AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #861 Del Skrevet 27. juli 2015 De sier de er så friske og ordentlige, men hvorfor snylter så mange asbergere på Nav da? Jeg selv går på nav, men ikke pga asperger. Jeg har fysiske sykdommer i tillegg (skriver det ikke her pga fare for gjenkjennelse). Håper å kunne komme ut i arbeid med medisiner. Uansett: Asperger har aldri stoppet meg på sånne ting. Anonymous poster hash: 1fda1...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #862 Del Skrevet 27. juli 2015 Hvor er beviset ditt for det? Dette blir bare spekulasjoner, aspergere generelt er ikke uføretrygda Hvorfor må du alltid uttale deg så skråsikkert? Er det et aspergertrekk? Nei, det er ikke bare spekulasjiner, og jo, folk med AS er generelt ikke i jobb. Denne har blitt postet flere ganger tidligere: http://m.tu.no/karriere/2012/11/26/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergersAnonymous poster hash: daee3...972 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #863 Del Skrevet 27. juli 2015 Jeg uttaler meg ikke alltid skråsikkert. Jeg bryr meg ikke om slike artikler, det er ikke noe bevis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #864 Del Skrevet 27. juli 2015 Jeg uttaler meg ikke alltid skråsikkert. Jeg bryr meg ikke om slike artikler, det er ikke noe bevis... Hæ? Du ber om dokumentasjon, og så sier du at du ikke bryr deg, når du får det du ber om?Anonymous poster hash: daee3...972 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #865 Del Skrevet 27. juli 2015 En enkel artikkel er ikke dokumentasjon. Det er mye rart som bli skrevet i slike artikler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cowboy Lotte Skrevet 27. juli 2015 #866 Del Skrevet 27. juli 2015 Hvor er beviset ditt for det? Dette blir bare spekulasjoner, aspergere generelt er ikke uføretrygda Vel, tallene sier annerledes. Mellom 80-90 % er tilknyttet nav og særdeles få gidder faktisk å jobbe hvis vi ser på statistikken... Det er mange som har as som er i full jobb samtidlig som det er mange uten as som går på NAV. Alt kommer an på situasjonen Kun noen få prosent... Virker som denne gruppen gir opp rimelig fort spør du meg... Hva med deg selv? Du er jo på NAV synes du at sykdommen du har er så alvorlig at du ikke kan ha en kjæreste? Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Jeg har fått arbeid nå, så jeg betaler faktisk skatten som går til å forsørge denne gruppen... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #867 Del Skrevet 27. juli 2015 En enkel artikkel er ikke dokumentasjon. Det er mye rart som bli skrevet i slike artikler Så hva er det du egentlig etterlyser?Anonymous poster hash: daee3...972 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #868 Del Skrevet 27. juli 2015 Hvorfor er du så jævlig negativ mot folk som går på NAV cb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #869 Del Skrevet 27. juli 2015 Så hva er det du egentlig etterlyser?Anonymous poster hash: daee3...972 Det finnes ikke 100% sikre kilder på dette, det er det som er problemet O: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #870 Del Skrevet 27. juli 2015 Det finnes ikke 100% sikre kilder på dette, det er det som er problemet O: Så det du sier er at du ikke vil akseptere noe dokumentasjon overhodet. Du har bare, uten å gå inn på hvorfor, bestemt deg for at samtlige kilder tar feil, og at flertallet med AS er i jobb. Jeg mener bestemt denne typen oppførsel ble beskrevet som et AS-trekk tidligere i tråden.Anonymous poster hash: daee3...972 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #871 Del Skrevet 27. juli 2015 Nei. Jeg sier ingen av oss kan være helt sikre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #872 Del Skrevet 27. juli 2015 Nei. Jeg sier ingen av oss kan være helt sikre Det står mange steder av de fleste med AS jobber 50% eller mindre. Flertallet altså. Hun som utredet meg var veldig inne i det og ga meg en oversikt på det, men har ikke papiret for hånden. Anonymous poster hash: 1fda1...