Tøytigern Skrevet 25. januar 2015 #161 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Jeg skjønner ikke helt problemet her. Hvis jeg er fast kunde hos pakistanern på hjørnet, og han en dag lirer av seg uhyrligheter som sjokkerer meg står jeg fritt til å gå og handle et annet sted uten at det er et angrep på hans rett til å ytre seg. Som kunde har man full rett til å skifte leverandør eller konsulent, uansett hva grunnen måtte være. Amen. Hvis det feks var en konsulent i en bedrift som ville at alle kvinner skulle bruke i burqa på deres kurs for å være anstendig kledd, kunne man som oppdragsgiver avslutte engasjementet deres. Da tviler jeg på at en eneste en av trådens indignerte deltagere hadde klagd. Det er jo bare å gå litt tilbake å minne om Adecco- skandalen, da man fant ut at de bad sykepleiere sove i et bomberom og jobbe uten overtidsbetaling og helgedagstillegg.. De ble fratatt hele oppdraget. Fordi de hadde holdninger som tilsa at sånn kunne pleiepersonellet behandles. Endret 25. januar 2015 av Tøytigern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #162 Del Skrevet 25. januar 2015 Øøøø.... Han fronter ekstremisme. Han er leder for en gruppering av ekstremister. Neida, bare fordi du tror det, så er det jo ikke sant. Han fronter en forholdsvis løst sammensatt bevegelse, som består av mange forskjellige mennesker, hvorav noen er hva folk som du kaller ekstreme. På ingen av møtene som jeg kjenner til er det fremsatt krav eller andre ønsker som kan oppfattes som ekstreme, ei heller uttalelser. Så - prøv igjen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 25. januar 2015 #163 Del Skrevet 25. januar 2015 Neida, bare fordi du tror det, så er det jo ikke sant. Han fronter en forholdsvis løst sammensatt bevegelse, som består av mange forskjellige mennesker, hvorav noen er hva folk som du kaller ekstreme. På ingen av møtene som jeg kjenner til er det fremsatt krav eller andre ønsker som kan oppfattes som ekstreme, ei heller uttalelser. Så - prøv igjen! Du lyver. Alle vet dette. Angela Merkel vet dette. Hun er ikke teit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 25. januar 2015 #164 Del Skrevet 25. januar 2015 At denne Hermansen ikke har ytringsfrihet er bare piss. Han har blitt intervjuet på Tv flere ganger og fått ytre seg helt fritt. Om han vil gi ut en bok om sine tanker står det han fritt. Slutt å syt fordi dere har upopulære meninger som et mindretall står for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #165 Del Skrevet 25. januar 2015 Du lyver. Alle vet dette. Angela Merkel vet dette. Hun er ikke teit. Jammen, du har da lov å kalle meg løgner, vi lever i et land med ytringsfrihet. Alminnelig god debattskikk pleier å bety at den som fremsetter sterke påstander, og da særlig om andre personer, normalt har pli, oppdragelse og ryggrad til å begrunne, ja dokumentere disse påstandene. Så, jeg venter pent her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #166 Del Skrevet 25. januar 2015 At denne Hermansen ikke har ytringsfrihet er bare piss. Han har blitt intervjuet på Tv flere ganger og fått ytre seg helt fritt. Om han vil gi ut en bok om sine tanker står det han fritt. Slutt å syt fordi dere har upopulære meninger som et mindretall står for. Dersom han straffes økonomisk på grunn av sine meninger og ytringer så er dette et angrep på hans ytringsfrihet. Nå er jo ikke ytringsfrihet et konsept som sosialister normalt forholder seg til, det er for eksempel ikke mye ytringsfrihet i land som Nord-Korea, Cuba og f.eks. i gamle Sovjet og Merkels fødeland, DDR. Så, du er kanskje unnskyldt for ikke helt å ha fått med deg hvordan ytringsfriheten til islammotstandere er truet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Mx Skrevet 25. januar 2015 #167 Del Skrevet 25. januar 2015 Dersom han straffes økonomisk på grunn av sine meninger og ytringer så er dette et angrep på hans ytringsfrihet. Nå er jo ikke ytringsfrihet et konsept som sosialister normalt forholder seg til, det er for eksempel ikke mye ytringsfrihet i land som Nord-Korea, Cuba og f.eks. i gamle Sovjet og Merkels