Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil dette si at når en blir uføretrygdet så beregnes trygden til å være 40% av en beregning av siste 3 års inntekt?

Når man da er blitt uføretrygdet, så kan man tjene 60 000 uten trygden blir avkortet? Finner jeg en 50% stilling som jeg tjener ca 250 000 i året på, så får jeg antakeligvis ikke utbetalt uføretrygd så lenge jeg har den jobben?

Anonymous poster hash: 9a1c5...29b

Har du gradert uføretrygd, har du en individuell inntektsgrense. Kr 60 000 , evnt 40 % av G, gjelder for de med 100% uføretrygd. Ville ikke vært riktig at en med 50% uføretrygd skulle kunne tjene like mye ved siden av trygd og vanlig inntekt, som en med 100% uføretrygd.

Etter nye regler bergenes uføretrygden for de som nå blir ufør utifra de fem siste inntektsårene dine. Gjennomsnittet av de tre beste legges til grunn, og pensjonen blir 66 % av dette, og videre gradert etter uføregrad. Full opptjening, krever 40 års trygdetid. Har du mindre enn dette, avkortes trygden tilsvarende.

Grovd sett : gjennomsnitt på kr 400 000 = 264 000 kr i 100 % uføretrygd. 50% blir altså kr 132 000,-.

Hvis du da tjener kr 250 000 i 50% stilling ved siden av = 384 000,- kr. I tillegg kan du tjene en friintekt, som jeg antar for din del ville være 20% av G, altså ca 17 000 kr. Så totalt sett ville du altså være oppe i det du tjente før du ble uføretrygdet. På den annen side vil du heller ikke kunne tjene mer, for da begynner trygden din å avkortes.

Ovenstående er bare et tenkt eksempel, ikke noe jeg vet med 100 % sikkerhet. Vil du ha helt sikre svar, tar du kontakt med NAV.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis du har eget firma, gjelder ikke da egne regler ? Jeg er ikke inne på slikt, men har forstått at selvstendig næringsdrivende må ha en reletaivt dyr "forsikring" hos NAV for å få utbetalt både sykepenger og trygd ?

Hvis du har hatt slag, men tydeligvis har bevart dine kognitive evner, kunne du kanskje ansatt noen til å hjelpe deg, slik at du kunne fortsette å arbeide ? Det kommer jo selvsagt an på inntekten, hva du og firma har råd til.

Lykke til i avgjørelsen din. Det er aldri greit å måtte velge å si "Jeg klarer ikke mer".

Jeg vet ikke med trygd, men ja en kan betale en forsikring på 2,9 % av inntekten og få nesten samme rettigheter som ansatt (får da 100 % sykepenger fra dag 17.). Og nei, det er bare plass til en ansatt i mitt lille firma, så ikke aktuelt å ansette noen. Men da har vi ihvertfall fått oppklart at jeg på ingen måte er negativ til noen som mottar uføretrygd.

Anonymous poster hash: 140f0...a1d

Skrevet

Har du gradert uføretrygd, har du en individuell inntektsgrense. Kr 60 000 , evnt 40 % av G, gjelder for de med 100% uføretrygd. Ville ikke vært riktig at en med 50% uføretrygd skulle kunne tjene like mye ved siden av trygd og vanlig inntekt, som en med 100% uføretrygd.

Etter nye regler bergenes uføretrygden for de som nå blir ufør utifra de fem siste inntektsårene dine. Gjennomsnittet av de tre beste legges til grunn, og pensjonen blir 66 % av dette, og videre gradert etter uføregrad. Full opptjening, krever 40 års trygdetid. Har du mindre enn dette, avkortes trygden tilsvarende.

Grovd sett : gjennomsnitt på kr 400 000 = 264 000 kr i 100 % uføretrygd. 50% blir altså kr 132 000,-.

Hvis du da tjener kr 250 000 i 50% stilling ved siden av = 384 000,- kr. I tillegg kan du tjene en friintekt, som jeg antar for din del ville være 20% av G, altså ca 17 000 kr. Så totalt sett ville du altså være oppe i det du tjente før du ble uføretrygdet. På den annen side vil du heller ikke kunne tjene mer, for da begynner trygden din å avkortes.

Ovenstående er bare et tenkt eksempel, ikke noe jeg vet med 100 % sikkerhet. Vil du ha helt sikre svar, tar du kontakt med NAV.

Man kan også ha ubegrenset med kapitalinntekter uten at trygden berøres. Selv jobber jeg og har utbetalt max av det jeg kan i lønn, i tillegg til 100% uføretrygd.

Oppå der igjen har jeg 500.000 i årlige kapitalinntekter.

Anonymous poster hash: dc341...b92

Skrevet

Man kan også ha ubegrenset med kapitalinntekter uten at trygden berøres. Selv jobber jeg og har utbetalt max av det jeg kan i lønn, i tillegg til 100% uføretrygd.

Kan du forklare dette litt nærmere?

Jeg er 100% uføretrygda.

Jeg har et enkeltmannsforetak - det går i minus på papiret - etter avskrivinger.

Men det er stort sett penger på driftskontoen.

Om et par-tre år, viser planen at det skal bli overskudd i drifta.

Hva da?

Er disse pengene fra foretaket mitt regna som lønn da, hvis jeg tar de ut av kontoen ?

Anonymous poster hash: 540db...d15

Skrevet

Kan du forklare dette litt nærmere?

Jeg er 100% uføretrygda.

Jeg har et enkeltmannsforetak - det går i minus på papiret - etter avskrivinger.

Men det er stort sett penger på driftskontoen.

Om et par-tre år, viser planen at det skal bli overskudd i drifta.

Hva da?

Er disse pengene fra foretaket mitt regna som lønn da, hvis jeg tar de ut av kontoen ?

Man har aldri kapitalinntekter i et ENK...dette blir alltid lagt til personinntekten din selv om du ikke tar de ut av kontoen.

Skal man ha kapitalinntekter. må dette komme fra f.eks renter av bankinnskudd eller avkastning av aksjer du eier (aksjeutbytte)

Skrevet

Man har aldri kapitalinntekter i et ENK...dette blir alltid lagt til personinntekten din selv om du ikke tar de ut av kontoen.

Skal man ha kapitalinntekter. må dette komme fra f.eks renter av bankinnskudd eller avkastning av aksjer du eier (aksjeutbytte)

Takk for svar :)

Skrevet

Så man kan være uføretrygdet og tjener tipp 400k i året og til og med mer om man har en godt betalt jobb?

Anonymous poster hash: 4da4b...0b4

Skrevet

Så man kan være uføretrygdet og tjener tipp 400k i året og til og med mer om man har en godt betalt jobb?

Om man har kapitalinntekter er dette ubegrenset, ja.

Jobber man kan man max tjene 60000 i tillegg til trygd (om trygdet før 2015). Er man trygdet etter 2015 er maxbeløpet 0,4G, i tillegg til evn kapitalinntekter.

Skrevet

Jeg vet ikke hva en ufør "tjener" i dag. Jeg får utbelalt 13 000 kr pr mnd. Men jeg eier egen bolig, så jeg har utleie. Jeg overlever.

Jeg har hatt flere småjobber hele tiden. Det er godt å føle at man duger til noe, at noen trenger deg og har bruk for deg.

Husk at uføre er ikke noe man velger...

• Liker 2
Skrevet

Hvis en er uføre og jobber som vikar el stilling og tar og jobber ca 60-80% el noe(spørs periode en er i) og tjener da 250k(minus 35000 som er da inkludert). Da vil den jo tjene det og få redusert trygd men hvor mye da? En vil og da skatte fra begge plassene. Men en vil ikke miste trygda?

Skrevet

Har du renteinntekter på 1/2 million ? Da må du jo ha rundt 10 millioner eller mer i banken (forutsatt god rente).

Anonymous poster hash: c9d99...9b8

Skrevet

Har du renteinntekter på 1/2 million ? Da må du jo ha rundt 10 millioner eller mer i banken (forutsatt god rente).

Ikke renteinntekter. Aksjeutbytte fra eget AS

Skrevet

Ikke renteinntekter. Aksjeutbytte fra eget AS

Det høres jo eventyrlig ut .... Firmaet går bra da. Gratulerer. Men antar samtidig at du må skatte av dette, samt reinvistere for å holde firma ved like ?

Men det nok mange muligheter for både de med trygd å ha inntekt uten at det går utover utbetalinger, f eks kan e fra i år tjene inntil kr 8000 hos frivillige organsisasjoner, idrettslag osv uten å skatte/oppgi. Men å komme opp i 1/2 mill kan vel de fleste bare drømme om ....

Skrevet

Jeg kom forresten til å tenke på en annen ting når det gjelder dette med uføre og inntekt : er det slik at den inntekten en har fra lønnet arbeid, medfører opparbeiding av pensjonspoeng ? Slik at alderspensjonen blir bedre ? Hvis vi betaler skatt, så betaler vi jo også trygdeavgift ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...