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. juli 2015 #873 Del Skrevet 27. juli 2015 Det er triste og sjokkerende nyheter ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #874 Del Skrevet 27. juli 2015 Nei. Jeg sier ingen av oss kan være helt sikre Men du avfeier en påstand som feilaktig, uten å vise til egne kilder. Når du så får kilder som viser at du tar feil, avfeier du dem og, uten å forklare hvorfor. Mener du å si at alle undersøkelser er verdiløse, siden man aldri kan være 100% sikker, og at å påstå ting kun begrunnet i magefølelse (som din påstand om at folk med AS stort sett er i arbeid er) er dermed helt legitimt? Det er jeg altså ikke enig i.Anonymous poster hash: daee3...972 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #875 Del Skrevet 27. juli 2015 Det er triste og sjokkerende nyheter ihvertfall Trist er det, men verken sjokkerende eller nytt. Dette har vært kjent i flere tiår, og har vært tatt opp i tråden flere ganger. Det er stort sett bare du som har protestert på eller ignorert det. Men, om du nå aksepterer fakta, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvis folk med AS er akkurat som alle andre, hvorfor er det ekstremt mange flere med AS som ikke er i jobb?Anonymous poster hash: daee3...972 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blokkfløyte Skrevet 28. juli 2015 #876 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Trist er det, men verken sjokkerende eller nytt. Dette har vært kjent i flere tiår, og har vært tatt opp i tråden flere ganger. Det er stort sett bare du som har protestert på eller ignorert det. Men, om du nå aksepterer fakta, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvis folk med AS er akkurat som alle andre, hvorfor er det ekstremt mange flere med AS som ikke er i jobb?Anonymous poster hash: daee3...972 1. Kildene som har vært vist til, er ikke sikker dokumentasjon, nei. Det er ikke "undersøkelser", slik det hevdes her, men artikler som viser til tall - den ene uten å nevne kilde, den andre med store forbehold og understrekning av feilmarginer. 2. Hvorfor er det flere som er uten jobb? Fordi de har problemer med sosiale forhold, fordi de har tilleggsproblematikker som rsultat av at det kan være vanskelig å leve med as, enten fordi man ikke passer inn eller fordi det er kognitivt krevende, fordi de ikke har utdannelse, fordi man ikke klarer å være i 100 % jobb pga at man blir sliten av AS, og sikkert mange andre grunner. Noen viktige poeng her er at: ikke alle med AS er fungerende i jobb (og det kan være mange årsaker til dette), men mange er det. Selv er jeg anbefalt å redusere jobb for å redusere belastningen, men velger likevel å jobbe 100 %. For å være ufør, må man ned i minst 50 %, og det er mer enn jeg trenger personlig. At man ikke kan være i jobb, er ikke det samme som at man ikke er en god partner eller en god mor eller far. Det kan rett å slett bare bety at man ikke klarer alle de tingene på en gang. Jeg vet dette er vanskelig å forstå for mange, men det hjelper å være mer innstilt på å LÆRE mer om hva AS er, heller enn å dure i vei for å bevise at man har rett i hvor dumme og rare og ubrukelige folk med AS er. Tendensene i denne tråden får i hvert fall meg til å klø meg i hodet, for jeg kan skjønne at folk har visse fordommer og er litt skeptiske fordi de ikke vet nok eller har dårlige erfaringer, men den fiendtligheten noen stiller med her, den skjønner jeg ikke. Endret 28. juli 2015 av Blokkfløyte 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 28. juli 2015 #877 Del Skrevet 28. juli 2015 Trist er det, men verken sjokkerende eller nytt. Dette har vært kjent i flere tiår, og har vært tatt opp i tråden flere ganger. Det er stort sett bare du som har protestert på eller ignorert det. Men, om du nå aksepterer