Gå til innhold

oppsigelsen av Max Hermansen: Ingen ytringsfrihet for de med de upopulære meningene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ytringsfriheten gjelder, men man må akseptere at ikke alle er enig i det man sier.

At folk tar avstand fra deg og dine meninger betyr ikke at du ikke har lov til å ytre dem.

Å frata folk jobben for meningene er i praksis å forby ytringene, eller faktisk forby meningene.

Anonymous poster hash: d4894...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen - han mistet jobben på grunn av sine helt legitime meninger. Ser du virkelig ikke hvor feil dette er?

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Elin-Orjasater-skriver-Jeg-er-ikke-Charlie_-jeg-er-altfor-feig-Men-jeg-er-kanskje-Max-Hermansen-7873075.html Veldig bra skrevet.

Se for deg at de som sitter i klasserommet vet at læreren ser på dem som muslimjævler og innvandrerdrit.

Tror du at disse elevene vil ha gode forutsetninger for læring i et klasserom der de vet de blir diskriminert?

Å være lærer handler ikke om å ha rett til å få en jobb. Det handler om personlig egnethet.

En lærer må kunne kommunisere fritt med elevene.

Det kan ikke denne læreren få til, med sine holdninger og ytringer.

Han mangler egnethet til å være i stillingen.

I tillegg har han opptrådt illojalt mot arbeidsgiver og brutt sin arbeidsetikk da han snakket nedsettende om tidligere elever og oppga dem som grunnen til sitt engasjement i PEGIDA.

Det fins folk som har blitt nektet jobber på bakgrunn av småting de har ytret på Facebook.

At Hermansens arbeidsforhold ikke forlenges er en konsekvens av at han ikke er egnet for stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å frata folk jobben for meningene er i praksis å forby ytringene, eller faktisk forby meningene.

Nei, han blir ikke fratatt jobben. Han får ikke forlenget et arbeidsforhold, sfordi arbeidsgiver ønsker en annen, mere egnet person i stillingen.

Hermansen kan ytre seg fritt og si det han vil, -og jobbe med noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noe denne saken beviser.

Max Hermansen er ikke rasist, han er islamkritisk og er medlem av en islamkritisk organisasjon.

Det er hans meninger som har fått ham sparket, altså tankekriminalitet.

Hadde det vært en konservativ muslim som hatet jøder, som mente at utroskap og homofili fortjener dødsstraff så hadde vedkommende antagelig beholdt jobben.

Det tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale konsekvenser er en del av ytringsfriheten.

Anonymous poster hash: 79219...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ytret holdninger som ikke har noe å gjøre i et slikt yrke, og har selvinnrømmet at han ikke alltid klarte å holde privatliv og profesjon skilt. Og da er det rett og rimelig at han mister jobben, noe annet ville vært meningsløst.

Anonymous poster hash: 032c7...bdc

Hvilke ytringer er det som ikke har noe å gjøre i læreryrket?

Gi gjerne en link til der hvor Hermansen innrømmer å ha blandet privatlivet sitt inn i læreryrket sitt??

Det er ikke rimelig å kunne miste jobben på grunn av lovlige tanker og ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se for deg at de som sitter i klasserommet vet at læreren ser på dem som muslimjævler og innvandrerdrit.

Tror du at disse elevene vil ha gode forutsetninger for læring i et klasserom der de vet de blir diskriminert?

Å være lærer handler ikke om å ha rett til å få en jobb. Det handler om personlig egnethet.

En lærer må kunne kommunisere fritt med elevene.

Det kan ikke denne læreren få til, med sine holdninger og ytringer.

Han mangler egnethet til å være i stillingen.

I tillegg har han opptrådt illojalt mot arbeidsgiver og brutt sin arbeidsetikk da han snakket nedsettende om tidligere elever og oppga dem som grunnen til sitt engasjement i PEGIDA.

