Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

:( Å lage denne tråden er den største feilen jeg kunne ha gjort her på kg. Jeg tenkte ikke over at dette kunne gå utover andre med as med /;

Det hjelper liksom ikke at du bumper den hele tiden.

Anonymous poster hash: daee3...972

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av dem som har svart konsekvent nei har dyrkjøpte erfaringer de ikke ønsker å repetere.Jada, alle er ulike, men mye går igjen og er likt.At denne tråden nå har nådd 50 sider og øyeblikkelig 1000 innlegg er for mange av oss den beste forklaring på hvorfor svaret er nei. Anonymous poster hash: 0b716...4bc

Jeg kan godt skjønne at at folk er skeptiske etter dyrkjøpte erfaringer. Mange har diverse erfaringer med mennesker av ulike typer. Det er lov å være brent barn.

Alle er ulike, men mye går igjen og er likt - det er lett å si, men også en tvilsom generalisering. Det kan være greit å innse/akspetere.

Når det gjelder omfanget av denne tråden, er du helt sikkert inne på noe. Mange med asperger er ikke redd for å diskutere og kan være nøye på argumentasjoen der nevrotypikere ønsker å slippe lett unna med påstandene sine. Helst skal meningenen en har stå uimotsagt, det kan da ikke være ndøvendig å diskutere så mye. (En holdning som lett fører til at en knebler motparten, noe som heller ikke er ukjent fra kvinnekamp, bare for å nevne et eksempel).

Det er likevel ikke bare folk med AS som har drevet denne tråden, det er vel så mye andre. Hvorfor? Fordi folk har noe på hjertet, og det må man få lov å ha uten at du skal sitte på din høye hest å si at "nå må det da være nok, er det virkelig noe mer å si her. JEG synes ikke det"

Selv har du ett poeng, men denne diskusjonen, dette området har mange aspekter og mange poeng, at du ikke synes dette skal få komme fram uten å trekke det fram som negativt at diskusjonen vedvarer, har i hvert fall jeg lite sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det. Blokkfløyte gjorde det :(

Jeg bumper ikke, jeg svarer på innlegg som andre har skrevet og som jeg føler for å svare på. Kan du akspetere at andre har interesse av tråden, selv om du ikke har det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg bumper ikke, jeg svarer på innlegg som andre har skrevet og som jeg føler for å svare på. Kan du akspetere at andre har interesse av tråden, selv om du ikke har det?

Men hva mer er det å diskutere i tråden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mer er det å diskutere i tråden?

Vel, nå ble det jo plutselig lagt opp til en diskusjon om hvorvidt det er noe mer å diskutere her eller ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For det første vil du ikke få noe fornuftig svar her fordi de færreste vet nok om Aspergers til å vite hva de faktisk hadde syntes on en "Aspie" om han sto foran dem. Og for det andrer varierer det sosiale funksjonsnivået veldig fra person til person med diagnosen, så et svar for alle med Aspergers er meningsløst i alle fall.

Anonymous poster hash: b93dd...345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil du ikke få noe fornuftig svar her fordi de færreste vet nok om Aspergers til å vite hva de faktisk hadde syntes on en "Aspie" om han sto foran dem. Og for det andrer varierer det sosiale funksjonsnivået veldig fra person til person med diagnosen, så et svar for alle med Aspergers er meningsløst i alle fall.

Anonymous poster hash: b93dd...345

Ja, det er jo sånn det blir. De som har svart, svarer jo for så vidt at de ikke ønsker å date et menneske om er dysfunksjonelt.

Jeg tror de aller fleste mennesker ikke ønsker å ha en kjæreste som er dysfunksjonell, da det skaper mye ekstra bry i hverdagen, uavhengig av hvilket syndrom som står bak... Problemet er at disse menneskene bare velger å se bort ifra alle aspargiser som oppfører seg normalt, så de kan fortsette med fordommene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Ja, det er jo sånn det blir. De som har svart, svarer jo for så vidt at de ikke ønsker å date et menneske om er dysfunksjonelt.

Jeg tror de aller fleste mennesker ikke ønsker å ha en kjæreste som er dysfunksjonell, da det skaper mye ekstra bry i hverdagen, uavhengig av hvilket syndrom som står bak... Problemet er at disse menneskene bare velger å se bort ifra alle aspargiser som oppfører seg normalt, så de kan fortsette med fordommene sine.

Man er ikke nødvendigvis dysfunksjonell fordi man har aspergers, jeg har aspergers og jeg er ikke dysfunksjonell :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det folk har reagert på er jo ikke denne typen svar og fornuftig forklaring, men svar av typen "absolutt ikke" eller svar som generaliserer og forhåndsdømmer folk med as. Forventer du at alle med as skal sitte på ræva og se på slik uten at de kan få reagere og forklare at generaliseringenr er feil og kanskje til og med forklare litt om hvordan det er å ha as, og attpåtil understreke at mange av oss er forbausende "normale"? Det er helt natulig - og sunn reaksjon- å reagere. Heller det enn å ta innover seg de generaliseringene som blir slengt ut, og tro på dem.

Som relativt velfungerende asperger synes jeg ikke det er hyggelig å se disse fordommene, det er viktig for oss å kunne "gjøre noe med ryktet", kanskje forsøke å endre litt på folks oppfatninger.

Sikkert normalt å svare på generaliseringer man ikker enige i og om det får deg til å føle deg bedre så bare kjør på. Men om en person sier han aldri ville datet en med aspergers så skifter han vel neppe mening etter en diskusjon over KG og i hvert fall ikke med argumenter som "det er ingen som merker at jeg har aspergers".

Ikke forstår jeg at ryktet skal ha noe å si heller.  Det er jo bare for folk med aspergers å ikke skrive at de har det i kontaktannonsen sin så blir de evaluert for den de er og ikke diagnosen.

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er ikke nødvendigvis dysfunksjonell fordi man har aspergers, jeg har aspergers og jeg er ikke dysfunksjonell :)

Noe er det jo, da.

Anonymous poster hash: 67688...476

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror de fleste svarer med utgangspunkt i de erfaringene de har med mennesker de vet har aspergers. Noe annet kan man strengt tatt ikke forvente.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste svarer med utgangspunkt i de erfaringene de har med mennesker de vet har aspergers. Noe annet kan man strengt tatt ikke forvente.

Ja, det stemmer, og beskrivelsen dems viser at det har vært dysfunksjonelle folk. Når de blir fortalt at ikke alle aspergere er dysfunksjonelle, nekter de bare, uten å komme med noe begrunnelse om hvorfor de nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Man trenger ikke komme med en begrunnelse om hvorfor man ikke er dysfunksjonell, det er heller de som sier de som trenger å komme med en begrunnelse til hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, det stemmer, og beskrivelsen dems viser at det har vært dysfunksjonelle folk. Når de blir fortalt at ikke alle aspergere er dysfunksjonelle, nekter de bare, uten å komme med noe begrunnelse om hvorfor de nekter.

Litt på samme måte som de med AS bare gjentar hvordan alle er forskjellige og at diagnosen egentlig ikke betyr noen ting, og kjører hardt på for at folk skal svare ja på TS' spørsmål (en taktikk som ser ut til å ha motsatt effekt).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Litt på samme måte som de med AS bare gjentar hvordan alle er forskjellige og at diagnosen egentlig ikke betyr noen ting, og kjører hardt på for at folk skal svare ja på TS' spørsmål (en taktikk som ser ut til å ha motsatt effekt).

Men det er jo sant, vi er alle forskjellige og ingen av oss er like uansett om vi har samme diagnose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, jo... Aspergerne her har selvfølgelig hatt et møte, hvor vi har blitt enig om en taktikk vi skal bruke, for å overbevise verden om at vi alle er helt normale.

Når vi hele tiden blir fortalt at vi er dysfunksjonelle, finnes det jo ikke så mange alternative måter å svare på, annet enn å gjenta at det ikke stemmer.

Denne strategien du referer til, er en helt naturlig konsekvens av at folk ikke greier å ta til seg informasjonen de blir servert, og at de heller bare velger å male på de samme fordomsfulle uttalelsene om og om igjen.

Men for all del, opplys meg gjerne om alternative måter jeg kan svar på, når folk kaller meg dysfunksjonell, for den eneste måten jeg kommer på, er å prøve å forklare de at dette ikke stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Haha, ja, jo... Aspergerne her har selvfølgelig hatt et møte, hvor vi har blitt enig om en taktikk vi skal bruke, for å overbevise verden om at vi alle er helt normale.

Når vi hele tiden blir fortalt at vi er dysfunksjonelle, finnes det jo ikke så mange alternative måter å svare på, annet enn å gjenta at det ikke stemmer.

Denne strategien du referer til, er en helt naturlig konsekvens av at folk ikke greier å ta til seg informasjonen de blir servert, og at de heller bare velger å male på de samme fordomsfulle uttalelsene om og om igjen.

Men for all del, opplys meg gjerne om alternative måter jeg kan svar på, når folk kaller meg dysfunksjonell, for den eneste måten jeg kommer på, er å prøve å forklare de at dette ikke stemmer.

:skratte: Jeg digger deg virkelig Yme, du er en god representant for folk med Aspergers :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...