Gå til innhold

kan jeg slipe tennene mine? (bilde)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to fortenner som har blitt hakkete og fått ulik lengde. tror det kanskje kommer av syreskader. kan tannlegen slipe dem så de får lik lengde?



Anonymous poster hash: d8123...c34

post-37809-0-76835700-1422515560_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det vondt, altså at du skjærer deg på dem. Eller er det bare for skjønnheten sin skyld?



Anonymous poster hash: ecc1e...075
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er lurt å slipe ned eller ikke. Det får tannlegen din svare på. Men jeg har fått bygd opp tenner som var ujevne. De brukte noe plastgreier rett på den originale tanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det vondt, altså at du skjærer deg på dem. Eller er det bare for skjønnheten sin skyld?

Anonymous poster hash: ecc1e...075

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymous poster hash: dc6e5...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipe dem kan tannlegen, men om han kan få dem like lange, det må du spørre tannlegen om. Jeg har slipt vekk slik ruglekant, men mine var jevnlange da. Ble seende penere ut, og føltes bedre, men nå er dem ruglete igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det vondt, altså at du skjærer deg på dem. Eller er det bare for skjønnheten sin skyld?

Anonymous poster hash: ecc1e...075

Nei, er bare for skjønnheten sin skyld.

Anonymous poster hash: d8123...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er lurt å slipe ned eller ikke. Det får tannlegen din svare på. Men jeg har fått bygd opp tenner som var ujevne. De brukte noe plastgreier rett på den originale tanna.

så man kan bygge opp tenner igjen. det visste jeg ikke. takk for svar :)

Anonymous poster hash: d8123...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipe dem kan tannlegen, men om han kan få dem like lange, det må du spørre tannlegen om. Jeg har slipt vekk slik ruglekant, men mine var jevnlange da. Ble seende penere ut, og føltes bedre, men nå er dem ruglete igjen.

takk for svar :)

Anonymous poster hash: d8123...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så man kan bygge opp tenner igjen. det visste jeg ikke. takk for svar :)

Anonymous poster hash: d8123...c34

Ja det er veldig greit :) Også skader det ikke tanna under. Det eneste som er kjedelig er at det tåler ikke like mye som vanlig tann. Jeg har mistet et skall av min ene, så den må nok byttes ut etter hvert.

Lurer på om de kanskje bruker det samme som de bruker som fylling? De lyste hvert fall med blått lys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å få bygd opp fortennene mine når jeg er hos tannlegen. Pensler på et slags plastikk-lag utenpå, så de ikke blir så gjennomsiktige nederst i kanten. Da ser de mye hvitere og sterkere ut. Jeg må gjøre dette hvert år, nesten, men det er jo ikke vondt eller noe, og tennene virker sterkere.



Anonymous poster hash: 2afc5...233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bygd på enn å slipe ned. Tenker bare på om det ikke iser veldig i tenner som man sliper ned? Jeg mener - emalien blir jo fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til høyre på bildet tror jeg er en enkel sak å jevne til. Den andre bør kanskje bygges opp litt i stedet? Du kan i alle fall ikke slipe dem like lange, for da må du ta for mye av tannen til høyre på bildet.

Tenner kan bygges på med vanlig tannfyllingsmateriale, men på kanten av fortennene slik som her er det vanskelig å få godt feste, slik at fyllingene etter hvert vil løsne. Det kan ta alt fra ett uheldig bitt på noe mat, til at det tar noen få år.



Anonymous poster hash: 84edf...122
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Hadde aldri gått frivillig til tannlegen for det der jeg. Men det kan sikkert ordnes. ALT kan ordnes bare man har penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme problem og har bygd på med herdet plast noen ganger. Den siste behandlingen har vart i mange år og tennene er fremdeles jevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et fint smil! :)

Uansett, så tror jeg det er lurere å bygge på med kompositt, eller hva det heter.

Jeg har selv slipt fortennene mine pga skade, men fortennene mine var veldig lange, så når de ble slipt ble de fortsatt litt lengre enn de andre tennene.

Det blir ikke noe fint om du sliper fortennene kortere enn de andre tennene ... derfor ville jeg kanskje bygget på med kompositt, eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, null problem. Smiler fra øret til øret nå :)



Anonymous poster hash: 2e02e...201
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men snakk med tannlegen så klart.



Anonymous poster hash: 2e02e...201
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bygd på enn å slipe ned. Tenker bare på om det ikke iser veldig i tenner som man sliper ned? Jeg mener - emalien blir jo fjernet.

Nei, jeg har slipt fortennene, og det merkes ikke. Slipemaskinen er hard men myk på samme tid, og det eneste du kjenner er et hardt press mot tennene fordi tannlegen må presse slipemaskinen hardt mot tennene for å i det hele tatt klare å slipe...

Men vondt gjør det ikke. :)

Jeg misforstod hva du skrev - nei, jeg har ikke merket noe til ising i fortennene etter sliping... :)

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliper du ned vil tennene bli kortere enn hjørnetennene. Det blir ikke pent. Be tannlegen om å legge på et lag med kompositt. Det holder en stund, og for noen i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliper du ned vil tennene bli kortere enn hjørnetennene. Det blir ikke pent. Be tannlegen om å legge på et lag med kompositt. Det holder en stund, og for noen i mange år.

Vet du hvor mye det koster å legge på et lag med kompositt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...