Det fins folk som har blitt nektet jobber på bakgrunn av småting de har ytret på Facebook.

At Hermansens arbeidsforhold ikke forlenges er en konsekvens av at han ikke er egnet for stillingen.

Stråmann!!

Hvor har Hermansen uttalt at han mener at elevene hans, eller deres foreldre eller muslimer i det hele tatt, er 'muslimjævler' og 'innvandrerdritt'.

Hva du kaller innvandrere er din sak, men ikke tillegg Hermansen utsagn og meninger han ikke har.

Dø vet fuck-all om hva denne læreren kan få til, og har fått til, med sine elever, det man har hørt er at hen er en god underviser.

Kan du vise til punktene i hans kontrakt som du mener han har brudt, og derfor vært illojal overfor arbeidsgiveren.

At du ikke liker mannen, og ikke ville ansatt han er greit nok, men ikke uttale deg bombastisk om noe du ikke vet squat om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han blir ikke fratatt jobben. Han får ikke forlenget et arbeidsforhold, sfordi arbeidsgiver ønsker en annen, mere egnet person i stillingen.

Fratatt eller ikke forlenget - resultatet er det samme.

Hvordan er en annen person mer egnet, har han andre meninger kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel av Elden. Ytringsfriheten er ikke frihet til å ytre seg bare så lenge man er tøff nok til å våge å få sitt og sine nærmestes liv ødealgt om man ytrer seg i strid med det politisk korrekte, i så fall ville alle mennesker til alle tider og i alle samfunn hatt ytringsfrihet. Ytringsfrihet er noe helt annet, ytringsfrihet innebærer at man ikke skal behøve å frykte for annet enn kraftig motargumentasjon og i verste fall utskjelling, i et samfunn med ytringsfrihet vil mine ytringer begrenses av min egen vurdering av hva jeg føler jeg kan stå for, ikke av frykt for at «feil» ytringer vil medfører konsekvenser for min karriere og min families fremtid.

Når det gjelder Eldens klient Ubaydullah Hussain, bør han også ha full ytringsfrihet, og det er urimelig om han blir fratatt jobben som sykkelbud bare fordi han ønsker et samfunn som bryter menneskerettighetene. Også mennesker som ønsker et samfunn der vi mister ytringsfriheten bør ha ytringsfrihet i det samfunn jeg ønsker å bo i, full ytringsfrihet er del av et ikke-diskriminerende liberalt demokrati.

Det kan likevel tenkes å være en forskjell melllom Ubaydullah Hussains sak og Pegida-lederen Max Hermansens: I den grad Ubaydullah Hussein har forherliget terrordrap på tilfeldige sivile i Vesten (bejublet al Qaida) kan han muligens oppfattes som en direkte trussel mot sine medmennesker i det norske samfunn, og da kan det å få denne mannen på døren være forbundet med berettiget frykt for terror og drap. Så vidt jeg vet har Max Hermansen hverken støttet terror eller på annen måte gitt grunn til å frykte at han skal gå løs på sine medmennesker, derfor er det enda mindre akseptabelt at han mister jobben for sine meningers skyld.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ytringer er det som ikke har noe å gjøre i læreryrket?

Gi gjerne en link til der hvor Hermansen innrømmer å ha blandet privatlivet sitt inn i læreryrket sitt??

Det er ikke rimelig å kunne miste jobben på grunn av lovlige tanker og ytringer.

Han sa det på Dagsrevyen. Arbeidsgiver har alle lover på sin side, og det er heldigvis helt rimelig og meget fantastisk! Så får alle som tror dette er angrep på ytringsfriheten gnåle så mye de vil, de vet nok svært lite om hvordan den friheten fungerer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble uttalt fra arbeidsgiveren at han ikke fikk fornyet kontrakt PÅ GRUNN AV meningene og assosiasjonene til organisasjonen. Det er å frata jobben.

