Gå til innhold

Er det absolutt nødvendig å delta på forelesninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer et årsstudium på universitetet, og jobber mye ved siden av. I tillegg er det 45 minutter med buss til skolen (én vei). I høstsemesteret deltok jeg på de fleste forelesninger, fordi jeg jobbet for det meste på kveldstid. Det gikk veldig bra på eksamen, fikk A på en av dem og B på to.

Dette semesteret jobber jeg mye på dagtid, og jeg kjenner jeg har mistet litt motivasjonen for studiet, da det ikke var helt som jeg hadde tenkt på forhånd. Likevel ønsker jeg å fullføre og få noen lunde bra karakter på eksamen, da jeg kan ha bruk for årsstudiumet i videre studier (som er mer rettet mot akkurat det jeg ønsker).

Noen som vet om det er aboslutt nødvendig å delta på forelesninger? Kjenner jeg har veldig lite lyst til å stresse meg til skolen for en forelesning, særlig når jeg jobber mye på dagtid og bussturen er lang. Jeg er flink til å lese hjemme, så det skal nok ikke være noe problem å komme gjennom pensum. Men er likevel redd for at jeg ikke skal kunne få bra vurdering på eksamen hvis jeg ikke deltar i forelesningene, siden jeg var på nesten alle i høst. Har likevel tenkt å få med meg gruppeøvingene, men det er kun to ganger i uken.

Kan si at jeg har bare en skoleeksamen og en hjemmeeksamen dette semesteret. I høst hadde jeg to skoleeksamener og en hjemmeeksamen.

Noen som kan gi meg noen råd? Er førstegangsstudent :)

Hilsen jente 20 år.



Anonymous poster hash: e62f1...8b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvis det ikke er obligatorisk er det ikke nødvendigvis nødvendig... For å si det litt kronglete. Det er forskjell på folk, noen har best utbytte av forelesninger, mens andre kan lese minst like bra på egen hånd. Prøv deg frem og se om du kommer deg gjennom stoffet på samme tid hjemme. Det kan dog være lurt å møte opp på informasjonstimer, og å ha en dialog med klassekamerater og be dem videreformidle informasjon som ikke kommer godt frem i powerpoint/læreplanmål.

Anonymous poster hash: 1d1a3...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer også fra fag til fag. Noen av fagene jeg har tatt var helt umulig å ta uten forelesningene, fordi den såkalte pensumboka ikke dekket pensum i det hele tatt, og forelesningsfoilene var totalt ubrukelige. Et av temaene f.eks hadde masse bilder av folk som røkte, mens det på eksamen kom spørsmål om mekanismer i forbindelse med skader av røyking. Disse sto ingen steder, hverken i pensumboka eller i foilene. Det hadde bare blitt gjennomgått i forelesning.

Hadde det vært bare dette éne eksemplet, hadde faget vært greit. Men faget hadde 5-6 forskjellige forelesere, og 3-4 av dem hadde slike ubrukelige foiler...

TS, sensor vet ikke om du har deltatt på forelesningene eller ikke. Hvis du deltar på øvingene (som for mine studier er obligatorisk uansett), spiller det jo ingen rolle om du er på forelesning eller ikke. Hvis du ikke får noe igjen for det, så lar du vær. Verre er det ikke :)

Bare pass på at du ikke har obligatoriske forelesninger, for da må du jo selvsagt gå :P

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Nei. Det er ikke tilstrekkleig å kun gå i forelesninger, så pensum må leses på egenhånd uansett. Da kan man lese det en gang ekstra på den 1/3 av tiden en forelesning tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt gå på forelesninger. Du får mye gratis der. Merker godt hvem som ikke er på forelesninger og hvem som er det, spesielt under gruppearbeid og eksamener



Anonymous poster hash: 41f3b...ea3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du best selv. For min del var enkelte forelesninger fullstendig bortkastet, mange forelesere sa jo akkurat det samme som boka. Det var kun i spesielt vanskelige fag jeg fikk ekstra utbytte av forelesningene. Ellers dro jeg på forelesning for å slippe på lese pensum (bodde rett ved skolen, så for min del var det en tidsgevinst der, men for deg er det jo ikke det).

Hanket inn kun A-er på 5 år likevel... ;)

Bli hjemme, hvis du tror det funker greit.



Anonymous poster hash: e94d9...090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opp til deg. Jeg pleide å sørge for at pensum var lest ferdig før forelesning. Var det noe jeg var usikker på i pensum så dro jeg på forelesning. Var pensumet greit, ble jeg hjemme.



Anonymous poster hash: d498b...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å lese selv uten å dra på forelesninger og føler jeg lærer mer da og får brukt tiden min bedre. Selvfølgelig(typisk) har høgskolen jeg går på obligatorisk oppmøte på forelesningene, noe som fører til at jeg er nødt til å dra. Ville mye heller brukt tiden min til å lese hjemme eller på biblioteket, og heller silt ut de forelesningene som jeg mener er relevant og interessant for mitt yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok min bachelor + master, så gikk jeg vel på under halvparten av alle forelesningene. Det ene faget gikk jeg bare på den aller første forelesningen, og leste heller hjemme. Hadde hjemmeoppgave og skriftlig eksamen i faget og fikk A.

Master pendlet jeg, da jeg tok den på en annen kant av landet. Så der reiste jeg ned ca en gang i måneden til viktige ting.

For meg gikk det helt fint, men jeg tok da også en teoretisk utdannelse hvor man kan lese seg til det meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på deg, og faget:)

Selv har jeg to fag jeg bare er pokka nødt til å dra på forelesning om, for vi får bl annet utdelt utskrifter som utdypes i forelesning. Så vi MÅ ta notater. Og lærer går også igjennom ting vi kan få på eksamen og driller oss i dette og gir beskjed om hva vi MÅ pugge. Det står ikke akkurat i pensumbøkene..

Det andre faget er så tungt at jeg også må på forelesning, slik så jeg kan stille spørsmål om det er noe jeg ikke forstår, og pensum er så... Generell?? Lærer går mer inn i dybden på forelesninger og da vet vi mer om hva vi må kunne til eksamen. I tillegg til at vi veit hva powerpointene dreier seg om når vi kikker gjennom de i etterkant :P

Det siste faget er litt mer sånn... Tolkning og diskusjon. Så bare du kan argumentere for svaret ditt og bruke kilder så kan du tolke og diskutere som vil omtrent. Også koble inn et par begreper og tidsepoker.

Dette er det eneste faget jeg kommer til å skulke hvis jeg fks må til legen eller noe :P

Men de andre er sånn man må forstå, og vite. Du kan drite deg skikkelig ut på eksamen hvis det er en liten detalj du har tatt feil med :P

Anonymous poster hash: 130f9...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på både deg og forelesningen/foreleser. Jeg har forelesere jeg VET ikke er flink til å forelese, de leser rett opp fra powerpoint, og det kan jeg ærlig talt gjøre selv:P Da vinner jeg mye mer på å lese hjemme. Men det er også forelesere som er dyktige, og da kan jeg vinne masse på å dra på forelesning. Men når jeg ikke gjør det forutsetter det jo at jegleser hjemme og holder meg oppdatert.



Anonymous poster hash: 14372...427
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på deg, faget, foreleserne og medstudentene. Da jeg var student, lærte jeg utrolig mye av å slurpe kaffe med mine medstudenter etter forelesningene. Vi kunne diskutere uklarheter og poenger som ikke alltid var like enkle å fatte, og disse diskusjonene hadde vært umulige om vi ikke hadde vært på forelesningen først. Til og med en riktig dårlig forelesning kunne vise seg å være verdifull fordi den satte i gang en fruktbar samtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...