Gå til innhold

Lurt eller ulurt å utdanne seg som motekonsulent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, det er jeg klar over :)

Tror bare at sjansen er større for å holde ut og peise på i ett år enn tre år. Dessuten er det så økonomisk slitsomt å være student, så det på toppen av at jeg nesten er helt sikker på at jeg ikke klarer å komme meg gjennom det med bra resultat, frister det SÅ lite :P

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Hvis du er fryktelig umotivert for lengre studier, så syns jeg heller du skal prøve å finne deg en jobb du liker. Så kan du etterhvert da ta relevante kurs mens du jobber, eller ta ett år med studier. Hvis det gir deg noe mer i forhold til jobben da.

Det er liksom valga du har... Få deg en jobb, eller begynne på studier. Helst ikke kun ettårig selv om det jo er LITT mer attraktivt enn ingenting.

Jeg vet ikke så mye om 1-årige studier/kurs ellers. Har hørt at trafikklærer-kurs bare varer i ett år så kan jo hende det er mer??

Men her må du jo se på markedet. Du har jo eksempelet du selv kom med, ett-årig mote-studie, vs motestudiene på bachelor/master-nivå. Alle vet hvem som har størst sjans på jobb:)

Men så tviler jeg på at det fins noe bachelor i trafikklærer?? Så for de som tar det kurset har de jo sjans på jobb:)

Anonymous poster hash: 14c36...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har innsett at den utdanningen ikke er et lurt sjakktrekk om man skal tenke karriere og økonomi, derfor dropper jeg den tanken og heller prøver å finne noe annet.

Takk for innspill, dere! Var helt blank, og føler nå at jeg har fått mer innsikt :)

Men må du studere med engang da når du ikke vet hva du vil? Er det ikke bedre å få seg en jobb i mens og heller starte på studier når du vet mer hva du vil og er mer klar for å studere? :)

Anonymous poster hash: b7bb3...994

Jo, absolutt. Det er det jeg har drevet med. Ble ferdig på videregående for snart fem år siden, og har jobbet, tatt småkurs og jobbet mye frivillig i mellomtiden. Så egentlig bør jeg jo nå vite hva jeg vil studere, men har egentlig bare blitt enda mer usikker :P Hehe

Begynner å bli litt "gammel", så stresser litt med å komme i gang. Har så gjerne lyst å starte en karriere nå, og ha litt bedre sjans på jobbmarkedet.

Kusinen min gikk til en "coach" og tok noen personlighetstester for å finne ut hva hun passet til å bli. Kanskje noe for TS? :)



Anonymous poster hash: 0c45a...1b1

Hvordan finner man en slik coach? Finnes de bare i Sør-Norge, eller er dette noe for oss nordleninger også? :) Og hva betalte hun for det?



Anonymous poster hash: d8001...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde selv tre utdanninger før jeg fant den rette, og sluttet på alle tre etter mindre enn ett år. Nå føler jeg virkelig at jeg går på mitt "drømmestudie", og er glad jeg prøvde ut de andre tingene, ettersom jeg ble kvitt tankene ang. "hva om jeg hadde studert X i stedet?". Når jeg fant det rette studiet var det ikke vanskelig å holde ut tre år i det hele tatt, og jeg planlegger å ta master til høsten :) Så mitt beste råd til TS er å prøve ulike ting, dog helst innenfor offentlig sektor, ettersom det blir betydelig mindre lån av dette.



Anonymous poster hash: 0c45a...1b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at den utdanningen ikke er et lurt sjakktrekk om man skal tenke karriere og økonomi, derfor dropper jeg den tanken og heller prøver å finne noe annet.

Takk for innspill, dere! Var helt blank, og føler nå at jeg har fått mer innsikt :)

Jo, absolutt. Det er det jeg har drevet med. Ble ferdig på videregående for snart fem år siden, og har jobbet, tatt småkurs og jobbet mye frivillig i mellomtiden. Så egentlig bør jeg jo nå vite hva jeg vil studere, men har egentlig bare blitt enda mer usikker :P Hehe

Begynner å bli litt "gammel", så stresser litt med å komme i gang. Har så gjerne lyst å starte en karriere nå, og ha litt bedre sjans på jobbmarkedet.

Hvordan finner man en slik coach? Finnes de bare i Sør-Norge, eller er dette noe for oss nordleninger også? :) Og hva betalte hun for det?

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Ooh, jeg er faktisk ikke sikker. Tror det var tanten min som betalte, men det var her i Oslo. Men er mulig det finnes coacher i andre deler av landet også. Hun fikk i hvert fall mer innsikt og klarte å bestemme seg for hva hun skulle studere (sykepleie) etter kurstimen.

Anonymous poster hash: 0c45a...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fryktelig umotivert for lengre studier, så syns jeg heller du skal prøve å finne deg en jobb du liker. Så kan du etterhvert da ta relevante kurs mens du jobber, eller ta ett år med studier. Hvis det gir deg noe mer i forhold til jobben da.

Det er liksom valga du har... Få deg en jobb, eller begynne på studier. Helst ikke kun ettårig selv om det jo er LITT mer attraktivt enn ingenting.

Jeg vet ikke så mye om 1-årige studier/kurs ellers. Har hørt at trafikklærer-kurs bare varer i ett år så kan jo hende det er mer??

Men her må du jo se på markedet. Du har jo eksempelet du selv kom med, ett-årig mote-studie, vs motestudiene på bachelor/master-nivå. Alle vet hvem som har størst sjans på jobb:)

Men så tviler jeg på at det fins noe bachelor i trafikklærer?? Så for de som tar det kurset har de jo sjans på jobb:)

Anonymous poster hash: 14c36...298

Men er jobb som trafikklærer lett å få? Sikker på at man ikke utdanner seg til ledighet? Er det særlig god lønn siden det bare er 1 år?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jobb som trafikklærer lett å få? Sikker på at man ikke utdanner seg til ledighet? Er det særlig god lønn siden det bare er 1 år?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Studiet er to-årig, med mulighet for påbygging med ett år til.

Har inntrykk

av atdet er relativt greit å få jobb ja. Det er vel fordi det kun finnes en skole i landet som utdanner trafikklærere til hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke enklere å ta årsstudium enn bachelor. Det er ikke mindre å pugge og huske. Det er like "vanskelig" hvert år, selv om det jo blir mer "avansert" etterhvert. Jeg har tatt bachelor + årsstudium etterpå, og jeg "sliter "like mye nå som jeg gjorde på bachelorutdanninga.

Uansett er ett år med studier lite verdt. Du kunne sikkert fått jobber her og der hvor du kan bruke det du har lært på et årsstudium, men du får ikke noe bedre betalt.. Og du kommer ikke først i køen.

Ta en bachelor hvor du kan fordype deg i mote:) som noen lenger oppe har nevnt. Tar du økonomi/ledelse/noe med bedrifter kan du helt sikkert prøve å bevege deg inn mot områder innen mote-butikk/magasiner osv.

I bacheloroppgava skriver du jo egentlig om hva du vil, så da kan du jo fks undersøke noe for et magasin e.l :)

Anonymous poster hash: 14c36...298

Det spørs jo helt hva slags årsstudium eller bachelor en tar da. Selv studerer jeg medisin, og arbeidsmengde og vanskelighetsgrad øker for hvert år. 1. året var veldig behagelig. Etter hvert år øker vanskelighetsgraden, det blir vanskeligere å bestå og man har mye mindre fritid. 1. året på medisin er svært likt mange årsstudier i samme fagområde. Jeg studerer i Norge. Et årsstudium hvor en utdanner seg til motekonsulent kan for eksempel ikke måle seg med et årsstudium i psykologi.

Anonymous poster hash: f6c9d...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jobb som trafikklærer lett å få? Sikker på at man ikke utdanner seg til ledighet? Er det særlig god lønn siden det bare er 1 år?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Det er et behov for trafikklærere, så du er mest sannsynlig sikret jobb etter endt studium.

Anonymous poster hash: f6c9d...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet er to-årig, med mulighet for påbygging med ett år til.

Har inntrykk

av atdet er relativt greit å få jobb ja. Det er vel fordi det kun finnes en skole i landet som utdanner trafikklærere til hele Norge.

Men er vel ikke så god lønn som i yrker som krever bachelor? Eller er det godt betalt?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, etter at jeg leste de tre sjekklistene dine, så trodde jeg virkelig ikke motekonsulent skulle være det du ender opp med..

Anonymous poster hash: 62b73...f42

:skratte::skratte::skratte::skratte::skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt lappen selv ennå, så trafikklærer er nok ikke det første å satse på.

Det og at det virker som en DRITkjedelig jobb :P Haha



Anonymous poster hash: d8001...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt lappen selv ennå, så trafikklærer er nok ikke det første å satse på.

Det og at det virker som en DRITkjedelig jobb :P Haha

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Haha hvorfor virker det kjedelig da? :P

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha hvorfor virker det kjedelig da? :P

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Av flere grunner :P

1) Jeg synes biler og trafikk er kjeeeempeeekjedelig.

2) En lite varierende hverdag

3) Omgår mye folk som ikke er på egen alder. Jeg liker litt sosialisering på jobb, og det er nok litt annerledes å sosialiseres med en 17-åring når man selv er 24 :)

Ønsker også gjerne litt muligheter for karrierebygging, og det er litt vanskelig som trafikklærer tror jeg.

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av flere grunner :P

1) Jeg synes biler og trafikk er kjeeeempeeekjedelig.

2) En lite varierende hverdag

3) Omgår mye folk som ikke er på egen alder. Jeg liker litt sosialisering på jobb, og det er nok litt annerledes å sosialiseres med en 17-åring når man selv er 24 :)

Ønsker også gjerne litt muligheter for karrierebygging, og det er litt vanskelig som trafikklærer tror jeg.

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Skjønner hva du mener, det må være ganske kjedelig å sitte i en bil hele dagen og også litt skummelt iom at folk gjør masse feil i starten. Hva tenker du med karrierebygging? Altså at du kan bli direktør og leder i et firma? Du vil ikke "bare" være ansatt?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått motekonsulent (fra da det var halvtårsstudie på Imageakademiet), og såvidt jeg vet er det én fra klassen som livnærer seg på det. Andre bruker kompetansen av og til, og resten bruker den ikke i det hele tatt. Men GØY, det var det. :)



Anonymous poster hash: dfd5e...4df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel ikke så god lønn som i yrker som krever bachelor? Eller er det godt betalt?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Tror det er ganske greit betalt jo.

Husk at det er mange bachelorutdanninger i Norge som ikke gir særlig til lønn å skryte av.

Men hvis du er så opptatt av lønn bør du jo sikte deg inn på en ettertraktet master, og ikke en enklest mulig utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er ganske greit betalt jo.

Husk at det er mange bachelorutdanninger i Norge som ikke gir særlig til lønn å skryte av.

Men hvis du er så opptatt av lønn bør du jo sikte deg inn på en ettertraktet master, og ikke en enklest mulig utdanning.

Hvilken master gir god mulighet for høy lønn? Kanskje 1 million ++

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, det må være ganske kjedelig å sitte i en bil hele dagen og også litt skummelt iom at folk gjør masse feil i starten. Hva tenker du med karrierebygging? Altså at du kan bli direktør og leder i et firma? Du vil ikke "bare" være ansatt?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Ja, vil gjerne "vokse". Enten få et firma til å nå nye høyder, eller nå nye høyder personlig i en bedrift :)

Å være kjøreskolelærer føler jeg er som å være medarbeider på Rema, med mindre man er daglig leder eller sitter i styret for kjøreskolen, naturligvis. Det er kanskje mer spennende om man starter egen kjøreskole.

Jeg har gått motekonsulent (fra da det var halvtårsstudie på Imageakademiet), og såvidt jeg vet er det én fra klassen som livnærer seg på det. Andre bruker kompetansen av og til, og resten bruker den ikke i det hele tatt. Men GØY, det var det. :)

Anonymous poster hash: dfd5e...4df

Åååh, så kjekt med litt erfaring fra noen som faktisk har gjort det selv! Høres ikke bra ut. Nå er jeg bare mer sikker på at jeg ikke skal bruke 200 000 kroner på det :P Takk!

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil gjerne "vokse". Enten få et firma til å nå nye høyder, eller nå nye høyder personlig i en bedrift :)

Å være kjøreskolelærer føler jeg er som å være medarbeider på Rema, med mindre man er daglig leder eller sitter i styret for kjøreskolen, naturligvis. Det er kanskje mer spennende om man starter egen kjøreskole.

Åååh, så kjekt med litt erfaring fra noen som faktisk har gjort det selv! Høres ikke bra ut. Nå er jeg bare mer sikker på at jeg ikke skal bruke 200 000 kroner på det :P Takk!

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Bare hyggelig. :) Jeg må bare understreke at det er kjempegøy å jobbe i denne bransjen, men det må en god porsjon flaks (flertallet av mine oppdrag har jeg fått pga flaks og kontakter), dyktighet og ståpåvilje til for å lykkes. Det er mye frilansarbeid med ustabil inntekt, og det kan være lurt å ha en annen bakgrunn i tillegg, som makeupartist eller frisør. Med andre ord er det ikke bare fjas og tull, men mye knallhard jobbing. SÅ herlig bransje dersom du lykkes, men utifra kriteriene dine er det kanskje ikke bransjen for deg. :)

Anonymous poster hash: dfd5e...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil gjerne "vokse". Enten få et firma til å nå nye høyder, eller nå nye høyder personlig i en bedrift :)

Å være kjøreskolelærer føler jeg er som å være medarbeider på Rema, med mindre man er daglig leder eller sitter i styret for kjøreskolen, naturligvis. Det er kanskje mer spennende om man starter egen kjøreskole.

Åååh, så kjekt med litt erfaring fra noen som faktisk har gjort det selv! Høres ikke bra ut. Nå er jeg bare mer sikker på at jeg ikke skal bruke 200 000 kroner på det :P Takk!

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Haha medarbeider på Rema :fnise: Hvorfor tenker du det egentlig? :P Man er jo litt ute iallefall og endel mennesker ser kanskje opp til deg siden du har litt kunnskap om bil og trafikk og ikke bare slår inn mat i kassa (selvom det virker kjedelig) :P

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...