debattanten Skrevet 24. januar 2015 #101 Del Skrevet 24. januar 2015 Saksopplysning: Hermansen har ikke blitt opsagt fra noen jobb. Han har tidligere blitt engasjert for å holde kurs, men kursholder ønsker ikke lengre å fornlye dette engasjementet. et er altså ingen oppsigelse, men en mangel på ny ansettelse. Det er en forskjell der.Anonymous poster hash: 47ce1...bf9 Det er det. Likevel er det like problematisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. januar 2015 #102 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) De utallelsene der har jeg ingen problemer med. Det jeg har problemer med er slikt som dette: http://www.dagbladet.no/2015/01/20/kultur/meninger/kronikk/debatt/pegida/37257741/ Jeg ble pinig berørt av alle svarene i den kronikken, samt intervjuet hvor han brukte statestikk på en måte selv en oppegående 10-åring ikke ville brukt. Han bruker utlending og muslim om hverandre, og har en ganske artig ´oss´ og ´dem´ logikk til grunne for alle konklusjoner han trekker. Og det er flaut, veldig flaut. Hvis du ennå ikke forstår hva jeg mener så for all del rop ut. Anonymous poster hash: 032c7...bdc Jeg sliter med å forstå problemet, Kan du forstå at muslimsk innvandring er utrolig skremmende? vi lever i ett demokrati, og dersom muslimer kommer i flertall så risikerer vi faktisk sharialover, allerede nå ser vi at politkere kaster sine prinsipper og presser leger til å kappe forhuder for å tilfredstille en muslimsk og en jødisk velgermasse. Henrettelse av frafalne, utro og homofile er så stygt og så uakseptabelt at vi må forsvare oss mot slik utvikling. Vi har plikt til å forsvare våre homofile mot slik livsfarlig kultur. Jeg kunne akseptert muslimsk innvandring dersom jeg var trygg på at det ikke innebar å åpne dørene for en middelaldersk voldskultur. ISIS og Boko Haram og Saudi Arabia er store, og har trolig også folk i Norge. Kunne de blitt så store dersom alle muslimer hadde bekjempet dem? Hvordan kan slike organisasjoner aksepteres? Kan vi akseptere religioner som aksepter slike organisasjoner? Er innlegget mitt fullt av feil og fordommer? Jeg tror kanskje det. Vennligst korriger! Endret 24. januar 2015 av I Grosny 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. januar 2015 #103 Del Skrevet 24. januar 2015 Meget bra sagt av Lippestad, enten får en velge å være lærer eller så får en velge å være ekstremist Max velger å være talsmann for en organisasjon som også huser folk som er ekstreme og fundamentale http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/m%c3%a5-velge-om-du-vil-v%c3%a6re-l%c3%a6rer-eller-ekstremist/ar-AA8w6cF?ocid=SMSDHP Å gå hardt ut mot den farligste , voldeligste og mest ekstremistiske religiøse kulturen vi har er vel ikke akkurat ekstremistisk. En av våre mest beryktede banditter; terrorist og b-gjengleder Arfan Bhatti, ser ut som om han har støtte i ett eller flere muslimske miljøer. Internasjonalt så ser vi at islam brukes i stor grad til å organisere og rettferdigjøre drap og terror. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 24. januar 2015 #104 Del Skrevet 24. januar 2015 Saksopplysning: Hermansen har ikke blitt opsagt fra noen jobb. Han har tidligere blitt engasjert for å holde kurs, men kursholder ønsker ikke lengre å fornlye dette engasjementet. et er altså ingen oppsigelse, men en mangel på ny ansettelse. Det er en forskjell der. Anonymous poster hash: 47ce1...bf9 Forskjellen i lønningsposen er hvor mye sa du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. januar 2015 #105 Del Skrevet 24. januar 2015 Religioner er mye forskjellig, alt fra moral, til eventyr, til livsstil, til kultur, til masseødeleggelsesvåpen. Man skal tenke seg om før man slipper inn mennesker bevæpnet med masseødeleggelsesvåpen. Jada, jeg vet at det ikke er våpenet som dreper, som er godt eller ondt, men menneskene som bruker dem, problemet er altså at det er mennesker som tar med seg masseødeleggelsesvåpen. Og mennesker er en god blanding av herlige folk og drittsekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 24. januar 2015 #106 Del Skrevet 24. januar 2015 Å gå hardt ut mot den farligste , voldeligste og mest ekstremistiske religiøse kulturen vi har er vel ikke akkurat ekstremistisk. En av våre mest beryktede banditter; terrorist og b-gjengleder Arfan Bhatti, ser ut som om han har støtte i ett eller flere muslimske miljøer. Internasjonalt så ser vi at islam brukes i stor grad til å organisere og rettferdigjøre drap og terror. Tror ikke det er noen som er uenig i det, spørsmålet jeg stiller, er om en som fronter en organisasjon som tiltrekker seg mange uønskede elementer kan utføre en nøytral lærergjerning, noe Max selv i noen intervjuer sier han gjør mens i andre så sier han han ikke gjør det. Kan en dommer som er medlem i KKK fortsatt dømme afrikanere på en nøytralt måte? Kanskje det er enkelte jobber som gjør at en ikke kan fronte en organisasjon som står for noe mange syntes er problematisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. januar 2015 #107 Del Skrevet 24. januar 2015 Tror ikke det er noen som er uenig i det, spørsmålet jeg stiller, er om en som fronter en organisasjon som tiltrekker seg mange uønskede elementer kan utføre en nøytral lærergjerning, noe Max selv i noen intervjuer sier han gjør mens i andre så sier han han ikke gjør det. Kan en dommer som er medlem i KKK fortsatt dømme afrikanere på en nøytralt måte? Kanskje det er enkelte jobber som gjør at en ikke kan fronte en organisasjon som står for noe mange syntes er problematisk? Er det Pegida du snakker om? Den organisasjonen er så ny for meg at jeg ikke kjenner den. Yrkesforbud er uansett problematisk, og det er ikke nødvendigvis til samfunnets beste å gjøre de med ugreie meninger til navere. Da er det bedre at de jobber skjorta av seg i ett yrke i stedet for å sitte dag og natt med sine ytterliggående aktiviteter. Siden han var en ekstern konsulent , så forstår jeg at arbeidsgiver ble redd for sitt image og sin inntjening. Jeg hadde kanskje sparket han selv dersom jeg forsto at han kunne føre med seg dårligere innsalg eller tapte kontrakter. Men jeg hadde ikke likt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 24. januar 2015 #108 Del Skrevet 24. januar 2015 Tror ikke det er noen som er uenig i det, spørsmålet jeg stiller, er om en som fronter en organisasjon som tiltrekker seg mange uønskede elementer kan utføre en nøytral lærergjerning, noe Max selv i noen intervjuer sier han gjør mens i andre så sier han han ikke gjør det. Kan en dommer som er medlem i KKK fortsatt dømme afrikanere på en nøytralt måte? Kanskje det er enkelte jobber som gjør at en ikke kan fronte en organisasjon som står for noe mange syntes er problematisk? Du strikker et par små subtile stråmenn her, snedig gjort for resten. Først så spør du, retorisk, om en "som fronter" Pegida, som "tiltrekker seg mange uønskede elementer" kan være nøytral lærer. (Vi lar det ligge at definisjonen av 'uønsket' er forskjellig fra person til person!) Ved første øyekast et reelt og relevant spørsmål. Så springer du direkte til "guilt by association", når du - uskyldig - spør om KKK-medlem kan være rettferdig dommer. Nydelig. Til det siste spørsmålet kan svares at - til forskjell fra Pegida - så har KKK utført lynsjing og mord på folk av afrikansk avstamning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxiMelisma Skrevet 24. januar 2015 #109 Del Skrevet 24. januar 2015 Dette er en kompleks saks som berører mange mindre heldige valg i samfunnet vårt. Arbeidsgiver har behov for en arbeidstaker som ikke lager bråk. Det å ikke lage bråk og bare fungere helt ok, er en sentral del på svært, svært mange vanlige arbeidsplasser. Det vi ser, er at offentlige arbeidsgivere, er paradoksalt mer brutale, mer hensynsløse, og får mindre konsekvenser av å drite i lovverk som private må forholde seg til. Dette er et tankekors, da nordmenn har et naivt syn på staten som snill, og begrunner høy statlig andel av økonomien med at man da har et politisk verktøy til å kontrollere ulempene som et psykopatisk arbeidsmarked medfører for arbeidstakerene - dvs være snillere og mindre kynisk. I denne saken, så vil folk dele sympatien sin i hovedsak etter hvor mye de misliker Islam og hvor mye de ser at de har fordel av å kunne bruke makt for å kvitte seg med lærere de er misfornøyd med. Behovet gjennomsnittsnordmannen har for å komme med kontroversielle ytringer er nok svært lite når ungdomstida er over, spesielt de som ikke har hatt vane for å bidra mye med egne bloopers til "det verste du har lest på facebook-tråden." På den måten, så blir ytringsfriheten, og støtte oppunder ytringsfrihet direkte kontrollert av hva slags skolesystem vi har, og hva slags valgmuligheter foreldre har for sine barn - i denne saken. Det er ikke optimalt at mennesker som har enkelte kontroversielle meninger, holdes utenfor arbeidslivet. De blir en belastning på velferdsstaten, og de blir en belastning og bekymring for sine nærmeste. Det går utover helse i et større perspektiv. Men det fins et balansepunkt, for en flokk kan ikke akseptere alle trusler. Det er andre rent pragmatiske