Gå til innhold

50/50 og bidrag..

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS mener vel at mor kan kjøpe hva hun gidder selv. Og så kan far kjøpe det han velger..

Mor er kanskje litt kjøpegal?

Eller far har ikke råd til å forsørge barna sine og syntes helt vanlige ting er "unødvendige" fordi han selv har dårlig råd? Dette vet vi jo ikke, men hvorfor er det hun som får bidraget hvis han har så dårlig råd?

Anonymous poster hash: fcdef...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller far har ikke råd til å forsørge barna sine og syntes helt vanlige ting er "unødvendige" fordi han selv har dårlig råd? Dette vet vi jo ikke, men hvorfor er det hun som får bidraget hvis han har så dårlig råd? Anonymous poster hash: fcdef...a81

Hun får barnetrygden...

Jeg skjønner heller ikke det der. De skal ha tilsvarende 1 1/2 bt hver.

Anonymous poster hash: 9cf2d...1e8

Skrevet (endret)

Det stemmer ikke. Bidraget skal dekke vanlige utgifter, inkl. trening, utstyr osv. For særlig store utgifter må man søke om ekstra bidrag, f.eks. til konfirmasjon, tannregulering osv.

Anonymous poster hash: b860a...d3a

Jeg har 50/50 på datteren min, og vi må dele alt utenom klær. Altså alt som har med treningen hennes feks, deles på to. Grunnen til at det er bidrag ved 50/50 er at barnet ikke skal merke forskjell hos foreldrene. Det du skriver stemmer ikke. Endret av Daiquiry
Skrevet

Enig.

"Peter", synes det du skriver høres kjipt ut for barna..

La oss anta at et barn har delt bosted og bor en uke hos mor og far annenhver gang. La oss anta at mor og far jobber fullt og tjener bra - og at ingen får eller gir hverandre "bidrag".

La oss anta at mor og far spleiser på alt som har med er barn å gjøre: klær, mat, utstyr, klær, løpende kostnader, ukepenger, goder og hva som helst egentlig. Akkurat som om de hadde vært gift.

Når de så har delt bosted OG 50/50 så er det jo naturlig å fortsette med å dele på alt: det handler om barnet.

Hvis mor finner ut av at barnet behøver en "dyr" jakke/sykkel eller noe annet som du omtaler som "unødvendig", så kan mor ta det opp med far først (akkurat som da de var gift) og si "jeg synes sønnen vår bør ha...er du enig?"

Språkreise, konfirmasjon, tannrgulering etc.etc. er jo noe man må dele likt på uansett, så er vel ikke mye å lure på.

Virker som om en slik ordning kan bli mer problematisk idet den ene forelderen ikke tjener "nok", fordi da er man prisgitt den andres godvilje for å få alt man vil til barnet?

Kjipt eller ikke Kjipt. Jeg prøver referere til regelverket. Jeg skriver også at foreldrene kan avtale fritt. Dette fanger ikke deres interesse når de kommenterer. Det er forøvrig ikke noe som sier en forelder plikter bidra til noe som f.eks. språkreise. Men er barnet borteboer fra begge foreldrene på språkreise må begge foreldrene betale barnebidrag. Vanligvis tre år videregående skole eller tilsvarende.

Skrevet

Enig.

"Peter", synes det du skriver høres kjipt ut for barna..

La oss anta at et barn har delt bosted og bor en uke hos mor og far annenhver gang. La oss anta at mor og far jobber fullt og tjener bra - og at ingen får eller gir hverandre "bidrag".

La oss anta at mor og far spleiser på alt som har med er barn å gjøre: klær, mat, utstyr, klær, løpende kostnader, ukepenger, goder og hva som helst egentlig. Akkurat som om de hadde vært gift.

Når de så har delt bosted OG 50/50 så er det jo naturlig å fortsette med å dele på alt: det handler om barnet.

Hvis mor finner ut av at barnet behøver en "dyr" jakke/sykkel eller noe annet som du omtaler som "unødvendig", så kan mor ta det opp med far først (akkurat som da de var gift) og si "jeg synes sønnen vår bør ha...er du enig?"

Språkreise, konfirmasjon, tannrgulering etc.etc. er jo noe man må dele likt på uansett, så er vel ikke mye å lure på.

Virker som om en slik ordning kan bli mer problematisk idet den ene forelderen ikke tjener "nok", fordi da er man prisgitt den andres godvilje for å få alt man vil til barnet?

Språkreise må ikke deles nei. Det er ikke noe barnet trenger som regulering eller briller, eller en stor kostnad som en konfirmasjon.

Anonymous poster hash: db864...c31

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Alle foreldre kjøper da ting som barna ikke MÅ ha..

En leke her og en kjole der... Det har generelt lite med daglig økonomi å gjøre.

Vi har 50/50 og langt på vei "hver våre ting".

Jeg har valgt IPad og dyr jakke, for eksempel. Far synes det er fint, men betaler da ikke for mitt valg.

