AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er egentlig veldig skeptisk til denne trenden, men når er det en gang sånn at jeg har blitt bedt av legen min om å prøve lavkarbo en tid, for å se om det har positiv effekt på helsen min. Er helt grønn på lavkarbo! Hva kan jeg spise, hva kan jeg ikke spise? Har noen noen gode oppskrifter jeg kan prøve? Kjenner at dette blir litt vanskelig. Alt jeg vet om lavkarbo er at egg, bacon og smør er lov. Sukk, ser for meg flere uker med fet og tung mat. Anonymous poster hash: a4d71...ba7
Gjest Vind Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hvorfor ber legen deg gå på lavkarbo når det strider mot kostholdsrådene? Endret 22. januar 2015 av Vind 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Hvorfor ber legen deg gå på lavkarbo når det strider mot kostholdsrådene? Jeg er egentlig veldig skeptisk til denne trenden, men når er det en gang sånn at jeg har blitt bedt av legen min om å prøve lavkarbo en tid, for å se om det har positiv effekt på helsen min. Anonymous poster hash: a4d71...ba7 Anonymous poster hash: a4d71...ba7
Gjest Vind Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Anonymous poster hash: a4d71...ba7 Jeg leste det, men det svarer likevel ikke på spørsmålet mitt om hvorfor å gå mot kostholdsrådene skulle hjelpe på helsen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Jeg leste det, men det svarer likevel ikke på spørsmålet mitt om hvorfor å gå mot kostholdsrådene skulle hjelpe på helsen. Det må du nesten spørre legen om, tror jeg. Men nå skal jeg nå prøve lavkarbo noen uker, så får vi se. Har du en oppskrift å dele med meg, eller vil du heller ha legens kontaktinformasjon? Anonymous poster hash: a4d71...ba7 6
FruRaeder Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Du trenger ikke spise bare fet mat. Mange har kokosfett i alt fra stekepanne til kaffen, ja.. men du kan fint gå forsiktig frem. Tror det er greit å venne seg til smakene før man går helt amok. Å pøse på med bacon er nok heller ikke lurt. Jeg har familiemedlemmer som har gått ned 70 kg på lavkarbo. Etter kroppen ble vant til forandringene føltes det mer rett, og kroppen ble ikke tung etter måltid. Blodsukkeret stabiliserte seg, og helsen ble generelt sett bedre. Her er en fin blogg med masse oppskrifter: LCHF-Bloggen. Endret 22. januar 2015 av FruRaeder 1
Gjest Vind Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Det må du nesten spørre legen om, tror jeg. Men nå skal jeg nå prøve lavkarbo noen uker, så får vi se. Har du en oppskrift å dele med meg, eller vil du heller ha legens kontaktinformasjon? Anonymous poster hash: a4d71...ba7 Neida, lykke til.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Du trenger ikke spise bare fet mat. Mange har kokosfett i alt fra stekepanne til kaffen, ja.. men du kan fint gå forsiktig frem. Tror det er greit å venne seg til smakene før man går helt amok. Å pøse på med bacon er nok heller ikke lurt. Jeg har familiemedlemmer som har gått ned 70 kg på lavkarbo. Etter kroppen ble vant til forandringene føltes det mer rett, og kroppen ble ikke tung etter måltid. Blodsukkeret stabiliserte seg, og helsen ble generelt sett bedre. Her er en fin blogg med masse oppskrifter: LCHF-Bloggen. 70 kilo?! Wow, det er jo helt utrolig Takk for fin lenke. Mye spennende mat. Ser litt lysere på saken nå. Anonymous poster hash: a4d71...ba7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Jeg lånte bøker på biblioteket, leste og fant ut hva som passet for meg. Det er og masse informasjon og oppskrifter på forumet lavkarbo.no Ikke spesielt aktivt lenger, men det ligger nå der. Anonymous poster hash: 34a32...0c2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Enkelt forklart kan du spise alt av grønnsaker som vokser over bakken, tomat, agurk, purre, chili, blomkål, brokkoli og litt gulrot og andre typer av og til. f.eks. lage fløtegrateng av sellerirot istedet for potet. Hold deg unna hvetemel, ris og pasta. Det finnes oppskrifter på lavkarbopasta på nett. Revet blomkål kan erstatte ris. Blomkålpure kan erstatte potetmos. Du finner også oppskrifter på proteinbrød og knekkebrød som i hovedsak er basert på frø og kruskakli. Du finner oppskrifter på pizzabunn. Kjøtt, fisk, ost og egg, helst ikke bearbeidede produkter som pølser og salami, men tror Jacobs pølser er innenfor. Bruk meierismør eller olje. Ikke velg lettprodukter, men gå for fløte til saus, kesam, creme fraiche, seterømme, ekte majones. Unngå frukt, men velg heller bær en gang i blant. Det krever litt mer planlegging av måltider, men jeg synes ikke det blir stort dyrere. Lag dobbel porsjon middag og ha til lunsj neste dag. Anonymous poster hash: 819ba...0ca 2
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Les det grunnleggende om lavkarbo først. Lavkarbo.no, mange lavkarboblogger og biblioteket har masse info. Lchf er langt ifra bacon til alle måltider og nærmest drikke fløte og smør fra morgen til kveld slik mange tydeligvis tror. Det finnes mange leger som mener dette kostholdet er bra, og mange som var i mot det tidligere har nå snudd. Det er heller ingen trend, det er bare at det har kommet mer frem i medier de siste årene. Lavkarbo har vært kjent i herrens mange år. Så les deg opp og begynn med å fjerne de store karbogruppene som ris, poteter, pasta, sukker, brød. Det kan være overveldende i starten, men når man kommer inn i det så er det enkelt som bare det. Det handler om å spise ren og sunn mat Hilsen ei som har spist lavkalori i mange år i samråd med såkalte eksperter uten å gå ned et gram, for så gå over til lchf og miste 40 kilo på 1 år og i tillegg bli kvitt en del symptomer pga kronisk sykdom Endret 22. januar 2015 av Hello Kitte 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Kam jeg spørre hvilke sykdommer dere som er bedt om å bytte/har blitt bedre av å bytte har? Legen min har også foreslått av jeg burde forsøke lavkarbo for å se om det hjelper, men kjenner jeg er skeptisk. Primært fordi jeg via jobb har møtt folk på ekstrem lavkarbo som er blitt alvorlig syke av det, men også fordi jeg ikke ser hvordan det henger sammen logisk med å bli frisk.Anonymous poster hash: bac06...fa6
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Kam jeg spørre hvilke sykdommer dere som er bedt om å bytte/har blitt bedre av å bytte har? Legen min har også foreslått av jeg burde forsøke lavkarbo for å se om det hjelper, men kjenner jeg er skeptisk. Primært fordi jeg via jobb har møtt folk på ekstrem lavkarbo som er blitt alvorlig syke av det, men også fordi jeg ikke ser hvordan det henger sammen logisk med å bli frisk.Anonymous poster hash: bac06...fa6 Blir man syk av lavkarbo så gjør man noe galt. Man er nødt for å bruke sunn fornuft også Det er ingen mennesker som blir syke av å spise ren mat, så lenge det ikke er snakk om allergi. Noe av det som har bedret seg etter at jeg gikk over på lchf er -bedre mage (kunne være forstoppet i 1 uke, så rennende avføring i en uke - nå er avføringen fin og jeg går på do en gang pr dag) -jeg mister mindre hår -har sterke negler -ingen kviser (hadde mange hele tiden tidligere) -er ikke så kvalm lengre (tidligere kunne jeg kaste opp ofte pga kvalme) -er mye mer opplagt -dessverre ikke så mye mindre smerter som mange andre med fibromyalgi opplever når de spiser lchf -huden er mye bedre og jeg har ikke masse sår og jeg klør meg ikke til blods lengre -stabilt blodsukker -stabilt humør -regelmessig menstruasjon (kunne gå årevis mellom hver mens, eller jeg kunne blø konstant i flere uker) Har fibromyalgi og andre lidelser, og føler meg generellt mye bedre når jeg slipper mange av symptomene og plagene 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Hvorfor ber legen deg gå på lavkarbo når det strider mot kostholdsrådene? Det er jo bare bra.... at legen ser at det finnes andre alternativer.... nå gjør jo faktisk statens kostholdsråd folk sykere og ikke friskere..... Anonymous poster hash: f5ffd...ac5 2
Gjest Vind Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Det er jo bare bra.... at legen ser at det finnes andre alternativer.... nå gjør jo faktisk statens kostholdsråd folk sykere og ikke friskere..... Anonymous poster hash: f5ffd...ac5 Er det kostholdsrådene som gjør folk syke, eller er det alle de andre tingene de putter i seg. Jeg tror fortsatt grovt brød, poteter, reint kjøtt og frukt er sunt jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Takk for mange gode svar Syns det er litt vanskelig å finne en liste eller lignende over hva som er greit og ikke. Lurer litt på disse matvarene, ok/ikke ok? Koksmelk Glassnudler Bønner Tomat, går det under frukt eller grønnsaker? Soyasaus Buljong Søtpotet Currypaste Og finnes det noen lomper/lefser i vanlige butikker som er greit? Skjønner at hvetetorilla ikke greit, men finnes det noe lignende? Alt av mais er vel også nei-mat? Anonymous poster hash: a4d71...ba7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 Og sopp. Er sopp lov? Anonymous poster hash: a4d71...ba7
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. januar 2015 #18 Skrevet 22. januar 2015 Sopp går fint. Du kan laste ned matvaretabellen til telefonen. En tommelfingerregel er at hvis en matvare inneholder mindre enn ti gram karbohydrater per hundre gram, så er det greit å spise den. Husk forøvrig på at alkohol også inneholder en del karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #19 Skrevet 22. januar 2015 Sopp går fint. Du kan laste ned matvaretabellen til telefonen. En tommelfingerregel er at hvis en matvare inneholder mindre enn ti gram karbohydrater per hundre gram, så er det greit å spise den. Husk forøvrig på at alkohol også inneholder en del karbohydrater. Smart! Anonymous poster hash: a4d71...ba7
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 22. januar 2015 #20 Skrevet 22. januar 2015 Gå inn på facebookgruppen LCHF oppskrifter, tips etc Under bilder og/eller filer så finner du enkle lister over hva som er "lov" og "ikke lov"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå