Gå til innhold

Vanlig at legen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utnyttelse er jo noe annet. De er mennesker de også. Men hvis det er sånn så kan jo pasienten bytte lege :filer:

Men hvordan har legen utnyttet pasienten sin i dette tilfellet?

Jeg tolket Wintergirls: Kanskje han liker deg?, som liker i utvidet forstand, ettersom hun avsluttet med et smiletegn som i etter min tolkning kunne indikere det. Nei, det har ikke foregått noe usømmelig i dette tilfellet, men en lege bør utvise aktsomhet ettersom det er lett å tolke ting slik for feks dersom vi forestiller oss en sårbar pasient. Legen bør derfor vurdere alle muligheter, og jeg synes ikke slikt som skisseres i åpningsinnlegget her er akseptabelt fra en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolket Wintergirls: Kanskje han liker deg?, som liker i utvidet forstand, ettersom hun avsluttet med et smiletegn som i etter min tolkning kunne indikere det. Nei, det har ikke foregått noe usømmelig i dette tilfellet, men en lege bør utvise aktsomhet ettersom det er lett å tolke ting slik for feks dersom vi forestiller oss en sårbar pasient. Legen bør derfor vurdere alle muligheter, og jeg synes ikke slikt som skisseres i åpningsinnlegget her er akseptabelt fra en lege.

Men sett at TS hadde vært suicidal rett før julaften slik at fastlegen hadde hatt en lengre samtale med han/hun. Ville ikke det ha vært naturlig å spørre om hvordan det gikk?

Eller sett at TS hadde fått en kreftdiagnose og legen sendte en slik oppmuntrende "jeg bryr meg om deg" melding - er det fremdeles ikke normalt?

Faktum er at vi vet veldig lite og TS har ikke nevnt den komplette konteksten hun skriver ut i fra. Dersom hun hadde gått til legen før jul og hatt bihulebetennelse og fått medisin, så var det kanskje ikke passende. Men hvis TS hadde hatt et aktivt suicidalt forsøk og legen sendte en melding for å spørre om hvordan det gikk med henne, så ser jeg ingen feil ved det.

Et tredje scenario kunne være at pasienten var ustabil og ikke fikk time hos psykiater/psykolog før på nyåret. En lege kunne i et slikt tilfelle ved å send melding forsikre seg om at alt stod greit til hos pasienten.

Men TS skriver kun følgende i hovedinnlegget:

Vanlig at legen sender tekstmeldinger som "ønsker det et godt nyttår" "har du det bra?" osv.. Syntes det er litt spesielt, men vet ikke om det er en vanlig ting å gjøre?

Vi får veldig lite kjennskap til bakgrunnen slik at antakelsene får grobunn. Dette bestyrkes kanskje av nyheter i mediene om noen leger som har opptrådt uetisk.

TS: fortell mer om deg selv og hva du går til legen for.

Endret av extra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket Wintergirls: Kanskje han liker deg?, som liker i utvidet forstand, ettersom hun avsluttet med et smiletegn som i etter min tolkning kunne indikere det. Nei, det har ikke foregått noe usømmelig i dette tilfellet, men en lege bør utvise aktsomhet ettersom det er lett å tolke ting slik for feks dersom vi forestiller oss en sårbar pasient. Legen bør derfor vurdere alle muligheter, og jeg synes ikke slikt som skisseres i åpningsinnlegget her er akseptabelt fra en lege.

Enig der! Det er jo mange ustabile. De kan både være sårbare eller utspekulerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett at TS hadde vært suicidal rett før julaften slik at fastlegen hadde hatt en lengre samtale med han/hun. Ville ikke det ha vært naturlig å spørre om hvordan det gikk?

Eller sett at TS hadde fått en kreftdiagnose og legen sendte en slik oppmuntrende "jeg bryr meg om deg" melding - er det fremdeles ikke normalt?

Faktum er at vi vet veldig lite og TS har ikke nevnt den komplette konteksten hun skriver ut i fra. Dersom hun hadde gått til legen før jul og hatt bihulebetennelse og fått medisin, så var det kanskje ikke passende. Men hvis TS hadde hatt et aktivt suicidalt forsøk og legen sendte en melding for å spørre om hvordan det gikk med henne, så ser jeg ingen feil ved det.

