Gå til innhold

Valg av studie. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg går for tiden et årsstudium i statsvitenskap og det er det jeg brenner for og er mest interessert i. Til høsten hadde det derfor vært kjekt å fortsatt på en bachelor i statsvitenskap. Men, problemet er det at jeg da må begynne på et universitet, og jeg vet ikke om jeg får godkjent året jeg går nå som "førsteåret" av en bachelor, siden det er på en høyskole, der det ikke er ex.fac og lignende.

Selv om det er statvitenskap jeg har mest lyst til, har jeg funnet ut at jeg ikke orker/vil gå opp et helt år/noen av emnene hvis jeg ikke får det godkjent. Derfor må jeg se på andre alternativ.

Jeg er interessert i politikk, samfunn og forskjeller/problemer i samfunnet. Er spesielt interessert i internasjonal politikk og forskjeller mellom ulike stater og samfunn. Hvorfor er ting sånn som de er? Hvordan kan konflikter løses? Jeg er da veldig glad i å reflektere og drøfte ulike problemstillinger.

Disse studiene er det jeg vurderer å søke en bachelor i:

- Historie

- Religion

- Sosialantropologi

- Norsk(Det jeg har minst lyst til, men virker fornuftig.)

(Har og vurdert å kanskje ta et årsstudium i fransk i en bachelor, men må ta et forkurs først da jeg ikke har hatt fransk 2 på vgs).

Målet er å bli lærer, så jeg har tenkt å ta PPU etter en eventuell bachelor.

Hvilke studier virker mest fornuftig og hvilke passer best med tanke på mine interesser? Jeg synes generelt at kultur, samfunn og politikk er veldig interessant! Jeg kunne da tenkt meg å vært lærer i samfunnsfag, religion, sosiologi og sosialantropologi, historie, politikk og menneskerettigheter på vgs. Men jeg føler jeg må innse at jeg må ha et språkfag i tillegg(enten en bachelor eller et årsstudium i bacheloren) for å få jobb..

Så, ja, det var det. Noen som har noen ideer?

På forhånd, takk! :- )


Anonymous poster hash: b3cb9...131



Anonymous poster hash: b3cb9...131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke ta bacheloren ved en høyskole?

Anonymous poster hash: b19ef...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke tilbyr bacheloren på den høyskolen jeg går nå. Og jeg vil ikke flytte langt hjemmefra, så da ønsker jeg å gå på NTNU.



Anonymous poster hash: b3cb9...131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke tilbyr bacheloren på den høyskolen jeg går nå. Og jeg vil ikke flytte langt hjemmefra, så da ønsker jeg å gå på NTNU.

Anonymous poster hash: b3cb9...131

Ok, da skjønner jeg :)

Anonymous poster hash: b19ef...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...