Gå til innhold

Jobbe i IT?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utdannet meg innen IT og er ferdig med bachleorgrad til høsten, men føler ikke jeg kan noen ting. Jeg kan bittelitt innenfor alt, men føler meg helt lost på det store og hele planet. Er jeg i det hele tatt er kvalifisert til jobber? Jeg vurderer mastergrad på det sterkeste, men føler at fagene der i stor grad bygger på dem jeg har hatt på bachleornivå (m.a.o. flere fag som ikke er relevante eller dekkende for faktiske behov). Jeg har ingen tvil om at dette er rett studie og vei for meg, jeg bare lurer på om det er smart å videreutdanne seg eller om det beste er å satse på arbeidsmarkedet?



Anonymous poster hash: f35bd...be4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er "innen IT"? Det er jo litt som å si at man er utdannet "innen helse" :) Det kan være et vidt spekter av forskjellige utdannelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg tror de fleste nyutdannede innen alle fag føler at de ikke kan noenting. Poenget med utdanning er å ha et grunnlag å bygge videre på,og å lære seg å tilegne seg kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "innen IT"? Det er jo litt som å si at man er utdannet "innen helse" :) Det kan være et vidt spekter av forskjellige utdannelser.

Interaksjonsdesign, men har tatt en god del programmering som valgfrie studiepoeng...

Anonymous poster hash: f35bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interaksjonsdesign, men har tatt en god del programmering som valgfrie studiepoeng...

Anonymous poster hash: f35bd...be4

Jeg er programmerer og det er veldig bra arbeidsmarked. Supert at du er interaksjonsdesigner som kan programmering, en veldig bra kombinasjon! Jeg jobber i en av de store konsulenthusene og her ansettes mange som deg :)

Anonymous poster hash: 231f5...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er programmerer og det er veldig bra arbeidsmarked. Supert at du er interaksjonsdesigner som kan programmering, en veldig bra kombinasjon! Jeg jobber i en av de store konsulenthusene og her ansettes mange som deg :)

Anonymous poster hash: 231f5...658

Kan jeg spørre deg om tips til hvor man kan finne utlyste stillinger innen IT og slikt? Som f.eks interaksjonsdesigner med noe programmering og en del design i bunnen.

Anonymous poster hash: 848c4...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg om tips til hvor man kan finne utlyste stillinger innen IT og slikt? Som f.eks interaksjonsdesigner med noe programmering og en del design i bunnen.

Anonymous poster hash: 848c4...d3c

Hvor bor du? Jeg bor i Oslo og her søker flere av de store konsulenthusene etter graduates som deg. De pleier å ha stand på skolene og være ganske ivrige på rekrutteringen.

Ellers er det å bruke finn.no. Anbefaler deg å registrere CV-en din på finn også.

Anonymous poster hash: 231f5...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Jeg bor i Oslo og her søker flere av de store konsulenthusene etter graduates som deg. De pleier å ha stand på skolene og være ganske ivrige på rekrutteringen.

Ellers er det å bruke finn.no. Anbefaler deg å registrere CV-en din på finn også.

Anonymous poster hash: 231f5...658

Akkurat nå; det store utland, men Oslo til høsten.

Takk. Jeg får vel bare sette med ned og oppdatere CV'n min på finn.

Anonymous poster hash: 848c4...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er programmerer og det er veldig bra arbeidsmarked. Supert at du er interaksjonsdesigner som kan programmering, en veldig bra kombinasjon! Jeg jobber i en av de store konsulenthusene og her ansettes mange som deg :)

Anonymous poster hash: 231f5...658

Så flott å høre! :) Vil du tro at det er smart å ta master, eller klarer man seg som regel greit med en bachelor?

Anonymous poster hash: f35bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte det samme etter bachelor (nesten samme linje). Trodde en master skulle hjelpe, men da lærte jeg bare masse inngående om noe som ikke var nyttig i arbeidslivet, og det lille nyttige fra bacheloren forsvant litt i glemmeboken:P Fikk likevel flere jobbtilbud og tok en jobb som utvikler i et programmeringsspråk jeg ikke hadde noe om på studiet. Noen ganger har jeg følt at jeg henger litt etter andre på jobben som hadde flere programmeringsfag på studiet, eller har en større interesse for faget (typisk sånne som progger på fritiden også, for gøy... det gjør ikke jeg). MEN, det går fint på jobb, jeg har lært kjempemye etter at jeg kom ut i arbeid! Det er også stor aksept for at man ikke kan alt fra før, iallfall her jeg jobber. Føler også at selv om jeg følte at jeg ikke satt igjen med noe kunnskap etter studie, kan jeg jo milevis mer enn de på jobb som ikke har studert IT + at jeg har et godt grunnlag for å lære nye ting innen faget:)

Det er forresten mange som ønsker noen som kan være utviklere men som også har kunnskap innen interaksjonsdesign, det inntrykket fikk jeg iallfall da jeg søkte jobber for et år siden.

TL;DR: Følte det helt likt som deg, men det går fint i jobb likevel :)



Anonymous poster hash: b182a...38e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte det samme etter bachelor (nesten samme linje). Trodde en master skulle hjelpe, men da lærte jeg bare masse inngående om noe som ikke var nyttig i arbeidslivet, og det lille nyttige fra bacheloren forsvant litt i glemmeboken:P Fikk likevel flere jobbtilbud og tok en jobb som utvikler i et programmeringsspråk jeg ikke hadde noe om på studiet. Noen ganger har jeg følt at jeg henger litt etter andre på jobben som hadde flere programmeringsfag på studiet, eller har en større interesse for faget (typisk sånne som progger på fritiden også, for gøy... det gjør ikke jeg). MEN, det går fint på jobb, jeg har lært kjempemye etter at jeg kom ut i arbeid! Det er også stor aksept for at man ikke kan alt fra før, iallfall her jeg jobber. Føler også at selv om jeg følte at jeg ikke satt igjen med noe kunnskap etter studie, kan jeg jo milevis mer enn de på jobb som ikke har studert IT + at jeg har et godt grunnlag for å lære nye ting innen faget:)

Det er forresten mange som ønsker noen som kan være utviklere men som også har kunnskap innen interaksjonsdesign, det inntrykket fikk jeg iallfall da jeg søkte jobber for et år siden.

TL;DR: Følte det helt likt som deg, men det går fint i jobb likevel :)

Anonymous poster hash: b182a...38e

Høres veldig bra ut :) Jeg synes det er så vanskelig å beslutte om jeg skal gå for en master eller ikke. På en side føler jeg ikke at jeg er helt klar for arbeidslivet ennå (trives egentlig veldig godt med fleksible tider som student), men samtidig vil jeg jo ikke kaste bort tiden dersom jeg ikke lærer noe som vil komme til nytte senere. Vet du om det er noen betydelig lønnsforskjell mellom bachelor og master i IT-miljøet?

Anonymous poster hash: f35bd...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har en grunnleggende forståelse for programmering, programdesign, strukturer osv er det få firma som forventer at du kan alt de trenger og kan sette deg igang alene uten oppfølging. De fleste vil ha ansatte med en basis som gjør at de kan både forme denne samt la den ansatte være med og forme bedriftens prosjekter og oppgaver. Mye kursing og oppfølging er min erfaring. Iallefall hos de seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...