Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

:skratte: Jeg digger deg virkelig Yme, du er en god representant for folk med Aspergers :)

Jeg representerer bare meg selv. Det finnes massevis av aspergere som er helt tette i hodet, og klin umulige å ha med å gjøre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes massevis av aspergere som er helt tette i hodet, og klin umulige å ha med å gjøre.

Det er ihvertfall sant!  :fnise:

Anonymous poster hash: 67688...476

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg representerer bare meg selv. Det finnes massevis av aspergere som er helt tette i hodet, og klin umulige å ha med å gjøre.

Sikter du til meg?

Jeg er enig med deg i hvertfall, jeg er glad at diagnosen min ikke er så ille :)

Endret av Winza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på samme måte som de med AS bare gjentar hvordan alle er forskjellige og at diagnosen egentlig ikke betyr noen ting, og kjører hardt på for at folk skal svare ja på TS' spørsmål (en taktikk som ser ut til å ha motsatt effekt). Anonymous poster hash: daee3...972

Tror du har misforstått. Ingen kjører hardt på for at folk skal svare ja på spøsmålet.

En ønsker å nyansere synet på aspergere, fjerne noe av fordommene, opplyse litt.

Virker mot sin hensikt? Kanskje, men er det entydig vår feil? Kan det ha noe med at folk dessverre ikke er lydhøre? It takes two to tango, også når en med as er involvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert normalt å svare på generaliseringer man ikker enige i og om det får deg til å føle deg bedre så bare kjør på. Men om en person sier han aldri ville datet en med aspergers så skifter han vel neppe mening etter en diskusjon over KG og i hvert fall ikke med argumenter som "det er ingen som merker at jeg har aspergers".

Ikke forstår jeg at ryktet skal ha noe å si heller.  Det er jo bare for folk med aspergers å ikke skrive at de har det i kontaktannonsen sin så blir de evaluert for den de er og ikke diagnosen.

Livet er mer enn kontaktannonser, selv om tråden her handler om dating, strekker jo fordommene seg utover dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, ja, jo... Aspergerne her har selvfølgelig hatt et møte, hvor vi har blitt enig om en taktikk vi skal bruke, for å overbevise verden om at vi alle er helt normale.

Når vi hele tiden blir fortalt at vi er dysfunksjonelle, finnes det jo ikke så mange alternative måter å svare på, annet enn å gjenta at det ikke stemmer.

Denne strategien du referer til, er en helt naturlig konsekvens av at folk ikke greier å ta til seg informasjonen de blir servert, og at de heller bare velger å male på de samme fordomsfulle uttalelsene om og om igjen.

Men for all del, opplys meg gjerne om alternative måter jeg kan svar på, når folk kaller meg dysfunksjonell, for den eneste måten jeg kommer på, er å prøve å forklare de at dette ikke stemmer.

Det er ingen som snakker om konspirasjoner, bare at responsen fra folk med AS har vært ganske gjennomgående den samme. Bare se her:

Men det er jo sant, vi er alle forskjellige og ingen av oss er like uansett om vi har samme diagnose :)

Ingen er like, men det er enkelte karaktertrekk som er vanlige hos mennesker med AS. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle hadde ikke diagnosen eksistert.

Anonymous poster hash: daee3...972

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ingen som snakker om konspirasjoner, bare at responsen fra folk med AS har vært ganske gjennomgående den samme. Bare se her:  Ingen er like, men det er enkelte karaktertrekk som er vanlige hos mennesker med AS. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle hadde ikke diagnosen eksistert. Anonymous poster hash: daee3...972

Fellestrekk er der på et visst abstraksjonsnivå, men den konkrete variasjonen er stor. Det er snakk om en haug med ulike adferder som har det tilfelles at de passer inn i diagnosekriteriene.

Anonymous poster hash: 71665...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som snakker om konspirasjoner, bare at responsen fra folk med AS har vært ganske gjennomgående den samme. Bare se her:

Ingen er like, men det er enkelte karaktertrekk som er vanlige hos mennesker med AS. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle hadde ikke diagnosen eksistert.

Jeg ser det blir skrevet om og om igjen, men det er faktisk ikke sånn det fungerer. Dette har blitt forklart en rekke ganger, og det har blitt lagt ut kilder som forklarer det enda bedre... Som du selv sier, det er repetert en rekke ganger, og som jeg svarte da, er det fordi vi gang på gang blir fortalt akkurat det du skriver nå, så jeg atter en gang må forklare at det faktisk ikke er sånn.

