AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #41 Skrevet 25. januar 2015 Synes jeg har rett til å gjøre det ettersom jeg er moren hennes.Anonymous poster hash: c4a9f...057 ...og der tror jeg du har årsaken til endel av problemene. Gratulerer, dette har du bidratt til selv Anonymous poster hash: 6c8ef...30f 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #42 Skrevet 25. januar 2015 Jeg blir som tenåringsmor til 3, meget skeptisk til din tilnærming til din datter. Du snoker på rommet henne, og på mobilen, men du aner ikke hvem hun omgås, og du vet tydeligvis ikke hvor og med hvem hun har overnattet i helgen. Du tror venninnen er hyggelig. For alt du vet så kan din datter ha vært stup full og knullet hele fotball-laget uten at du har den ringeste anelse. Jeg ville prøvd å finne ut hvem min datter omgås. Invitert dem hjem. I tillegg så hadde ikke min tenåring fått lov å ligge over hos en venn/ venninne uten at jeg hadde visst hvor de var, om foreldrene er hjemme, og om foreldrene er oppegående. Uten all denne informasjonen ville jeg hentet min tenåring til et fastsatt tidspunkt, og heller vært den kipe mamma'n. Hun ville sannsynligvis blitt sur, men som ansvarlig forelder så er dette en periode man må gjennom. Ble enda mer bekymret da jeg leste dette. Gikk inn på rommet hennes og spurte henne litt ut om hva hun hadde gjort i helga. Hun ble veldig defensiv da jeg ville vite hva hun og venninna hadde gjort. Sa at de bare hadde overnattet og sett film. Da jeg spurte om hun hadde vært ute og drukket ble hun skikkelig sur og smelte døra igjen på meg. Er det rart jeg er bekymret for henne når hun er sånn? Anonymous poster hash: c4a9f...057
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #43 Skrevet 25. januar 2015 Ble enda mer bekymret da jeg leste dette. Gikk inn på rommet hennes og spurte henne litt ut om hva hun hadde gjort i helga. Hun ble veldig defensiv da jeg ville vite hva hun og venninna hadde gjort. Sa at de bare hadde overnattet og sett film. Da jeg spurte om hun hadde vært ute og drukket ble hun skikkelig sur og smelte døra igjen på meg. Er det rart jeg er bekymret for henne når hun er sånn? Anonymous poster hash: c4a9f...057 Jeg skjønner at du blir bekymret. Men jeg kan forsikre deg om at de fleste av dine bekymringer ikke vil slå til. De prøver og feiler litt i den alderen, det hører med. Hun kommer til å gå på en smell med å drikke seg for full og hun kommer til å ha sex som hun angrer på. Det er kjedelig, men det er normalt. Som nevnt over, så har jeg hatt fem av denne rasen. Det var hardt mens det sto på, men alle har kommet seg helberget igjennom, og i dag er de voksne, fornuftige mennesker alle sammen. Ha åpent hus for vennene hennes slik at du blir kjent med dem. Og ikke sett for strenge og urimelige grenser. Det fører bare til at hun lukker seg og blir trassig. Vis henne heller tillit, og skap en atmosfære hjemme hvor det er greit å prate om "alt" uten at man fordømmes. Velg dine kamper og sett kun grenser ved ting som er særdeles viktige, ting som f.eks omhandler liv og helse. Utover dette er det lite du kan gjøre. Det er bare å ta tiden til hjelp - for som sagt - dette går over. Vettet siger inn etterhvert. Anonymous poster hash: f1d32...a1a 4
Gjest Solstråla88 Skrevet 25. januar 2015 #44 Skrevet 25. januar 2015 Synes jeg har rett til å gjøre det ettersom jeg er moren hennes.Anonymous poster hash: c4a9f...057 Nei, det har du faktisk ikke. Hadde mamma gjort det med meg hadde jeg blitt rasende! Rommet mitt var DET eneste stedet jeg kunne være bare meg og ha mine hemmeligheter. At hun bruker p piller kan være pga menssmerter. Jeg begynnte med de når jeg var 14 pga samme greia. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #45 Skrevet 25. januar 2015 Er også mange som begynner på p-piller for å ikke få så mange kviser, få hormonene i balanse Anonymous poster hash: 388c7...cbc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #46 Skrevet 25. januar 2015 Jeg inrømmer at jeg kan være litt snokete av og til, og ja, jeg kikket gjennom telefonen hennes da hun la den fra seg uten å låse den. Jeg er rett og slett bare litt ovebeskyttende.Anonymous poster hash: c4a9f...057 Det synes jeg er drøyt når hun er 16 år. Når jeg var 16 flyttet jeg for meg selv... Dere kommer til å få et dårlig forhold hvis hun finner ut av dette. Hun er snart voksen, ha litt respekt for henne!Anonymous poster hash: 70c36...372 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #47 Skrevet 25. januar 