Gå til innhold

Noen med grønne fingre her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dere anbefale men noen innendørs planer som holder hele året?

Hilsen en som kan veldig lite om planter ;)

Anonymous poster hash: 8fe77...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aloe Vera

Anonymous poster hash: 157d7...301
Skrevet

Sukkulenter er ganske greie å stelle, de vil ikke ha mye vann. En grei tommelfingerregel på hvor mye vann en plante skal ha, er å se på bladene. Har planten ganske tjukke blader, trenger de ikke så mye vann eller stell, siden de trekker opp alt vannet i bladene og holder på det lenge (f.eks. orkidéer, sukkulenter). Eføy er også ganske greie å holde i live, de trenger vann 2-3 ganger i uka. Ildtopper er en type sukkulent med blomster og er lettstelte, så lenge du ikke overvanner de (da råtner de), alle typer sukkulenter holder det å gi litt vann en gang i uka.

Det greieste er nok å gå på et hagesenter og spørre, lysforhold i leiligheten din har litt å si også :)

Skrevet

Enkle planter:

Luftplante (sukkulent)

Aloe vera

Pengetre (sukkulent)

Fredslilje

Grønnrenner

Gullranke

Svigermorstunge

Palmer med brede blader

Marmorlanterne

Porselensblomst

Planter misliker røyk, så om du røyker bør du røyke utendørs.

Vann når jorden er tørr, samle gjerne plantene i dusjen når du vanner/dusjer dem.

Anonymous poster hash: ac38d...5be

Skrevet

Ikke flamingo. Jeg har grønne fingre, og den er nå død :grine:

Anonymous poster hash: ad72a...db3
Skrevet

Porselensblomst anbefaler jeg, har en diger som blomstrer som et uvær fra tidlig vår til sen høst.

Så den ser imponerende ut med minimalt stell.

Den tåler veldig godt å tørke ut, kan medføre ett og annet gult blad som jeg bare fjerner. Jeg husker sjelden å gjødsle den, men den vokser godt likevel.

Den har en frisk grønnfarge og tåler sol, iallfall formiddagssol som min får.

Skrevet

Ikke flamingo. Jeg har grønne fingre, og den er nå død :grine:

Anonymous poster hash: ad72a...db3

Flamingobomst er enkel. Men selvfølgelig hender det at planter har både udyr, sykdom og skader, derfor må dere ikke gi opp!

Anonymous poster hash: ac38d...5be

Skrevet

Jeg har de minst grønne fingrene på planeten tror jeg, og jeg har to aloe veraer som skyter ut nye stiklinger omtrent hele året.

Jeg aner virkelig ikke hva jeg gjør riktig, men jeg antar at det har noe med at jeg glemmer å vanne dem i noen uker av gangen. :fnise:

Skrevet

Elefantfot vil jeg si er den letteste grønne planten å stelle, den krever ikke mye, lagrer på vannet i den tykke stammen sin og kan gå godt opp i en måned uten vann uten å vise tegn til skade av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...