Gå til innhold

Barnevogn på bussen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Ja dagens foreldre er ALT for lat!

Du er altfor kategorisk. ALLE foreldre er ikke latsabber. Hvordan var foreldre stort sett da du var barn? Barn blir formet først og fremst av sine foreldre, vet du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er altfor kategorisk. ALLE foreldre er ikke latsabber. Hvordan var foreldre stort sett da du var barn? Barn blir formet først og fremst av sine foreldre, vet du.

Hvordan regner dere en generasjon? (SPør ifb svaret jeg planla å gi til det du skrev)

In general we think of a generation being about 25 years - from the birth of a parent to the birth of a child. We also generally accept that the length of a generation in earlier periods of history was closer to 20 years when humans mated younger and life expectancies were shorter.
However, generation lengths are not certain and keep evolving. We are now already starting to consider that a generation could be longer than the accepted 25 years. Men could be at least a third longer, so 35-year generations with women one-sixth longer, 30-year generations.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvordan regner dere en generasjon? (SPør ifb svaret jeg planla å gi til det du skrev)

In general we think of a generation being about 25 years - from the birth of a parent to the birth of a child. We also generally accept that the length of a generation in earlier periods of history was closer to 20 years when humans mated younger and life expectancies were shorter.
However, generation lengths are not certain and keep evolving. We are now already starting to consider that a generation could be longer than the accepted 25 years. Men could be at least a third longer, so 35-year generations with women one-sixth longer, 30-year generations.

Det har vært vanlig å regne en generasjon i 30 år-sykluser (sykler).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig å regne en generasjon i 30 år-sykluser (sykler).

Ok, så da er jeg samme generasjon som en som er 16-18 idag..

Om vi regner meg som en halv generasjon eldre da, så vil jeg påstå at foreldrene til 16-års generasjonen gjorde en middelmådig jobb. Kunne med fordel vært bedre.

Foreldrene til oss som er 0.5 generasjon eldre gjorde en grei/bra jobb, men kunne fortsatt vært bedre. (Jeg ser ingenting galt med måten jeg ble oppdratt, bare så det er sagt.)

Mine foreldre's foreldre derimot, det var strengt regime.

Foreldrene til 0.5 generasjon yngre enn 16 åringen gjør en ikke fullt så bra jobb.

Dette er basert utifra observasjoner. Foreldre som lar ungene skrike i butikken osv.. Det er enklere enn å ta tak i problemet.

Bare se på TV:.. Reality show som f.eks "Supernanny" burde jo vært unødvendig om foreldre hadde hatt "baller" til å sette ungen på plass.

Jeg spurte mamma hva som hadde skjedd om vi løp eller skrek på t-banen.. Har ikke fått noe svar, men jeg regner med at det hadde gått ganske varmt for en viss liten Andreas.

På buss/t-bane/trikk satt man på setet sitt, og satt stille der. Vel, på t-banen var det jo alltid stas å sitte helt foran eller helt bakerst og se ut av vinduet.

Det er lett å synse i hva man selv hadde gjort, men hadde jeg hatt en unge som kunne gå selv, som kanskje var 4-6 og ungen begynte skrike i butikken, hadde jeg tatt med ungen og gått derfra..

Problemet mitt var jo at slikt funket ikke på meg.. Husker ikke helt hva jeg hadde gjort, men pappa tok alt av tv-spill og tv, med informasjon om at det var hans ting så han kunne gjøre det. (Eller noe i den duren)... Jeg skrudde fra hverandre senga og ga han den også, for den var hans den også.,

Mine foreldre hadde det ikke lett ass, haha :P (Dvs etter en viss alder..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ok, så da er jeg samme generasjon som en som er 16-18 idag..

Om vi regner meg som en halv generasjon eldre da, så vil jeg påstå at foreldrene til 16-års generasjonen gjorde en middelmådig jobb. Kunne med fordel vært bedre.

Foreldrene til oss som er 0.5 generasjon eldre gjorde en grei/bra jobb, men kunne fortsatt vært bedre. (Jeg ser ingenting galt med måten jeg ble oppdratt, bare så det er sagt.)

Mine foreldre's foreldre derimot, det var strengt regime.

Foreldrene til 0.5 generasjon yngre enn 16 åringen gjør en ikke fullt så bra jobb.

Dette er basert utifra observasjoner. Foreldre som lar ungene skrike i butikken osv.. Det er enklere enn å ta tak i problemet.

Bare se på TV:.. Reality show som f.eks "Supernanny" burde jo vært unødvendig om foreldre hadde hatt "baller" til å sette ungen på plass.

Jeg spurte mamma hva som hadde skjedd om vi løp eller skrek på t-banen.. Har ikke fått noe svar, men jeg regner med at det hadde gått ganske varmt for en viss liten Andreas.

På buss/t-bane/trikk satt man på setet sitt, og satt stille der. Vel, på t-banen var det jo alltid stas å sitte helt foran eller helt bakerst og se ut av vinduet.

Det er lett å synse i hva man selv hadde gjort, men hadde jeg hatt en unge som kunne gå selv, som kanskje var 4-6 og ungen begynte skrike i butikken, hadde jeg tatt med ungen og gått derfra..

Problemet mitt var jo at slikt funket ikke på meg.. Husker ikke helt hva jeg hadde gjort, men pappa tok alt av tv-spill og tv, med informasjon om at det var hans ting så han kunne gjøre det. (Eller noe i den duren)... Jeg skrudde fra hverandre senga og ga han den også, for den var hans den også.,

Mine foreldre hadde det ikke lett ass, haha :P (Dvs etter en viss alder..)

Jeg er enig i mye av det du skriver her. I disse type nannyprogrammer er det sikkert blitt valgt de mest hjelpeløse, for maken til tafatte foreldre skal men lete lenge etter. Der har jo barna all makt og blir selvfølgelig forstyrret og ute av kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver her. I disse type nannyprogrammer er det sikkert blitt valgt de mest hjelpeløse, for maken til tafatte foreldre skal men lete lenge etter. Der har jo barna all makt og blir selvfølgelig forstyrret og ute av kontroll.

Jeg tror( ja tror... :P ) at det er en del foreldre som glemmer å lære barna hva innestemme er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hummels

Ikke alle nei. Heldigvis! Men mange! Alt for mange.. Flere late foreldre nå enn før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Herregud for en tullete tråd! God underholdning! Fortsett, Malificenta!

Det er som å lese argumenter fra et barn, jo!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så gjorde det ikke så vondt men når x falker og gråter er det fordi et bittelite knall og fall får moren til å ile bort og sier staaaakkaaars. Sånn at ungen tror st det han falt var kjempefarlug, og begynner å gråte mer

Bortsett fra at dette ikke var det angitte scenarioet i det hele tatt.

Ellers er det en uting å både overdrive og underdrive barns følelser. De bør bli møtt med den mengden trøst de i utgangspunktet søker.

Anonymous poster hash: ab7b1...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Det er jeg helt enig i. Derfor jeg prøver å ta minst mulig buss og heller ta tog. På toget kan man i det minste sette seg ned ved trappene.

Derfor må hensyn gå begge veier. Derimot er det en rekke grunner til å velge bil fremfor buss: Hva om barnet blir sykt? Hva med trafikksikkerhet? Hva dersom bussen kræsjer eller blir krasjet inn i? Barnet er mindre sikret i en vogn enn i en god bilstol.

Igjen så må hensyn gå begge veier. Jeg kan flytte på bena mine slik at vognen får plass, men å reise meg? Nei, jeg satt der først - ergo har jeg førstepri på plassen. Om barnet ditt trenger mat ol. er faktisk ikke mitt problem.

Jeg reiser meg for eldre mennesker jeg også, da de som regel har større grunn til plassen enn meg. Gravide og damer med barnevogn har vært friske nok til å bli gravide, føde og ha et barn, ergo de får ikke min plass. Så enkelt er det faktisk.

Jeg kan til nød reise meg dersom jeg ser at personen virkelig har behov for å sitte, men en selvforskyldt tilstand er ikke en slik grunn. Jeg har en rygg som gjør det å stå lengre perioder vanskelig, så jeg nekter å la min dag bli ødelagt pga en gravid dame eller ei med barnevogn.

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg forsøker derfor å ta lappen, men det er ikke så lett når man sliter med ting (psykisk) knyttet til bla. bilkjøring.

Jøss. Hva er det med deg og den forakten for mødre?

Jeg forventer ikke at du flytter deg, så jeg hadde ikke reagert på den. Men det jeg reagerer på er at etter jeg fikk barn, så er det faktisk enkelte som freser bare de ser en på gata, litt sånn overbevist om at jeg mener noe eller tror jeg har rett til noe.

Jeg synes holdningen din om "faktisk ikke mitt problem" er utrolig usjarmerende, uansett om det gjaldt et spedbarn eller en voksen.

Du sier selvforskyldt som om et lite barn er pest og kolera. Altså; du er og barnet til noen, og du har også vært en baby.

