Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Om det er lært, er det ikke naturlig. De fungerer i hverdagen, ja. Men de som bor tett med dem, som en ektefelle, vil ofte kjenne på at de ikke blir skikkelig forstått. Jeg passer ikke sammen med aspergere på kjærlighetsfronten, og sånn er det bare. Noen gjør det, andre ikke.

Jeg føler jeg gjentar meg selv her nå. Les innleggene mine etter evntuelle svar.

Jovisst kan det det. Fordi man lærer ikke bare at "sånn skal det være", man lærer også hvorfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden handler om aspergere, og det er det jeg har svart på. Dere må tåle at ikke alle vil være sammen med dere. Om noen har mer empati enn andre, vil det være andre ting ved diagnosen enkelte ikke liker.

Ja, det er det vi diskuterer nå, så det er bra at det er det du svarer på.

Det jeg prøver å fortelle deg, er at det finnes folk som har aspergersyndrom, som ikke har symptomer som syns "fra utsiden". De oppfører seg som helt normale mennesker, og ikke nødvendigvis fordi de "faker" at de er nevrotypiske.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forstår ikke. Mange forstår.

Du kan ikke avvise alle fordi noen er hardt rammet! Blir jo som at du tror at alle med kreft dør, fordi noen dør. Men alle dør ikke!

Jeg må le litt for meg selv her. Du tror altså at aspergers er en diagnose som settes på folk som ikke kan forstå seg på folk, og som ikke har empati? Da kan jeg jo skjønne hvorfor du er så skeptisk. Men du er skeptisk av helt feil grunn, for nei. Ingen får aspergers diagnosen for at de har mindre empati, det er ikke DET det handler om.

Jeg har jo sagt jeg ikke passer sammen med aspergere. Da spesielt de som er hardt rammet. Dere sliter tydligvis alle sammen med å innse dette. Noen kan fint stifte familie med dere, andre ikke.

Aspergers er med enn det, det er bare et eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler om aspergere, og det er det jeg har svart på. Dere må tåle at ikke alle vil være sammen med dere. Om noen har mer empati enn andre, vil det være andre ting ved diagnosen enkelte ikke liker.

Det vil alltid være noe med noen man ikke liker, sånn er det å være menneske. Ingen er perfekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig jeg missforstår hva du mener, men det der har ingen ting med empati å gjøre.

Men altså, har folk med aspergers problemer med å sette seg inn i andres situasjoner? I så fall kan de jo ha problemer med empati. Jeg vet ikke mye om aspergers, bare så det er sagt. 

Anonymous poster hash: 2dd18...16a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ikke er direkte tilbakestående vil forstå det. Det han vil fram til her, og som vi andre også ser, er at du ikke veit hva aspergersyndrom går ut på, og har bestemt deg for at du ikke vil date folk med den diagnosen, basert på at du er feilinformert angående hvordan mennesker med aspergersyndrom oppfører seg.

Winza forsto det ikke, da han sa at de som ikke ville være sammen med noe så ubetydelig som aspergers, var ikke verdt noe. Dette viser jo, sammen med hans og andres svar, at dere ikke forstår at for noen er deres diagnose en dealbreaker.

Jeg vet hva der er, jo. Typiske oppførsler og holdninger ser jeg på innleggene til noen her. Enkelt å se.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo sagt jeg ikke passer sammen med aspergere. Da spesielt de som er hardt rammet. Dere sliter tydligvis alle sammen med å innse dette. Noen kan fint stifte familie med dere, andre ikke.

Aspergers er med enn det, det er bare et eksempel.

Og jeg sier at det KAN du simpelthen bare ikke vite.

Det er ikke et eksempel når du sier at man ikke har aspergers hvis man har normal empati og forståelse. For du trodde det var et krav for diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, har folk med aspergers problemer med å sette seg inn i andres situasjoner? I så fall kan de jo ha problemer med empati. Jeg vet ikke mye om aspergers, bare så det er sagt. 

Det er forskjellig fra individ til individ, akkurat som med alle andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en preferanse å velge bort mennesker for en diagnose. Men du velger ikke engang bort dem pga diagnosen, du velger bort dem for hva du TROR diagnosen innebærer.