2015 Desverre har hun det, ja. Det er en syk, syk verden. En syk, syk verden? Tenåringer med hormoner i full sving, mye press og masete foreldre :-) De fleste tenåringer har en eller annen form for utblåsning og vil gjerne utforske livet... Det er helt normalt. Få ut all frustrasjon som dem går gjennom.. Husker når jrg var 16! Selvom jeg hadde et supert forhold til mine foreldre (.. Enda bedre den dag i dag) så følte jeg at livet mitt manglet fart og spenning, å smugrøyke, drikke 4 øl og være totalt "dritings" og uansett hva mamma og pappa sa var det galt! Uansett hvor rett de egentlig hadde!:-) Sex var igrunn det siste jeg tenkte på, men ppiller skulle jeg ha :-) mistet mensensmertene og fikk den regelmessigAnonymous poster hash: 6f20d...034 1
Gjest Stinky Skrevet 25. januar 2015 #48 Skrevet 25. januar 2015 Det er jo min jobb å beskytte henne frem til hun er 18, og det er en av mine måter å gjøre dette på. Føler dette med å `rote` i sakene kun går en vei.Anonymous poster hash: c4a9f...057 Det er også din jobb å gi henne såpass oppdragelse, fornuft og verdier at hun ikke tar valg som er helt borti natta. Hvis du ikke stoler på at hun gjør det, er det du som har gjort en slurvete jobb 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #49 Skrevet 25. januar 2015 De fleste som begynner med p piller er våken mht kondombruk og. Å bruke p piller er ikke ensbetydende med å ha sex. Anonymous poster hash: 314e8...674 Det stemmer ikke. Noen tror at bare de er beskyttet mot graviditet er de trygge. De har ikke helt skjønt at enkelte kjønnssykdommer kan være verre enn å bli gravid, og at de kan slite med dette resten av livet.Anonymous poster hash: 15c11...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #50 Skrevet 25. januar 2015 Snoke på andres telefoner. Bura inne skulle du vært. Æsj. Anonymous poster hash: ca316...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #51 Skrevet 25. januar 2015 Snoke på andres telefoner. Bura inne skulle du vært. Æsj. Anonymous poster hash: ca316...2ba Synes ikke jeg er fullt så ille som dere skal ha det til, prøver jo bare å ha kontroll på ungen. Anonymous poster hash: c4a9f...057
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #52 Skrevet 26. januar 2015 Hadde jeg fått vite at mamma snoket i sakene mine som 16 åring hadde det bare ført til at jeg ikke hadde sagt noe til henne. Jeg hadde også begynt å gjemme ting. Og fortsetter du å snoke så kommer hun før eller siden til å finne det ut. Så ønsker du at datteren din skal ringe deg om hun har drukket, er redd og vil hjem? Eller om hun skulle bli gravid? Eller vil du at hun skal måtte overnatte hos "venner" som du ikke vet hvem er? Gå og ta abort, eller gå gravid lenge uten at du får vite det? Det er ditt valg hvilket grunnlag du legger for forholdet deres.Anonymous poster hash: 72baf...641 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #53 Skrevet 26. januar 2015 Synes ikke jeg er fullt så ille som dere skal ha det til, prøver jo bare å ha kontroll på ungen.Anonymous poster hash: c4a9f...057 Og da fikk vi bekreftet at dette er en trolletråd hvor den egentlige hensikten er å provosere med at du liksom har sjekket telefonen.Anonymous poster hash: 431ef...1f5
Hulderen Skrevet 26. januar 2015 #54 Skrevet 26. januar 2015 At datteren din bruker P-piller kan være en del av forklaringen på det dårlige humøret hennes. Mange tåler ikke hormonprevensjon. Dessuten er er det fare for blodpropp. Har det vært blodpropp i familien din? Vær ærlig mot datteren din. Innrøm at du har snoket og fant P-pillene. Be om unskyldning for snokingen og lov å aldri gjøre det mer. Men snakk med henne om prevensjon. Si at om hun trenger det, er det mye bedre at hun bruker kondom, som både beskytter mot kjønnssykdom, og lar være å tilføre henne hormoner.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #55 Skrevet 26. januar 2015 Synes jeg har rett til å gjøre det ettersom jeg er moren hennes. Anonymous poster hash: c4a9f...057 Det har du vel for svarte faen ikke. Skjønner du ikke det selv? Hva om hun f.eks hadde tatt bilder av seg selv naken på telefonen? Hvor ukomfortabelt og krenkende hadde ikke det vært for henne? Eller hun hadde svært personlige meldinger til noen andre (om du nå leser meldingene også)? Eller noe personlig i skuffen? Blir forbanna av deg. Hva er det med foreldre som så absolutt skal snoke i barnas ting og saker? Ærlig talt. Det er privatlivet dems. Dem har rett på privatliv. Du skapte ungen, du tvingte fram ett liv som