Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg ville kunne date en med aspergers dersom vi delte interesser og fungerte godt sammen.

Etter å ha lest denne tråden føler jeg at mange har et romantisert bilde av hvordan normale, friske mennesker er. Jeg synes også det er litt spesielt at så mange kvinner sier et klart nei, med tanke på at AS blir omtalt som "extreme male brain" eller noe i den duren. Altså er disse overdrevne trekkene noe man kan finne i veldig mange menn uten AS, i større eller mindre grad.

Dette med å komme med praktiske løsninger i stedet for trøst er jo typisk mann (ja, grov generalisering her, beklager). Det er også typisk mann å være dårligere enn kvinner til å lese mellom linjene, ta hint, osv. Dette er to av de tingene som oftest dukker opp som negativt når man snakker om folk med AS, men det ser man jo hos veldig mange uten denne diagnosen også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mente du nå?

Anonymous poster hash: 7898a...34c

Kan du ikke date noen med asperger da?

Anonymous poster hash: 06f16...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke date noen med asperger da?

Da er begge like mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke date noen med asperger da? Anonymous poster hash: 06f16...442

Jo det kan jeg. Hyggelig med en som fortstår meg og syndromet. Man kan være pen og starte familie med uanset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo det kan jeg. Hyggelig med en som fortstår meg og syndromet. Man kan være pen og starte familie med uanset

Så bra. Tror likesinnede er best akkurat når det gjelder asperger, slipper man mye frustrasjon og misforståelser som kan komme med en uten diagnosen.

Og selvfølgelig kan man være pen, de ser helt like ut som alle andre mennesker, er bare det inni som er litt annerledes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette på gratispsykolog.com:

Det finnes dokumentasjon for at så mange som 20 % av alle barn med Asperger syndrom vokser ut av tilstanden og ikke fyller de diagnostiske kriteriene som voksne.

Selv om de reduserte sosiale evnene er der livet ut, er utviklingen generelt mer positiv enn for personer med mer uttalte autismespekterforstyrrelser.

Til tross for høyt kognitivt potensial fortsetter de fleste unge voksne med Asperger syndrom å bo hos familien, selv om noen gifter seg og finner selvstendig arbeid.

Dersom diagnostisen stilles i ung alder, er prognosen bedre, noe som gjør det gjør det mulig å komme tidlig inn med tiltak. Intervensjoner i voksen alder kan også være verdifulle, men er noe mindre effektive.

Eksempler på kjente personer med Aspergers:

Beethoven, Einstein, Michael Jackson, Bill Gates, Johnny Depp, Julia Roberts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok stor variasjonsgrad på Aspergers så det blir nesten meningsløst å sitte og diskutere noe sånt.

Noen har en mild grad, mens noen har en sterk grad. Og symptomene varierer også, og man kan gå i behandling og utvikle seg på de områdene man sliter mest, spesielt hvis man blir behandlet som barn.

Endret av Jente 32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du noen med as jente 32?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen med as jente 32?

Ja, det gjør jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er mange som har fått stemplet en diagnose i panna, uten at det er en sannhet. 

Anonymous poster hash: ee679...555

Nå står det i en lenke på side 41 at 90% aldri har vært i  en skikkelig jobb. Om det er slik at de fungerer helt fint så driver de med trygdesvindel. Det burde ikke gjøre en mer attraktiv på datingmarkedet.

Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå står det i en lenke på side 41 at 90% aldri har vært i  en skikkelig jobb. Om det er slik at de fungerer helt fint så driver de med trygdesvindel. Det burde ikke gjøre en mer attraktiv på datingmarkedet.

Noen fungerer ganske bra. De 10 % som jobber, for eksempel ;)

Mange sliter med å holde seg i jobb. Det er likevel mulig å fungere som en partner på uten å kunne jobbe.

(Det betyr ikke at de snylter. De fleste som kan jobbe, vil faktisk jobbe)

Fint med litt mer nyansert måte å se ting på og ikke bare la fordommene snakke for seg hele tiden.

Anonymous poster hash: 64d53...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en del med aspergers som godt kunne utført en jobb, men på grunn av de sosiale vanskene kommer de seg aldri gjennom intervjurunden (som jo i stor grad tester sosiale evner over arbeidsevne).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen fungerer ganske bra. De 10 % som jobber, for eksempel ;)

Mange sliter med å holde seg i jobb. Det er likevel mulig å fungere som en partner på uten å kunne jobbe.

(Det betyr ikke at de snylter. De fleste som kan jobbe, vil faktisk jobbe)

Fint med litt mer nyansert måte å se ting på og ikke bare la fordommene snakke for seg hele tiden.

Anonymous poster hash: 64d53...a4b

Jeg vil heller si omvendt. Det er nok en god del av de 10% som kun egner seg i jobb og ikke som kjæreste. Finnes da jobber som krever null sosiale ferdigheter.

Det er nok en del med aspergers som godt kunne utført en jobb, men på grunn av de sosiale vanskene kommer de seg aldri gjennom intervjurunden (som jo i stor grad tester sosiale evner over arbeidsevne).

Men det er jo de sosiale evnene som teller i et forhold. Jobbintervju er også noe av det enkleste på sosiale ferdigheter.  

Jeg kunne vært sammen med en som er arbeidsløs. Problemet er jo hvorfor personen ikke får jobb eller kan jobbe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne påstanden har utgångspunkt i hvilken undersøkelse?

90% av de jeg kjenner med aspergers syndrom har jobb. Mange av dem er usedvanlig vellykkede. Alle jeg kjenner med syndromet har hatt jobb en eller annen gang. Selvsagt er ikke min vennekrets et gjennomsnitt, men synes det virker rart om over halvparten av mennesker med asperger syndrom aldri har hatt jobb. Synes det lukter fordommer lang vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne godt datet noen med aspergers syndrom. De mennene jeg har blitt tiltrukket av har hittil hatt mange asperger-trekk. Synes fokuset og egenarten mange med aspergers har er interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, diagnosen tilsier nettopp at de ikke er velfungerende på mange områder.  

90 % av alle med aspergers har for eksempel kun kortvarig, eller aldri, vært i jobb:

http://www.hjelptilhjelp.no/Autisme-og-Aspergers-syndrom/enda-en-bedrift-satser-na-kun-pa-aspergere

Anonymous poster hash: b21e7...5bf

Oj, dette visste jeg ikke. Takk for link! Det blir interessant å se nærmere på undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra. Tror likesinnede er best akkurat når det gjelder asperger, slipper man mye frustrasjon og misforståelser som kan komme med en uten diagnosen.

Og selvfølgelig kan man være pen, de ser helt like ut som alle andre mennesker, er bare det inni som er litt annerledes.

Hvorfor tror du likesinnede er best? Jeg er jente med as og sammen med gutt uten - jeg syns det fungerer helt topp og jeg tror vi slipper mange av de typiske forholdsproblemene fordi jeg tenker mer guttete enn jenter generelt. Hun som utredet meg sa faktisk at for gutter kan det ofte være en fordel å være sammen med jenter med as.

Anonymous poster hash: 1fda1...9b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har søkt på to jobber og fått begge to. Jeg har AS.

Anonymous poster hash: 1fda1...9b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...