Gå til innhold

Hvilke retninger har du vært innom?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Mange i dette forumet sier de ikke er troende, men samtidig er flere av dere søkende, så jeg regner med at dere har vært innom flere forskjellige retninger.

Hvilke retninger har du vært innom? Jeg regner her med retninger der du har mer enn en svevende interesse a la 'hm... det høres interessant ut...'. Mer livssyn og retninger som har gjort deg så interessert at du har lest flere bøker om dem, praktisert selv eller generelt studert dem litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Kristendom et øyeblikk da jeg var 10 år. Et lite tilbakefall noen ganger under konfirmasjonstiden (mest på grunn av alle de snille folka jeg så i kirken).

Generell mystikk interesserte meg fra jeg var 13 til en gang på ungdomsskolen. Tror ikke jeg hadde noen spesiell interesse for å tro på det, det var mer at det var interessant å lese om.

Livssynet jeg har nå har jeg ikke lest noen særlig bøker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom kristendom i barnehagen og som konfirmant, men det korteste besøket og det mest skremmende var da jeg var 12 år. Og søsteren til min veninne tok oss med på ett Smiths Venners stevne.

*grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Var forresten en kjapp tur innom Jehovas vitner og. Bestemoren til en kamerat, som var JV, fortalte om det fine pardis vi kom til da vi døde, så jeg ønsket å dra dit. Faren min ble naturligvis litt forbanna på henne da jeg som fireåring ville løpe uti veien foran en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min mor ble og drittforbanna. Jeg hadde mareritt i måneder om at jeg skulle bli stukket tildøde med en gaffel i helvete (for evigheten) om jeg ikke ble en troende !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Ingen' date= jeg har aldri hatt behov for å ha noen tro.

Jeg har heller ikke behov for å tro, men jeg har et behov for å ha et livssyn. Dessuten er jeg naturlig nysgjerrig på alt jeg ikke forstår (som religioner) så jeg har lest en del om ulike retninger gjennom årene:

* Wicca og paganisme

* Buddhisme

* Kristendom

* og nå Tao

Jeg hadde forøvrig et behov for å tro da jeg var yngre, og lot meg overtale til å 'bli kristen' av en venninne av meg. Nå, den satans tingen med kristendommen er jo at du skal bekjenne din tro, så i to uker gikk jeg rundt og sa til alle at jeg var kristen. Følte meg lite dum da jeg innså at jeg faktisk ikke trodde i det hele tatt, og måtte 'trekke tilbake' utsagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes religionsundervisningen på videregående var interessant, å lære om forskjellige religioner er spennende, selv om jeg selv ikke tror på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom Nordlig, Vestlig og Østlig retning. Lot meg lede av Nordstjernen og kom tilbake til utgangsposisjon.

Nå ser jeg alt i fugleperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg har ikke noen spesiell tro og savner det ikke heller..

Spørsmålet var da heller ikke om du har en tro, men om du har studert/vært opptatt av/vært fascinert av noen tros- eller livssynsretninger.

Hvis du ikke tror, ikke savner det - og tydeligvis ikke har vært interessert i livssyn- eller religionsretninger, hva gjør du da her?

*sagt i en ikke anklagende, men litt perpleks, undrende tone*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært interisert i Satanisme.. Fant ut den også har sine svakheter som alle andre livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg har sett litt nærmere på:

- Kristendommen

- Islam

- Jehovas vitner

- Buddhisme

- Hinduisme

- Gammelegyptisk religion

- Sjamanisme (hvis det er en religion da? Ikke sikker)

- Satanisme

Sikkert flere, men det var hva jeg kom på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg var sånn passe kristen kan jeg kanskje si, 23 år av mitt liv. Eller da jeg var 23 år mistet jeg Gudsbildet mitt. Jeg er litt usikker om det egentlig gjør meg til en ikke-kristen.

Også er nesten hele slekta mi er kristne.

Etter jeg sluttet med vgs bestemte jeg meg for at det var en god ide og studere livsretninger så tidlig som mulig for å bruke dem i så mye av mitt liv som mulig. Så jeg leste hele Bibelen for første gang fra perm til perm. For senere og møte en jente som var 2 år yngre enn meg som hadde lest den 4 ganger :o

Så leste og studerte jeg litt filosofi. Jeg ble mest interresert i Spinoza og David Hume.

Spinoza var stamfaren til den moderne bibelkritismen. Enn om hvor mye jeg har forstått av han, så etter at jeg leste hans Etikk mistet jeg det gamle gudsbildet mitt. Han har liksom blitt min vei ut der.

David Hume står for agnosisisme og en følelses-moral. Noe sånn som at bare følelsene kan fortelle oss hva som er galt eller ikke. Jeg tror ikke det heller er helt rett. Men jeg vil lese boka hans fordi han legger mye vekt på følelser og det empiristiske i moralen.

Også har jeg lest litt om buddhisme. Det er også morro. Særlig det prinsippet om at verden heller kan forstås igjennom prosesser enn ting får meg mer lyst til å lese mer fra det.

Jeg vurderer å lese Koranen også. Men da mere for samfunns forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wicca (i gamle dager)

kabbala ( i gamle dager)

Ufrivillig vært litt innenfor OTO miljø.

Div. småavsporinger, som har vært lærerrike.

Troen på meg selv(i gamle dager)

Kosmisk kontakt med altet og ingenting gjennom musikk og kunst.

Og det som har lært meg mest og som jeg syns er særdeles interessant : buddhas lære og zen.++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...