fakta, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvis folk med AS er akkurat som alle andre, hvorfor er det ekstremt mange flere med AS som ikke er i jobb?Anonymous poster hash: daee3...972 Aspergers har ikke vært kjent i mange ti år da. Det er først de siste 10/20 åra det har blitt oppdaget. Det var jo ingen som tenkte jeg kunne ha aspergers før jeg ble 17, å oppdage aspergers er tydelig nytt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blokkfløyte Skrevet 28. juli 2015 #878 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Og ingen har sagt at folk med AS "er som alle andre", man har kun forsøkt å formidle at man ikke nødvendigvis er så avvikende som mange skal ha det til og at de reelle vanskene kan være skjulte eller helt andre vansker enn folk flest tror. AS kalles ofte et skjult handikapp. Folk med AS kan ta seg sammen, på samme måte som "normale", men det koster mer! Det er mer belastende. Så, vi er skrudd sammen på en annen måte, vi bearbeider informasjon på en anne måte, men det skjer på innsiden - utslaget av dette kan være forskjellig, i noen tilfeller så og si umulig å skille fra "normal" adferd. I tillegg er det ikke slik at det er et svart-hvitt skille mellom AS og normalitet, alt dette går i grader." Som alle andre" er derfor et problematisk begrep. Jeg er for eksempel ganske lik og kompatibel med mange mennesker som er "normale" og flere ville akseptert meg som en date eller partner, men det er også mange mennesker jeg ikke er kompatibel med, som jeg føler lever i en helt annen verden enn meg, og som neppe ville akspetert meg som verken venn eller partner, men det er også gjensidig. Og en slik kompatibilitetsproblematikk finner en mellom "normale også". Endret 28. juli 2015 av Blokkfløyte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blokkfløyte Skrevet 28. juli 2015 #879 Del Skrevet 28. juli 2015 Men du avfeier en påstand som feilaktig, uten å vise til egne kilder. Når du så får kilder som viser at du tar feil, avfeier du dem og, uten å forklare hvorfor. Mener du å si at alle undersøkelser er verdiløse, siden man aldri kan være 100% sikker, og at å påstå ting kun begrunnet i magefølelse (som din påstand om at folk med AS stort sett er i arbeid er) er dermed helt legitimt? Det er jeg altså ikke enig i.Anonymous poster hash: daee3...972 Kildene dine er jo langt fra sikre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blokkfløyte Skrevet 28. juli 2015 #880 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Så det du sier er at du ikke vil akseptere noe dokumentasjon overhodet. Du har bare, uten å gå inn på hvorfor, bestemt deg for at samtlige kilder tar feil, og at flertallet med AS er i jobb. Jeg mener bestemt denne typen oppførsel ble beskrevet som et AS-trekk tidligere i tråden.Anonymous poster hash: daee3...972 Synes din måte å vise til trekk her, er over grensen for både personangrep og kunnskapsløshet. Dette du viser til er ikke noe as-trekk, så du kan slutte å påstå det. Det kan derimot være et meget menneskelig trekk, og er utvist gang på gang i denne tråden når folk som ikke vet nok om as nekter å ta innover seg de historiene og opplevelsene folk som kjenner tilstanden på kroppen forteller om. Det kalles "confirmation bias" og er utbredt blant mennesker. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias Det kan faktisk være at denne biasen er mindre utbredt hos folk med as enn normale folk, blant annet fordi de er mindre emosjonelt knyttet til sak og fordi de gjerne tenker mer logisk og strukturert på ting. Videre har as-populasjonen gjennomsnitlig høyere IQ enn normalpopulasjonen, ettersom en må ha IQ som er på normalnivå eller høyere for å få diagnosen. Normalbefolkningen har som kjent også mennesker med IQ under normalen. Confirmation bias er mindre vanlig hos høyt intelligente mennesker. Endret 28. juli 2015 av Blokkfløyte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå