Gå til innhold

oppsigelsen av Max Hermansen: Ingen ytringsfrihet for de med de upopulære meningene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var det Max Hermansen som ytret støtte til Anders Behring Breivik? Eller har han bare vært «ekstremistisk» ved å tillate seg å kritisere islam som religion uten å ta forbehold om at det bare er enkelte ekstremistiske retninger i islam han tar avstand fra slik den politisk korrekte norm krever?

Max Hermansen har gjentatte ganger sagt at det ikke gjelder alle muslimer, han har også sagt flere ganger at han er drittlei den setningen og at han må understreke hele tiden at det ikke gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som arbeidsgiver ville jeg umiddelbart kastet en søknad i søpla hvis det viste seg at søkeren var en tilhenger av f.eks Islams stat. Hvis det i tillegg dreide seg om en lærerjobb mener jeg at jeg hadde hatt en forpliktelse. Men dette ville jeg kun vite om hvis vedkommende var aktiv på sosiale medier, viste seg frem på skjermen eller gjorde seg bemerket på andre måter.

Hadde Hermansen holdt sine rimelig ekstreme tanker for seg selv og ikke utbrodert de i klasserommet og hadde han ikke frontet demonstrasjoner mot muslimer i Norge på fritiden, hadde det ikke vært noe problem.

Fellesnevneren for en muslim er ikke meningene hans eller hennes, ikke kultur eller opprinnelsesland, men hvilken gud de tror på. Allikevel finnes det hundrevis av eksempler på at muslimske arbeidsøkere blir tilsidesatt til fordel for "nordmenn".

Noen arbeidsgivere vil kaste søknader fra sterkt kristne (ville vel vurdert det selv ;) ) andre ønsker ikke muslimer, kanskje fordi de tror alle muslimer er skumle potensielle terrorrister man ikke kan stole på. Dette må de selvfølgelig få lov til å gjøre, såfremt det ikke er snakk om en offentlig stilling, da finnes det noen "regler" å følge.

Hvorfor fortsetter du å snakke som om det å kritisere islam er det samme som å angripe muslimer? Hvis du finner svakheter i argumentene jeg har lagt frem er jeg takknemlig om du møter meg med motargumenter, det du ikke kan gjøre er å ture videre med din uholdbare retorikk som om ingen skulle ha arrestert deg på dette. Å kritisere islam er ikke det samme som å angripe muslimer personlig. På samme måte som det å kritisere kristendommen ikke er det samme som å angripe kristne på det personlige plan.

I årevis har kristendomskritikere, herunder mange human-etikere, kritisert kristendommen som religion, ikke bare fordi den har enkelte konservative retninger, men selve kristendommens fundament. Og disse har ikke av den grunn mistet sine jobber i skolen. Men når det samme skjer med islam er læreren som tillater seg å være kritisk til en religion plutselig «ekstremistisk».

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver ville jeg umiddelbart kastet en søknad i søpla hvis det viste seg at søkeren var en tilhenger av f.eks Islams stat. Hvis det i tillegg dreide seg om en lærerjobb mener jeg at jeg hadde hatt en forpliktelse. Men dette ville jeg kun vite om hvis vedkommende var aktiv på sosiale medier, viste seg frem på skjermen eller gjorde seg bemerket på andre måter.

Hadde Hermansen holdt sine rimelig ekstreme tanker for seg selv og ikke utbrodert de i klasserommet og hadde han ikke frontet demonstrasjoner mot muslimer i Norge på fritiden, hadde det ikke vært noe problem.

Fellesnevneren for en muslim er ikke meningene hans eller hennes, ikke kultur eller opprinnelsesland, men hvilken gud de tror på. Allikevel finnes det hundrevis av eksempler på at muslimske arbeidsøkere blir tilsidesatt til fordel for "nordmenn".

Noen arbeidsgivere vil kaste søknader fra sterkt kristne (ville vel vurdert det selv ;) ) andre ønsker ikke muslimer, kanskje fordi de tror alle muslimer er skumle potensielle terrorrister man ikke kan stole på. Dette må de selvfølgelig få lov til å gjøre, såfremt det ikke er snakk om en offentlig stilling, da finnes det noen "regler" å følge.

Hermansens meinger er ikke mer ekstreme enn mine, og kanskje dine.

Han har ikke utbrodert sine meninger i klasserommet, i undervisningssituasjonen, men det kan jo ha forekommet noe diskusjon mellom han og elevene, hva vet jeg.

Kunne du ikke, siden Hermansens ekstremisme ser ut til å være en gjenganger, gi et eksempel på noe ekstremt han har sagt, gjerne ett hvor han ikke kan sies å kritisere islam?

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max Hermansen har gjentatte ganger sagt at det ikke gjelder alle muslimer, han har også sagt flere ganger at han er drittlei den setningen og at han må understreke hele tiden at det ikke gjelder alle.

Det spiller heller ingen rolle, les hva jeg skriver: Det må fortsatt kunne gå an å kritisere islam som religion, slik vi i årevis har kunnet kritisere kristendommen som religion, uten å risiskere å miste jobben «for ekstremisme». Det må kunne gå an å ta avstand fra helt grunnleggende trekk ved en religion, ikke bare de trekk enkelte ektremister står for, dette er en vesentlig del av den kritikk kristendommen har vært utsatt for. Men etter at islam har vokst i vår verdensdel har stadig flere begynt å snakke som om religionskritikk bare er legitim dersom den angriper ekstremister innen religionen, og at den er illegitim om den innebærer kritikk av religionens fundament, det alle muslimer eller alle kristne er enige om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han ytret sterkt antikristne eller antijødiske meninger så kan du ta deg et fast tak på at han ikke hadde fått tyn fra noen av sine muslimske elever, eller deres foreldre for den saken skyld!

Hehe, antijødiske, ikke umulig, men antikristne tviler jeg sterkt på.

Jeg har relativt mange muslimske venner og bekjente fra veldig mange forskjellige land, og de fleste av de som er "personlige muslimske" hvis man kan kalle de det, har en veldig stor respekt for kristne. De føler en mye større tilhørighet og likhet ovenfor kristne enn til meg som er ateist.

Det at muslimer er i mot kristne er dessverre bare fjas og tullball. Noen er derimot sterke motstandere av vestens imperialisme rettet mot muslimske land, deres verdisyn og lave moral og den store og "urettferdige" støtten de har gitt og fremdeles gir jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller heller ingen rolle, les hva jeg skriver: Det må fortsatt kunne gå an å kritisere islam som religion, slik vi i årevis har kunnet kritisere kristendommen som religion, uten å risiskere å miste jobben «for ekstremisme». Det må kunne gå an å ta avstand fra helt grunnleggende trekk ved en religion, ikke bare de trekk enkelte ektremister står for, dette er en vesentlig del av den kritikk kristendommen har vært utsatt for. Men etter at islam har vokst i vår verdensdel har stadig flere begynt å snakke som om religionskritikk bare er legitim dersom den angriper ekstremister innen religionen, og at den er illegitim om den innebærer kritikk av religionens fundament, det alle muslimer eller alle kristne er enige om.

Ja, helt enig med deg og syns poengene er gode. Innlegget mitt var mer ment som en kommentar til noe av det du sa tidligere om at det ikke skal være nødvendig og understreke hele tiden at det ikke gjelder alle muslimer. Jeg følte bare for å nevne at han faktisk har understreket at det gjelder alle og at han kritiserer Islam. Man kritiserer en religion og idealene der osv, det har ikke noe med muslimer å gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at denne tråden, som har vært skjult for moderering siden søndag, har kommet tilbake. Men uten å ha blitt moderert. Greit nok, det var vel ikke så mye å moderere her heller, forstod aldri hvorfor den skulle skjules. Dette er en tråd med et en bredere og mer relevant debatt enn avleggeren som dukket opp og overtok når denne var skjult. Så jeg kan jo dytte litt på den og få den frem på forsiden der den hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han straffes økonomisk på grunn av sine meninger og ytringer så er dette et angrep på hans ytringsfrihet.

Nå er jo ikke ytringsfrihet et konsept som sosialister normalt forholder seg til, det er for eksempel ikke mye ytringsfrihet i land som Nord-Korea, Cuba og f.eks. i gamle Sovjet og Merkels fødeland, DDR.

Så, du er kanskje unnskyldt for ikke helt å ha fått med deg hvordan ytringsfriheten til islammotstandere er truet.

Vel; du mener ytringsfriheten er blitt forringet pga at et privat firma bruker sin eiendomsrett til å ikke engasjere Max Hermansen. Minner ganske mye om stater du tydeligvis ikke vil bli sammenlignet med det også?

Ytringsfriheten kan IKKE trosse private eiendomsretten!! Kom igjen da..... Etter så mange diskusjoner vi har hatt vedrørende dette må du snart begynne å våkne opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som mister jobben pga ytringer så lenge det ikke er i striden med arbeidskontrakt/ instruks. dette er vel denne saken en godt eksempel på?

Max H. Har vært veldig islam kritisk og er fortsatt ansatt som lærer i den norske skole.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel; du mener ytringsfriheten er blitt forringet pga at et privat firma bruker sin eiendomsrett til å ikke engasjere Max Hermansen. Minner ganske mye om stater du tydeligvis ikke vil bli sammenlignet med det også?

Ytringsfriheten kan IKKE trosse private eiendomsretten!! Kom igjen da..... Etter så mange diskusjoner vi har hatt vedrørende dette må du snart begynne å våkne opp!!!

