AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #21 Skrevet 21. januar 2015 Derfor di som blir syk i ung alder får ung ufør. Selv om det ikke er mye i det hele tatt så har ihvertfall folk som er 30++ hatt muligheten til og jobbe, ta utdannelse osv.Anonymous poster hash: d8c7d...0ae Jeg har forstått det slik at det er langt fra noen selvfølge å få ung uføre-tillegget selv om man ble dokumentert syk før fylte 26. Anonymous poster hash: 63bb9...b36 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #22 Skrevet 21. januar 2015 Jeg har forstått det slik at det er langt fra noen selvfølge å få ung uføre-tillegget selv om man ble dokumentert syk før fylte 26.Anonymous poster hash: 63bb9...b36 Dem er strenge. Men har krav på det om du har blitt syk før26. Men har vel dn følelse at du må ha gått på aap en stund før du er 26 pluss dokumentert at du har mange sykehus opphold osv. Om du er slik syk. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #23 Skrevet 21. januar 2015 Det stemmer at det er andre regler for de som er ufør før 1. januar 2015 og for de som blir uføre tter 1. januar 2015. Det er overgangsregler frem til 2018. NAV regner ut en kompensasjonsgrad basert på en , for meg, ganske inviklet "formel". I mitt tilfelle er kompensasjonsgraden 70 %. Det vil si at jeg trekkes 70% av brutto trygden min, når jeg overstiger inntektsgrensen (for meg kr 60 000). Hva kompensasjnsgraden blir, regner ut individuelt. Hvis jeg kommer opp i en inntekt tilsvarende 80% av min inntekt før uførheten, får jeg ikke utbetalt uføretrygd i det hele tatt. MEN - jeg beholder retten min til uføretrygd. Altså - om du i en periode er arbeidsfør nok til å ha en inntekt som overstiger 80% av din tidligere inntekt, så medfører IKKE dette at du mister uføreretten din. Hvis du , på et senere tidspunkt, ikke klarer å jobbe så mye, vil du få utbetalt uføretrygden iforhold til hva inntekten din er under 80% av tidligere inntekt. I prinsippet skal det alltid i kroner og ører lønne seg å jobbe. Så er det den enkelte som må vurdere om det lønner seg iforhold til helsen..... Anonymous poster hash: c9d99...9b8 Når man blir uføretrygdet så blir det gjort en beregning av siste 3? års inntekt, og finner ut av det din uføretrygd. Men om man prøver seg da, jobber 50% eller 80% en periode, og si det ikke fungerer, og man går tilbake til uføretrygden. Får man da den først beregnede uføretrygden av siste 3 års inntekt, eller blir det da gjort en ny beregning? Anonymous poster hash: 9a1c5...29b
MorTil2 Skrevet 21. januar 2015 #24 Skrevet 21. januar 2015 Beholder du retten til ung ufør/ uføre etter 2018-19? Dette står på NAV sine sider : Unge uføre har i liten grad hatt mulighet til å ha inntekt. Ettersom uføretrygd skal være en erstatning for bortfalt inntekt på grunn av uførhet, gjelder egne regler for unge uføre. I praksis innebærer dette at unge uføre er sikret en minstesats som er høyere enn for andre. Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege / spesialist. du søker om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år dersom du har vært yrkesaktiv i mer enn 50 % stilling etter fylte 26 år Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling som et tillegg til uføretrygden fra fylte 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelsen som ung ufør. Hvis du bor sammen med ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 235 064 kroner før skatt (2,66 G). Er du ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #25 Skrevet 21. januar 2015 Hvorfor får ung ufør mer utbetalt i grunnsats enn vanlige ufør? Anonymous poster hash: 39c12...833
