Gå til innhold

Anbefalt til psykolog - Student


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en psykolog på vedkomnes privat-tid, og h*n anbefalte meg sterkt å ta kontakt med fastlege for å bli henvist til psykolog.

Problemet er at jeg er student og det er vel ikke noen hemlighet at studenter har dårlig råd. Jeg har knapt råd til å besøke legen i seg selv en gang, langt mindre besøke en psykolog.

Men disse tingene jeg sliter med er så altomfattende at jeg ikke lengre klarer å hanskes med det. Har utsatt dette i over 10 år, og nå føles det som om jeg blir innhentet av mine egne tanker og følelser.

Hva gjør jeg? Har vært hos Familievernkontoret i min ungdom, og det hjalp litt i øyeblikket men det var mer overfladiske problem jeg tok opp der.



Anonymous poster hash: e6b84...034
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du er student i Bergen kan du få psykolog gjennom studentsamskipnaden, trur dette gjelder i andre byar også

Skrevet

Viss du er student i Bergen kan du få psykolog gjennom studentsamskipnaden, trur dette gjelder i andre byar også

Er student i en større by, men kan jeg få det gratis? Har fått noe refusjonsordning for andre helseutgifter så det refusjonsbeløpet har jeg alt brukt opp(forøvrig også noe som har vært utsatt i nesten et tiår...)

Anonymous poster hash: e6b84...034

Skrevet

Det er litt over 2000 kr man må ut med før man får frikort.

Det er ingenting du gjør nå, som koster en del, hvor du heller kan spare inn en stund?

F.eks. kino, å spise ute?

Ellers er det jo gratis psyk.hjelp å få også. I min kommune er tilbudet bedritent, men på flere andre steder er det sikkert bra.



Anonymous poster hash: 38808...879
Skrevet

Det er litt over 2000 kr man må ut med før man får frikort.

Det er ingenting du gjør nå, som koster en del, hvor du heller kan spare inn en stund?

F.eks. kino, å spise ute?

Ellers er det jo gratis psyk.hjelp å få også. I min kommune er tilbudet bedritent, men på flere andre steder er det sikkert bra.

Anonymous poster hash: 38808...879

Dessverre:( Bor i en svindyr by, jobber mer enn jeg bør, og har ikke kjøpt meg hverken klær, vært på kino, restaurant/kafe osv. på over et år. Gjør jo underverker for psyken bare det.

Hvordan kan jeg sjekke om min kommune har gratis psykolog-hjelp? Vært på hjemmesidene å bladd litt, men skal se en gang til.

Anonymous poster hash: e6b84...034

Skrevet

Det tar nok på psyken å leve så stramt ja:s

Ikke bra å jobbe for mye heller, det kan jo føre til at du blir utbrent...

Her er 12 slike kommuner listet opp.

http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/12-kommuner-etablerer-rask-psykisk-helsehjelp.aspx

Ellers er det ulike organisasjoner og sentre å henvende seg til, utifra hvorfor du trenger hjelp. Om foreldrene dine ruset seg under oppvekst, eller/og var voldelig, om du har spiseforstyrrelser for eksempel. Det er alltids psykologer, sykepleiere e.l. tilgjengelig via dette.



Anonymous poster hash: 38808...879
Skrevet

Det tar nok på psyken å leve så stramt ja:s

Ikke bra å jobbe for mye heller, det kan jo føre til at du blir utbrent...

Her er 12 slike kommuner listet opp.

http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/12-kommuner-etablerer-rask-psykisk-helsehjelp.aspx

Ellers er det ulike organisasjoner og sentre å henvende seg til, utifra hvorfor du trenger hjelp. Om foreldrene dine ruset seg under oppvekst, eller/og var voldelig, om du har spiseforstyrrelser for eksempel. Det er alltids psykologer, sykepleiere e.l. tilgjengelig via dette.

Anonymous poster hash: 38808...879

Er ikke det stramme budsjettet som gjør at jeg sliter, men det hjelper ikke heller. Ikke det å jobbe så mye heller(vært utbrent en gang før).

Det jeg har problemer med er så altomfattende at jeg ikke kan velge en ting, feks. mobbing, rus, vold osv., for jeg har hatt problemer med bortimot alt jeg kan tenke på. Psykologen jeg snakket med mente det kunne grense til depresjon.

Glemte nå av å se på hjemmesidene til kommunen min her jeg nå... :dry:

Anonymous poster hash: e6b84...034

Skrevet

Er ikke det stramme budsjettet som gjør at jeg sliter....

Det jeg har problemer med er så altomfattende at jeg ikke kan velge en ting, feks. mobbing, rus, vold osv., for jeg har hatt problemer med bortimot alt jeg kan tenke på. Psykologen jeg snakket med mente det kunne grense til depresjon.

Det forstår jeg. Mente at pengemangel i seg selv kan føles belastende på et vis, over tid.

At du har vært utbrent tidligere også, gjør i alle fall at du må ta vare på deg selv så det ikke skjer igjen. Hva med å snakke med nav? Forklare situasjonen. De kjenner vel til kommunens tilbud når det gjelder psykisk helse. Finn ut hva du har krav på når du studerer, og situasjonen din er som den er. Bedre å forebygge, enn at du sliter deg ut og blir ute av stand til både jobb og skole.