Vi kan gjerne fortsette denne runddansen, men jeg burde vel bare vise til de 25 tidligere innlegg jeg (og andre) har skrevet om akkurat denne problemstillingen.

Jeg forstår vel egentlig ikke heller hvordan du kan mene det bryet verd når du bruker akkurat det samme argumentet, mer eller mindre ordrett, som du tidligere har skrevet.

Men, I'm nothing if not persistent, so here goes:'

Ingen har påstått at ytringsfriheten kan, eller skal, trosse den private eiendomsrett, og da i hvert fall ikke juridisk på noe som helst vis.

Jeg påstår det heller ikke.

Men, det finnes ytringsfrihet og så finnes det ytringsfrihet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som mister jobben pga ytringer så lenge det ikke er i striden med arbeidskontrakt/ instruks. dette er vel denne saken en godt eksempel på?

Max H. Har vært veldig islam kritisk og er fortsatt ansatt som lærer i den norske skole.....?

Jadda, MH er lærer, fremdeles.

Og, han har mistet oppdrag som foredragsholder på grunn av sin - offentlige - islamkritikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, MH er lærer, fremdeles.

Og, han har mistet oppdrag som foredragsholder på grunn av sin - offentlige - islamkritikk!!

For en skandale!!!!!!!! 😊 Er det sant? Det går faen ikke ann!! Det er jo personforfølgelse, diskriminering og en heksejakt som vi ikke kan godta. Mistet et fordrag, dette må tas til retten for dette kan vi rett og slett inne finne oss i 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne fortsette denne runddansen, men jeg burde vel bare vise til de 25 tidligere innlegg jeg (og andre) har skrevet om akkurat denne problemstillingen.

Jeg forstår vel egentlig ikke heller hvordan du kan mene det bryet verd når du bruker akkurat det samme argumentet, mer eller mindre ordrett, som du tidligere har skrevet.

Men, I'm nothing if not persistent, so here goes:'

Ingen har påstått at ytringsfriheten kan, eller skal, trosse den private eiendomsrett, og da i hvert fall ikke juridisk på noe som helst vis.

Jeg påstår det heller ikke.

Men, det finnes ytringsfrihet og så finnes det ytringsfrihet!

Så bra. Da misforstås jeg bare det det med at du var kritisk til at bedriftseieren selv bestemte hvem han ønsket å benytte som foredragsholder 😀

Vi får fortsatt å heie på ytringsfriheten da, om den er den ene eller den andre vi snakker om. Demokrati er også en ganske kul greie egentlig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en skandale!!!!!!!! Er det sant? Det går faen ikke ann!! Det er jo personforfølgelse, diskriminering og en heksejakt som vi ikke kan godta. Mistet et fordrag, dette må tas til retten for dette kan vi rett og slett inne finne oss i

Ironi og sarkasme er en kunstart (for noen en levemåte).

Du behersker den ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi og sarkasme er en kunstart (for noen en levemåte).

Du behersker den ikke!

Vi får vel holde tråden levende 😊 mye person angrep på meg for tiden. Er ikke mine ytringer om ytringsfriheten velkommen? Er dette et lukket forum for sjelefrender 😊 gidder ikke å slippe dere på dette tullet her. Snakkes i morgen da? Fatt mot, det går kanskje bedre i morgen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel holde tråden levende mye person angrep på meg for tiden. Er ikke mine ytringer om ytringsfriheten velkommen? Er dette et lukket forum for sjelefrender gidder ikke å slippe dere på dette tullet her. Snakkes i morgen da? Fatt mot, det går kanskje bedre i morgen

Dette var ikke et personangrep, det var en konstatering.

Når du insisterer på å fremsette de samme påstandene igjen og igjen og igjen og igjen, med nøyaktig samme argumentasjon, og når flere har prøvd å få deg til å innse at selv om du har noen poeng rent juridisk, så er det en annen dimensjon av begrepet ytringsfrihet som er interessant og viktig å diskutere - ja så kan det falle en finke av pannen!

Men, du hører åpenbart ikke på det øret!

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at sykmeldingen henger sammen med et uholdbart konfliktnivå mellom noen muslimske elever og deres lærer, noe som ikke har sitt utspring i at Max Hermansen er en profilert offentlig kristendomskritiker (da ville han ikke hatt noe å frykte), men en profilert offentlig islamkritiker (som er noe helt annet og mye mye verre, siden muslimer reagerer annerledes enn kristne på refs av religion):

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--det-ble-farlig-for-meg-a-undervise/8532427.html

Hvis norsk skole hadde gjort alt for å flytte de elever som opptrådte truende overfor Hermansen, hadde man utvist dem fra skolen og sørget for at Hermansen kan gå til klasserommet like trygt som en human-etisk kristendomskritiker, ville han neppe vært sykmeldt.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...