MorTil2 Skrevet 21. januar 2015 #26 Skrevet 21. januar 2015 Huff min mening er å gjøre ufør noe for de som kun ikke kan jobbe... Blir grønn når jeg ser hvor mange ''syke'' og ''stakkarslige'' uføre som tjener 300 000 k i året... Det er nok neppe mange uføre som "tjener " kr 300 000 på å være ufør. Uføretrygden er basert på inntekt du hadde før du ble ufør, altså må en ha hatt relativt god lønn for å ha en uføretrygd på kr 300 000,- ,da den som hovedregel er ca 66% av tidligere lønn. Når vi som uføre nå får anledning til å kombinere trygd og inntekt, uten å risikere å tape retten til trygd, så innebærer det at vi også blir trukket i trygd. Det er ikke slik at vi fritt frem kan tjene det vi vil, pluss full uføretrygd. Det er det bare alderspensjonistene som kan ....... Og vi betaler skatt, både av uføretrygden og inntekten som kommer utenom. Så jo mer en som er ufør har i inntekt, jo mindre trygd, og jo mer skatt til samfunnet. Så du burde være glad for at uføre velger å benytte sin friske side, for det er med på å sikre deg veier, helsehjelp, osv - og muligens trygd når du har behov for det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #27 Skrevet 21. januar 2015 Hvorfor får ung ufør mer utbetalt i grunnsats enn vanlige ufør? Anonymous poster hash: 39c12...833 Se rett over her:) Anonymous poster hash: b4960...e65
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #28 Skrevet 21. januar 2015 Det er nok neppe mange uføre som "tjener " kr 300 000 på å være ufør. Uføretrygden er basert på inntekt du hadde før du ble ufør, altså må en ha hatt relativt god lønn for å ha en uføretrygd på kr 300 000,- ,da den som hovedregel er ca 66% av tidligere lønn. Når vi som uføre nå får anledning til å kombinere trygd og inntekt, uten å risikere å tape retten til trygd, så innebærer det at vi også blir trukket i trygd. Det er ikke slik at vi fritt frem kan tjene det vi vil, pluss full uføretrygd. Det er det bare alderspensjonistene som kan ....... Og vi betaler skatt, både av uføretrygden og inntekten som kommer utenom. Så jo mer en som er ufør har i inntekt, jo mindre trygd, og jo mer skatt til samfunnet. Så du burde være glad for at uføre velger å benytte sin friske side, for det er med på å sikre deg veier, helsehjelp, osv - og muligens trygd når du har behov for det. Den beste beskrivelsen jeg har sett på lenge her på KG. Veldig bra forklart til de som ikke helt har forstått hvordan systemet egentlig fungerer og at de nye reglene ikke nødvendigvis er så dumt for samfunnet i sin helhet! I tillegg til at de som har en restarbeidevne som overskrider 1 G kan bruke den i en jobb de kanskje allerede har, uten å være redd for å miste trygden. Anonymous poster hash: 140f0...a1d
MorTil2 Skrevet 21. januar 2015 #29 Skrevet 21. januar 2015 Den beste beskrivelsen jeg har sett på lenge her på KG. Veldig bra forklart til de som ikke helt har forstått hvordan systemet egentlig fungerer og at de nye reglene ikke nødvendigvis er så dumt for samfunnet i sin helhet! I tillegg til at de som har en restarbeidevne som overskrider 1 G kan bruke den i en jobb de kanskje allerede har, uten å være redd for å miste trygden. Anonymous poster hash: 140f0...a1d Takk for positivt tilbakemelding. Bare en liten korrigering : fra og med 1. januar 2015 er inntektsgrensen for de som har uføretrygd kr 60 000, og de som blir uføretrygdet 40% av grunnbeløpet. Etter dette trekkes det en prosentvis del av trygden (kompensasjonsgraden). Dette gjelder uføretrygd utbetalt fra NAV. Det er altså ikke lengre mulig å tjene inntil 1G ved siden av uavkortet trygd. Øvrige pensjonsordninger har fra og med 1. januar 2015 innført grensen på 40% av grunnbeløpet for alle med uføretrygd. Deretter gjøres det trekk i trygden. Så snart en vet at en kommer til å passere inntektsgrensen, er det et krav at en skal melde ifra til pensjonsordningen, slik at trygden kan regnes om, og en får altså mindre utbetalt. Skulle en ikke melde ifra, vil pensjonsordningene i januar året etter motta "årsoppgave" fra skatteetaten, og en kan risikere et betydelig trekk i pensjonen for å tilbakebetale den trygden en ikke hadde krav på (om det er "betydelig" eller ikke kommer selvsagt an på inntekten en har hatt. ) Så ingen må tro at uføre kan jobbe seg rike.