Gå til innhold

falsk bekymringsmeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

helsestasjonen har sendt bekymringsmelding på oss pga at vi ikke har møtt til 4 års kontrollen. jeg fikk helt sjokk da jeg fikk brev fra barnevernet, så jeg tok å ringte helsestasjonen og lurte på dette og det viste seg at dei hadde sendt inkalling på gamle adressen min(skifta for ca 1 1/2 år siden og fikk meg nytt nr for ca det samme.) Og det siste brevet dei hadde fått så hadde dem fått det iretur, hun første jeg snakka med sa at det var helsestasjonen som hadde gjort en feil og dette var noe dei kunne ringe opp til bv å forklare saken men hun skulle få helsesøsteren til å ringe meg oppigjenn, da hun ringte så snakka vi jo om saken og da spurte jeg henne om hun ikke kunne trekke tilbake bekymringsmeld siden det var dei som hadde gjort en feil og at det er jo oppklart nå. da fikk jeg et klart nei og dette var opp til bV, og så spurte jeg om hun kunne ringe bv å forklare da at det har blitt sendt siden hun ikke ville trekke bekymringsmeldingen men det ville hun ikke, så spurte jeg om jeg kunne be bv ringe deg å få høre da og men da sa hun nei, vist bv vil ringe så er det opp til dem. Til slutt så sa hun at jeg ikke skulle ta så tungt med det men hele saka var opp til bv.Hun var litt sann små sur i tlf og var ikke behjelpelig i det hele tatt. Føler meg helt grusom! Synst det er feil at hun ikke kan ta en tlf å bare trekke saken. Og jeg beklaga meg for det hele men hva skal vi gjøre? Er ikke dette en "falsk bekymringsmeld" siden hun ikke er villig til å få en oppklaring i dette?

Synst hele saka er helt grusom!

Anonymous poster hash: ea233...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange helsestasjoner og tannlegekontorer sender bekymringsmelding dersom barnet gjenntatte ganger uteblir fra kontroller og de ikke får beskjed fra foreldrene.

Bekymringsmeldingen er i så måte ikke falsk, men den beror på en misforståelse. Det kan du oppklare med barnevernet i første samtale.

Anonymous poster hash: 53f78...e38
  • Liker 6
Skrevet

Helsestasjonen følger sine rutiner, og gjør helt riktig i å sende bekymringsmelding. Da denne bekymringsmeldingen beror på en feil (at du ikke har fått inkalling til kontroll) så oppklarer du, som nevnt over, dette i din første samtale med barnevernet. Det er opp til bv å avslutte/henlegge bekymringen.

Skrevet

Forklar dette på møte til BV, så henlegger de antageligvis saken. De tar muligens en telefon til helsesøster først da. Barnevernet har mer alvorlige saker å ta seg av.

Anonymous poster hash: e3042...55a

Skrevet

Jeg syns det høres veldig spesielt ut at de kontakter BV som en prosedyre hvis foreldre ikke kommer til innkalt time uten å prøve å ringe foreldrene først. Jeg har også flyttet nylig, så da må jeg vel ringe Helsestasjonen og si fra i tilfelle de får en innkalling i retur, da...

Skrevet

Forklar dette på møte til BV, så henlegger de antageligvis saken. De tar muligens en telefon til helsesøster først da. Barnevernet har mer alvorlige saker å ta seg av.

Men kan det bli slik at det blir en undersøkelsessak? Jeg er kjempe redd for bv. Har ikke noe å skjule men hører så mye vondt om bv!

Skrevet

Jeg syns det høres veldig spesielt ut at de kontakter BV som en prosedyre hvis foreldre ikke kommer til innkalt time uten å prøve å ringe foreldrene først. Jeg har også flyttet nylig, så da må jeg vel ringe Helsestasjonen og si fra i tilfelle de får en innkalling i retur, da...

Ja, du er selv ansvarlig for å ta kontakt med den nye helsestasjonen, både for å gi beskjed om at dere har flyttet dit og for å gi samtykke for innhenting av barnets helsekort fra den gamle helsestasjonen

• Liker 1
Skrevet

Jeg og. Har ikke fått en sms engang:(

Skrevet

Men kan det bli slik at det blir en undersøkelsessak? Jeg er kjempe redd for bv. Har ikke noe å skjule men hører så mye vondt om bv!

Det kan bli undersøkelse, men en undersøkelse er ikke alltid like omfattende. I ditt tilfelle kan det være snakk om 1 samtale med dere som foreldre og en samtale med helsesøster.

Case closed.

Gjest Phoenix
Skrevet

Hun skriver jo at hun byttet nummer samtidig som hun flyttet så om de har ringt, det vet vi jo ikke

Gjest Phoenix
Skrevet

TS, byttet du helsestasjon når du flyttet, eller tilhører du samme helsestasjon?

Skrevet

Sett deg ned og skriv et sakling brev, ja saklig ikke anklagende mot noen, til BV. Forklar situasjonen, og avslutt ydmykt med spørsmål om hva som kommer til å skje videre.

