Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

AnonymBruker

530 stemmer

1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

• For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28

Anbefalte innlegg

Umulig å diskutere med. Han vet jo ikke at vi trenger bakterier en gang. Herreguud

Bakterier har aldri gjort noe positivt med meg, det er ting jeg vil bli kvitt..

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakterier lager antibiotika. Vi bruker det til å lage mat. De bidrar til nitrogenansamling i atmosfæren. De bakteriene du snakker om er negative, men de fleste bakteriene trenger vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du bare tror alle bakterier er negative, men de fleste er faktisk ikke det selv om jo mange gjør oss syke. Men uten bakterier så hadde vi faktisk dødd alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer an på situasjonen. 

En 16-åring som har blitt gravid, går vgs og blir alenemor har mye mindre støtte og ressurser å tilby dette barnet og har mindre ressurser og grunnlag for å kunne følge det opp og gi det det ''ekstra'' som barnet trenger. En 16-åring har også mindre forståelse for verden og  er i mine øyne ofte for umoden for å kunne takle å få et såpass funksjonshemmet barn. Barn med Downs blir trossalt ofte født med f.eks. hjertefeil som betyr operasjoner og turer på sykehus. Dette har ofte unge alenemødre ikke psykisk kapasitet eller økonomiske ressurser til å følge opp. Så her ville jeg vært for.

Dersom man er godt voksne, har god økonomi og ''alt på plass'', og barnet var planlagt og ønsket er jeg imot. Sett at man er stabile og har ressursene til å kunne følge opp barnet. Et barn med Downs sprer ofte så vanvittig mye glede, og de ser verden på en helt annen måte enn vi andre gjør. Man får så utrolig mye positivt ut av et barn med Downs, de er mye oftere i strålende humør enn et friskt barn.
(Har en lillebror med Downs, så sistnevnte er personlige erfaringer, ikke vitenskapelige fakta). 

Generell oppsummering: dersom man er stabile og har gode ressurser til å følge opp og ta seg av et såpass sykt barn (med tanke på evt. hjertefeil osv) er jeg veldig imot. Dersom man er ung og vet at barnet ikke får den oppfølgningen osv. som det trenger, er jeg for. Her må man tenke barnets beste, ikke hva foreldrene ''vil''. For ingen vil da få et sykt barn, det handler om å kunne ta seg av det.

vil også legge til at noen unge mødre selvsagt er i stand til å ta seg av et funksjonshemmet barn, jeg skjærer ikke alle under en kam! bare se for eksempel mammawesterheim.blogg.no, hun har tilsynelatende klart det veldig fint. Men jeg snakker på generell basis.

Anonymous poster hash: e426c...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes jo egentlig vi burde unngå den typen "sorterings samfunn".

Samtidig ville jeg tatt abort selv. Det er fordi jeg VET av erfaring hvor mye dette går ut over foreldrene. Hadde samfunnet tatt ansvar for disse barna og ikke minst disse voksne, hadde det nok sett annerledes ut. Men slik det er nå, forblir foreldrene det viktigste støtteapparatet langt inn i egen pensjonsalder. Og det ville jeg aldri frivillig utsette meg selv for.

Anonymous poster hash: d1297...9ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnet hatt down hadde eg beholdt, men hadde det vert heilt grønnsak så hadde eg nok ikkje mtp resten av familien. 

Anonymous poster hash: e7f67...8eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir spørsmålet hvorvidt det påbegynte livet skal ha noen rettigheter eller ikke. Ingen av oss ville vært her i dag om vi ble abortert bort, de fleste er glade for å ikke ha blitt tatt livet av før vi ble født, og det ville trolig de fleste aborterte, om de hadde fått leve videre. For meg gjør dette abortspørsmålet mye vanskeligere enn mange vil ha det til, og abort i seg selv til noe ganske makabert.

Med det sagt innrømmer jeg at jeg, i likhet med veldig mange andre, selv er såpass egoistisk at jeg ville ønsket abort om jeg var kvinne og ble gravid uten å ønske barn, eller om jeg gjorde en jente gravid uten å ønske barn. 