Jeg ser ikke hvorfor en baby eller nybakt mor skal respekteres noe mindre enn deg eller med uten ei barnevogn.

Pleier du spørre funksjonshemmede om det var selvforskyldt? "Du, var det en ulykke du på ingen måte kunne unngått, eller kunne du tatt noen andre valg så den bussen ikke kjørte på deg så du ikke ble lam? Du gikk på rødt lys ja? Da er det faen meg ikke mitt problem din snylter".

Håper ikke du får like mye sure miner for din vonde rygg som du viser ovenfor et sultent barn.

Forøvrig; dersom barnet blir sykt? Hæ? Det er en busstur fra A til B på 10 minutt, ikke Sibirekspressen med prematur unge og byllepest ombord.

Merkelige resonnementer og ganske så bitter holdning ovenfor folk(eller; kvinner) med unger. Spesielt om de ferdes i offentlig rom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sa følgende til meg:

"det fikk dere ikke lov til. dere fikk sitte på sete. trikk osv, er ingen lekeplass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

:fnise:

Herregud for en tullete tråd! God underholdning! Fortsett, Malificenta!

Det er som å lese argumenter fra et barn, jo!

Mange ab brukere her inne som skriver som et barn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

600 kroner? hvor i fankern bor du hen? Kautokeino?

Tviler på at det er noe særlig mer enn 200 spenn herfra til ullevål.. Eller de fleste steder i Oslo for å si det slik...

Hva mener du med "bare ett-åringer? " ??

Du er visst ikke så veldig smart du, som ikke klarer å se at ikke alle bor i Oslo, eller i en storby. Flott for deg at taxi koster så lite til nærmeste sykehus. Norge er er stort land med mange mindre byer og tettsteder hvor man må reise et stykke til sykehus. Vi bor 9-10 mil per vei, så en taxitur til sykehuset er over 1000 kr per vei. Helt normalt her i landet. Da er det jo fint at man har tog og buss å velge i stedet som bare koster en brøkdel. Spesielt for oss med et barn som har måtte dra ofte på sjekk til sykehuset. Er det noe mer akutt får man selvfølgelig taxi eller ambulanse gratis, men å betale over 2000 i hytt og pine på en reisetur til sykehuset er uaktuelt.

Anonymous poster hash: 47ea4...ec9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er visst ikke så veldig smart du, som ikke klarer å se at ikke alle bor i Oslo, eller i en storby. Flott for deg at taxi koster så lite til nærmeste sykehus. Norge er er stort land med mange mindre byer og tettsteder hvor man må reise et stykke til sykehus. Vi bor 9-10 mil per vei, så en taxitur til sykehuset er over 1000 kr per vei. Helt normalt her i landet. Da er det jo fint at man har tog og buss å velge i stedet som bare koster en brøkdel. Spesielt for oss med et barn som har måtte dra ofte på sjekk til sykehuset. Er det noe mer akutt får man selvfølgelig taxi eller ambulanse gratis, men å betale over 2000 i hytt og pine på en reisetur til sykehuset er uaktuelt.

da var jo den geniale løsningen den appen der man haiker med fremmede :rulle:

Ikke finn på å ringe ambulanse, hva om noen gamle eller i rullestol trengte den mere akkurat da. Det er jo selvforskyldt å få barn. Tenk at ambulansefolk holder ut barneskrik hver dag :ironi:

Anonymous poster hash: 5b85b...0a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jo den geniale løsningen den appen der man haiker med fremmede :rulle:

Ikke finn på å ringe ambulanse, hva om noen gamle eller i rullestol trengte den mere akkurat da. Det er jo selvforskyldt å få barn. Tenk at ambulansefolk holder ut barneskrik hver dag :ironi:

Anonymous poster hash: 5b85b...0a4

Ja herregud, vi uforsvarlige småbarnsmødre med de selvforskyldte drittungene våre bør jo under all omstendighet ha lappen for å kvalifiseres som en skikket mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er visst ikke så veldig smart du, som ikke klarer å se at ikke alle bor i Oslo, eller i en storby.

Hvilke andre steder finnes det t-bane ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud, vi uforsvarlige småbarnsmødre med de selvforskyldte drittungene våre bør jo under all omstendighet ha lappen for å kvalifiseres som en skikket mor.

Øøøh. Her føler jeg at jeg faktisk må svare JA!

Man bør ha lappen om man er en mor eller far.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bør du også begrunne hvorfor.

Anonymous poster hash: 31766...674

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det bør man ikke. Akkurat som at man ikke bør eie et hus for å være skikket som foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...