fødeland, DDR. Så, du er kanskje unnskyldt for ikke helt å ha fått med deg hvordan ytringsfriheten til islammotstandere er truet. At kontrakten hans ikke blir fornyet er jo ikke en sanksjon mot han som person, og om det var ment som en sanksjon, hva så? Det er fritt fram for klienter å ikke fornye en kontrakt etter at den gamle er utløpt, uansett grunn. Eller mener du at hvis man først har inngått en kontrakt med en konsulent så er man pliktig til å fornye den til en av partene går av med pensjon eller døden? Hvis du finner ut at du ikke liker personen du har engasjert, så trenger du ikke fornye kontrakten når den løper ut hvis du ikke vil. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #168 Del Skrevet 25. januar 2015 At kontrakten hans ikke blir fornyet er jo ikke en sanksjon mot han som person, og om det var ment som en sanksjon, hva så? Det er fritt fram for klienter å ikke fornye en kontrakt etter at den gamle er utløpt, uansett grunn. Eller mener du at hvis man først har inngått en kontrakt med en konsulent så er man pliktig til å fornye den til en av partene går av med pensjon eller døden? Hvis du finner ut at du ikke liker personen du har engasjert, så trenger du ikke fornye kontrakten når den løper ut hvis du ikke vil. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Selvsagt har oppdragsgivere rett til å velge hvem de vil som leverandør av tjenester. Det endrer dog ikke på det faktum at dersom noen mister oppdrag på grunn av sine meninger og ytringer, så kan det ikke oppfattes som noe annet enn angrep på deres ytringsfrihet. Valget blir da for Hermansen: Mene hva jeg vil, og si det i offentlighet, og miste inntekt - eller - holde mine meninger for meg selv eller endre mening i mer PK retning, og beholde min inntekt. Hvordan dette ikke skal sees som et angrep på ytringsfriheten, er vanskelig å forstå. At private oppdragsgivere ikke bryter noen lov, dersom de begrunner deres uvilje til å engasjere Hermansen med hans fritidssysler, er en annen ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. januar 2015 #169 Del Skrevet 25. januar 2015 Sosiale konsekvenser er en del av ytringsfriheten. Anonymous poster hash: 79219...f90 Å miste vennene sine er en sosial konsekvens. Å bli sparket av jobben er noe annet. Og mye verre. Ytringsfriheten beskyter mot sistnevnte. Se for deg at de som sitter i klasserommet vet at læreren ser på dem som muslimjævler og innvandrerdrit. Tror du at disse elevene vil ha gode forutsetninger for læring i et klasserom der de vet de blir diskriminert? Å være lærer handler ikke om å ha rett til å få en jobb. Det handler om personlig egnethet. En lærer må kunne kommunisere fritt med elevene. Det kan ikke denne læreren få til, med sine holdninger og ytringer. Han mangler egnethet til å være i stillingen. I tillegg har han opptrådt illojalt mot arbeidsgiver og brutt sin arbeidsetikk da han snakket nedsettende om tidligere elever og oppga dem som grunnen til sitt engasjement i PEGIDA. Det fins folk som har blitt nektet jobber på bakgrunn av småting de har ytret på Facebook. At Hermansens arbeidsforhold ikke forlenges er en konsekvens av at han ikke er egnet for stillingen. Dette holder ikke, fordi samme arbeidsgiver sier at Hermansen er en ganske dyktig lærer. Så det er ikke hans egenskaper som lærer som fikk ham sparken, men hans personlig og legitim mening. En mening hans arbeidsgiver ikke deler, dvs arbeidsgiver ikke er kritisk til islam. Visst nok bare SVere får jobbe der eller folk som er for feige til å vise sin mening om noe. Så enkelt er det - han mistet jobben på grunn av sine legitime meninger som privat person. Og dette er skremmende! Slikt drev nettopp nazistene med (glemte det tyske ordet akkurat nå). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. januar 2015 #170 Del Skrevet 25. januar 2015 Er vel egentlig helt enig i at det å være ekstremenist og jobbe med barn ikke er ønsket. Dette gjelder uansett hvilken religion man måtte støtte og være imot. Anonymous poster hash: 05ea7...10d Tingen er at han ikke er ekstremist. Ellers har du rett. Han sa det på Dagsrevyen. Arbeidsgiver har alle lover på sin side, og det er heldigvis helt rimelig og meget fantastisk! Så får alle som tror dette er angrep på ytringsfriheten gnåle så mye de vil, de vet nok svært lite om hvordan den friheten fungerer i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 032c7...bdc Hvilke lover har arbeidsgiver på sin side, sa du? Kan du nevne dem her? Hadde det vært en SVer som mistet jobben på grunn av sine altfor innvandringsvennlige meninger, ville det vært en annen sak, eller? Jeg som arbeidsgiver kan bare sparke alle ansatte jeg er politisk uenig med fordi de ikke er egnet for stillingen? Dere sosialister altså ... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 25. januar 2015 #171 Del Skrevet 25. januar 2015 Tingen er at han ikke er ekstremist. Ellers har du rett. Hvilke lover har arbeidsgiver på sin side, sa du? Kan du nevne dem her? Hadde det vært en SVer som mistet jobben på grunn av sine altfor innvandringsvennlige meninger, ville det vært en annen sak, eller? Jeg som arbeidsgiver kan bare sparke alle ansatte jeg er politisk uenig med fordi de ikke er egnet for stillingen? Dere sosialister altså ... Dette er hentet fra den åpne fb profilen til Max Hermansen. Jeg vil ikke kalle han en ekstremist, men en total idiot. "Jeg kommer stadig tilbake til dette bildet. For det er så beskrivende for hva vi står overfor; et eldgammelt patriarkalsk barbari fordekt som religion. Dette er ikke noe bedre enn fascismen, nazismen og kommunismen som verden dessverre opplevde på 1930- og 1940-tallet. Vi kan fortsatt stoppe dette helvete." Dette er skrevet 18 januar i år. Er ikke dette å skjære alle muslimer over en kam vet ikke jeg. Dette blir som om vi skulle dømme alle jøder ut i fra de som ikke kan sitte ved siden av kvinner på fly. Jeg har ikke sittet og lest lovverket derfor har jeg ikke tenkt å dra det inn, men jeg syntes Max Hermansen bryter klart med lærerprofesjons etiske plattform der det blant annet står: Menneskeverd og menneskerettigheter Vårt arbeid bygger på verdier og prinsipper nedfelt i universelle menneskerettigheter, spesielt FNs konvensjon om barnets rettigheter. Disse rettighetene skal fremmes og forsvares i barnehage og skole. Menneskeverdets ukrenkelighet, den enkeltes frihet og behovet for trygghet og omsorg er grunnleggende. Ikke at jeg tror at Hermansen på noen måte opptrer fysisk på en måte som skaper utrygghet hos barn og unge, men tryggheten som bør eksistere på et følelsesmessig plan mellom lærer og elev er ikke tilstede tror jeg når læreren din velger å opptre slik Hermansen gjør. Respekt og likeverd Den enkeltes egenart og personlige integritet fordrer respekt. Det skal ikke forekomme noen form for undertrykkelse, indoktrinering eller fordomsfulle vurderinger. Alle barnehagebarn og elever har rett til medvirkning. De skal ha frihet til å treffe egne valg innenfor fellesskapets rammer. Respekt og likeverd- jeg har egentlig ikke tro på at Hermansen gir sine muslimske elever en følelse av likeverd når han velger å profilere seg slik han gjør. Enda et eksempel fra fb siden hans: Terroristen sover Terroristen sover I vårt lune land Han er ikke farlig Bare man går varlig Men man kan jo Men man kan jo Aldri være TRYGG! Hadde du likt å bli stemplet som potensiell terrorist? https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Profesjonsetikk/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_297x460_uBleed_3110.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 25. januar 2015 #172 Del Skrevet 25. januar 2015 Dette er hentet fra den åpne fb profilen til Max Hermansen. Jeg vil ikke kalle han en ekstremist, men en total idiot. "Jeg kommer stadig tilbake til dette bildet. For det er så beskrivende for hva vi står overfor; et eldgammelt patriarkalsk barbari fordekt som religion. Dette er ikke noe bedre enn fascismen, nazismen og kommunismen som verden dessverre opplevde på 1930- og 1940-tallet. Vi kan fortsatt stoppe dette helvete." Dette er skrevet 18 januar i år. Er ikke dette å skjære alle muslimer over en kam vet ikke jeg. Dette blir som om vi skulle dømme alle jøder ut i fra de som ikke kan sitte ved siden av kvinner på fly. Jeg har ikke sittet og lest lovverket derfor har jeg ikke tenkt å dra det inn, men jeg syntes Max Hermansen bryter klart med lærerprofesjons etiske plattform der det blant annet står: Menneskeverd og menneskerettigheter Vårt arbeid bygger på verdier og prinsipper nedfelt i universelle menneskerettigheter, spesielt FNs konvensjon om barnets rettigheter. Disse rettighetene skal fremmes og forsvares i barnehage og skole. Menneskeverdets ukrenkelighet, den enkeltes frihet og behovet for trygghet og omsorg er grunnleggende. Ikke at jeg tror at Hermansen på noen måte opptrer fysisk på en måte som skaper utrygghet hos barn og unge, men tryggheten som bør eksistere på et følelsesmessig plan mellom lærer og elev er ikke tilstede tror jeg når læreren din velger å opptre slik Hermansen gjør. Respekt og likeverd Den enkeltes egenart og personlige integritet fordrer respekt. Det skal ikke forekomme noen form for undertrykkelse, indoktrinering eller fordomsfulle vurderinger. Alle barnehagebarn og elever har rett til medvirkning. De skal ha frihet til å treffe egne valg innenfor fellesskapets rammer. Respekt og likeverd- jeg har egentlig ikke tro på at Hermansen gir sine muslimske elever en følelse av likeverd når han velger å profilere seg slik han gjør. Enda et eksempel fra fb siden hans: Terroristen sover Terroristen sover I vårt lune land Han er ikke farlig Bare man går varlig Men man kan jo Men man kan jo Aldri være TRYGG! Hadde du likt å bli stemplet som potensiell terrorist? https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Profesjonsetikk/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_297x460_uBleed_3110.pdf Jeg syns ikke dette var så galt. Her kritiserer han islam og nevner ikke muslim med et ord. Det er helt legitimt og kritisere islam som religion, eller andre religioner for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 25. januar 2015 #173 Del Skrevet 25. januar 2015 Det spiller ingen rolle hvor store summer det dreier seg om, det som er viktig her er prinsippet. Blir man oppsagt eller omplassert for sine meningers skyld så er det angrep på ytringsfriheten, intet mindre. Og, vet du om Hermansen har ytret sterke personlige meninger overfor elevene, i undervisningssituasjonen? Ja, det har han til og med innrømmet selv. Mannen har da en viss grad av selvrespekt! Til informajon har han også tidligere mistet en jobb pga av sine uttalelser og meningsytringer. Han var ansatt som forlagsredaktør hos Sjømilitære Samfunn, og arbeidsgiver reagerte på hans kongefiendtlige uttalelser som ble lagt ut på samme nettsted som publiserte nye bøker fra Sjømilitære Samfunn. Resultatet ble at han mistet denne bijobben. Hermansen har sterke og kontroversielle meninger og har tydeligvis behov for å ytre disse. Han burde kanskje selv forstå når grensene overskrides ut i fra hvilken stilling han har og hvilket ansvar stillingen medfører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 25. januar 2015 #174 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Dette er hentet fra den åpne fb profilen til Max Hermansen. Jeg vil ikke kalle han en ekstremist, men en total idiot. "Jeg kommer stadig tilbake til dette bildet. For det er så beskrivende for hva vi står overfor; et eldgammelt patriarkalsk barbari fordekt som religion. Dette er ikke noe bedre enn fascismen, nazismen og kommunismen som verden dessverre opplevde på 1930- og 1940-tallet. Vi kan fortsatt stoppe dette helvete." Dette er skrevet 18 januar i år. Er ikke dette å skjære alle muslimer over en kam vet ikke jeg. Dette blir som om vi skulle dømme alle jøder ut i fra de som ikke kan sitte ved siden av kvinner på fly. Jeg har ikke sittet og lest lovverket derfor har jeg ikke tenkt å dra det inn, men jeg syntes Max Hermansen bryter klart med lærerprofesjons etiske plattform der det blant annet står: Menneskeverd og menneskerettigheter Vårt arbeid bygger på verdier og prinsipper nedfelt i universelle menneskerettigheter, spesielt FNs konvensjon om barnets rettigheter. Disse rettighetene skal fremmes og forsvares i barnehage