Gå til innhold

50/50 og bidrag..

Fremhevede innlegg

Skrevet

HÆ??? Bidrag ved 50/50? Jeg ville heller sagt at den uken barnet er hos far/mor så må de selv ta utgiftene og heller spleise på store ting de blir enig om at barnet trenger. Og at ene part får hele barnetrygden er jo urettferdig mot den andre forelderen/barnet. Her var det mye tull å lese etter mitt syn!

Ved "delt bosted" OG "50/50" så får jo både mor en barnetrygd og far en barnetrygd.

Det er så mange surrete og tullete kunnskapsløse innspill i disse trådene..prøv å les dere opp/få det forklart fra noen som faktisk kan.

Anonymous poster hash: 8f8d7...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange av de med "delt bosted OG 50/50" bytter årlig folkeregistrert adresse på barnet.

Det betyr at de faktisk har 50/50 på absolutt ALT: også skattefradraget.

De får altså litt skattefradrag annethvert år, barnets foreldre.

Ingen av de får alt: de deler på det. Så ikke skyt noen her...

Anonymous poster hash: 8f8d7...dac

Svaret er basert på at det ikke er nevnt noe om samværsform dette. Kun 50/50 fordeling av barn. Det er forskjell på delt bosted som du sier. Jeg vil bare korrigere og si at ved skriftlig delt bosted trenger en ikke bytte folkeregisteret adresse annet hvert år lenger. Dette ble endret for en del år siden. En sender inn avtalen til NAV og skatteetaten. Da får en fordelt fratrekk og barnetrygd. Videre vil det ved delt bosted også kunne betales barnebidrag. Dette heter nettobidrag og er annerledes enn samvær uansett andel. Det er spesielt ved lønnsforskjeller mellom foreldrene det er aktuelt i praksis. Jeg skrev noe om dette i mitt første innlegg i tråden. Her la jeg ril noen lenker son forteller mye. Der er også regne eksempel.

Det TS.tok opp var alt det ekstra far føler seg presset til å betale mor for innkjøp til barna. Dette må mor i hovedsak bekoste selv. Det som skal deles er konfirmasjon of ol. Videre sykkel og ski. Men alt må avtales på forhånd. Jeg sier ikke at far skal kjøpe klær ved delt bosted. Da plikter begge å gjøre dette. Men ville gjort det selv. Ikke gi pengene til mor og la henne gjøre det. Husk dette ved delt bosted. Er det samvær 50/50 så er det samme reglene som ved mindre samvær. Da dekker far sin andel gjennom barnebidrag.Noe mer er ikke nødvendig bortsett fra konfirmasjon ol. Her er det en vesentlig forskjell vi regelverket. Delt bosted kan hindre den andre og flytte med barn. Dette er vanskelig ved 50/50 samvær. Jeg ville fått regnet ut bidrag her både også delt bosted. Da nettobidrag som vanligvis er litt mindre. Er vanlig bifrag ved 50/50 samvær bidrag på den måten. Tjener mor mer enn far vil hun måtte betale bidrag til far ved delt bosted. Vi vet ikke on det er delt bosted eller 50/50 samvær. Så Ts har din bror avtale på delt bosted har han KRAV på halve barnetrygden og halve skattefordelen. Er dette vanskelig få til kontakt advokat. Har hsn medlemskap i en arbeidstaker organisasjon får han dekket en del gratis. Slutt være tøffel for denne barnemoren og se hva som hender . Ved samvær avtale uansett også ved 50/50 er det den som har folkeregisteret bosted barn som skal motta barnetrygd, skattefordeler,barnebidrag og eventuelt andre stønader som overgangsstønad, studiestøtte og det som er aktuelt.

Endret av Peter007
Skrevet

Våre beste venner kjører stilen med at hvis mor og far er enige i at barnet må få IPad, sykkel, en dyr jakke etc. så deler de på alt. Barnet bruker jo IPad hos begge foreldre.

Ja, så lenge man er enig er jo alt bra. Vi er enige om vår ordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...