grunner til å ha høy ytringsfrihet, generelt. Det gjelder f.eks kritikk av arbeidsforhold. På generelt grunnlag er det derfor leit at det er så lett å lage lover som uthuler ytringsfriheten, sånn som rasismeparagrafen. Jeg vet ikke om jeg har så mye imot paragrafen i seg selv, men det at man fikk innført den, sier at ytringsfriheten står for svakt. Det gjelder hvilke valg samfunnet vårt tar som helhet. Da tenker jeg f.eks på innvandringsdebatt i Sverige og innvandringsdebatt her. Man kan snu på det, og si at Norge trenger innvandring, men vi må få mer ut av innvandringen vår. Tenk om en forsker om 50 år påstår at vi bør akseptere særbehandling av religiøse, for at de skal yte mer, og at de som ikke er religiøse av økonomiske grunner bør være de som begrenses. Skal han da kunne miste jobben sin for et sånt preferanseutsagn? Hvis det er tilfelle, er det en fordelaktig utvikling for befolkningen, og muligheten å ta valg på best mulig belyst grunnlag? Ekstreme utsagn er også en kamp om sosial aksept igjennom logikk. Det vi ser er en manglende tillitt til at folk selv skal få foreta valg, og en manglende tillit til at ekstremister diskrediterer seg selv i form av innhold som skorter. Spm er om det ikke er andre faktorer som medfører sympati til det mest ekstreme som heller burde være addressert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 24. januar 2015 #110 Del Skrevet 24. januar 2015 Du strikker et par små subtile stråmenn her, snedig gjort for resten. Først så spør du, retorisk, om en "som fronter" Pegida, som "tiltrekker seg mange uønskede elementer" kan være nøytral lærer. (Vi lar det ligge at definisjonen av 'uønsket' er forskjellig fra person til person!) Ved første øyekast et reelt og relevant spørsmål. Så springer du direkte til "guilt by association", når du - uskyldig - spør om KKK-medlem kan være rettferdig dommer. Nydelig. Til det siste spørsmålet kan svares at - til forskjell fra Pegida - så har KKK utført lynsjing og mord på folk av afrikansk avstamning. Jeg hadde ikke likt om læreren gikk i tog for profetens ummah heller, enkelte yrker krever at en tenker over hva slags inntrykk en gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 24. januar 2015 #111 Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg hadde ikke likt om læreren gikk i tog for profetens ummah heller, enkelte yrker krever at en tenker over hva slags inntrykk en gir. Nei, ingen yrker, bortsett fra prest, krever at man må ha en bestemt oppfatning eller risikere å miste jobben på grunn av meningene sine. Men, jeg konstaterer at du mener ytringsfrihet ikke skal gjelle lærere, ikke fullt ut i hvert fall. Jeg vill ha trodd du var imot "berufsverbot"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #112 Del Skrevet 24. januar 2015 Det er det. Likevel er det like problematisk. Her utelater du bevisst sentral informasjon: http://www.osloby.no/nyheter/Pegida-leder-54-mister-deltidsjobben-sin-7872188.html - For ekstreme ytringer Charles Galaasen ved Opplæringskontoret for service og samferdsel sier Hermansens ytringer blir for ekstreme til å fortsette å benytte han som innleid konsulent. - Jeg har varslet om at vi ikke lenger kan bruke ham som foredragsholder. Jeg har overfor Hermansen begrunnet dette med at hans syn på islam ikke er forenlig med Opplæringskontoret sine verdier, sier Galaasen til TV2. Det er altså ikke slik at han "bare mister fornyelsen av engasjementet", han mister dette pga holdningene. Som de sier i utlandet: Get your facts straight. Anonymous poster hash: d4894...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 24. januar 2015 #113 Del Skrevet 24. januar 2015 Her utelater du bevisst sentral informasjon: http://www.osloby.no/nyheter/Pegida-leder-54-mister-deltidsjobben-sin-7872188.html - For ekstreme ytringer Charles Galaasen ved Opplæringskontoret for service og samferdsel sier Hermansens ytringer blir for ekstreme til å fortsette å benytte han som innleid konsulent. - Jeg har varslet om at vi ikke lenger kan bruke ham som foredragsholder. Jeg har overfor Hermansen begrunnet dette med at hans syn på islam ikke er forenlig med Opplæringskontoret sine verdier, sier Galaasen til TV2. Det er altså ikke slik at han "bare mister fornyelsen av engasjementet", han mister dette pga holdningene. Som de sier i utlandet: Get your facts straight. Anonymous poster hash: d4894...4b4 Jeg har ikke utelatt noe som helst, skjønner ikke hva dette liksom skulle bevise? Om noe så understreker det bare mitt poeng. Ytringer er ikke grunn for å få sparken/ikke få fornyet kontrakten sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 24. januar 2015 #114 Del Skrevet 24. januar 2015 Nei, ingen yrker, bortsett fra prest, krever at man må ha en bestemt oppfatning eller risikere å miste jobben på grunn av meningene sine. Men, jeg konstaterer at du mener ytringsfrihet ikke skal gjelle lærere, ikke fullt ut i hvert fall. Jeg vill ha trodd du var imot "berufsverbot"? Jeg påberoper meg retten til å minne deg på hva du her sier, ved neste korsveg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 24. januar 2015 #115 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/John-Christian-Elden-om-oppsigelsen-av-Max-Hermansen-Ingen-ytringsfrihet-for-de-med-de-upopulare-meningene-7872539.html Veldig bra skrevet av av Elden. Anonymous poster hash: c288f...e55 Det som også overrasker og provoserer meg ved denne saken, eller i tilknytning til den, er jo årsaken til at han er sykemeldt fra jobben sin som lærer ved to videregående skoler...... Det er fordi muslimske elever truer ham med vold og at det derfor er utrygt for ham å være der! Det er merkelig nok helt tyst om dette i media, er det virkelig ingen journalister som bryr seg nok til å skrive om dette? Mener de at ¨å bli truet med vold fordi man ikke liker islam er noe man bare må forvente, noe som er greit?! Bytt ut Hermansens kritikk av islam med kristendommen, og ingen ville brydd seg engang. Hykleriet er massivt i denne saken. Endret 24. januar 2015 av Lothlorien- 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 24. januar 2015 #116 Del Skrevet 24. januar 2015 Problemet er at han kritiserer ikke islam. Han bruker "muslimer" som en "oss vs. dem"-begrunnelse. "Oss" er da "oss nordmenn" og "dem" er da "de muslimene". Det er altså ikke religionen han bryr seg om, det er det å generalisere og å kunne bruke "muslimer" som en generalisering for alle han ikke anser for å være "nordmenn". Sitat: "Under 50 prosent av muslimene er yrkesaktive i Norge. Til sammenligning er 67 prosent av norske i jobb." - http://www.osloby.no/Skal-demonstrere-mot-islam-i-Oslo-7856696.html Dette insinuerer at "norske" ikke kan være muslimer. Og/eller at muslimer ikke kan være norske. Med andre ord, eller som jeg nettopp skrev, han er ikke ute etter å kritisere en religion eller en institusjon, han er ute etter å tråkke på de svakeste. Anonymous poster hash: 1f229...191 Og når ble muslimer de svakeste? Muslimer verden over undertrykker, voldtar og mishandler ikke-muslimer. Til og med i Norge. Jøder er en svak/utsatt gruppe igjen i Europa, pga. muslimsk innvandring. Noe å tenke på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #117 Del Skrevet 24. januar 2015 Og når ble muslimer de svakeste? Muslimer verden over undertrykker, voldtar og mishandler ikke-muslimer. Til og med i Norge. Jøder er en svak/utsatt gruppe igjen i Europa, pga. muslimsk innvandring. Noe å tenke på. Det er nok uansett allerede for sent. Om 20-30 år er det borgerkrig. Syntes jeg allerede hører maskingeværredene knatre. Det vil bli ille i Norge og Europa, virkelig ille. Anonymous poster hash: cab2a...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 24. januar 2015 #118 Del Skrevet 24. januar 2015 Hvis elever slutter på grunn av lærerens helt legitime politiske engasjement på fritiden så er det vel kanskje like greit. Du kommer ikke langt i yrkeslivet eller på studier med en slik holdning. Nettopp. På fritiden må han da kunne mene hva han vil. Uansett, jeg reagerer på at skoleledelsen ikke gjør noe i forhold til disse muslimske elevene som visstnok har truet Hermansen. De burde da i det minste politianmeldes, og bli utvist fra skolen permanent. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #119 Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg har ikke utelatt noe som helst, skjønner ikke hva dette liksom skulle bevise? Om noe så understreker det bare mitt poeng. Ytringer er ikke grunn for å få sparken/ikke få fornyet kontrakten sin. Mente å sitere vedkommende du siterte. Beklager Anonymous poster hash: d4894...4b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 24. januar 2015 #120 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Jeg påberoper meg retten til å minne deg på hva du her sier, ved neste korsveg... Du trenger ikke påberope deg noe som helst, jeg står alltid inne for det jeg sier. Jeg kan dog ikke garantere at jeg mener 100% det samme i all evighet, kan hende jeg hører gode argumenter som får meg til å endre mening. Men - minn i vei! Endret 24. januar 2015 av Sir Winston Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå