinnen har avsluttet sin soppe-kur, hvis ikke mannen også har tatt den samme behandlingen.

Sopper er ikke hyggelige, så her er det bare å smøre. Det er ingen grunner for å la være.

Joda, menn kan også oppleve svie, kløe og tørre "flekker" på penis forårsaket av soppinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, menn kan også oppleve svie, kløe og tørre "flekker" på penis forårsaket av soppinfeksjon.

Å, det visste jeg ikke.

Da må han i tilfelle blitt hardt angrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare behandle deg for det da?



Anonymous poster hash: 7a3bd...9ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Å, det visste jeg ikke.

Da må han i tilfelle blitt hardt angrepet?

Ikke nødvendigvis, men du har rett i at det også kan være bortimot symtomfritt, dog opplever de fleste kløe og utslett under forhuden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare behandle deg for det da?

Anonymous poster hash: 7a3bd...9ca

Jeg holder på :) Men det tar laaang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candida Vaginitt er smittsomt ved samleie. Tidligere trodde man at soppinfeksjon ikke kunne smitte ved sex, men dette har man nå gått bort fra. Vi ser ofte en "Ping/pong-effekt" hvor den ene partneren har infeksjon, behandler seg selv og blir frisk, men innen da er partneren smittet og fører det tilbake igjen. Slik vil det gå frem og tilbake til begge er behandlet og friske.

jeg har fått diagnosen candida albicans, jevn vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men du har rett i at det også kan være bortimot symtomfritt, dog opplever de fleste kløe og utslett under forhuden.

Hmm. Har jeg aldri hørt om personligens.

Imidlertid har jeg hørt om menn som får skrittsopp. Men det er tinea, og ikke candida.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

jeg har fått diagnosen candida albicans, jevn vekst.

Candida Vaginitt (soppinfeksjon i skjeden) forårsakes av soppen candida albicans. Candida vaginitt er altså bare betegnelsen på infeksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candida Vaginitt (soppinfeksjon i skjeden) forårsakes av soppen candida albicans. Candida vaginitt er altså bare betegnelsen på infeksjonen.

Tusen takk for svar! Har gått på sterke piller i 6 uker, og det går ikke vekk. Gynekologen vet snart ikke mer man kan gjøre.. Typen har ikke sopp. Han har sjekket seg, så det er ikke noe frem og tilbake her. Pluss at han bor i et annet land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Hmm. Har jeg aldri hørt om personligens.

Imidlertid har jeg hørt om menn som får skrittsopp. Men det er tinea, og ikke candida.

Candida kan også spre seg til lysken hos menn.

Du tenker på tinea cruris? "Tinea" er en samlebetegnelse på en rekke soppinfeksjoner men brukes mest (alene) når man snakker om ringorm. Men dette blir litt på siden av tema.

Uansett har TS fått påvist candida vaginitt, så den saken er jo grei.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Tusen takk for svar! Har gått på sterke piller i 6 uker, og det går ikke vekk. Gynekologen vet snart ikke mer man kan gjøre.. Typen har ikke sopp. Han har sjekket seg, så det er ikke noe frem og tilbake her. Pluss at han bor i et annet land...

Uff, skjønner at dette må være slitsomt for deg. Godt at du er under behandling iallefall. Du får bare følge rådene du får for behandling, så får vi håpe det gir seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Candidasopp er en del av menneskets normalflora og smitter derfor ikke fra person til person, men kan smitte fra mor til barn under fødselen" Lånt fra Folkehelseinstituttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, skjønner at dette må være slitsomt for deg. Godt at du er under behandling iallefall. Du får bare følge rådene du får for behandling, så får vi håpe det gir seg snart.

Tusen takk <3 Det håper jeg og! Er så lei!! Og tusen takk for svar! Noen steder står det at det ikke er smittsomt, men jeg tør ikke ta sjansen. Så han får bare ha kondom på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

"Candidasopp er en del av menneskets normalflora og smitter derfor ikke fra person til person, men kan smitte fra mor til barn under fødselen" Lånt fra Folkehelseinstituttet..

Dette er noe de lærde har strides om i lang tid, men nyere studier viser at det er smittsomt ved seksuell kontakt. Du finner mye forskjellige fra flere troverdige kilder dersom du googler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe de lærde har strides om i lang tid, men nyere studier viser at det er smittsomt ved seksuell kontakt. Du finner mye forskjellige fra flere troverdige kilder dersom du googler litt.

Ja, jeg tør ikke ta sjansen på å smitte han altså. Det blir mye mer styr. For begge. Vi ser hverandre ikke så altfor mye ettersom han bor i et annet land, så til neste gang håper jeg at jeg er helt "ren" :D Men nå får han bare klare seg "med sokka på" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candida kan også spre seg til lysken hos menn.

Du tenker på tinea cruris? "Tinea" er en samlebetegnelse på en rekke soppinfeksjoner men brukes mest (alene) når man snakker om ringorm. Men dette blir litt på siden av tema.

Uansett har TS fått påvist candida vaginitt, så den saken er jo grei.

:)

Orm?

Nå vil jeg bestemt si du er på bærtur.

Skrittsopp har ingenting med parasitter å gjøre.

Sorry, men den går jeg ikke på.

Faktum er at candida-infeksjon i sjeden til kvinner er en opportunistisk oppblomstring av en soppart alle mennesker normalt har på huden. Men ved ubalanse i ph-verdier vil de blosmtre opp og gi plager.

Menn har ingen slik ph som kan svinge, og får derfor ikke denne infeksjonen.

Men de har økt forekomst av soppe-sporer. Som igen vil smitte tilbake til kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...