AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #41 Skrevet 1. februar 2015 Hvordan sa hun fra når hun måtte på do? Hvis hun var treg i språk mener jeg.Anonymous poster hash: f2ce2...af5 Hun er egentlig ikke treg i språk, men har dårlig uttale. Hun snakket ikke mye på den tiden. Men begynte å si "tisse" litt spørrende hver gang hun måtte, noen måneder før hun ble 2. I starten sa vi bare, ja du kan tisse, du har jo bleie. For jeg hadde ikke trodd at det var tid for bleieslutt. Hun var veldig opptatt av doen når vi gikk på do, og vi hadde fått en doring av en nabo, så jeg bare spurte vil du tisse i doen når hun sa "tisse" neste gang og det ville hun:) var noen få "uhell", men svært lite. Men hun gikk OFTE de første månedene, som regel hver time. Derfor var det flott at det var sommer og bare å tisse hvorsomhelst når vi var ute. De første ukene ville hun ha på bleie ved bæsjing, men så ble det doen der og..Anonymous poster hash: 6a4c8...ce5
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2015 #42 Skrevet 1. februar 2015 Det siste du skriver var viktig for oss også. Jeg ville heller at hun skulle klare det "selv" enn å måtte trøste og ordne opp etter masse uhell (ikke alle som får det, men etter hva jeg leser er det vanligst). Jenta mi begynte å gå på do (nektet potte, doring var topp) når hun var rundt 2. Frem til hun var 3 så lærte hun seg å si fra før hun tisset/bæsjet, og øvde på å ikke gjøre det i bleia. Hun ville ikke gå uten bleie, så vi lot henne ha den på. Hun ble etterhvert nesten helt tørr selv om bleia var på. En dag, rett etter at hun ble 3 ville hun gå uten, og da var hun ferdig. Ikke hatt uhell etter det, bortsett fra ved løs mage. 3-4 mnd etterpå tok vi nattbleien. Tok henne på do før vi la oss, og sengen har vært tørr siden. Hun var nok "sent ute", men en helt uproblematisk slutt uten masse klesvask og uhell var verdt det. Anonymous poster hash: 8dd8a...ce9 Jeg er ikke uenig i at det er fint for små og store å slippe uhell. Og jeg var obs på at gutten vår kunne få en knekk i selvtilliten av uhell. Barn er sikkert forskjellige der, men jeg opplevde ikke at det gjorde noen skade på sønnen min sitt selvbilde. Vi lagde ikke noe styr av det, og kunne f.eks. rose for at han prøvde å si fra, selv om det var for sent osv. Egentlig tror jeg det var mer styrete for oss voksne, særlig med en baby på slep i tillegg. Jeg ser ikke noe problem med å vente, altså, men jeg vil tro de fleste barn tåler noen nederlag uten at det gjør noen skade, så lenge det håndteres på en ok måte. På den annen side, vokste også sønnen min flere cm, i overført betydning, da han kunne si at han hadde slutta med bleie. 1
MissPierce Skrevet 1. februar 2015 #43 Skrevet 1. februar 2015 I barnehagen jeg har jobbet i 6år, så har de aller fleste sluttet mellom 2 1/2år og 3 1/2år. Noen få før og noen få etter.
Sushi Skrevet 1. februar 2015 #44 Skrevet 1. februar 2015 Vi opplevde dessverre også at barnehagen ikke var på lag da toåringen slutta med bleie. Vi nevnte på en foreldresamtale at vi ville gjøre et forsøk den sommeren, og se om det gikk bra. Da fikk vi kontant tilbakemelding på at "det synes jeg er for tidlig". Da høsten kom og datteren vår hadde vært tørr i mange uker så ble de ansatte i barnehagen litt korte og tydelig misfornøyde da vi leverte henne uten bleie. Jeg er ganske overbevist om at holdninga fra barnehagens side gjorde at det plutselig ble veldig mange uhell etter ferien. Heldigvis gikk det seg til, men ped.leder mente allerede etter et par dager at vi skulle ta på jenta bleie igjen. Det gjorde vi selvsagt ikke. 1
MissPierce Skrevet 1. februar 2015 #45 Skrevet 1. februar 2015 Vi opplevde dessverre også at barnehagen ikke var på lag da toåringen slutta med bleie. Vi nevnte på en foreldresamtale at vi ville gjøre et forsøk den sommeren, og se om det gikk bra. Da fikk vi kontant tilbakemelding på at "det synes jeg er for tidlig". Da høsten kom og datteren vår hadde vært tørr i mange uker så ble de ansatte i barnehagen litt korte og tydelig misfornøyde da vi leverte henne uten bleie. Jeg er ganske overbevist om at holdninga fra barnehagens side gjorde at det plutselig ble veldig mange uhell etter ferien. Heldigvis gikk det seg til, men ped.leder mente allerede etter et par dager at vi skulle ta på jenta bleie igjen. Det gjorde vi selvsagt ikke. Hos oss skulle det mye til før vi sa at vi synes det ikke gikk. Synes den holdningen er dårlig hos de i bhg deres. Greit at det kan være for tidlig når noen foreldre ønsker det, men man bør i hvertfall være åpene og prøve. Spesielt da hun har vært tørr hele sommeren.
Sushi Skrevet 1. februar 2015 #46 Skrevet 1. februar 2015 Hos oss skulle det mye til før vi sa at vi synes det ikke gikk. Synes den holdningen er dårlig hos de i bhg deres. Greit at det kan være for tidlig når noen foreldre ønsker det, men man bør i hvertfall være åpene og prøve. Spesielt da hun har vært tørr hele sommeren. Ja, jeg syntes det var ganske rart at de takla det så dårlig. Heldigvis gikk det seg til da de skjønte at vi ikke kom til å ta på en superstolt, tørr toåring bleia igjen fordi DE ikke syntes at det passa akkurat da. Vi har bytta barnehage nå, av andre grunner.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #47 Skrevet 2. februar 2015 To av mitt barns tidligere barnehagekamerater slutta da de var 2,5, men så viste det seg da vi traff dem igjen 9 måneder seinere at den ene hadde fått tilbakefall og da hadde utallige uhell daglig, mens den andre fremdeles brukte nattbleie og bæsja i den hver kveld. Jeg er ikke større enn at det føltes litt trøstende da jeg trodde barnet vært - som da omsider hadde slutta - var veldig treg sammenliknet med disse to andre. Anonymous poster hash: a5ca2...95a
MissPierce Skrevet 2. februar 2015 #48 Skrevet 2. februar 2015 Ja, jeg syntes det var ganske rart at de takla det så dårlig. Heldigvis gikk det seg til da de skjønte at vi ikke kom til å ta på en superstolt, tørr toåring bleia igjen fordi DE ikke syntes at det passa akkurat da. Vi har bytta barnehage nå, av andre grunner. Med tanke på at hun hadde vært tørr så lenge, så er det kjempe rart. Det er også vanlig at barn har flere uhell i førsten i bhg, da det er så mye som oppholder de. Så de glemmer helt å gå på do. Så det må jo vi som jobber det følge opp. Vi sender barn som akkurat har sluttet med bleie på do ca.hvert 30min. Har de da mye uhell utenom så tar vi opp med foreldrene om det kanskje er litt tidlig.
Harlekin Skrevet 2. februar 2015 #49 Skrevet 2. februar 2015 Mitt barn var 4 år da hun sluttet, både på dagtid og natt måneden etter, helt av eget valg. Vi begynte så smått da hun var 2 med å sette på potte, men hun bare nektet og hylte og var overhodet ikke interessert. Da utsatte vi det til hun ble 3. Fortsatt ikke interessert og det var bare uhell og hun nektet plent. Men da hun var 3,5 gikk det bedre, men helt tørr ble hun ikke før hun var 4. Da gikk det til gjengjeld raskt og omtrent uten uhell både natt og dag.
Sushi Skrevet 2. februar 2015 #50 Skrevet 2. februar 2015 Med tanke på at hun hadde vært tørr så lenge, så er det kjempe rart. Det er også vanlig at barn har flere uhell i førsten i bhg, da det er så mye som oppholder de. Så de glemmer helt å gå på do. Så det må jo vi som jobber det følge opp. Vi sender barn som akkurat har sluttet med bleie på do ca.hvert 30min. Har de da mye uhell utenom så tar vi opp med foreldrene om det kanskje er litt tidlig. Det høres ut som dere gjør det veldig riktig. I den barnehagen hun gikk i tok de henne først og fremst på do når de andre hadde bleieskift. Det vil si at det ikke ble så veldig ofte! De tok henne oftere etter vi sa fra, men jeg tror dessverre det ble veldig negativt for henne å gå på do i barnehagen. Det gikk seg jo til uansett, men det var ikke noe gøy akkurat i den perioden.
Sulfina Skrevet 2. februar 2015 #51 Skrevet 2. februar 2015 Barn nr 1: 2 år og 10 mnd (dag) og 3 år og 1 mnd (natt) Barn nr 2: 3 år og 5 mnd (dag) og 3 år og 6 mnd (natt)
Arkana Skrevet 2. februar 2015 #52 Skrevet 2. februar 2015 Eldstemann var 2 år 10 mnd da han sluttet med dagbleie og fem måneder etter sluttet han med nattbleie. Lillebror blir 4 om en måned og vil overhodet ikke slutte med bleier. Han har ofte tørr bleie om morgenen og er da villig til å tisse på do hvis jeg ber ham om det, men sier ellers ikke i fra. Lillesøster fylte 2 for to uker siden og har begynt å be om å gå på do og tisser der. Jeg regner i grunnen med både hun og lillebror er bleiefrie i løpet av året.
MissPierce Skrevet 2. februar 2015 #53 Skrevet 2. februar 2015 Det høres ut som dere gjør det veldig riktig. I den barnehagen hun gikk i tok de henne først og fremst på do når de andre hadde bleieskift. Det vil si at det ikke ble så veldig ofte! De tok henne oftere etter vi sa fra, men jeg tror dessverre det ble veldig negativt for henne å gå på do i barnehagen. Det gikk seg jo til uansett, men det var ikke noe gøy akkurat i den perioden. Fast bleieskift har vi jo kun 2 ganger om dagen. Før lunsj og før ettermiddags maten. Det blir jo alt for sjelden. Ett barn kan jo få negative følelser rundt det vist det blir mange uhell. Så det vil vi jo helst unngå. Synd dere opplevde det så negativt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå