Gjest Valhalla Skrevet 13. august 2004 #41 Del Skrevet 13. august 2004 En annen bok http://www.humanistforlag.no/index.php?ID=...=Vis&counter=44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 13. august 2004 #42 Del Skrevet 13. august 2004 En annen bokhttp://www.humanistforlag.no/index.php?ID=Bok&ID2=Vis&counter=44 Her var det iallfall en bok som tydligvis flere har fått med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carmen_ Skrevet 13. august 2004 #43 Del Skrevet 13. august 2004 Det med å kutte av hender og føter (oversett, heile armen og heile foten i arabisk grunntekst) står i sure 5:33 (The noble Quran): Me har òg t.d. sure 9:5 Og mange andre stadar står tilsvarande ting. Det står at muslimar ikkje skal bli venner med jødar eller kristne, for då blir dei ein av dei. (sure 5:56) HÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carmen_ Skrevet 13. august 2004 #44 Del Skrevet 13. august 2004 nå mener jo faktisk flere muslimer også at koranen er skrevet i en tid som ikke lenger kan sammenlignes med idag' date=' og at koranen i likhet med bibelen (som har fått ett nye testamente) ikke lenger kan tolkes 100% slik den ble skrevet for så lenge siden.[/quote'] Riktig det. Islam ber "deg" også tilpasse deg det samfunnet du lever i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den utstødte Skrevet 14. august 2004 #45 Del Skrevet 14. august 2004 Interessant dabatt. Bergs oversettelse er så vitt jeg har fått med meg, oversatt fra den svenske oversettelsen. Den er vesentlig mildere enn den engelske. http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/ Dessuten, er nummererimgen litt forskjellig fra den engeske. Denne er praktisk å ty til når man kommer over ukjente arabiske ord og uttrykk. http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary.html#M Denne har gitt meg historiske kunnskaper som de ferreste historielærere i Norge har. Kan bestilles i Universitetsbokhandelen. Boken er faktisk morsom å lese til tross for alt blodet. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...999034?v=glance Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den utstødte Skrevet 14. august 2004 #46 Del Skrevet 14. august 2004 Det er ikke helt riktig. Koranen sier uttrykkelig at en muslim ikke skal føke tilflukt hos de vanntro. (Jeg husker ikke i hvilken sure det står) Da kan man undre seg over asylmottakenes ......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #47 Del Skrevet 14. august 2004 Interessant dabatt. Bergs oversettelse er så vitt jeg har fått med meg, oversatt fra den svenske oversettelsen. Den er vesentlig mildere enn den engelske. http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/ Dessuten, er nummererimgen litt forskjellig fra den engeske. Denne er praktisk å ty til når man kommer over ukjente arabiske ord og uttrykk. http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary.html#M Denne har gitt meg historiske kunnskaper som de ferreste historielærere i Norge har. Kan bestilles i Universitetsbokhandelen. Boken er faktisk morsom å lese til tross for alt blodet. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1573922471/103-2145538-8999034?v=glance Einar Berg som står bak den norske koranutgaven er en av nordens fremste eksperter på arabisk kultur og språk. Det virker svært rart om en professor i arabisk språk skulle oversette koranen fra svensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 14. august 2004 #48 Del Skrevet 14. august 2004 Riktig det. Islam ber "deg" også tilpasse deg det samfunnet du lever i... Spøker du? Man skal aldeles ikke tilpasse seg de vantro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #49 Del Skrevet 14. august 2004 Å lese denne "kampen" gjør meg trist. Den kunne like gjerne vært utkjempet i tidlig middelalder. Lenge før halshugging, organisert lemlesting og heksebrenning satte fart. Hvis mennesker generelt kastet alle disse bøkene. Kastet dem bort. Brant dem. For godt. Koranen. Bibelen. Diskusjonen dere har her, har bare et formål. Å kåre en vinner. Wow, så nytenkende.. Og millioner skal fortsette å blø. Pga av siviliserte diskusjoner rundt det teoretiske innholdet. Kast dem! Kast disse bøkene og slutt å prøve å imponere med dem. Forhåpentligvis vil vi engang i løpet av dette eller neste århundre forstå hva jeg prater om. Og den mennesklige utvikling kan begynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #50 Del Skrevet 15. august 2004 Einar Berg som står bak den norske koranutgaven er en av nordens fremste eksperter på arabisk kultur og språk. Det virker svært rart om en professor i arabisk språk skulle oversette koranen fra svensk. I Bergs oversettelse er nummereringen lik den svenske, ikke den engelske. Det er derimot Bokklubbens utgivelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2004 #51 Del Skrevet 16. august 2004 Spøker du? Man skal aldeles ikke tilpasse seg de vantro. og du mener helt sikkert at de fleste som faktisk lever etter koranen mener at man ikke skal tilpasse seg den verdenen man lever i? har du lest det eller kjenner du personlig skrekkelig mange muslimer? dessuten så er i mange muslimers tolkning av koranen, en kristen ikke en vantro, en som tar avstand fra troen er en vantro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. august 2004 #52 Del Skrevet 16. august 2004 dessuten så er i mange muslimers tolkning av koranen, en kristen ikke en vantro, en som tar avstand fra troen er en vantro! Troen på Jesus som Gud er lite blasfemisk korrekt, og dermed også avstand fra den rette tro. Hvis en kristen derimot snur seg mot Allah blir det hele noe annet, så det er fortsatt håp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2004 #53 Del Skrevet 16. august 2004 Troen på Jesus som Gud er lite blasfemisk korrekt, og dermed også avstand fra den rette tro. Hvis en kristen derimot snur seg mot Allah blir det hele noe annet, så det er fortsatt håp. Vel, ifølge mine erfaringer med muslimer, så ses ikke kristne på som vantro, selv om de ikke vender seg mot allah. Men siden de muslimene sikkert ikke har lest noen statistikker eller bøker om hvordan muslimer er, så kan de nok ikke dette skikkelig..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. august 2004 #54 Del Skrevet 16. august 2004 Vel, ifølge mine erfaringer med muslimer, så ses ikke kristne på som vantro, selv om de ikke vender seg mot allah. Men siden de muslimene sikkert ikke har lest noen statistikker eller bøker om hvordan muslimer er, så kan de nok ikke dette skikkelig..... Og fordi vennene dine mener det må alle muslimer mene det? Spør en muslim om hva h*n mener om at andre ser på en profet som Gud. Spør ham om hva koranen mener om det. fra islam.no: Så: Skal de kristne straffes for at de ikke er muslimer? Her er det delte meninger blant de lærde. Noen mener at ved å sette Jesus (fred over han) opp som en Gud, bedriver de kristne blasfemi, som er en av de største syndene i islam. De er derfor blant de fortapte. Lest noen av surene Crazee har referert til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2004 #55 Del Skrevet 16. august 2004 [...fra islam.no: mitt poeng eksakt!! mange snakker som om det finnes kun èn rett tolkning av islam, det er det jeg prøvde å sette fingeren på at faktisk ikke går. Forskjellige folk (også muslimer) tolker koranen forskjellig. (og nei, har ikke lest alle innleggene til Crazee) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. august 2004 #56 Del Skrevet 16. august 2004 Hva hadde du svart hvis en kristen nordmann hadde spurt deg? Noen pk-formuleringer passer vel da fint. Hva tror du personen som kom med svaret mente? Hvis jeg personlig mente at de kristne kom til himmelen med meg hadde jeg ordlagt meg litt anderledes. Her er for øvrig resten av svaret til personen sitert over: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2004 #57 Del Skrevet 16. august 2004 beklager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. august 2004 #58 Del Skrevet 16. august 2004 beklager. Selvmoderert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2004 #59 Del Skrevet 16. august 2004 jeg beklaget at jeg blandet meg inn i en debatt jeg tydeligvis ikke har lest grundig nok igjennom, var DET galt og nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. august 2004 #60 Del Skrevet 16. august 2004 jeg beklaget at jeg blandet meg inn i en debatt jeg tydeligvis ikke har lest grundig nok igjennom' date=' var DET galt og nå? [/quote'] Beklager så meget o store høyhet for at jeg ønsket å komme med min mening. Beklager så meget at den ikke var lik din. I framtiden skal jeg påse at meningene mine er lik dine. hvis ikke kan det jo ende med at du tror du ikke får lov til å ha din mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå