Gå til innhold

Hvor gammle ved bleieslutt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vår gutt slutta med dagbleie da han var 3 år og 4 måneder, og nattbleie måneden etter. Dette er relativt seint (og kjempeseint om man skal tro svarene i tråden her er standarden;)), men han har ikke hatt mye uhell. Ei heller fikk han tilbakefall da han ble storebror ikke lenge etter bleieslutt.

(jeg tviler ikke på at svarene i denne tråden er sanne, bare så det er sagt, men mistenker at man ikke får et helt riktig bilde av hva som er normalen i dag ved å lese her. Jeg vegret meg faktisk litt for å svare selv, til tross for at jeg "alltid" skriver som anonym. Dersom sønnens avdeling i barnehagen er mer representativ, så var det fra 2,5 til 3 hvor veldig mange ble bleiefri (på dagtid)).Anonymous poster hash: a5ca2...95a

Jeg vet ikke hva som er normalen for bleie slutt, men da vi dukket opp i barnehagen uten bleie så ble de helt sjokkerte og sa;"er han klar for det allerede?!" (Ca 2 år og 4 mnd) Så det var visst ikke hverdagskost der at de sluttet så "tidlig" og i hvertfall ikke gutter.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sluttet helt på dagtid et par mnd etter at han var 2,5. Han er 3 nå og bruker fortsatt bleie om natta (vi har også glemt å ta på nattbleie to ganger, og da har han tisset mye, så bleie må være på der en stund ennå).

Inntrykket mitt fra barnehagen er at det er veldig vanlig å slutte når de er ca 3. Flere jeg har hørt om har også hatt barn som har kommet selv og sagt at de er klare, og det er nok de som er mer 3 enn 2 hvertfall. Jeg ønsket helst å slutte på sommeren, og da sønnen min viste tegn til at han var klar litt før han var 2,5, var jeg rask med å legge til rette. Men vi hadde en lang avvenningsperiode med en del uhell. Jeg tror noe av dette skyldtes at vi foreldre ikke var helt samkjørte. Jeg mente gutten var klar og jeg ville ha det overstått, mens far syns det var lettere å skifte bleier enn å passe på hyppige dobesøk... Da vi ble mer samkjørte, gikk det også raskt riktig vei. Pluss at bruk av klistremerker hadde en overraskende motiverende effekt. For vi så jo at han var fysisk klar, men kunne mangle motivasjon for å gå på do før han plutselig måtte veldig og ikke klarte å holde seg.

Skrevet

Min var 2 år og 4mnd. Hva mener dere når dere sier at de var "klar" for det? Min gutt viste aldri interesse, jeg tok bare av han bleien en dag og tok det derfra. Var litt uhell men gikk bedre en forventet :)

• Liker 3
Skrevet

Min var 2 år og 4mnd. Hva mener dere når dere sier at de var "klar" for det? Min gutt viste aldri interesse, jeg tok bare av han bleien en dag og tok det derfra. Var litt uhell men gikk bedre en forventet :)

3 åringen hos oss er ikke klar for å slutte. Vi har prøvd, men han har null kontroll. Det er ikke "litt uhell" men konstant uhell.

Anonymous poster hash: be5b3...417

Skrevet

1,5år på dagtid, og ca 4mnd senere på natt. Hun hatet bleie, og jeg var hjemme på dagtid så jeg hadde tid til å følge det opp. Hadde neppe gått like greit hvis hun måtte i barnehage. Lillebror er 1 år nå, og er helt forskjellig fra søsteren, så jeg tror han er mer "normal".

Anonymous poster hash: 3e8d3...408

Skrevet

Med "klar" mener i alle fall jeg at de selv er oppmerksomme på at de gjør i fra seg. Min datter på snart to sier ifra når hun kjenner det kommer, naboungen på samme alder kan stå uten bleie og leke mens han tisser uten å virke affisert over hode. Virker ikke som at han merker det i det hele tatt. Han har heller ikke ord for tiss og bæsj slik som min har. Klart man sikkert kan slutte med bleie tidligere ved å rett og slett kutte det ut, men for vår del var den magiske grensen når hun tydelig viste at hun forsto hva det innebar å gå på do.

Skrevet

Jenta mi var nesten 3,5 da hun sluttet med bleie om dagen. Prøvde eg par ganger før også, men hun var overhodet ikke motivert, så da ventet vi. Når hun bestemte seg selv sluttet hun på dagen nesten uten uhell. Hun ble akkurat fire og er nå helt tørr om natta, sluttet med nattbleia for tre måneder siden, sluttet å vekke henne og følge henne på do om natta for noen uker siden.

Anonymous poster hash: 3e414...059

Skrevet

Med "klar", mener jeg også en bevissthet rundt at de må tisse/bæsje. Vi startet sommeren med å la gutten løpe naken rundt i hagen, og det tok ikke lang tid før han begynte å merke at han måtte tisse like før han måtte det. Så begynte han å si fra. Og han syns særlig det var fint å ikke bæsje i bleia, virket det som. Han har alltid hatet skift av slike bleier. Men som sagt var det et større problem med å få ham med på do når vi visste han hadde drukket f.eks, eller etter hvert før vi skulle i butikken e.l. Han kunne da si fra når det egentlig var for sent. Jeg var i utgangspunktet ikke innstilt på bruke klistremerker, men det gjorde altså at han helt plutselig ville være med på do nesten litt forebyggende, slik vi måtte gjøre i starten.

En venninnes sønn var et halvår eldre da han sluttet, og han kom bare hjem fra barnehagen en dag og sa han ville slutte. Og hadde ingen uhell. Så noen barn blir nok bare klare og motiverte av seg selv, og det er mulig vi hadde hatt en enklere overgang vi også om vi hadde ventet. Samtidig som jeg ikke ser skaden i å pushe barna litt, så lenge man tror de egentlig er klare for det. Men det med alder for bleieslutt har kanskje noe med når på året de er født også? Blir de 3 på sommeren, er det vel fort at man venter til hvertfall da uansett?

Skrevet

2 år og 4 mnd, og 2 år og 8 mnd. Tok den første sommeren etter at de fylte 2. Synes det er tullete å skulle vente til ungen "er klar", og mistenker at dette er mer for at foreldrene skal slippe å vaske så mye etter alle disse ulykkene som naturligvis kommer en liten stund hvis ungen ikke "er klar". Her tok vi bare bort bleien, så gikk det seg til etter et par uker. Vi var heldige for de sluttet med bleie om natten òg en uke etter det, men dette kan man naturlig nok ikke styre. Ungene blir jo bleiefrie mye tidligere de stedene de ikke har råd til å kjøpe bleier til ungen er 3-4,og de var bleiefrie mye tidligere for en 50 år siden her i Norge og.

Det klart man ikke kan vente i all evighet. Med "klar" mener jeg at barnet bør vise en viss interresse og forståelse for det å gå på do. Mener ikke at barnet selv skal si ifra at "nå vil jeg slutte med bleie". Barn utvikler seg forskjellig. På samme måte som at noen prater i en alder av halvannet, mens andre babler uforståelig til de er nesten 3.

Jeg er iallefall ikke redd for å vaske klær og sengetøy ;) Vil allikevel gi barnet mitt en mestringsfølelse framfor at han tisser på seg 15 ganger om dagen fordi JEG er klar for bleieslutt.

• Liker 4
Skrevet

Eldstemann var nesten 2 år og 5 måneder da han sluttet med dagbleie. To måneder senere droppet vi nattbleien.

Han har hatt fire-fem uhell totalt.

Yngstemann er 17 måneder og har akkurat begynt å si ifra når han trengee ny bleie, men det er langt frem til bleieslutt.

Anonymous poster hash: 21714...80c

Skrevet

Eldstemann var nesten 2 år og 5 måneder da han sluttet med dagbleie. To måneder senere droppet vi nattbleien.

Han har hatt fire-fem uhell totalt.

Yngstemann er 17 måneder og har akkurat begynt å si ifra når han trengee ny bleie, men det er langt frem til bleieslutt.

Hvorfor er det langt frem til bleieslutt? Det er da bare å prøve.

• Liker 2
Skrevet

vår jente var 3 år og 8 måneder ved bleieslutt, hun viste ikke noe interesse i det hele tatt også plutselig ville hun slutte med bleia. har hatt 2 uhell, og her helt tørr om natta. så når hun sluttet med bleie her så sluttet hun om dagen og natta med engang. :)

Anonymous poster hash: 142a8...c67
Skrevet

Eldste sønn var nesten tre år, søstera hans fant ut av dette når hun var ett år og tre måneder, det var sommer. Hun ble så fascinert av egen evne at hun gikk rundt å la brune egg overalt ute, så hun fikk bleia på igjen når hun var ute. Når høsten kom var hun klar. Lillebror var bleiefri noen få uker etter to års alderen.

Dattera gikk når hun var ni måneder, hun har vært tidlig med det meste.

Jeg har aldri pottetrent mine barn, men har prøvd med og uten bleie uten å gjøre noe nummer av det.

Skrevet

Hvorfor er det langt frem til bleieslutt? Det er da bare å prøve.

Tenker han bør være nærmere 2, sånn at han har en viss kontroll over avføringen.

Per i dag sier han jo ifra etter at han har tisset/bæsjet, ikke før.

Gjør nok som med eldstemann: lar ham gå i stadig lenger perioder uten bleie når han selv ønsker det.

Han slutter nok med bleie i løpet av høsten.

Skrevet

Det klart man ikke kan vente i all evighet. Med "klar" mener jeg at barnet bør vise en viss interresse og forståelse for det å gå på do. Mener ikke at barnet selv skal si ifra at "nå vil jeg slutte med bleie". Barn utvikler seg forskjellig. På samme måte som at noen prater i en alder av halvannet, mens andre babler uforståelig til de er nesten 3.

Jeg er iallefall ikke redd for å vaske klær og sengetøy ;) Vil allikevel gi barnet mitt en mestringsfølelse framfor at han tisser på seg 15 ganger om dagen fordi JEG er klar for bleieslutt.

Det siste du skriver var viktig for oss også. Jeg ville heller at hun skulle klare det "selv" enn å måtte trøste og ordne opp etter masse uhell (ikke alle som får det, men etter hva jeg leser er det vanligst).

Jenta mi begynte å gå på do (nektet potte, doring var topp) når hun var rundt 2. Frem til hun var 3 så lærte hun seg å si fra før hun tisset/bæsjet, og øvde på å ikke gjøre det i bleia. Hun ville ikke gå uten bleie, så vi lot henne ha den på. Hun ble etterhvert nesten helt tørr selv om bleia var på. En dag, rett etter at hun ble 3 ville hun gå uten, og da var hun ferdig. Ikke hatt uhell etter det, bortsett fra ved løs mage. 3-4 mnd etterpå tok vi nattbleien. Tok henne på do før vi la oss, og sengen har vært tørr siden.

Hun var nok "sent ute", men en helt uproblematisk slutt uten masse klesvask og uhell var verdt det.

Anonymous poster hash: 8dd8a...ce9

• Liker 2
Skrevet

Min datter sluttet veldig lett, sommeren hun ble 2. Gikk helt av seg selv. Hun er nå 2,5år, bruker fortsatt om natten da det er ca 50/50 om den er tørr om morgenen. Tenker vi slutter når den har vært tørr hver natt hvertfall en uke i strekk. Vet ikke når det blir.

Tror det varierer veldig når barn er klare for å slutte. Min var tidlig, men er litt sent ute når det gjelder andre ting, feks språk.

De fleste på hennes alder i bhg bruker fortsatt bleie. Vet om en gutt som brukte helt til 4år. Så variasjonen er stor:)

Anonymous poster hash: 6a4c8...ce5

Skrevet

Det siste du skriver var viktig for oss også. Jeg ville heller at hun skulle klare det "selv" enn å måtte trøste og ordne opp etter masse uhell (ikke alle som får det, men etter hva jeg leser er det vanligst).

Jenta mi begynte å gå på do (nektet potte, doring var topp) når hun var rundt 2. Frem til hun var 3 så lærte hun seg å si fra før hun tisset/bæsjet, og øvde på å ikke gjøre det i bleia. Hun ville ikke gå uten bleie, så vi lot henne ha den på. Hun ble etterhvert nesten helt tørr selv om bleia var på. En dag, rett etter at hun ble 3 ville hun gå uten, og da var hun ferdig. Ikke hatt uhell etter det, bortsett fra ved løs mage. 3-4 mnd etterpå tok vi nattbleien. Tok henne på do før vi la oss, og sengen har vært tørr siden.

Hun var nok "sent ute", men en helt uproblematisk slutt uten masse klesvask og uhell var verdt det.

Anonymous poster hash: 8dd8a...ce9

Høres ut som en perfekt måte å gjøre det på! Tror det er vanligere å slutte med bleie nærmere 3 år enn 2 år. Mange blir gjerne 4 år før man er helt tørr hele døgnet.

Skrevet

Min datter sluttet veldig lett, sommeren hun ble 2. Gikk helt av seg selv. Hun er nå 2,5år, bruker fortsatt om natten da det er ca 50/50 om den er tørr om morgenen. Tenker vi slutter når den har vært tørr hver natt hvertfall en uke i strekk. Vet ikke når det blir.

Tror det varierer veldig når barn er klare for å slutte. Min var tidlig, men er litt sent ute når det gjelder andre ting, feks språk.

De fleste på hennes alder i bhg bruker fortsatt bleie. Vet om en gutt som brukte helt til 4år. Så variasjonen er stor:)

Anonymous poster hash: 6a4c8...ce5

Hvordan sa hun fra når hun måtte på do? Hvis hun var treg i språk mener jeg.

Anonymous poster hash: f2ce2...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...