Å nekte fornyelse av kontrakt pga meninger tolkes innenfor den samme paragrafen som å nekte å ansette pga meninger. Det er diskriminering, ferdig diskutert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa det på Dagsrevyen. Arbeidsgiver har alle lover på sin side, og det er heldigvis helt rimelig og meget fantastisk! Så får alle som tror dette er angrep på ytringsfriheten gnåle så mye de vil, de vet nok svært lite om hvordan den friheten fungerer i utgangspunktet.

Hermansen sa at ingen noensinne kan utøve sin lærergjerning og være 100% sikker på at ens egne meninger ikke på noen måte påvirker undervisningen, han innrømmer altså at han og alle andre lærere skulle hatt sparken dersom det bare var de som er 100% sikre på at ens meninger og livssanskuelse ikke på noen måte kan komme til syne som skal kunne jobbe i skolen.

Når det gjelder dine ubegrunnede utsagn om ytringsfriheten står du fritt til å opplyse oss, det er litt lettvint å kaste ut påstander om at alle andre har misforstått hva ytringsfriheten innebærer, hvis du har den aller minste innsikt i politisk filosofi tar jeg gjerne en debatt med deg her og nå.

Vis kortene dine, begynn med å presentere et holdbart argument for at dette ikke er problematisk i forhold til vår rett ti å ytre oss også når vi har meninger som myndighetene oppfatter som problematiske.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det interview på Dagsrevyen, og som jeg husker det så sa han at det hadde vært noe krangel med noen av elevene, men ikke i undervisningssituasjonen.

Det blir sikkert rettssak dersom han mister jobben på skolen, da blir det spennende om du får rett.

Ytringsfrihet, som ikke er fri, er ikke ytringsfrihet.

Dersom man kan miste jobben for noe man mener og sier utenfor jobben, så har vi ikke ytringsfrihet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skremmende ja, og om du tenker på at det blant de 3800 mennene er en del som kan utelukkes (f.eks. eldre og veldig unge), så er jo disse 1400 overgrepene utført av menn blant en enda mindre gruppe.

Den groteske rasistiske kriminaliteten mange muslimer utsetter europeere for er hinsides, og det er veldig provoserende at denne rasismen nærmest fornektes og skjules, mens det at noen muslimske kvinner får hijabene sine dratt av og får stygge blikk på t-banen hausses opp til de grader.

Lurer på de tusener av europeiske ofre for rasistisk motiverte voldtekter begått av muslimske innvandrere, tenker når muslimske kvinner står frem i media og synes synd på seg selv fordi de er blitt utsatt for "grov rasisme" ved at noen har dratt av dem hijaben på gata.... Kvalmende hykleri.

Kan dere multikulturadvokater være vennlige å svare skikkelig på dette?

+ til deg som sa dette:

Anonymous poster hash: 7a55a...c81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet her. Hvis jeg er fast kunde hos pakistanern på hjørnet, og han en dag lirer av seg uhyrligheter som sjokkerer meg står jeg fritt til å gå og handle et annet sted uten at det er et angrep på hans rett til å ytre seg. Som kunde har man full rett til å skifte leverandør eller konsulent, uansett hva grunnen måtte være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig helt enig i at det å være ekstremenist og jobbe med barn ikke er ønsket. Dette gjelder uansett hvilken religion man måtte støtte og være imot.

Anonymous poster hash: 05ea7...10d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel egentlig helt enig i at det å være ekstremenist og jobbe med barn ikke er ønsket. Dette gjelder uansett hvilken religion man måtte støtte og være imot.

Anonymous poster hash: 05ea7...10d

Jommen, ingen har jo til nå påvist den minste ekstremisme hos Hermansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke se bort ifra at flere overgrep er begått av samme person. Tallet på antall gjerningsmenn trenger derfor ikke å være 1400. Det kan like gjerne være 700. Det er selvsagt også et høyt tall, men jeg tenker at man skal være forsiktig med å stigmatisere en hel gruppe, da det også vil være uskyldige i denne gruppen.

Selvsagt kan det være slike at noen har begått flere overgrep, det vil jeg nesten tro er mest sannsynlig. Men uansett er det ekstremt at det blant 3800 menn (egentlig enda færre, siden man må trekke fra eldre og veldig unge) er blitt begått 1400 seksuelle overgrep, og at de fleste (eller er det alle?) ofrene er hvite britiske barn og jenter! Til sammenligning vokste jeg opp i en bygd med ca. 6000 innbyggere, og ingen overfallsvoldtekter er blitt anmeldt der inntil for få år siden - og da var selvsagt gjerningsmannen av utenlandsk opprinnelse!

Jeg har også observert at vold og trakassering mot norske ungdommer sjelden får noe særlig oppmerksomhet. Hvis det samme hadde skjedd med innvandrerungdom tror jeg det hadde fått mye større oppmerksomhet. F.eks den saken for noen år siden da ungdommer på telttur som ble slått med jernstenger. Tror det bare var VG og lokalavisen som omtalte den saken. Hvis ungdommene hadde vært innvandrere tror jeg saken hadde fått større oppmerksomhet. Mulig jeg tar feil?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ungdommer-banket-opp-paa-telttur-i-buskerud/a/532377/

Anonymous poster hash: 7945c...fa3

Ja, du har nok rett. Om det hadde vært innvandrerungdom på telttur som helt uprovosert ble angrepet brutalt av norske ungdommer, ville det nok blitt stemplet som "rasistisk" umiddelbart. Men rart hvordan ingen engang nevnte muligheten for at innvandrerungdoms uprovoserte angrep på norske ungdommer på telttur kunne være rasistisk motivert......

Virker som om noen er bedre beskyttet av loven enn andre, da rasistisk motivert vold straffes hardere enn "vanlig" vold.

Endret av Lothlorien-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble uttalt fra arbeidsgiveren at han ikke fikk fornyet kontrakt PÅ GRUNN AV meningene og assosiasjonene til organisasjonen. Det er å frata jobben.

Å nekte fornyelse av kontrakt pga meninger tolkes innenfor den samme paragrafen som å nekte å ansette pga meninger. Det er diskriminering, ferdig diskutert.

Nei, det er det ikke.

Alle som er på jobbintervjuer siles gjennom et sett av kriterier basert på hva den aktuelle arbeidsgiveren er ute etter.

Denne fyrens engasjement skulle gå ut.

De valgte å ikke forlenge engasjementet.

Fordi de ønsker en annen person til den aktuelle jobben.

Av den enkle grunn at han ikke har uttrykt meninger som arbeidsgiveren synes er representative for bedriften. Da tviler de på at innholdet i foredragene han holder blir grunnlagt på verdier som er rett for dem, i deres setting.

Det er som om en person som er ansatt i avisa Vårt Land skulle uttale seg positivt til drap på kristne yesidier, og dermed ikke få forlenget et engasjement som journalist der.

Han var ikke rett person for jobben, fordi han ikke støtter det Vårt Land har som grunntanker. Fordi de er en kristelig avis.

KrF har feks i lange tider hatt en formålsparagraf, så de som skulle ha verv i partiet måtte bekjenne seg til kristendom. Hvis noen ikke gjorde det, fikk de ikke vervet.

Eller om sykepleiere privat gikk ut i mediene og uttalte seg veldig negativt om arbeidsforholdene ved Ahus, og at de syntes dette ikke var verdig et rikt land som Norge og ikke fikk forlenget vikariatet sitt. (Det er derfor de snakker gjennom et forbund i slike saker...)

Så dere lager storm i et vannglass.

Det som gjelder for Hermansen gjelder for oss alle andre, også.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jommen, ingen har jo til nå påvist den minste ekstremisme hos Hermansen!

Øøøø....

Han fronter ekstremisme. Han er leder for en gruppering av ekstremister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...