ikke har noe å si tilbake, og attpå til sier du at du har retten til å snoke, bare fordi du er moren hennes? Hun er 16, 2 år fra å være myndig. Vet du, hadde du vært moren min, så hadde jeg hatet deg om du drev på slik. Trekk til deg den jævla nysjerrigheten og bekymringen din å kutt ut, ellers kan det godt være du får en forbanna tenåring i hus, som blir å hate deg til hun flytter ut, ja, kansje etter også. Ta å skjerp deg. Snakk med hun som en normal forelder istedenfor å leke politi på ransakelse. SKAM DEG Anonymous poster hash: 06c65...f44 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #56 Skrevet 26. januar 2015 Jeg er AB over. Kan foresten også legge til at om hun går på p-piller å tar ansvar, så kan du vel heller prise deg lykkelig. Får minne på lavalderen for sex i Norge, 16 år. ergo, du har ikke så veldig mye med sexlivet hennes å gjøre, annet en om hun velger å snakke med deg om det. Og nei, p -piller trenger ikke bety at det engang er sex inne i bildet. Anonymous poster hash: 06c65...f44 2
Aphrodite Skrevet 26. januar 2015 #57 Skrevet 26. januar 2015 For et tillitsbrudd spør du meg. Du snoker i skuffene hennes og kikker på mobilen hennes? Det er utrolig dårlig gjort og du "ber" egentlig om at det skal bli et levende helvete hjemme med din datter. Jeg begynte på p-piller fordi jeg hadde så utrolig mye kviser. Det kan hende at din datter er seksuell aktiv, og jeg skjønner godt at hun ikke tør å fortelle deg ting når du snoker rundt på rommet hennes. "Prøver å holde kontroll på ungen" - når du behandler henne som en unge så kan du egentlig ikke forvente å få noe annet enn masse krangling og bråk tilbake. 1
boblevann Skrevet 26. januar 2015 #58 Skrevet 26. januar 2015 Nei, det er IKKE greit. Spesielt siden du er moren hennes. Det er slikt jeg opplevde av lillesøster, ikke av mamma! Dette kommer kun til å føre til krig når hun finner det ut, for JA! Hun kommer til å finne det ut. Dersom hun er en ekte tenåringsjente slik jeg og mange var, merker hun nok med en gang om noen har vært på rommet hennes. Det er ikke rart hun er hemmelighetsfull og sur, stakkars jente. Når hun er 16 år har hun i følge norsk lov rett til å bestemme over egen kropp. Det betyr at du ikke har noen verdens ting med hva hun gjør med den, eller hva hun putter i den av medisiner. Det er mellom henne og legen, og har ingenting med deg å gjøre. Enhver normal 16åring vet foresten at ppiller ikke beskytter mot sykdommer, dette informerer vel helsesøstrene på skolene om? Det gjorde de hos oss, i tillegg til at vi hadde om det i naturfag i 10. klasse. Dersom jeg fant ut at mamma holdt på sånn, hadde hun nok aldri sett meg igjen. Det er veldig synd hvis din datter ikke stoler på deg, men det er det DU som legger opp til. Jeg har alltid kunne ringe mamma hvis jeg var dårlig på en fest eller noe, og ja, hun ble skuffet, og jeg måtte bygge opp igjen tilliten etterpå, men jeg kunne alltid ringe! Vil du heller at hun skal ligge i en grøft, eller sove hos folk hun ikke kjenner? 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #59 Skrevet 26. januar 2015 For det første, du bør ta en prat med henne om at når hun begynner på p-piller, er det viktig at du vet om det i tilfelle hun blir syk og du må vurdere helsetilstanden hennes. Hvis du ikke vet at hun går på hormonprevensjon utelater du gjerne symptomer på blodpropp osv hvis hun sier at hun ikke føler seg bra. Hormonprevensjon kan også gi humørforandringer. Min datter blir et regelrett troll når hun går på østrogenmedisiner! Hun blir nedstemt, viser tegn på depresjon, har store humørsvingninger osv, noe som hun ikke har når hun går på gestagen/minipillen. Dette kan være årsaken dersom du merker at kranglingen går til det ekstreme. Ut over dette høres det ut som om du har en normal tenåring i løsrivingsfasen. Prøv å få en god kommunikasjon med henne, ikke aksepter at humørsvingninger og dårlig humør går ut over dere uten grunn, og ellers vær oppmerksom, men hold ut! Det går vanligvis over. Anonymous poster hash: a67ab...f11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #60 Skrevet 26. januar 2015 Jeg beklager på forhånd denne usaklige kommentaren..,. Men ts, er du mindre begavet? Eller er du tenåringsdatteren som skriver fra din mors synsvinkel for å få svar som støtter deg? Eller er du et troll? Voksne mennesker pleier sjeldent å være så ureflektert som det virker som ut ifra innleggene her nå.Anonymous poster hash: 14842...af7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå