Gå til innhold

50/50 og bidrag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror har to barn med sin eks, og hun får barnetrygden. Det er han adressen til barna er hos.

Mor har funnet seg en ny mann, som tjener ganske greit. Mor kjøper mye til barna som de faktisk ikke trenger, og broren min må spleise på dette. går det an å sette opp et bidrag? Sånn at han betaler en sum til henne, så slipper han å spleise på alt mulig rart, som egentlig ikke er nødvendig? Jeg aner ikke hvordan dette fungerer når de har 50/50. Han har prøvd å si at barnetrygden bør dekke det meste pr mnd, så spleiser han på det som barna må ha.. Han har ikke veldig god råd, derfor lurer vi på om det finnes en løsning, uten at han blir sett på som en unnasluntrer...

Anonymous poster hash: 53261...076

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min bror har to barn med sin eks, og hun får barnetrygden. Det er han adressen til barna er hos.

Mor har funnet seg en ny mann, som tjener ganske greit. Mor kjøper mye til barna som de faktisk ikke trenger, og broren min må spleise på dette. går det an å sette opp et bidrag? Sånn at han betaler en sum til henne, så slipper han å spleise på alt mulig rart, som egentlig ikke er nødvendig? Jeg aner ikke hvordan dette fungerer når de har 50/50. Han har prøvd å si at barnetrygden bør dekke det meste pr mnd, så spleiser han på det som barna må ha.. Han har ikke veldig god råd, derfor lurer vi på om det finnes en løsning, uten at han blir sett på som en unnasluntrer...

Glemte å skrive at dette nok ikke går å lage privat avtale på dette, da mor stadig kjøper og ber han om penger.

Skrevet

Barnetrygden dekker ikke stort!! De må sette opp bidrag via nav ja.

Anonymous poster hash: 44751...36b

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal han betale bidrag når de har 50/50 og han tjener dårlig og hun får hele barnetrygden? (jeg er ikke kranglete, jeg lurer faktisk)

• Liker 4
Gjest Phoenix
Skrevet

Han kan si nei, han må ikke spleise

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten min er også med og spleiser på alt mulig med eksdama. Han har liten inntekt for tiden pga langtids sykdom, men betaler MYE i barnebidrag i tillegg til å være med å spleise på alt mulig hver måned. Noen eksdamer utnytter godheten til barnas fedre, sånn er det bare. Og kjæresten vil at sønnen skal ha det greit.

Anonymous poster hash: 079d7...d7e

• Liker 1
Skrevet

Så lenge den ene parten tjener mer enn den andre parten, blir det bidrag. Den som får barnetrygden, får denne lagt på inntekten sin ved beregning. Så jeg ville fått din bror til å få NAV til å beregne bidrag. Men husk at selv om han betaler bidrag, skal han også betale halvparten av trening, utstyr osv :)

Skrevet

Forskjell på å være med å spleise på det ungene trenger, og det de ikke trenger :) Vi har ungene 50-50, og spleiser kun på det som er nødvendig - om vi vil kjøpe unødvendige ting er det helt opptil oss selv, men da spleises det ikke :)

• Liker 2
Skrevet

Så lenge den ene parten tjener mer enn den andre parten, blir det bidrag. Den som får barnetrygden, får denne lagt på inntekten sin ved beregning. Så jeg ville fått din bror til å få NAV til å beregne bidrag. Men husk at selv om han betaler bidrag, skal han også betale halvparten av trening, utstyr osv :)

Så viss en av foreldrene betaler 5000kr i bidrag, så må de i tilleg være med å betale alt annet? Høres ikke "rettferdig" ut i grunn.

Anonymous poster hash: 1e648...1be

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Så viss en av foreldrene betaler 5000kr i bidrag, så må de i tilleg være med å betale alt annet? Høres ikke "rettferdig" ut i grunn.