Det er preferanse når man legger merke til veldig kjapt om man passer sammen med personen eller ikke, uavhengig av hvilken diagnose. Som sagt handler denne tråden om aspergere, og jeg svarer. Aksepter at ikke alle vil være sammen med dere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, har folk med aspergers problemer med å sette seg inn i andres situasjoner? I så fall kan de jo ha problemer med empati. Jeg vet ikke mye om aspergers, bare så det er sagt.  Anonymous poster hash: 2dd18...16a

Ja, de kan ha problemer med det. Men alle har ikke det selv om noen har... Og det er det ikke alle som skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjellig fra individ til individ, akkurat som med alle andre mennesker.

Så dette er ikke noe som kjennetegner aspergers? Det var nemlig det jeg trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis hvis man har felles interesser og kommer overrens :)

FOR MEG er det uaktuelt i et kjæresteforhold. Har man felles interesser og kommer overrens blir vi venner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winza forsto det ikke, da han sa at de som ikke ville være sammen med noe så ubetydelig som aspergers, var ikke verdt noe. Dette viser jo, sammen med hans og andres svar, at dere ikke forstår at for noen er deres diagnose en dealbreaker.

Jeg vet hva der er, jo. Typiske oppførsler og holdninger ser jeg på innleggene til noen her. Enkelt å se.

Måten han reagerte på, handla mer om skuffelse over å føle seg avvist, enn at han har asperger. Det har ingen ting med diagnosen å gjøre.

Jeg forstår at man ikke vil innlede et forhold med noen som har avvik, og spesielt avvik som gjør hverdagen vanskelig (som feks sterk sosialangst)... Det jeg prøver å fortelle deg, som du ser ut til å bare avfeie, er at det finnes mange folk med den diagnosen, som ikke har merkbare avvik. De oppfører seg som helt normale mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jovisst kan det det. Fordi man lærer ikke bare at "sånn skal det være", man lærer også hvorfor.

Og forstå slik som andre? Så det går an å lære av seg diagnosen sin? Man kan bli kvitt den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sier at det KAN du simpelthen bare ikke vite.

Det er ikke et eksempel når du sier at man ikke har aspergers hvis man har normal empati og forståelse. For du trodde det var et krav for diagnosen.

Tro det eller ei, er det relativt enkelt å legge merke til om en person er hardt rammet med aspergers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er ikke noe som kjennetegner aspergers? Det var nemlig det jeg trodde. 

Det er flere som ser ut til å tro det. Mulig det var et av kjennetegnene på diagnosen da den var ny, men som har blitt fjernet seinere, eller noe? Det var ikke noe snakk om det da jeg blei utreda,så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jacklost

Jeg forsto det godt nok Cherries. Det er ubetydelig i den sammenheng om man skal være kjærester eller venner, man er fortsatt et menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det vi diskuterer nå, så det er bra at det er det du svarer på.

Det jeg prøver å fortelle deg, er at det finnes folk som har aspergersyndrom, som ikke har symptomer som syns "fra utsiden". De oppfører seg som helt normale mennesker, og ikke nødvendigvis fordi de "faker" at de er nevrotypiske.

Men de vil uansett ha problemer sosialt, ellers hadde det ikke vært en diagnose. For min del passer jeg ikke sammen med en med aspergers, og dets asperger personlighetstrekk, på kjærlighetsfronten. Venner? Ja. Ektefelle og far til mine barn? Nei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, er det relativt enkelt å legge merke til om en person er hardt rammet med aspergers.

Tro det eller ei, du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten han reagerte på, handla mer om skuffelse over å føle seg avvist, enn at han har asperger. Det har ingen ting med diagnosen å gjøre.

Jeg forstår at man ikke vil innlede et forhold med noen som har avvik, og spesielt avvik som gjør hverdagen vanskelig (som feks sterk sosialangst)... Det jeg prøver å fortelle deg, som du ser ut til å bare avfeie, er at det finnes mange folk med den diagnosen, som ikke har merkbare avvik. De oppfører seg som helt normale mennesker.

Prøvde også å forklare det mer etterpå. Han sto fortsatt på med sitt at vi ikke var noe verdt. Han kan føle seg avvist og skuffet, det er fullt forståelig. Det å skrive sånn som han gjorde, viser at han ikke klarer å forstå hvorfor. Hans svar i seg selv er jo et glimrende eksempel på akkurat hvorfor.

Selv om det er noen som lever nokså normalt, legger man merke til diagnosen når man kommer tettere på dem. Hadde vi ikke lagt merke til det, hadde de ikke hatt diagnosen. Igjen, jeg kan fint være venner med aspergere, som da ikke er hardt rammet. Mer som de personene du sikter til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...