og skole. Menneskeverdets ukrenkelighet, den enkeltes frihet og behovet for trygghet og omsorg er grunnleggende. Ikke at jeg tror at Hermansen på noen måte opptrer fysisk på en måte som skaper utrygghet hos barn og unge, men tryggheten som bør eksistere på et følelsesmessig plan mellom lærer og elev er ikke tilstede tror jeg når læreren din velger å opptre slik Hermansen gjør. Respekt og likeverd Den enkeltes egenart og personlige integritet fordrer respekt. Det skal ikke forekomme noen form for undertrykkelse, indoktrinering eller fordomsfulle vurderinger. Alle barnehagebarn og elever har rett til medvirkning. De skal ha frihet til å treffe egne valg innenfor fellesskapets rammer. Respekt og likeverd- jeg har egentlig ikke tro på at Hermansen gir sine muslimske elever en følelse av likeverd når han velger å profilere seg slik han gjør. Enda et eksempel fra fb siden hans: Terroristen sover Terroristen sover I vårt lune land Han er ikke farlig Bare man går varlig Men man kan jo Men man kan jo Aldri være TRYGG! Hadde du likt å bli stemplet som potensiell terrorist? https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Profesjonsetikk/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_297x460_uBleed_3110.pdf Det er mye mulig Max Hermansen har angrepet alle muslimer, jeg aner ikke hva han kan ha sagt, men jeg har aldri lest eller hørt ham si noe som kan oppfattes som angrep på mennesker, det jeg har hørt ham angripe er en imperialistisk politisk verdensreligion som har en lei tendens til å tvinge også ikke-muslimer til å ta hensyn til islamske regler i alle land der muslimer utgjør en betydelig del av befolkningen. Det er altså religionen og ideologien islam han angriper, og det må være lov, på samme måte som det må gå an å kritisere kristendommen som religion og tankesystem (mange har gjort det) uten at det betyr at man hetser kristne som mennesker. I kjølvannet av den muslimske innvandringen til Europa har jeg lagt merke til at flere har fått det for seg at det er feil å kritisere religion som religion, den eneste religionskritikk man godtar er religionskritikk som allerede i utgangspunktet forutsetter at religionen er god og som bare går ut på å foreslå små justeringer og endringer innen religionens selvforståelse og praksis. Men dette er ikke den eneste form for religionskritikk som kristendommen har vært utsatt for - takk og lov. Frem til ganske nylig var det helt og fullt legitimt å gi uttrykk for at hele den organiserte religions natur er et onde, og at det ligger noen grunnleggende negative verdier ved selve roten i alle de tre abrahamittiske religioner. Det kan heller ikke være feil å kritisere islam for det som er spesielt uheldig med islam. Islam springer ut av kristendom og jødedom og har på mange måter arvet noen av de mest negative trekk fra sine «foreldre». La meg linke til en svært interessant artikkel i Berlingske tidende, skrevet av Mehdi Mozaffari, professor i islamske studier, Institut for statsvitenskap, Århus Universitet: På tro kan demokrati ikke bygges http://www.b.dk/din-...ati-ikke-bygges Jeg siterer: Hvis vi holder os til de tre semitiske monoteistiske religioner, kan vi konstatere, at de alligevel er meget forskellige. Jødedom er en lovgivende religion uden at være universalistisk, mens kristendom er universalistisk uden at være lovgivende. Islam repræsenterer en separat kategori for sig selv. Den er både lovgivende og universalistisk. For å sitere filosofen, radikaleren og religionskritikeren Bertrand Russell: Blant religionene kan bolsjevismen sammenliknes med islam snarere enn med kristendommen eller buddhismen. Kristendommen og buddhismen er primært personlige religioner med mystiske doktriner og en forkjærlighet for fordypelse. Islam og bolsjevismen er praktiske, sosiale og ikke-åndelige, de er opptatt av å vinne et imperium i denne verden. Dette skrev Russell i 1921, altså lenge før islam hadde fått innpass i vår del av Europa. Russell var for øvrig selv ateist og en sterk kritiker av kristendommen, så denne beskrivelsen tar ikke utgangspunkt i en idyllisering av kristendommen. Endret 