Gå til innhold

Fag+PPU eller Lektor? Jobbmuligheter?

eplekarten

Anbefalte innlegg

Er beste løsningen å gå lektorstudiet eller bachelorgrad/enkeltfag + PPU?

Har man flere varierte muligheter også utenfor skoleverket uansett om man blir språklektor, eller styrkes disse hvis en tar "rene" fag og supplerer med PPU?

Og en ting til... jobber egentlig lektorer "så mye mer" enn andre yrkesgrupper, som det sies?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville tatt lektor. Da får du ped-en og didaktikken samtidig, og mye mer praksis.

Anonymous poster hash: d098b...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg tar fag innenfor språk og tar fellesfag med språklektorene kan fortelle litt hvordan jeg oppfatter lektorstudiet fremfor et rent fagmessig studie.

Du får jo tidligere innblikk i skolesystemet ved tidlig praksis og didaktikkfagene. Derfor har du muligheten til å tenke og tenke pedagogisk underveis i studiene, og da kjenner du mer på om dette er det du vil drive med.

På en annen side. Skikkelig praksis får du ikke så tidlig i lektorstudiet, de første praksisperiodene er korte og består vel mest av observasjon. Slik jeg har forstått det er det først skikkelig praksis med planlegging av timer og diverse, når en begynner på masterdelen av den integrerte lektorutdanninga, altså 4. året. Fordelen er at en kan rette masteroppgaven ved å skrive om noe som er knyttet til skoleverket.

Når det er sagt så sitter jeg igjen med inntrykket at lektorstudentene har det veldig travelt. Didaktikkfagene og pedagogikkfagene er gjerne 5stps fag, men har ofte ikke noe særlig mindre pensum eller arbeidskrav enn 15stpfag. Så det er et tøft studie. Eksamensperiodene er ofte ekstreme da det er mange fag og mange eksamener.

Nå sies det mye ymse om PPU-studiet, men fordelen er jo at du får praksisen samlet i et, og du vil få en roligere studietid om du konsentrerer deg om å ta rene fagstudie først. Men om du vil bli lønnet som lektor så må du ta master før du tar PPU (eventuelt etter). Det vil si at det blir tilsammen 6 år med studier, oppmot 5 år på lektorutdanningen. Når det gjelder eventuelle andre jobber med lektorutdanninger, så kan jeg ikke si det for sikkert, men jeg tror man har en god utdannelse uansett til å kunne jobbe med noe annet. Jeg har hørt at om man velger å rette masteroppgaven f.eks. mer språkvitenskapelig enn didaktisk, så har man større sjanser for å få jobbet med andre ting enn som lektor. Men det er klart at man er sterkere fagmessig om man tar bachelor + master i språk, grunnet mengden studiepoeng en har i disse gradene. I tilegg har du større valgfridom ved å velge bachelorgrad i språk. Der inngår jo 60 frie studiepoeng som du fritt kan velge selv i graden. I lektorprogrammet er det ikke noe frie studiepoeng, sett bortsett fra at du kan velge selv hvilket annet undervisningsfag du skal ha kompetanse i.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å presisere også, er at det kommer til å bli endringer på opptakskrav på PPU, om at du må ha master før du kan ta PPU. Du kan altså ikke ta en bachelor og to ymse årsstudier for å få lærekompetanse i 3 fag (eller fler).

Ny rammeplan er allerede godkjent for PPU yrkesfag, så det kommer nok for allmennfag også.

Allmennfag: Ny rammeplan og overgansordning for PPU allmennfag 8-13 er midlertidig utsett. Vi kjem tilbake med meir informasjon etterkvart.
Vi vidareførar altså dagens opptakskrav for PPU allmennfag- styrt etter Rammeplan av 2003.
I forslaget til NY rammeplan for PPU allmennfag er opptakskrava:

• Krav om mastergrad
  • To skulerelevante fag, eitt av faga må vere på masternivå
  • Gjennomsnittskarakter på C eller betre

http://www.hivolda.no/hivolda/studietilbod/soknad-og-opptak/opptakskrav/opptakskrav-for-ppu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å presisere også, er at det kommer til å bli endringer på opptakskrav på PPU, om at du må ha master før du kan ta PPU. Du kan altså ikke ta en bachelor og to ymse årsstudier for å få lærekompetanse i 3 fag (eller fler).

Ny rammeplan er allerede godkjent for PPU yrkesfag, så det kommer nok for allmennfag også.

http://www.hivolda.no/hivolda/studietilbod/soknad-og-opptak/opptakskrav/opptakskrav-for-ppu

Det er mye snakk om at det skal bli krav om mastergrad, men det er ikke godkjent enda. Det er en tidkrevende prosess, men som sagt så er det mulig at det kan bli innført innen TS er ferdig med bachelorgraden.

Men hun trenger uansett ikke å ta årsenhenter i tillegg til bachelorgraden. Er hun smart så bruker hun frie studiepoeng på fag som gir undervisningskompetanse, og det andre undervisningsfaget som jo vil være spesialiseringa på 120 poeng i bachelorgraden, vil sannsynlgivis bestå av 60 stp som regnes som årsstudium. Per nå trenger en kun to undervisningsfag for å ta PPU.

Uansett kan det være lurt å satse på mastergrad, da hun vil bli lønnet som adjunkt om hun ikke tar master, men likevel underviser på VGS-nivå. Men det er noe hun kan vurdere selv også. Men når det er sagt så skader det jo ikke å begynne på en bachelorgrad og se ved endt grad om hun trenger en mastergrad eller ikke for å ta PPU. Som sagt, om hun velger denne veien i stedet for lektorutdanningen vil hun bruke 1 år mer, men til gjengjeld vil ha en bredere rent faglig kompetanse og litt mindre arbeidspress enn det er på lektorstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snakk om at det skal bli krav om mastergrad, men det er ikke godkjent enda. Det er en tidkrevende prosess, men som sagt så er det mulig at det kan bli innført innen TS er ferdig med bachelorgraden.

Men hun trenger uansett ikke å ta årsenhenter i tillegg til bachelorgraden. Er hun smart så bruker hun frie studiepoeng på fag som gir undervisningskompetanse, og det andre undervisningsfaget som jo vil være spesialiseringa på 120 poeng i bachelorgraden, vil sannsynlgivis bestå av 60 stp som regnes som årsstudium. Per nå trenger en kun to undervisningsfag for å ta PPU.

Uansett kan det være lurt å satse på mastergrad, da hun vil bli lønnet som adjunkt om hun ikke tar master, men likevel underviser på VGS-nivå. Men det er noe hun kan vurdere selv også. Men når det er sagt så skader det jo ikke å begynne på en bachelorgrad og se ved endt grad om hun trenger en mastergrad eller ikke for å ta PPU. Som sagt, om hun velger denne veien i stedet for lektorutdanningen vil hun bruke 1 år mer, men til gjengjeld vil ha en bredere rent faglig kompetanse og litt mindre arbeidspress enn det er på lektorstudiet.

Enig med toppen - det kan ta lang tid, samtidig siden det allerede er innført nye opptakskrav for PPU yrkesfag tør jeg personlig ikke å vente for lenge med å ta PPU.

Angående master og tittel - ved master + PPU er du lektor (ikke adjunkt) og blir lønnet deretter. Men det tar 1 år lenger, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med toppen - det kan ta lang tid, samtidig siden det allerede er innført nye opptakskrav for PPU yrkesfag tør jeg personlig ikke å vente for lenge med å ta PPU.

Angående master og tittel - ved master + PPU er du lektor (ikke adjunkt) og blir lønnet deretter. Men det tar 1 år lenger, som du sier.

Ja, jeg mente at en får adjunkttittelen med bare bachelorgrad + PPU, slik som systemet er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Uansett om man velger lektor eller master+PPU vil jeg virkelig anbefale å være ringevikar for å sjekke om det er noe man liker å gjøre, Mange som går på en smell under praksis, dessverre.

Anonymous poster hash: 7fc4a...c7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...