Anonymous poster hash: 1e648...1be

Du skal ha helt sinnsyk inntekt for å betale 5.000 kroner i bidrag når det er delt bosted, men ja, det er vanlig å dele utgiftene da. Om den ene tjener mer enn den andre så hender det at det blir bidrag, men da skal forskjellene være store.

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer ikke. Bidraget skal dekke vanlige utgifter, inkl. trening, utstyr osv. For særlig store utgifter må man søke om ekstra bidrag, f.eks. til konfirmasjon, tannregulering osv.

Anonymous poster hash: b860a...d3a

Skrevet (endret)

https://www.nav.no/rettskildene/Forside/Hovednummer/152906.cms

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+%28Delt+bustad%29+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms

https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning?0 KUN VANLIG BIDRAG. IKKE NETTOBIDRAG:

Hei TS.

Det et viktig at du får avklart om de har avtale om delt bosted eller 50/50 samvær.

Siste lenken beskriver NETTOBIDRAG som skal benyttes ved delt bosted. Vanlig barnebidrag SKAL IKKE benyttes der.

Foreldre kan avtale fri avtale.

Den som har bosted barn skal mota barnebidrag.

Dette gjelder IKKE VED DELT BOSTED. Skriftlig avtale delt bosted er viktig.

Det er viktig du lærer deg forskjellen på delt bosted og 50/50 samvær.

Dette er viktig når det gjelder ellers også i hvordan EN KAN DELTA I AVGJØRELSER OM BARNET.

Når en har betalt etter skriftlig avtale har en betalt alt en skal angående barnet. Unntak er konfirmasjon, tannregulering ovs. (Særtilskudd kalles dette).

Andre ting som hobby ovs. skal en nødvendigvis ikke vær med på å betale. Vanlig sykkel og ski. ol. lignende kan en kreve særtilskudd av, eller delbetaling av den andre forelder.

Spesialutstyr som er kostbart kan det ikke kreves inn for. f.eks. hest som hobby. En kan en ikke kreve særtilskudd for dette. Men det er viktig at det avtales på forhånd. En kan ikke komme i ettertid uten forvarsel og kreve at en deltbetaler.

Jeg har forstått det slik at mor her kjøper inn uten avtale med far. Dette for hun stå for selv. Klær ovs. dekkes ab barnebidrag. Kjøper mor en dyr jakke til barna, ja hun om dette. Hennes valg, hun betaler.

I lenker finner du det en god del svar.

Kan svare deg mer om du har noe mer konkret å spørre om.

Endret av Peter007
Skrevet

par som bor sammen spleiser da også på mange ting som barna ikke trenger det er vel en del av det å ha barn det. Skal barna hans kun ha det som er ytterst nødvendig de da bare fordi de har skillte foreldre?

Anonymous poster hash: fcdef...a81
  • Liker 2
Skrevet

par som bor sammen spleiser da også på mange ting som barna ikke trenger det er vel en del av det å ha barn det. Skal barna hans kun ha det som er ytterst nødvendig de da bare fordi de har skillte foreldre?

Par som bor sammen blir vel forhåpentligvis enige om hvilket kostnadsnivå de vil ligge på. Ingen ville vel ment at det var rimelig om far kjøpte dyre merkeklær til barna uten at mor var enig, dersom de var samboere og hadde felles økonomi.

• Liker 2
Skrevet

par som bor sammen spleiser da også på mange ting som barna ikke trenger det er vel en del av det å ha barn det. Skal barna hans kun ha det som er ytterst nødvendig de da bare fordi de har skillte foreldre? Anonymous poster hash: fcdef...a81

Les HI, far tjener lite penger, og de deler barna 50/50. Og da trenger ikke far være med å spleise på ting som ikke er nødvendig. Jeg syntes dette er helt rett jeg.

Anonymous poster hash: a3bd7...dc9

Skrevet

Hvordan kan hun få barnetrygden når barna er folkeregisteret hos ham?

Han må slett ikke betale henne for ting og tang.

De har avtalefrihet.

Anonymous poster hash: 9cf2d...1e8

Gjest Kaffelattn
Skrevet (endret)

Enig.