Jeg tror man er nødt til å ha perspektivet rundt potensial i bakhodet. Sammenligningen med en bakterie osv. blir dermed lite meningsfull, all den tid den enkelte bakterien ikke har mulighet til å utvikle seg slik fosteret har. Du kan ikke vente et par år og spørre bakterien om den er glad for å være i livet, ei heler gi det valget mellom liv og død selv. Jeg er selv for retten til å velge abort, men jeg synes veldig mange tar alt for lett på det, og viser alt for liten forståelse ovenfor dem som har problemer med abort. 

edit. skrivefeil

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Ja og liker du biola? Gjett på hva type bakterier dom er i den for å regulere magen? Du vil ikke vite det engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir spørsmålet hvorvidt det påbegynte livet skal ha noen rettigheter eller ikke. Ingen av oss ville vært her i dag om vi ble abortert bort, de fleste er glade for å ikke ha blitt tatt livet av før vi ble født, og det ville trolig de fleste aborterte, om de hadde fått leve videre. For meg gjør dette abortspørsmålet mye vanskeligere enn mange vil ha det til, og abort i seg selv til noe ganske makabert.

Med det sagt innrømmer jeg at jeg, i likhet med veldig mange andre, selv er såpass egoistisk at jeg ville ønsket abort om jeg var kvinne og ble gravid uten å ønske barn, eller om jeg gjorde en jente gravid uten å ønske barn. 

Jeg tror man er nødt til å ha perspektivet rundt potensial i bakhodet. Sammenligningen med en bakterie osv. blir dermed lite meningsfull, all den tid den enkelte bakterien ikke har mulighet til å utvikle seg slik fosteret har. Du kan ikke vente et par år og spørre bakterien om den er glad for å være i livet, ei heler gi det valget mellom liv og død selv. Jeg er selv for retten til å velge abort, men jeg synes veldig mange tar alt for lett på det, og viser alt for liten forståelse ovenfor dem som har problemer med abort. 

edit. skrivefeil

Hver eneste sædcelle og eggcelle har jo potensialet til å bli en unik person, samme med aborterte foster. Om noen av oss hadde blitt abortert er irrelevant, da fostre/embryo ikke har evne til å reflektere over livet. Det blir litt som å sørge over alle brødrene og søstrene dine du aldri fikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot. Synes de har rett til å leve også. Og jeg mener at om foreldrene ikke har råd eller ork til å oppdra en unge med Downs så er det noe som heter å adoptere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste sædcelle og eggcelle har jo potensialet til å bli en unik person, samme med aborterte foster. Om noen av oss hadde blitt abortert er irrelevant, da fostre/embryo ikke har evne til å reflektere over livet. Det blir litt som å sørge over alle brødrene og søstrene dine du aldri fikk. 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Men hver eneste celle har ikke potensiale til å bli et menneske da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hver eneste celle har ikke potensiale til å bli et menneske da Anonymous poster hash: 1981e...266

Fungerende sædceller og eggceller mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste sædcelle og eggcelle har jo potensialet til å bli en unik person, samme med aborterte foster. 

Fosteret vil, med mindre det oppstår alvorlige komplikasjoner, utvikle seg til å bli et levende menneske, gitt at man ikke tar livet av det. Sædcellen alene, eller egget alene, har ikke samme muligheten. Du må med andre ord aktivt gå inn å ta liv i det ene tilfellet for å sørge for at barnet ikke blir født, og skape i det andre. 

Om noen av oss hadde blitt abortert er irrelevant, da fostre/embryo ikke har evne til å reflektere over livet. Det blir litt som å sørge over alle brødrene og søstrene dine du aldri fikk. 

Det samme gjelder vell nyfødte og mennesker i koma, som begge deler er eksempler brukt av flere filosofer. Hadde noen tatt livet av meg når jeg ble født hadde jeg ikke kunnet reflektere noe større over det, ei heller om noen drepte meg mens jeg sov i natt, men jeg er jammen glad dette ikke hendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...