I motsetning til diagnoser som for eksempel ADHD, hvor alle har fellestrekk som konsentrasjonsvansker, har aspergersyndrom et veldig vidt spekter av folk, hvor to personer kan ha helt forskjellige symptomer, men like fullt ha diagnosen.

I den ene enden har du folk som er så dysfunksjonelle at de ikke en gang har mulighet til å lære språk, og bare kan kommunisere på enkle måter, med enkle "følelsesutbrudd", og på den andre siden har du mennesker som oppfører seg helt normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser det blir skrevet om og om igjen, men det er faktisk ikke sånn det fungerer. Dette har blitt forklart en rekke ganger, og det har blitt lagt ut kilder som forklarer det enda bedre... Som du selv sier, det er repetert en rekke ganger, og som jeg svarte da, er det fordi vi gang på gang blir fortalt akkurat det du skriver nå, så jeg atter en gang må forklare at det faktisk ikke er sånn.

I motsetning til diagnoser som for eksempel ADHD, hvor alle har fellestrekk som konsentrasjonsvansker, har aspergersyndrom et veldig vidt spekter av folk, hvor to personer kan ha helt forskjellige symptomer, men like fullt ha diagnosen.

I den ene enden har du folk som er så dysfunksjonelle at de ikke en gang har mulighet til å lære språk, og bare kan kommunisere på enkle måter, med enkle "følelsesutbrudd", og på den andre siden har du mennesker som oppfører seg helt normalt.

Ja? Det du sier er fint forenlig med det jeg skriver. Jeg vet godt hva AS er, har både kolleger og familie med diagnosene. De er alle svært forskjellige fra hverandre, fra nesten "normale" til så sosialt utenfor at det ikke var noen vei utenom ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør deg igjen Yme. Siktet du til meg?

Jeg forstår ikke vitsen i å spørre om det. Du veit jo at jeg ikke kjenner deg, og dermed ikke veit hvordan du er som person.

Ja? Det du sier er fint forenlig med det jeg skriver. Jeg vet godt hva AS er, har både kolleger og familie med diagnosene. De er alle svært forskjellige fra hverandre, fra nesten "normale" til så sosialt utenfor at det ikke var noen vei utenom ufør.

Okei, da misforsto jeg hva du mente da du skrev "men det er enkelte karaktertrekk som er vanlige hos mennesker med AS. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle hadde ikke diagnosen eksistert".

For meg ser det ut som det står at syndromet har symptomer som deles av de fleste med aspærgis, men det kan godt være fordi jeg er trøtt i trynet, og dermed ikke forstår noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei, da misforsto jeg hva du mente da du skrev "men det er enkelte karaktertrekk som er vanlige hos mennesker med AS. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle hadde ikke diagnosen eksistert".

For meg ser det ut som det står at syndromet har symptomer som deles av de fleste med aspærgis, men det kan godt være fordi jeg er trøtt i trynet, og dermed ikke forstår noen som helst.

Du leste det kanskje som "det er enkelte karaktertrekk som alle med AS har". Det var ikke det jeg mente, eller skrev. Slik er det med alle diagnoser innenfor psykisk helse, det er så godt som ingen diagnoser (heller ikke ADHD) der alle med diagnosene har det samme til felles.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste det kanskje som "det er enkelte karaktertrekk som alle med AS har". Det var ikke det jeg mente, eller skrev. Slik er det med alle diagnoser innenfor psykisk helse, det er så godt som ingen diagnoser (heller ikke ADHD) der alle med diagnosene har det samme til felles.

Som sagt leste jeg det som "syndromet har symptomer som deles av de fleste med aspærgis", noe jeg da ikke mener at stemmer.

Mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at det finnes en del diagnoser hvor absolutt alle som har den, deler visse symptomer, som for eksempel konsentrasjonsvanskene i "attention deficit hyperactivity disorder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 4 uker senere...
Annonse

Hvorfor?

Hvorfor er dere med AS så hinsides på at absolutt alle skal ha lyst til å være sammen med noensom har AS? Dere har jo greid å gjøre dette til et 52-siders tema :klo:

Anonymous poster hash: b549f...1cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Hvorfor er dere med AS så hinsides på at absolutt alle skal ha lyst til å være sammen med noensom har AS? Dere har jo greid å gjøre dette til et 52-siders tema :klo:Anonymous poster hash: b549f...1cd

Jeg bare spør hvorfor, ikke noe mer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere med AS så hinsides på at absolutt alle skal ha lyst til å være sammen med noensom har AS? Dere har jo greid å gjøre dette til et 52-siders tema :klo:

Det er vel heller kommentarer som dette som lager diskusjoner over flere sider. Er ikke bare aspergere som står for det...

Anonymous poster hash: ada80...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...