Gå til innhold

Utnyttet av arbeidsleder som ikke holder taushetsplikt.m


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er personlig assistent, noe jeg har vært i 6 måneder.

Ordningen fungerer slik: Uloba er arbeidsgiver og personene jeg er assistent for er arbeidsledere.

Jeg er assistent for tre forskjellige mennesker. Det vil på en måte si at jeg har tre forskjellige arbeidsplasser. (Kan sammenlignes med at man jobber på forskjellige avdelinger på sykehuset).

På to av tre arbeidsplasser trives jeg veldig, men på den tredje er det uholdbart.

Personen snakker nedlatende om andre assistenter, klager over at ingen kommer på jobb og det er store utskiftninger hele tiden. Han sender også meldinger 2-3 ganger i uka om at det er krise, og skriver at hvis ingen kommer må han ligge i sengen sin i mange timer.

Jeg har prøvd så godt det lar seg gjøre å hjelpe, jeg har sagt ja hver gang jeg har mulighet, men med tanke på mine to andre jobber så må jeg passe på at det ikke blir brudd i form av overtid og helgejobbing.

Vakta slutter egentlig 22.00, men han drøyer den alltid minst en time. Jeg har sagt i fra om dette, men det virker ikke som om han hører på meg. Det skjer liksom alltid noe rett før jeg skal dra...

Forrige måned jobbet jeg 22 timer i strekk, på sluttet var jeg så svimmel og dårlig, men da fikk jeg bare beskjed om at det var han også, så jeg fikk ikke sette meg ned.

Her om dagen fortalte jeg han at jeg desverre ikke kunne jobbe, fordi da ville jeg få brudd hos mine andre arbeidsledere. Han svarte da tilbake at jeg kunne sette timene mine på en annen dag. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til dette, men sa ja til å jobbe, fordi jeg sa jo at jeg ikke kunne jobbe på grunn av regelbrudd, men når han "løste" det så hadde jeg liksom ikke noe unnskyldning.

Han spiller veldig på samvittigheten min og når jeg først kommer på jobb så er det klaging i form av andre assistenter. En del er sykemeldte, og han går ofte i detalj om hva grunnen til at assistentene er sykemeldte. Arbeidslederen har taushetsplikt, men den holder han ikke. Jeg har ringt inn til uloba å fortalt situasjonen, og de sa at de skulle ta tak i det. Men ingenting har skjedd.

Problemet er det at det går ut over meg når jeg ikke er på jobb også, jeg får ofte meldinger med spørsmål om å jobbe, og svarer jeg nei får jeg en lang melding tilbake om at det er veldig krise osv. Han spiller veldig på samvittigheten min, men jeg er så sliten. Det har gått så langt at jeg drømmer om jobben, jeg våkner opp og sjekker telefonen fordi jeg har drømt at han har sendt meldinger. Jeg gruer meg til å gå på jobb fordi jeg alltid får kjeft og fordi han snakker så stygt om mine kollegaer (han snakker sikkert slik om meg også, det er jeg klar over) Må også legge til at jeg aldri har møtt kollegaene mine, fordi vi er kun en assistent på jobb om gangen, og det er ingen overlapping.

Jeg vil slutte, men har ikke mulighet da jeg har huslån +billån osv. Jeg er rett og slett avhengig av denne inntekten.

På mine to andre jobber er det så "populært" å jobbe, at det sjelden blir noe ekstra. Hadde det vært en høyere stillingsprosent ledig på en av disse hadde jeg ikke nølt med å slutte der jeg mistrives.

Jeg har aldri vært sykemeldt, men jeg skal til legene neste mandag for å drøfte det med han. Jeg kjenner jeg gruer meg skikkelig, føler liksom at jeg har mislykkes.

Jeg holder på å søke nye jobber, men problemet er at siden jeg er bundet til mine andre jobber så er jeg ikke like "attraktiv", noe som er ganske forståelig.

Jeg lurer derfor på om noen her vet om man kan sykemelde seg fra en jobb?

Må også legge til at på lønnsslippen så er alt samlet, har dette noe å si?

Jeg har en fast stilling hos denne personen, men har jobbet dobbelt så mye som det som står i arbeidsavtalen. Vil det si at jeg får utbetalt lønn som tilsvarer stillingsprosenten min?

Hva utgjør 90 timer i prosent?

Jeg har også turnus på de to andre jobbene, hvordan blir dette i forhold til sykemelding? Turnusen er på 8 uker, noe som vil si at jeg jobber mer den enen måneden enn den andre. Hvis jeg da sykemelder meg 50 prosent, så vil det bli riktig den enen måneden og feil den andre. Er fult klar over at jeg ikke kan jobbe ekstra på de andre jobbene mine hvis jeg er sykemeldt fra den ene.nMen teknisk sett så vil det jo se slik ut den ene måneden.

Jeg ønsker fortsatt å være i jobb på de to andre plassene, trives veldig godt der.

Det er ingen ideell situasjon å være i, men det har gått så langt så langt at jeg sliter på privaten på grunn av denne jobben. Jeg går å gruer meg hele tiden til å dra på jobb. Blir dårlig og sliter med å sove.

Anonymous poster hash: fd689...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med regelverk, men vil tro at du kan sykemeldes delvis. Dette er uansett Ulobas ansvar, de skal sørge for at du trives på jobb.

Høres ut som en veldig vanskelig situasjon, og jeg ønsker deg lykke til med alt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han utnytter deg helt klart. Syns også du skal ringe til uloba, dere skal ha en kontaktperson der som kun er for dere assistent. Skal ikke si 100% at h*n vil høre på deg, men kan jo prøve. Er en grunn til at det er mye sykemld.når brukeren oppfører seg sånn. Ikke har han lov til å snakke om de andre assistentene heller. Han snakker sikkert om deg også til de andre.

Har jobbet for en i uloba selv og det ser ut som om mange av dem utvikler nykker over en stund. Han jeg jobbet hos snakket også nedlatende om andre assistenter, det var alltid oss det var noe galt med. Han ville også at jeg skulle gå med thights på jobb da han syns det var j***a sexy. Jeg gjorde ikke det altså. Han het var grov i kjeften og sa alltid at jeg kunne kle av meg og strippe. I begynnelsen prøvde jeg og snakke der vekk og da var han mer forsiktig også. Spurte om jeg kom til å sole meg toppløs hvis jeg ble med han på ferie og greier. Sa nei og da ble han en smule irritert. Det ble jeg også. Noen ganger straffet han meg med å gi meg svært lite vakter. Han var også nedlatende, var også hyggelig på den andre siden. Men ville ikke at jeg skulle komme meg noen sted i verden. Han var irriterende og bli med på handletur. Skulle alltid kverulere kassadamene. Akkurat som han var en småkonge i rullestol.

Altså, selv om det sikkert ikke er så lett for dem heller, med tanke på at de er handikapet. Så har de ingen rett uansett til å gjøre livene til assistentene sine surt av den grunn. Der lager de ris til egen ræv. Syns de som har behov bpa også skal kurses regelmessig om hvordan behandle andre. Jobber for en annen nå, men ikke gjennom uloba. De tror lissom at vi assistenter noen ganger er roboter. Men si ifra, ellers går du på veggen!

Tror det er mange brukere som er veldig spesielle og kun tenker på.seg selv, mens noen andre er helt supre. Håper det ordner seg for deg. Oppdater gjerne om hva legen din sa. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dårlig erfaring med uloba, og som assistent. Vil bare sende deg en klem :klem: Nå jobber jeg i bolig for funksjonshemmede istedenfor, og det er tusen ganger bedre!!

Anonymous poster hash: 30a5a...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Guds skyld, kom deg ut av Uloba. Maken til useriøs bedrift har jeg aldri vært borti! Om du ikke er organisert seg så anbefaler jeg deg det og få inn arbeidstilsynet så det blir rettet på ting



Anonymous poster hash: aa12a...86e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Skal til legen neste mandag, så må holde ut en uke til...

Anonymous poster hash: fd689...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...