"Alle"foreldre vet at barna skal inn til 4 års kontroll på Helsestasjonen, og det er lov å følge litt med, selv.

Helsestasjon, tannlege mv er etter loven pålagt å melde fra til BV, i slike situasjoner. De kan faktisk miste jobben om de ikke gjør det, og de har heller ikke mulighet til å trekke tilbake en bekymringsmelding. De kan da komme i en ganske alvorlig situasjon selv, om de prøver på å trekke en sendt bekymringsmelding.

Her har du litt deg selv å takke, beklageligvis.

Anonymous poster hash: 3eabc...b25

• Liker 5
Gjest Phoenix
Skrevet

Har du ingenting å skjule så har du ingenting å bekymre deg for.

Ja, alle syns det er sårt. Å bli kritisert for å ikke ivareta barna, er noe av det verste man kan føle på, men... !! Det er faktisk sånn at det er ett vern for barna, ikke foreldrene

• Liker 2
Skrevet

Men kan det bli slik at det blir en undersøkelsessak? Jeg er kjempe redd for bv. Har ikke noe å skjule men hører så mye vondt om bv! Anonymous poster hash: ea233...b69

Det kommer ann på saksbehandler. Vanligvis henlegger de saken, men er ingen garanti, ikke umulig med hjemmebesøk, men antageligvis ikke. Men har du ikke noe å skjule, har du heller ikke noe å frykte. Jeg har fikk en anonym bekymringsmelding med mange ting som ikke stemte. Syntes det var en forferdelig psykisk påkjenning å bli meldt. Men ble møtt av en kjempe ålreit saksbehandler, først et møte på kontoret og et hjemmebesøk. Så fikk vi brev om at vi var ressurs sterke foreldre, og at saken var henlagt. Men kjenner andre som ikke har vært fullt så heldige med saksbehandler da.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er rart at barnevernet kan sende dere brev med riktig adresse, men helsestasjonen ikke gidder å sjekke folkeregistrert adresse dersom dere uteblir. Dere har endret adresse hos folkeregisteret slik jeg forstår det ?

Dette er noe spesielt håndtering av helsestasjonen om bekymringsmeldingen er sendt på det grunnlaget du oppgir, eller det grunnlag som de oppgir til deg.

Er du i krigshumør kan du ta det opp i vg, eller du kan klage inn helsestasjonen til helsetilsynet eller noe sånt.

Men sånn egentlig, er det ikke bra at noen reagerer når barn uteblir ? Det er jo kun for barnets egen helse og sikkerhet.

Skrevet

Det er bra at BV reagerer når noen ikke dukker opp/gir livstegn fra seg til "obligatoriske" institusjoner i oppveksten. Har du ikke noe å skjule kan du ta det helt med ro.

Anonymous poster hash: 027da...eea
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Sett deg ned og skriv et sakling brev, ja saklig ikke anklagende mot noen, til BV. Forklar situasjonen, og avslutt ydmykt med spørsmål om hva som kommer til å skje videre.

"Alle"foreldre vet at barna skal inn til 4 års kontroll på Helsestasjonen, og det er lov å følge litt med, selv.

Helsestasjon, tannlege mv er etter loven pålagt å melde fra til BV, i slike situasjoner. De kan faktisk miste jobben om de ikke gjør det, og de har heller ikke mulighet til å trekke tilbake en bekymringsmelding. De kan da komme i en ganske alvorlig situasjon selv, om de prøver på å trekke en sendt bekymringsmelding.

Her har du litt deg selv å takke, beklageligvis.

Anonymous poster hash: 3eabc...b25

Dette er tullball. Dersom de oppdager at de har levert en bekymringsmelding på feilaktig grunnlag så kan de fint ordne opp i det. Men poenget her er at de ikke vet hvorfor barnet har uteblitt. En ting er at mor sier/påstår en adressehistorie, det kan strengt tatt ikke helsestasjonen vite er riktig. Når det er sagt så bør helsestasjonen bruke skjønn. Skal ts bruke samme helsestasjon? - Det er litt vesentlig her.

Skrevet

Dette er tullball. Dersom de oppdager at de har levert en bekymringsmelding på feilaktig grunnlag så kan de fint ordne opp i det. Men poenget her er at de ikke vet hvorfor barnet har uteblitt. En ting er at mor sier/påstår en adressehistorie, det kan strengt tatt ikke helsestasjonen vite er riktig. Når det er sagt så bør helsestasjonen bruke skjønn. Skal ts bruke samme helsestasjon? - Det er litt vesentlig her.

Om meldingen er levert kan den ikke trekkes tilbake og er den allerede registrert er den i systemet.

• Liker 1
Skrevet

Hun skriver jo at hun byttet nummer samtidig som hun flyttet så om de har ringt, det vet vi jo ikke

Åja, det så jeg ikke. Vet i hvert fall hvor jeg skal ringe i morgen for å melde ny adresse og nytt telfonnummer... :rodme:

Skrevet

TS, byttet du helsestasjon når du flyttet, eller tilhører du samme helsestasjon?

Tilhører forsatt samme helsestasjon:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...