Gå til innhold

"Sykemelding" fra utdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar et studie (masternivå) på deltid ved en høgskole, og har et fag på 15 stp dette semesteret. Sist semester hadde jeg også et 15 stp fag som jeg fullførte. Jeg har begynt å følge undervisningen, men ikke levert inn noe obligatoriske oppgaver enda. Pga sykdom og belastning fra jobb og andre studer, anbefaler legen meg å utsette dette faget til høsten. Jeg kan sikkert få en legeerklæring på dette fra legen om det skulle være nødvendig.

Hva er reglene for dette? Hva har jeg rett til/plikt til her? Jeg har alltid ellers fullført all utdanning til normert tid, så er usikker på hvordan gå fram. Jeg ser i høgskolens skjemabank at man kan søke permisjon fra utdanning, men at man da skal ha tatt 30 stp fra før innen studiet, og jeg har kun tatt 15stp.

Jeg får ikke lån fra lånekassen på dette studiet, så jeg trenger ikke styre med det ihvertfall.

Hvis det ikke er noe "fasit" på hvordan gå fra, hvordan ville dere gå fram? Har noen her erfaringer med å utsette et fag/studie? Pleier det å være et problem?

Håper på svar! :)

Anonymous poster hash: 1fa23...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legeerklæring pleier å gå bra.

Anonymous poster hash: 63f57...437
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeerklæring pleier å gå bra.

Anonymous poster hash: 63f57...437

Har det noe å si at jeg er midt i faget? Telles det som "ett forsøk", slik at jeg på en måte har strøket faget, eller hvordan blir det? Påvirker det utdanningsløpet mitt videre? Har jeg rett på plass til høsten som vanlig?

Mye å lure på! Jeg vil gjerne følge legens anbefaling, men er litt redd for å tulle til studiet, og jeg vil helst ikke slutte, bare utsette dette semesteret. :/

Anonymous poster hash: ef5dd...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt permisjon fra studie på grunn av sykdom. jeg var også "godt i gang" med semesteret. det blir ikke det samme som om du hadde strøket i faget. semesteret blir på en måte annullert og du får begynne semesteret på nytt når du er frisk igjen. hør med skolen din angående regler om at du må ha tatt 30 studiepoeng. det gjelder nok de som søker om vanlig permisjon og ikke de som er syke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt permisjon fra studie på grunn av sykdom. jeg var også "godt i gang" med semesteret. det blir ikke det samme som om du hadde strøket i faget. semesteret blir på en måte annullert og du får begynne semesteret på nytt når du er frisk igjen. hør med skolen din angående regler om at du må ha tatt 30 studiepoeng. det gjelder nok de som søker om vanlig permisjon og ikke de som er syke

Takk for svar! Da gir jeg det et forsøk. Kjedelig å havne bak, men viktigst å bli frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Drar opp denne. Jeg er TS, jeg søkte om permisjon på bakgrunn av sykdom og la ved legeerklæring fra legen der det sto klart å tydelig at jeg må ha permisjon pga sykdom. Men fikk avslag :/ Det sto at jeg ikke hadde tatt 30 stp og at permisjon er avslått og at jeg har blitt meldt av faget. :( Jeg klagde, men har ikke hørt noe, og lurer litt på hva som skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne. Jeg er TS, jeg søkte om permisjon på bakgrunn av sykdom og la ved legeerklæring fra legen der det sto klart å tydelig at jeg må ha permisjon pga sykdom. Men fikk avslag :/ Det sto at jeg ikke hadde tatt 30 stp og at permisjon er avslått og at jeg har blitt meldt av faget. :( Jeg klagde, men har ikke hørt noe, og lurer litt på hva som skjer da?

Hvis du har blitt meldt av faget teller ikke det som forsøk da! Og så lenge du betaler semesteravgiften er du enda student på studiet ditt, så da er det jo ikke så farlig likevel?

Anonymous poster hash: 57b57...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil ikke ha noen praktisk betydning for deg TS. Du er meldt av emnet og det teller derfor ikke som et forsøk. Bare ta opp igjen tråden til høsten og ta opp igjen emnet til våren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Hvis du har blitt meldt av faget teller ikke det som forsøk da! Og så lenge du betaler semesteravgiften er du enda student på studiet ditt, så da er det jo ikke så farlig likevel?

Anonymous poster hash: 57b57...f97

Dette vil ikke ha noen praktisk betydning for deg TS. Du er meldt av emnet og det teller derfor ikke som et forsøk. Bare ta opp igjen tråden til høsten og ta opp igjen emnet til våren igjen.

Tusen takk for svar, krisemaksimering på gang her, men da kan jeg slappe av igjen. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...