25. januar 2015 av Cuckold 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #175 Del Skrevet 25. januar 2015 Det er mye mulig Max Hermansen har angrepet alle muslimer, jeg aner ikke hva han kan ha sagt, men jeg har aldri lest eller hørt ham si noe som kan oppfattes som angrep på mennesker, det jeg har hørt ham angripe er en imperialistisk politisk verdensreligion som har en lei tendens til å tvinge også ikke-muslimer til å ta hensyn til islamske regler i alle land der muslimer utgjør en betydelig del av befolkningen. Det er altså religionen og ideologien islam han angriper, og det må være lov, på samme måte som det må gå an å kritisere kristendommen som religion og tankesystem (mange har gjort det) uten at det betyr at man hetser kristne som mennesker. Det er et veldig godt poeng: Man kan ikke kritisere islam som religion og ideologi, uten å "angripe" alle muslimer. Bekjenner man seg til islam, og noen angriper koranens budskaper, eller kritiserer diverse høytstående imamers utlegning av koranen osv. ja så vil enhver troende muslim føle seg støtt på en eller annen måte. Men, dette er likevel helt forskjellig fra det å angripe muslimer, altså menneskene, som gruppe eller enkeltvis. Det første er religionskritikk, og samfunnskritikk, det siste nærmer seg rasisme (selv om muslimer ikke tilhører en bestemt rase) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 25. januar 2015 #176 Del Skrevet 25. januar 2015 Tingen er at han ikke er ekstremist. Ellers har du rett. Hvilke lover har arbeidsgiver på sin side, sa du? Kan du nevne dem her? Hadde det vært en SVer som mistet jobben på grunn av sine altfor innvandringsvennlige meninger, ville det vært en annen sak, eller? Jeg som arbeidsgiver kan bare sparke alle ansatte jeg er politisk uenig med fordi de ikke er egnet for stillingen? Dere sosialister altså ... Du ser ut til å glemme at det å være en lærer for unge mennesker ikke er det samme som å jobbe på en sildefabrikk. Denne mannen er en litt "løs kanon" for å si det mildt. Hadde han ytret sterke antikristne eller antijødiske meninger i et klasserom ovenfor elever, er jeg ganske sikker på at det også hadde ført til reaksjoner. Grunnen til at denne saken blir slått opp i aviser er jo fordi han har profilerer seg veldig i media som leder av Pediga demonstrasjonene, og har kontroversielle meninger. Hadde det ike vært for dette hadde ingen brydd seg.... Mistet jobben etter Breivik støtte http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/ringsaker/lerer/oppsigelser/20167520/ Omplassering av lærere pga "dårlig holdning" http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt-%C3%B8sterdal/lererprotest-pa-omplassering-1.4025304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 25. januar 2015 #177 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Det er et veldig godt poeng: Man kan ikke kritisere islam som religion og ideologi, uten å "angripe" alle muslimer. Bekjenner man seg til islam, og noen angriper koranens budskaper, eller kritiserer diverse høytstående imamers utlegning av koranen osv. ja så vil enhver troende muslim føle seg støtt på en eller annen måte. Men, dette er likevel helt forskjellig fra det å angripe muslimer, altså menneskene, som gruppe eller enkeltvis. Det første er religionskritikk, og samfunnskritikk, det siste nærmer seg rasisme (selv om muslimer ikke tilhører en bestemt rase) Det er sant. Dvs det må selvsagt gå an å kritisere islam som religion og ideologi uten å samtidig ta forbehold om at det man kritiserer bare er noen få ekstremister som - legger man til - «må ha misforstått hva islam går ut på.» Det må fortsatt være mulig å mene at islam eller kristendommen som religioner både er usanne og moralsk og etisk på ville veier, selv i sine grunnpremisser, selv i sine fundamenter, selv i det så å si alle kristne eller muslimer er enige om. Hvis man ikke lenger kan mene dette og gi uttrykk for det i offentligheten uten å risikere å miste jobben «for ekstremisme», har vi lang vei å gå før vi kan påberope oss reell ytringsfrihet. Endret 25. januar 2015 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 25. januar 2015 #178 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Du ser ut til å glemme at det å være en lærer for unge mennesker ikke er det samme som å jobbe på en sildefabrikk. Denne mannen er en litt "løs kanon" for å si det mildt. Hadde han ytret sterke antikristne eller antijødiske meninger i et klasserom ovenfor elever, er jeg ganske sikker på at det også hadde ført til reaksjoner. Grunnen til at denne saken blir slått opp i aviser er jo fordi han har profilerer seg veldig i media som leder av Pediga demonstrasjonene, og har kontroversielle meninger. Hadde det ike vært for dette hadde ingen brydd seg.... Mistet jobben etter Breivik støtte http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/ringsaker/lerer/oppsigelser/20167520/ Omplassering av lærere pga "dårlig holdning" http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt-%C3%B8sterdal/lererprotest-pa-omplassering-1.4025304 Var det Max Hermansen som ytret støtte til Anders Behring Breivik? Eller har han bare vært «ekstremistisk» ved å tillate seg å kritisere islam som religion uten å ta forbehold om at det bare er enkelte ekstremistiske retninger i islam han tar avstand fra slik den politisk korrekte norm krever? Endret 25. januar 2015 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 25. januar 2015 #179 Del Skrevet 25. januar 2015 Du ser ut til å glemme at det å være en lærer for unge mennesker ikke er det samme som å jobbe på en sildefabrikk. Denne mannen er en litt "løs kanon" for å si det mildt. Hadde han ytret sterke antikristne eller antijødiske meninger i et klasserom ovenfor elever, er jeg ganske sikker på at det også hadde ført til reaksjoner. Grunnen til at denne saken blir slått opp i aviser er jo fordi han har profilerer seg veldig i media som leder av Pediga demonstrasjonene, og har kontroversielle meninger. Hadde det ike vært for dette hadde ingen brydd seg.... Mistet jobben etter Breivik støtte http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/ringsaker/lerer/oppsigelser/20167520/ Omplassering av lærere pga "dårlig holdning" http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt-%C3%B8sterdal/lererprotest-pa-omplassering-1.4025304 Hadde han ytret sterkt antikristne eller antijødiske meninger så kan du ta deg et fast tak på at han ikke hadde fått tyn fra noen av sine muslimske elever, eller deres foreldre for den saken skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 25. januar 2015 #180 Del Skrevet 25. januar 2015 Grunnen til at han ikke fikk forlenget kontrakten var at han hadde disse meningene. Det er som om en arbeidsgiver kaster søknader fra muslimer i søpla med det forsvaret at han ikke trenger å ansette alle som søker. Han har jo sitt på det rene; man er ikke forpliktet å ansette alle som søker, men det er altså alvorlig diskriminering. Anonymous poster hash: d4894...4b4 Som arbeidsgiver ville jeg umiddelbart kastet en søknad i søpla hvis det viste seg at søkeren var en tilhenger av f.eks Islams stat. Hvis det i tillegg dreide seg om en lærerjobb mener jeg at jeg hadde hatt en forpliktelse. Men dette ville jeg kun vite om hvis vedkommende var aktiv på sosiale medier, viste seg frem på skjermen eller gjorde seg bemerket på andre måter. Hadde Hermansen holdt sine rimelig ekstreme tanker for seg selv og ikke utbrodert de i klasserommet og hadde han ikke frontet demonstrasjoner mot muslimer i Norge på fritiden, hadde det ikke vært noe problem. Fellesnevneren for en muslim er ikke meningene hans eller hennes, ikke kultur eller opprinnelsesland, men hvilken gud de tror på. Allikevel finnes det hundrevis av eksempler på at muslimske arbeidsøkere blir tilsidesatt til fordel for "nordmenn". Noen arbeidsgivere vil kaste søknader fra sterkt kristne (ville vel vurdert det selv ) andre ønsker ikke muslimer, kanskje fordi de tror alle muslimer er skumle potensielle terrorrister man ikke kan stole på. Dette må de selvfølgelig få lov til å gjøre, såfremt det ikke er snakk om en offentlig stilling, da finnes det noen "regler" å følge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå