Gå til innhold

Lavkarbo

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Sopp går fint.

Du kan laste ned matvaretabellen til telefonen. En tommelfingerregel er at hvis en matvare inneholder mindre enn ti gram karbohydrater per hundre gram, så er det greit å spise den.

Husk forøvrig på at alkohol også inneholder en del karbohydrater.

Alt som er 5g kh pr 100g vare er greit. Ikke 10g kh pr 100g vare.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Alt som er 5g kh pr 100g vare er greit. Ikke 10g kh pr 100g vare.

Ok, jeg har bare lært at 10g KH/100g vare var ved "vanlig" lavkarbo, og 5g KH/100g vare var hvis man ønsket å gå i ketose.

Hva som menes med "vanlig" lavkarbo er jo en definisjonsak, det finnes jo LowCarbNoFat, LowCarbLowFat, LowCarbHighFat, LowCarbHighProteine osv.

Jeg tror TS først vil være tjent med å kutte ut melvarer, ris, pasta, og sukker.

Gjest Brillefin
Skrevet

Altså lavkarbo kan man definere som så mye- sånn sett : feks en person som til vanlig spiser 300 karbohydrater om dagen , vil da være et kosthold på plutselig 150 g om dagen være et lavkarbokosthold. Oftest så er alt under 100 g regnet som lavkarbo ettersom jeg husker å ha lest. Er man ikke så overvektig så er det ikke noe poeng å gå i nærmest 0.

Linken til LCHF bloggen er super, masse god mat der :) Fisk, kylling, kalkun ,kjøtt, egg, skalldyr, melkeprodukter, noe bønner og belgfrukter er supre kilder til protein, samt grønnsaker som vokser over bakken. Du kan gjerne spise en søtpotet i ny og ne, men som flere har nevnt "vanlig" lavkarbo (ikke typ ketose/ ekstrem lavkarbo) så er det greit å se på emballasjen ang under 10 g pr 100 g vare :)

Lykke til :)

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Alt under 100g kh pr dag er lavkarbo ja

Også har man graderinger under det igjen, som f.eks liberal lavkarbo er mellom 25g og 50g kh, strikt er 10g osv.

Man får finne ut hva som passer for hver enkelt.

Jeg blir dårlig, og går opp i vekt om jeg spiser mer enn 20g kh om dagen. Jeg kan en sjelden gang tillate meg å spise mer om jeg får servert noe hos andre, men da vet jeg at jeg får svi for det de neste dagene

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Alt under 100g kh pr dag er lavkarbo ja

Også har man graderinger under det igjen, som f.eks liberal lavkarbo er mellom 25g og 50g kh, strikt er 10g osv.

Man får finne ut hva som passer for hver enkelt.

Jeg blir dårlig, og går opp i vekt om jeg spiser mer enn 20g kh om dagen. Jeg kan en sjelden gang tillate meg å spise mer om jeg får servert noe hos andre, men da vet jeg at jeg får svi for det de neste dagene

Da er du som meg - relativt sensitiv for kullhydrater. Jeg kommer relativt lett inn i ketose, men bare pittelitt for mye KH, og jeg blir skikkelig dårlig, typ sjøsyk.

Skrevet

Kjøp ketosesticks på apoteket, koster en femtilapp. Jeg prøver holde meg under 15- 20 gram karbo per dag, men tåler fint en dag med opp til 50 karb uten å gå ut av ketose, mens andre tåler mer karbohydrater.

Fisk og reinkjøtt er mine favoritter siden jeg ikke spiser kylling eller svinekjøtt. Det hender, men er unntaksvis. Bønner inneholder en del karbohydrater og lite protein i forhold til f.eks. egg, men er litt usikker.

Diett.no gir deg pekepinn. Du kan bli medlem der for 39 kroner mnd og den første uka er gratis uten binding.

Prøv deg frem.

Anonymous poster hash: 819ba...0ca
Skrevet

Snart ferdig med første uke. Begynner å komme inn i det nå! :)
Kjenner jeg savner en "base" i middagene mine. Før har det vært pasta, potet eller ris. Pasta med xxx liksom. Hva pleier dere å lage? Jeg kan ikke spise egg tre ganger til dagen...

Anonymous poster hash: a4d71...ba7
Skrevet

Må ikke nødvendigvis gå ordentlig inn for å bli det. Jeg lever tydeligvis lavkarbo, men er ikke med "vilje".

Det er bare sånn jeg spiser :fnise: Liker ikke ris, pasta, potet, brød osv..

Anonymous poster hash: 92441...fa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...