Vi regner jo ikke verdi i alle valg vi tar.... Vi lager heller ikke penger til et tema når det kommer til barnets ve ig vel.

Er det noe en av oss ikke vil at barnet skal ha, så snakker vi om det.

Vi sender ikke med bag med klær, leker og kvitteringer over til hverandre.

Våre beste venner kjører stilen med at hvis mor og far er enige i at barnet må få IPad, sykkel, en dyr jakke etc. så deler de på alt. Barnet bruker jo IPad hos begge foreldre.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Språkreise må ikke deles nei. Det er ikke noe barnet trenger som regulering eller briller, eller en stor kostnad som en konfirmasjon.

Anonymous poster hash: db864...c31

Mitt poeng er at en del foreldre blir enige om at barnet bør få språkrreise og flere andre goder / og da deler man selvsagt på alt. Mine eksempler forutsetter at både mor og far har god nok økonomi og at de har delt bosted / 50/50.

Man vil vel begge foreldre at barnet skal få det beste av alt - og ikke bare det som er "nødvendig"? Jeg forutsetter at foreldre er rause og gjør ALT de kan for barna sine.

Da bør ikke holdningen være "det nødvendige" men snarere "alt som tenkes kan".

:)

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Kjipt eller ikke Kjipt. Jeg prøver referere til regelverket. Jeg skriver også at foreldrene kan avtale fritt. Dette fanger ikke deres interesse når de kommenterer. Det er forøvrig ikke noe som sier en forelder plikter bidra til noe som f.eks. språkreise. Men er barnet borteboer fra begge foreldrene på språkreise må begge foreldrene betale barnebidrag. Vanligvis tre år videregående skole eller tilsvarende.

Trodde foreldre ønsket sine barn det aller beste...men det er kanskje ikke slik der ute da?

Skrevet

Hvordan kan hun få barnetrygden når barna er folkeregisteret hos ham?

Han må slett ikke betale henne for ting og tang.

De har avtalefrihet.

Anonymous poster hash: 9cf2d...1e8

TS her. Hun sier at han skal overføre dette hver mnd, slik at hun kan bruke de på nødvendige ting, som tlf, treningskontigenter, skolemelk osv. Mor spør aldri far. Hun sender bare en melding om at hun har kjøpt det og det, og ber han overføre. Så her om dagen at det ene barnet hadde tre par med treningssko feks. De har lyst på ny jakke, selvom de har tre stk fra før, mor kjøper da dette, og deler summen på to, og ber far betale. Hun reiser sikkert på 5-6 ferier i året, mens min bror aldri har råd til noe, pga at det stadig dukker opp noe som barna "må" ha...

Jeg har et barn selv, og barnetrygden går til ganske mye om jeg setter den av. Selvfølgelig blir det litt ekstra når han må ha utstyr osv, men det er jo ikke hver mnd det skjer.

Anonymous poster hash: 53261...076

Skrevet

Ser de fleste tror jeg mener at de kun skal ha det mest nødvendige. Men det er snakk om dyre merkeklær/sko/nye telefoner. Det er ting de har fra før, men skal bare ha det nyeste nye.. Et barn trenger virkelig ikke 8 par med sko? De rekker jo ikke bruke dem før de blir for små.

Og til avklaring, far får bidrag på konto, men må overføre til mor.

Til dere som mener han er sær, bruker dere virkelig 3000 kr i mnd pr barn utenom lommepenger/treningskontigenter osv?

Skrevet

Trodde foreldre ønsket sine barn det aller beste...men det er kanskje ikke slik der ute da?

Er det det beste for barna å være veldig bortskjemte? Jeg ser jo det ift vennene deres, at de har MYE ..

Skrevet

Eller far har ikke råd til å forsørge barna sine og syntes helt vanlige ting er "unødvendige" fordi han selv har dårlig råd? Dette vet vi jo ikke, men hvorfor er det hun som får bidraget hvis han har så dårlig råd?

Anonymous poster hash: fcdef...a81

Les tråden da, hun får ikke bidrag. Jeg spør om det går an å bli enige med NAV om en fast sum, slik at han ikke alltid må betale utenfor rimelighetens grenser... At hun da må forholde seg til de pengene hun får, ikke alltid be far om ekstra penger...

Skrevet

Ser de fleste tror jeg mener at de kun skal ha det mest nødvendige. Men det er snakk om dyre merkeklær/sko/nye telefoner. Det er ting de har fra før, men skal bare ha det nyeste nye.. Et barn trenger virkelig ikke 8 par med sko? De rekker jo ikke bruke dem før de blir for små.

Og til avklaring, far får bidrag på konto, men må overføre til mor.

Til dere som mener han er sær, bruker dere virkelig 3000 kr i mnd pr barn utenom lommepenger/treningskontigenter osv?

Beklager skrev feil, ikke BIDRAG, men BARNETRYGD..

Ts

Skrevet

TS her. Hun sier at han skal overføre dette hver mnd, slik at hun kan bruke de på nødvendige ting, som tlf, treningskontigenter, skolemelk osv. Mor spør aldri far. Hun sender bare en melding om at hun har kjøpt det og det, og ber han overføre. Så her om dagen at det ene barnet hadde tre par med treningssko feks. De har lyst på ny jakke, selvom de har tre stk fra før, mor kjøper da dette, og deler summen på to, og ber far betale. Hun reiser sikkert på 5-6 ferier i året, mens min bror aldri har råd til noe, pga at det stadig dukker opp noe som barna "må" ha...

Jeg har et barn selv, og barnetrygden går til ganske mye om jeg setter den av. Selvfølgelig blir det litt ekstra når han må ha utstyr osv, men det er jo ikke hver mnd det skjer.

Ja denne historien er klassisk. Tror menn som er fedre som sin bror bør bremse og kun betale det de skal. Jeg har en sterk mistanke om at betaler for mye. Forsøk bidragskalkulator og se der hvor mye det blir. Du skal huske på at når det er 50/50 skal det ikke være noe særlig å betale i bidrag. Far kan også kjøpe det nødvendige han vil til barna. Jeg mistenker mor av å spise av lasset. Det er ofte slik at dr som har bosted barn har skattefordel og annet. Spesielt i begynnelsen av samlivsbrudd drypper det godt på bostedsforeldre. Les pæ NAV.no

Skrevet (endret)

Les tråden da, hun får ikke bidrag. Jeg spør om det går an å bli enige med NAV om en fast sum, slik at han ikke alltid må betale utenfor rimelighetens grenser... At hun da må forholde seg til de pengene hun får, ikke alltid be far om ekstra penger...

En blir ikke enig med NAV. De forholder seg til regelverk og ferdig. Noe annet et ikke mulig som et forvaltningsorgan. Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet

En blir ikke enig med NAV. De forholder seg til regelverk og ferdig. Noe annet et ikke mulig som er forvaltningsorgan.

Da er det familiekontoret som kan veilede i slike saker da eller? Han tør jo ikke sette foten ned, da blir det bare spetakkel, så skjønner han jo på det ift barna.

Jeg har barn selv, og tjener endel mer enn min eks, kunne ALDRI falt meg inn å be han spleise på noe dyrt som barnet egentlig ikke trenger, men som jeg velger å kjøpe fordi jeg har lyst... Jeg ber egentlig ikke om stort, kun spleising på bursdag/regulering. Selvom vi også har 50/50, så synes jeg det blir helt feil at han skal ha dårlig råd fordi sønnen vår ønsker seg veldig et par kule fotballsko, selvom han egentlig ikke trenger de. Tar det på min kappe ;) Noen er så utrolig pengehole!

I dette tilfellet med min bror, så føler jeg det til en viss grad utover ferier osv. Sjeldent han har mulighet til noe annet enn ferier i Norge (ikke at det er så ille altså) , men han får ikke mulighet til å spart opp noe, til feks sydentur. Og det vet jeg barna synes er synd.

Skrevet

HÆ??? Bidrag ved 50/50? Jeg ville heller sagt at den uken barnet er hos far/mor så må de selv ta utgiftene og heller spleise på store ting de blir enig om at barnet trenger. Og at ene part får hele barnetrygden er jo urettferdig mot den andre forelderen/barnet. Her var det mye tull å lese etter mitt syn!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror igrunnen at hvis de har 50/50. Da skal de vel dele barnetrygd. Pluss hvis hun tjener mer enn ham skal hun betale bidrag til hem. Vi har et vennepar som har 50/50. Begge jobber, men ene parten tjener mindre. Da må den andre parten betale ekstra barnebidrag. Det er fordi at barnet skal ha det like bra begge plasser. Så evt store ting deler dem på som feks ny sykkel, pc, fritidsaktiviteter osv. Men det de kjøper av sko, klær det tar dem selv hver for seg.

Skrevet

Ja denne historien er klassisk. Tror menn som er fedre som sin bror bør bremse og kun betale det de skal. Jeg har en sterk mistanke om at betaler for mye. Forsøk bidragskalkulator og se der hvor mye det blir. Du skal huske på at når det er 50/50 skal det ikke være noe særlig å betale i bidrag. Far kan også kjøpe det nødvendige han vil til barna. Jeg mistenker mor av å spise av lasset. Det er ofte slik at dr som har bosted barn har skattefordel og annet. Spesielt i begynnelsen av samlivsbrudd drypper det godt på bostedsforeldre. Les pæ NAV.no

Mange av de med "delt bosted OG 50/50" bytter årlig folkeregistrert adresse på barnet.

Det betyr at de faktisk har 50/50 på absolutt ALT: også skattefradraget.

De får altså litt skattefradrag annethvert år, barnets foreldre.

Ingen av de får alt: de deler på det. Så ikke skyt noen her...

Anonymous poster hash: 8f8d7...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...