Ikke mulig å finne billigere bolig heller?

Anonymous poster hash: 38808...879

Skrevet

Det forstår jeg. Mente at pengemangel i seg selv kan føles belastende på et vis, over tid.

At du har vært utbrent tidligere også, gjør i alle fall at du må ta vare på deg selv så det ikke skjer igjen. Hva med å snakke med nav? Forklare situasjonen. De kjenner vel til kommunens tilbud når det gjelder psykisk helse. Finn ut hva du har krav på når du studerer, og situasjonen din er som den er. Bedre å forebygge, enn at du sliter deg ut og blir ute av stand til både jobb og skole.

Ikke mulig å finne billigere bolig heller?

Anonymous poster hash: 38808...879

Joda, det er det for all del også.

Har pratet med Nav en gang før, men fikk inntrykk av at jeg faller mellom to stoler; siden jeg er student har jeg ikke krav på noe fra Nav, og som student har jeg begrensede midler til å betale for helsehjelp selv. Men det er jo en stund siden så kan jo forsøke igjen.

Har sett litt på billigere bolig, men da blir det så langt unna både skole og jobb at jeg må busse(nå kan jeg sykle), og da må jeg betale for busskort, pluss at jeg får så mye reisetid. Vinninga går litt opp i spinninga føler jeg. Vet heller ikke om jeg orker med noen flytting midt oppi oppgave-kjøret jeg har på skolen for tiden. Burde gjort det uansett da men. Mye jeg skulle gjort.

Anonymous poster hash: e6b84...034

Skrevet

Gaaah, nå har jeg lyst å skrike! Regnet på kronen både hit og dit men det blir jo å gamble med å måtte ta hull på BSU'n. Men det har nå ventet så lenge, det får bare vente litt til.



Anonymous poster hash: 0b5fd...4f6
Skrevet

Er student i en større by, men kan jeg få det gratis? Har fått noe refusjonsordning for andre helseutgifter så det refusjonsbeløpet har jeg alt brukt opp(forøvrig også noe som har vært utsatt i nesten et tiår...) Anonymous poster hash: e6b84...034

Vet at Studentskipnaden i Oslo og Akerhus i alle fall tidligere hadde en refusjonsordning, der men kunne få dekket alle utgifter fra kr 200 og opp til frikortgrensen. Vet ikke hvordan det er i dag, men kanskje det enda er noe liknende?

Anonymous poster hash: 5bd29...780

Skrevet

Vet at Studentskipnaden i Oslo og Akerhus i alle fall tidligere hadde en refusjonsordning, der men kunne få dekket alle utgifter fra kr 200 og opp til frikortgrensen. Vet ikke hvordan det er i dag, men kanskje det enda er noe liknende?

Anonymous poster hash: 5bd29...780

Det er noe lignende her jeg er, man får refundert x-antall kroner i året, og jeg har alt brukt opp min pga. et annet helseproblem jeg akutt måtte ta tak i:\

Anonymous poster hash: 0b5fd...4f6

Skrevet

Det er noe lignende her jeg er, man får refundert x-antall kroner i året, og jeg har alt brukt opp min pga. et annet helseproblem jeg akutt måtte ta tak i:\ Anonymous poster hash: 0b5fd...4f6

Men etter det så får du jo frikort?

Anonymous poster hash: 5bd29...780

  • Liker 1
Skrevet

I Bergen er ihvertfall psykologtilbudet hos studentsamskipnaden gratis. Hvordan det fungerer der du bor vet jeg ikke, men det må du sjekke ut. Kan være det er helt gratis der du bor også.



Anonymous poster hash: ee044...ed3
Skrevet

Jeg har sjekket Bergen, Stavanger og Oslo og alle de har helt gratis psykologtilbud dersom du har betalt studentavgiften. Om du ikke stiller til time og ikke avlyser før 24 timer før, må du betale gebyr.



Anonymous poster hash: ee044...ed3
Skrevet

I Trondheim fungerer det slik:

  • Gratis registreringssamtale
  • Behandling koster kr 150 per samtale for de 4 første samtalene, totalt kr 600 pr år.

Du trenger ikke henvisning fra lege hos noen av studentsamskipnadenes psykologtilbud.



Anonymous poster hash: ee044...ed3
Skrevet

Det spiller ingen rolle om dyner student eller ikke.

Det du skal gjøre er å komme deg til fastlegen, jo mer du forteller han/henne jo enklere er det for dem å hjelpe deg. De henviser deg dit de tror du vil få best hjelp. Har vært igjennom dette selv, er du psykisk syk har du rett på hjelp. Jeg ble sendt til noe som heter dps, og skal ha samtaler med psykolog der. Der betaler jeg 350,- i egen andel pr gang. Så fort du overstiger en viss sum mellom. 2-3500,- får du frikort. Jeg få betalt fordi jeg har en veldig snill samboer. Men er det problemer for deg å betale de 350,- pr gang ville jeg også tatt opp dette med fastlegen. Mulig hun/han vet om ordninger fra evt NAV eller du kan høre med nav selv. Men du må nok starte hos fastlegen.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 0e423...9c7

Skrevet

Du kan gå til psykologistudent, men det er minst 6 måneder ventetid, pluss du burde ha en del problemer for å i det hele tatt komme på venteliste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...