Gå til innhold

Hva er grunnen til at du (l)eier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nærmer meg 50. Eier. Ble lei av å flytte og siden det ikke er mange vanlige utleieleiligheter her jeg bor, men mest sokkelleiligheter, så valgte jeg omsider å kjøpe noe selv siden jeg tross alt planla å bli her noen år.

Var blitt lei av å bo "under beina på en husvert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 27 år og leier i Oslo. Jeg begynner å få ok med egenkapital, men har ingen til å hjelpe meg utover det med å finansiere et boligkjøp. Jeg har aldri vært så interessert i å eie bolig heller egentlig og gidder ikke å kjøpe bare for å kjøpe når jeg ikke helt vet hvor og hva og derfor passer det meg utmerket å leie og vite at det kun er 1/3 av inntekten som går med til bolig og at jeg ikke trenger å engste meg for uforutsette utgifter tilknyttet det.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 år og leier.

Har ikke nok egenkapital enda og ikke høy nok lønn til å kjøpe noe annet enn et kott her enda.

Er dessverre vanskelig å få jobb i bransjen jeg er nyutdannet i nå (ingeniør). Jobber med det samme som jeg gjorde under studietiden, og det er i lavtlønnsbransjen. Jeg har heller ikke mann og det er vanskelig å kjøpe alene her jeg bor. Ønsker ikke å involvere foreldre i evt boligkjøp.

Jeg betaler heldigvis lav husleie for ei leilighet jeg antagelig måttet ut med over dobbelt så mye i mnd for om jeg hadde eid, så er heldig sånn sett.



Anonymous poster hash: 95a57...d05
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35 og kjøpte mitt første hus da jeg var 20. Dette doblet seg i pris på få år og jeg fikk råd til å kjøpe et større. Bodde der i 5 år og tjente 900.000 på salget. Kjøpte huset jeg bor i nå for 4 mill. Jeg har vært utrolig heldig med både tidspunkt og husmarkedet.

Grunnen til at jeg vil eie er for å slippe å betale leie. For meg er det mye billigere å betale rente på lånet enn å leie.



Anonymous poster hash: 8d7f1...109
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år, eier rekkehus sammen med samboeren min. Vi eier fordi vi ville bo større og nærmere marka og familien, og fordi vi ønsket selvbestemmelse på hvordan det skulle se ut rundt oss. Vae heldig og fikk 100 000 i forskudd på arv, noe som gjorde at vi fikk nok EK et år tidligere enn ellers.

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 38 nå og eier enebolig sammen med mannen min.

Leide i mange år før vi hadde nok EK til å få kjøpt en tomannsbolig. Bodde der noen år før vi solgte med et ganske bra overskudd. Overskuddet fra boligsalget brukte vi som EK til eneboligen.

Jeg var 27 år da vi kjøpte tomannsboligen, så var på leiemarkedet ganske lenge egentlig (mtp at jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er 27år og leier.

Grunnen til at jeg leier er fordi jeg ikke vet hvor lenge jeg ønsker å bo her jeg bor, og slipper å engste meg for å tape penger. Samtidig har jeg som leietaker et mindre økonomisk ansvar og mer kontroll på økonomien.

Men det vil bli mer aktuelt å kjøpe om typ 10-15år når jeg (forhåpentligvis) har slått meg til ro en plass.

Anonymous poster hash: 3cab3...310

Slipper å engste deg for å tape penger? er leien din 10000,- i mnd taper du 120000,- i året. At du blir mer fleksibel ved å leie er jeg med på. Men resten er bare tull!

Anonymous poster hash: 2867c...100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 år, enslig og eier. Takket være far som stilte opp som medlåntaker.
Det kostet det samme for meg å leie som å eie :) Leie er penger ut av vinduet!



Anonymous poster hash: 2867c...100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i 30-årene, eier rekkehus, 20% nedbetalt ca.

Dette er vår tredje bolig. Vi kom oss inn på markedet før egenandelskravet, og har pga verdistigning gått cirka i null ved de to byttene. Siste gang satt vi igjen med et par hundretusen som vi brukte på å fikse opp et oppussingsobjekt, så derfor sitter vi med mindre i lån enn verdien på boligen. Denne boligen fikk vi familie til å kausjonere for egenkapitalen. Løste dem ut så snart vi hadde pusset opp og fått ny verdivurdering.

Vi har vært heldige med timingen. Da vi kjøpte første gang satt vi med følelsen av å være alt for seint ute, for alle boligene hadde steget så mye i pris de siste årene. Men der og da var det kul umulig å finne noe å leie der vi bodde. Alle skulle ha 10k+for regelrette rønner og det var kknapt noen leiligheter tilgjengelig.

Anonymous poster hash: f3095...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27, snart gift. Eier egen bolig med utleieleilighet og eier flere enheter til utleie. Jobber med å kunne bygge nytt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 år, eier leilighet i Bærum. Hadde pengene på bok og taklet da ikke å betale husleie til noen andres lån. Eneste problemet med å eie, er at man vil pusse opp ALT nå med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år, leier. Har ikke nok EK og har planer om å studere. Må flytte når jeg skal studere, og regner med å leie da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier pga at det er billigere enn å eie.



Anonymous poster hash: 4ff1d...a52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 år, singel, alenemor, jobber kun 70% fast. Sier vel seg selv at jeg ikke akkurat er noen gullgruve. Har faktisk mye egenkapital, men har ikke nok i inntekt etter dette til å nedbetale lånet hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

22år alenemor under utdanning. Bor hos foreldre for å spare EK til utdanningen er ferdig.



Anonymous poster hash: aba73...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30.årene, bor hjemme hos mine foreldre, betaler leie, går på aap så har ikke råd til å kjøpe noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tingelinling

I førtiårene. Eier bolig. Liker å eie fordi jeg kan velge mine egne farger, pusse opp osv når jeg kan og ønsker det. Er alene med barn og vil bo "sikkert" til de har flyttet ut. Etter det er jeg ikke sikker på m jeg skal eie lenger, eller om jeg skal selge, bruke egenkapitalen på en leilighet i utlandet og leie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 år, har fast jobb og eier leilighet. Jeg fikk fast jobb for tre år siden og kjøpte for ett år siden. Før jeg fikk fast jobb leide jeg da jeg ikke hadde stabil nok inntekt til å kjøpe. Egenkapital fikk jeg ikke spart opp grunnet et vanskelig arbeidsmarked, men har fått et lån fra foreldre som jeg betaler på. Har hverken kjæreste eller barn og bor sentralt men lite. Regner med å kjøpe noe større om 4-5 år.



Anonymous poster hash: 3bcec...e4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 28 år, student og eier med samboeren. Betaler ca 7000 mnd nå inkludert alt, pleide å leie for 12000, så billigere å eie for oss.

Anonymous poster hash: 752c9...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...