Et tredje scenario kunne være at pasienten var ustabil og ikke fikk time hos psykiater/psykolog før på nyåret. En lege kunne i et slikt tilfelle ved å send melding forsikre seg om at alt stod greit til hos pasienten.

Men TS skriver kun følgende i hovedinnlegget:

Vi får veldig lite kjennskap til bakgrunnen slik at antakelsene får grobunn. Dette bestyrkes kanskje av nyheter i mediene om noen leger som har opptrådt uetisk.

TS: fortell mer om deg selv og hva du går til legen for.

Det er det som er saken. Vi har ikke noe med hvorfor TS går til legen, og derfor kan jeg bare anta at etter normale forhold skal det ikke være slik at legen sender deg slike ting. En doktor skal være proff, selvfølgelig vennlig, men ikke personlig utenfor det han eller henne må,

Enig der! Det er jo mange ustabile. De kan både være sårbare eller utspekulerte.

Takk. Som sagt vet jeg jo ikke i denne situasjonen, og derfor sverger jeg til at legen skal være aktsom og proff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er saken. Vi har ikke noe med hvorfor TS går til legen, og derfor kan jeg bare anta at etter normale forhold skal det ikke være slik at legen sender deg slike ting. En doktor skal være proff, selvfølgelig vennlig, men ikke personlig utenfor det han eller henne må,

Takk. Som sagt vet jeg jo ikke i denne situasjonen, og derfor sverger jeg til at legen skal være aktsom og proff.

Ja, og derfor blir bastante svar i denne tråden særdeles lite gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor blir bastante svar i denne tråden særdeles lite gode.

Gode eller dårlige. Generelle svar og våre erfaringer er det vi kan by på. Det er alltid slik at vi ikke har hele bildet på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke ts,men jeg er ofte hos legen(hver uke) pga en alvorlig sykdom og jeg kan oppleve at legen kan sende meg meldinger i samme gata som ts skissere.Men dette er i arbeidstiden og ikke fra privattelefon og jeg synes verken dette er suspekt eller uproft.Det viser bare at legen bryr seg og er et medmenneske og ikke bare en "autoritet"



Anonymous poster hash: c4600...95f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode eller dårlige. Generelle svar og våre erfaringer er det vi kan by på. Det er alltid slik at vi ikke har hele bildet på et forum.

Nei, men det går an å se på ulike muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts,men jeg er ofte hos legen(hver uke) pga en alvorlig sykdom og jeg kan oppleve at legen kan sende meg meldinger i samme gata som ts skissere.Men dette er i arbeidstiden og ikke fra privattelefon og jeg synes verken dette er suspekt eller uproft.Det viser bare at legen bryr seg og er et medmenneske og ikke bare en "autoritet"

Anonymous poster hash: c4600...95f

Nettopp det jeg mente en del av svarene mine i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs jo helt etter omstendighetene.

Min lege ringte meg etter jeg ble utskrevet fra sykehuset for å høre hvordan det gikk med meg. Han visste ikke grunnen til at jeg ble lagt inn, eller om jeg var skrevet ut. Helt greit.

Jeg har i alle fall et inntrykk av at jeg har en lege som (i det minste later som) bryr seg og tar meg seriøst, og jeg føler at jeg kan stole på han.

Heller det enn en lege som har en "Jeg vet best"-holdning og ikke bryr seg det kvekk om pasientene sine.

Om han prøver seg er det jo veldig upassende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg er godt voksen. Disse meldingene har blitt sendt fra jobb tlf i jobbtiden. Tolker det ikke som at han liker meg. Men syntes det var veldig hyggelig og litt spesielt, leger pleier liksom bare være opptatt av prøvesvar. Så lurte egentlig på om dette var vanlig eller om jeg er veldig heldig med min lege.

Men ser nå at flere har fått samme type meldinger

Anonymous poster hash: 67c6e...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...