"Peter", synes det du skriver høres kjipt ut for barna..

La oss anta at et barn har delt bosted og bor en uke hos mor og far annenhver gang. La oss anta at mor og far jobber fullt og tjener bra - og at ingen får eller gir hverandre "bidrag".

La oss anta at mor og far spleiser på alt som har med er barn å gjøre: klær, mat, utstyr, klær, løpende kostnader, ukepenger, goder og hva som helst egentlig. Akkurat som om de hadde vært gift.

Når de så har delt bosted OG 50/50 så er det jo naturlig å fortsette med å dele på alt: det handler om barnet.

Hvis mor finner ut av at barnet behøver en "dyr" jakke/sykkel eller noe annet som du omtaler som "unødvendig", så kan mor ta det opp med far først (akkurat som da de var gift) og si "jeg synes sønnen vår bør ha...er du enig?"

Språkreise, konfirmasjon, tannrgulering etc.etc. er jo noe man må dele likt på uansett, så er vel ikke mye å lure på.

Virker som om en slik ordning kan bli mer problematisk idet den ene forelderen ikke tjener "nok", fordi da er man prisgitt den andres godvilje for å få alt man vil til barnet?

Endret av Kaffelattn
Skrevet

Par som bor sammen blir vel forhåpentligvis enige om hvilket kostnadsnivå de vil ligge på. Ingen ville vel ment at det var rimelig om far kjøpte dyre merkeklær til barna uten at mor var enig, dersom de var samboere og hadde felles økonomi.

Nei da de må fremdeles bli enige, men det hørtes ut som i HI at TS mente at barna bare skulle ha "det mest nødvendige." Veldig få barn i Norge i dag vokser opp med bare det de srengt tatt trenger...

Skrevet

Enig.

"Peter", synes det du skriver høres kjipt ut for barna..

La oss anta at et barn har delt bosted og bor en uke hos mor og far annenhver gang. La oss anta at mor og far jobber fullt og tjener bra - og at ingen får eller gir hverandre "bidrag".

La oss anta at mor og far spleiser på alt som har med er barn å gjøre: klær, mat, utstyr, klær, løpende kostnader, ukepenger, goder og hva som helst egentlig. Akkurat som om de hadde vært gift.

Når de så har delt bosted OG 50/50 så er det jo naturlig å fortsette med å dele på alt: det handler om barnet.

Hvis mor finner ut av at barnet behøver en "dyr"bank eller noe annet som du omtaler som "unødvendig", så kan mor ta det opp med far først (akkurat som da de var gift) og si "jeg synes Marius bør ha...er du enig?"

Språkreise, konfirmasjon, tannrgulering etc.etc. er jo noe man må dele likt på uansett, så er vel ikke mye å lure på.

Virker som om en slik ordning kan bli mer problematisk idet den ene forelderen ikke tjener "nok", fordi da er man prisgitt den andres godvilje for å få alt man vil til barnet?

Alle foreldre kjøper da ting som barna ikke MÅ ha..

En leke her og en kjole der... Det har generelt lite med daglig økonomi å gjøre.

Vi har 50/50 og langt på vei "hver våre ting".

Jeg har valgt IPad og dyr jakke, for eksempel. Far synes det er fint, men betaler da ikke for mitt valg.

Vi regner jo ikke verdi i alle valg vi tar.... Vi lager heller ikke penger til et tema når det kommer til barnets ve ig vel.

Er det noe en av oss ikke vil at barnet skal ha, så snakker vi om det.

Vi sender ikke med bag med klær, leker og kvitteringer over til hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Nei da de må fremdeles bli enige, men det hørtes ut som i HI at TS mente at barna bare skulle ha "det mest nødvendige." Veldig få barn i Norge i dag vokser opp med bare det de srengt tatt trenger... Anonymous poster hash: fcdef...a81

TS mener vel at mor kan kjøpe hva hun gidder selv. Og så kan far kjøpe det han velger..

Mor er kanskje litt kjøpegal?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...