Gå til innhold

Barnet mitt blir så raskt slitent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ah, godt tips Kara W!

Vi har litt samme problem, og venter nå på svar på blodprøvene. Husk at dersom dere skal ta blodprøve skal ikke barnet ta noen kosttilskudd i 24 timer før prøven.

Har dessverre ikke noen andre forslag, men følger med for å få råd selv.

H*n sover ca 12 timer om natten, våkner kanskje 1-2 ganger pr uke for å gå på do.

Min også, men han snorket som en voksen mann da.

Hvor mye sover han om natta? Jeg ville sjekket D-vitamin i hvert fall, om jernmangel osv. er utelukket.

Huff, hjertefeil. H*n er slank og petit, men følger sin egen kurve. Ca 15 kg nå (snart 4 år) og ca 102-4 lang.

Hjertefeil kan gi blekhet og gjøre at man blir mer sliten ikke tåler så mye anstrengelser.... Ofte dårlig vekøkning også? Det gir jo en bilyd på hjertet da så legene burde jo ha hørd dette evt... Men av erfaring ble bilyden på dattera mi ikke oppdaget før hun var 10 mnd( å jeg var bekymret) å da hadde hun alvorlig svikt uten at leger hadde oppdaget bilyden.... Eller regnet den som "farlig". Er sikkert ikke det med gutten din, men du kan jo be dem lytte på hjerte evt be om ekko.

Jernmetning? Er det det samme som hb?

Få de til å sjekke jernet. Jernmetning.

Anonymous poster hash: 2460c...0c7

Nei, det tror jeg ikke er sjekket, takk for forslag!

Har dere sjekket en evt gjennomgått kyssesyke? Min hadde i hvertfall alle disse symptomene, og eneste som gjorde utslag var gjennomgått kyssesyke.

Anonymous poster hash: dab47...2a0

Ikke språklig, men motorisk. Dårlig balanse, litt dårlig grovmotorikk, ok finmotorikk. Snorker ikke om natten. EEG har aldri vært vurdert. Tenker du i noen spesielle baner? H*n er sjekket av fysioterapeut (oppfølging), og de har utelukket ting som CP o.a.

Har barnet utfordringer av noen art? Språklig, motorisk? Snorker det om natten? Har EEG vært vurdert?

Anonymous poster hash: 37695...44e



Anonymous poster hash: a338b...e65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toåringen min er nesten 18 kg, han.

Kutt ut gluten for en periode, du bør også vurdere å kutte ut laktose og melkeprodukter en periode, for å se om barnet blir kvikkere.

Dette er veldig typiske symptomer for matintoleranse hos barn, dersom det ikke er noe annet som kommer frem i blodprøvene.

God bedring til barnet ditt! :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toåringen min er nesten 18 kg, han.

Kutt ut gluten for en periode, du bør også vurdere å kutte ut laktose og melkeprodukter en periode, for å se om barnet blir kvikkere.

Dette er veldig typiske symptomer for matintoleranse hos barn, dersom det ikke er noe annet som kommer frem i blodprøvene.

God bedring til barnet ditt! :klem:

Mens det å teste for matintoleranser kan være en god ide, så bør man helst gjøre slike ting i samråd med lege/helsesøster. Barn trenger et variert kosthold mye mer enn det voksne trenger, og man skal ikke kutte ting ut av kostholdet deres uten skikkelig oppfølging.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har mototiske utfordringer som du beskriver bruker det mye mer energi i løpet av en dag enn et barn uten slike utfordringer. Ikke uvanlig at de blir veldig slitne i løpet av en dag. Snakk med fysioterapeuten så vil hun/han kunne si litt om dette. Har de funnet årsaken til vanskene? EEG taes gjerne for å utelukke epileptisk aktivitet, men det skal vel noe mer kliniske beskrivelser feks av fjernet/små øyeblikk der barnet ikke svarer før det evt henvises.

Anonymous poster hash: 37695...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toåringen min er nesten 18 kg, han.

Kutt ut gluten for en periode, du bør også vurdere å kutte ut laktose og melkeprodukter en periode, for å se om barnet blir kvikkere.

Dette er veldig typiske symptomer for matintoleranse hos barn, dersom det ikke er noe annet som kommer frem i blodprøvene.

God bedring til barnet ditt! :klem:

Min 4åring veier 16kg. I forhold til ditt barn er det lite, men for han er det perfekt.

Man kan ikke sammenligne vekt på den måten fordi man må se ift høyde og ift utviklingskurven til barnet.

Ts. Hvis legen ikke tar deg alvorlig for å finne ut av dette så håper jeg du bytter lege. Det kan være mange årsaker og sikkert flere ting som kan sjekkes, men det er legens jobb å vurdere hva som er hensiktsmessig å sjekke først.

Håper dere finner ut av det og får hjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke ha Floradix!

Anonymous poster hash: 7e42c...5c3

Regner md at det i så fall står på flasken??!!

Anonymous poster hash: e4b31...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens det å teste for matintoleranser kan være en god ide, så bør man helst gjøre slike ting i samråd med lege/helsesøster. Barn trenger et variert kosthold mye mer enn det voksne trenger, og man skal ikke kutte ting ut av kostholdet deres uten skikkelig oppfølging.

Legen har jo ikke tatt initiativ til dette, så om man tar det opp med legen før eller etter har ikke mye å si. Det er resultatene som betyr noe.

Det er for eksempel helt unødvendig å prøve gastroskopi før man har prøvd å kutte ut gluten. Vi trenger ikke gluten så det er helt uproblematisk å prøve og kutte det ut i én måned eller to. Mange leger mener man kan utelukke matintoleranser etter negative blodprøver, men dette er dessverre ikke realiteten.

Over halvparten av verdens befolkning er allerede laktoseintolerant, så det er helt klart ikke et absolutt behov.

Men legen burde ha gjort mer, det er ikke foreldrenes oppgave å finne ut hva slags blodprøver og som skal tas, og hva slags tiltak som skal settes i gang. Et slapt barn kan være alt fra jernmangel til Cystisk Fibrose, uansett så er det alvorlig at et barn i utvikling ikke blir utredet ordentlig og får behandlingen barnet trenger.

Min 4åring veier 16kg. I forhold til ditt barn er det lite, men for han er det perfekt.

Man kan ikke sammenligne vekt på den måten fordi man må se ift høyde og ift utviklingskurven til barnet.

Ts. Hvis legen ikke tar deg alvorlig for å finne ut av dette så håper jeg du bytter lege. Det kan være mange årsaker og sikkert flere ting som kan sjekkes, men det er legens jobb å vurdere hva som er hensiktsmessig å sjekke først.

Håper dere finner ut av det og får hjelp

Var ikke ment som sammenligning på den måten. Mer som om at forskjellene er så store at det er veldig vanskelig å gå ut ifra vekt som du sier. Glemte å påpeke det.

Noen i familien min var ikke mer enn 6 kg ved skolestart. og til tross for at hun var svært tynn så er hun et sunt barn ellers.

Jeg har en veldig høy 2-åring som går litt over skjemaet både på vekt og høyde så kan ikke bruke hans mål som sammenligning uansett. :)

Endret av FruRaeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan barnet ha nf? Slitenhet er et av hovedsymtomene....

Anonymous poster hash: 38cbf...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sliter med grovmotorikk og balanse, sammen med slitenhet ville jeg bedt om MR/CT for å utelukke at det ikke er noe nevrologisk f.eks.

Anonymous poster hash: 50185...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo faktisk også være flere ting. Ang balanse og grovmotorikk; er synet grundig sjekket?

Jeg ville bedt om en skikkelig utredning, evt bli henvist til nærmeste barneavd på sykehus for at de kan ta saken. Tarm (cøliaki), hjertesykdommer og evt nevrologiske sykdommer må utredes og utelukkes på en skikkelig måte. Den fastlegen dere har vært hos har ikke tatt dere seriøst nok, og gjort en slett jobb så langt. Dette må dere til bunns i, det er jo ikke normalt at et barn blir så fort og så ofte sliten. Ikke dermed sagt at det er noe alvorlig galt heller da, og det hender de ikke finner noen årsak. Men at alt alvorlig blir utelukket tidlig er viktig!

Og - ikke kutt ut gluten nå før utredning, da får dere falskt resultat.

Lykke til! Har vært gjennom slikt med et av mine barn og, det gjelder å stå på litt som foreldre, men vi fikk heldigvis veldig god og rask hjelp både fra fastlege og sykehus.

Anonymous poster hash: ab090...ef5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å anklage legen her ut fra det som har blitt nevnt av TS. Dra tilbake og forklar problemet. Legen vil vurdere hva som er nødvendig utredning. Å begynne å utelukke matvarer fra kosten bør kun gjøres i samråd med lege.

Anonymous poster hash: 67b41...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Legen vi bruker er pediatriker, med bl.a. allergi/intoleranser som hovedfelt, jeg synes hun er flink. Hun tok en hel del blodprøver i høst, da det for første gang var et tema, og vi har fått time hos henne denne uken igjen. Grunnen til at jeg spør her inne er fordi jeg vil ha noe å kunne spør om, noe å legge frem for henne, sånn at man skal ha tenkt på "alt", også det som ikke er av vanligste slag.

Tar en liten oppsummering her, blir så mange å sitere. Takknemlig for ytterligere tilbakemelding.

Ang. syn:

Synet til gullet mitt er sjekket hos øyelege, men vi måtte innom 3-4 ganger før øyelegen fikk et "greit nok" resultat til å konkludere med at synet så "ok" ut. Selv er jeg svært (!) usikker på denne målingen, jeg tror mye av det motoriske ligger i synet. Begge storesøsken, samt far og jeg (og alle besteforeldre) har briller og kraftige samsynsfeil, så jeg heller vel mot at det er noe der også. I tillegg ser h*n ofte farmor eller mormor i damer som kanskje kan ligne litt, men de skal tett innpå før h*n ser at det ikke er farmor eller mormor.

Ang. matintoleranser:

Har lang erfaring med melkeintoleranse, da alle tre barna har hatt dette de første mnd/år. (Fastslått av tidligere nevnte lege). Dette ligner ikke på dette. Cøliaki er kanskje mer nærliggende da? (Alle tre har fått utslett, eksplosiv mage, oppkast o.a. av melk de første mnd/år, men tåler dette nå)

Ang. nevrologi og hjerte:

Takk, skal nevne dette også. H*n har ingen utfall eller liknende, heldigvis.

Ang. nf:

Hva er dette forkortelse for?

Ang. vekt:

Jeg reagerer ikke på vekten, h*n følger kurven sin fint, og i tillegg er både far, jeg og begge søsken slanke/små. Som de fleste barn spiser h*n god av det h*n liker, og lite av det h*n liker mindre. Og h*n spsier totalt annerledes hjemme enn i barnehagen, hjemme er fisk populært, i bhg. skal det ikke smakes på. Men der igjen spiser h*n gulrot i store mengder, noe som er uaktuelt hjemme.

Evig takknemlig for innspill, jeg vil komme til bunns i dette nå.



Anonymous poster hash: a338b...e65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hjertet. Min mor var også sånn og hadde en mindre hjertefeil, et hull som ikke skulle være der. Det ble sydd og hun har vært helt fin siden.



Anonymous poster hash: 5a874...cc7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk hjertet. Min mor var også sånn og hadde en mindre hjertefeil, et hull som ikke skulle være der. Det ble sydd og hun har vært helt fin siden.

Anonymous poster hash: 5a874...cc7

Ehm, bør legge til dette var i 1960:P Det blir nok behandlet litt annerledes i dag fremfor å bare bli sydd igjen.

Anonymous poster hash: 5a874...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har jo ikke tatt initiativ til dette, så om man tar det opp med legen før eller etter har ikke mye å si. Det er resultatene som betyr noe.

Det er for eksempel helt unødvendig å prøve gastroskopi før man har prøvd å kutte ut gluten. Vi trenger ikke gluten så det er helt uproblematisk å prøve og kutte det ut i én måned eller to. Mange leger mener man kan utelukke matintoleranser etter negative blodprøver, men dette er dessverre ikke realiteten.

Over halvparten av verdens befolkning er allerede laktoseintolerant, så det er helt klart ikke et absolutt behov.

Men legen burde ha gjort mer, det er ikke foreldrenes oppgave å finne ut hva slags blodprøver og som skal tas, og hva slags tiltak som skal settes i gang. Et slapt barn kan være alt fra jernmangel til Cystisk Fibrose, uansett så er det alvorlig at et barn i utvikling ikke blir utredet ordentlig og får behandlingen barnet trenger.

Var ikke ment som sammenligning på den måten. Mer som om at forskjellene er så store at det er veldig vanskelig å gå ut ifra vekt som du sier. Glemte å påpeke det.

Noen i familien min var ikke mer enn 6 kg ved skolestart. og til tross for at hun var svært tynn så er hun et sunt barn ellers.

Jeg har en veldig høy 2-åring som går litt over skjemaet både på vekt og høyde så kan ikke bruke hans mål som sammenligning uansett. :)

6 kg??? MÅ være et tall som mangler der vel?!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kg??? MÅ være et tall som mangler der vel?!

Nei, faktisk ikke. Hun har heldigvis lagt på seg nå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil bare påpeke noe ang et råd som kom om å kutte ut gluten før gastroskopi. Dette burde dere ikke gjøre uten å snakke med lege først. Skal gastroskopien være gyldig, må man ha spist gluten en tid i forveien. Noen kutter jo dette ut uansett, men om man merker bedring, kan det være ganske kjedelig å måtte spise gluten igjen i et par måneder, om man skal få en diagnose (å få en cøliaki-diagnose når man faktisk har cøliaki, handler bl.a. også om tilgang på støtteordninger).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke. Hun har heldigvis lagt på seg nå. :-)

Den ungen hadde vært død med mindre hun var ekstremt kortvokst også.

Anonymous poster hash: 67216...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...