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #30 Skrevet 21. januar 2015 Så ung ufør pr dags dato tjener 2.91 G? Anonymous poster hash: 4da4b...0b4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #31 Skrevet 21. januar 2015 Takk for positivt tilbakemelding. Bare en liten korrigering : fra og med 1. januar 2015 er inntektsgrensen for de som har uføretrygd kr 60 000, og de som blir uføretrygdet 40% av grunnbeløpet. Etter dette trekkes det en prosentvis del av trygden (kompensasjonsgraden). Dette gjelder uføretrygd utbetalt fra NAV. Det er altså ikke lengre mulig å tjene inntil 1G ved siden av uavkortet trygd. Øvrige pensjonsordninger har fra og med 1. januar 2015 innført grensen på 40% av grunnbeløpet for alle med uføretrygd. Deretter gjøres det trekk i trygden. Så snart en vet at en kommer til å passere inntektsgrensen, er det et krav at en skal melde ifra til pensjonsordningen, slik at trygden kan regnes om, og en får altså mindre utbetalt. Skulle en ikke melde ifra, vil pensjonsordningene i januar året etter motta "årsoppgave" fra skatteetaten, og en kan risikere et betydelig trekk i pensjonen for å tilbakebetale den trygden en ikke hadde krav på (om det er "betydelig" eller ikke kommer selvsagt an på inntekten en har hatt. ) Så ingen må tro at uføre kan jobbe seg rike. Men man kan vel ha innvilget en uføretrygd som "ligger død" og "jobbe seg rik" vil jeg tro. Om jeg forstår de nye reglene riktig. Anonymous poster hash: 140f0...a1d
Sugerøret Skrevet 21. januar 2015 #32 Skrevet 21. januar 2015 100% ufør. Jobber ikke.Men mener selv jeg har evne til å jobbe litt.Samfunnet er veldig A4 ,noe kroppen min ikke er.. Vanskelig å beholde en jobb,når en aldri vet formen før en er ute av senga :/
MorTil2 Skrevet 21. januar 2015 #33 Skrevet 21. januar 2015 Men man kan vel ha innvilget en uføretrygd som "ligger død" og "jobbe seg rik" vil jeg tro. Om jeg forstår de nye reglene riktig. Anonymous poster hash: 140f0...a1d Men da mottar en ikke uføretrygd, men lever på "vanlig" inntekt. Formålet med den hvilende uføretrygden i slike tilfeller, er at en skal føle seg trygg på at om den dagen kommer at en ikke makter å ha "vanlig" arbeidsinntekt lengre på grunn av sykdom og/eller skade, så skal en problemfritt kunne redusere på arbeidsinntekten/arbeidsmengden, og på ny motta trygd. Jeg tror mange som ikke har en kronisk sykdom/lidelse, ikke forstår at dette går opp og ned i perioder. Jeg for eksempel, har leddgikt. I noen måneder av året, de litt varmere, kunne jeg jobbet mer. Men når vinteren kommer, kan jeg ha mer enn nok med å komme meg opp og ned trappene. Hele året setter sykdommen begrensninger i hvor lenge jeg klarer å både stå og sitte, hva fingrene mine klarer, osv. Derfor, i likhet med de fleste med f eks leddgikk, trenger jeg et arbeid som er fleksibelt iforhold til både arbeidstid og arbeidsoppgaver. Hvor mange slike jobber tror du det finnes ? Hvor mange arbeidsgivere tror du vil ansatte noen med slike svingninger i arbeidsevnen ? Det er utopi å tro at "nå kan uføre jobbe så mye de vil fordi reglene er blitt enklere". Regler er en ting, virkeligheten en annen. Jeg skulle virkelig ønske at det fantes fleksible jobber som tillot at flere med kroniske sykdommer/lidelser kunne komme i jobb. Jeg tror det ville bety mye mentalt for den enkelte, å vite at du er "god for noe". Men samfunnet krever mer og mer effektivitet, og ingen arbeidsgiver driver med "good-will" når det kommer til lønnsomhet. Personlig har jeg derfor valgt å satse på å være støttekontakt og verge. Det er ikke noe en blir rik av, men det er sosialt og jeg føler at jeg får brukt hodet mitt og hjulpet andre på en måte som gir både mitt og deres liv mening. Å komme i "vanlig" jobb tror jeg aldri kommer til å skje. Til det er kravene for høye. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #34 Skrevet 21. januar 2015 Takk for positivt tilbakemelding. Bare en liten korrigering : fra og med 1. januar 2015 er inntektsgrensen for de som har uføretrygd kr 60 000, og de som blir uføretrygdet 40% av grunnbeløpet. Etter dette trekkes det en prosentvis del av trygden (kompensasjonsgraden). Dette gjelder uføretrygd utbetalt fra NAV. Det er altså ikke lengre mulig å tjene inntil 1G ved siden av uavkortet trygd. Vil dette si at når en blir uføretrygdet så beregnes trygden til å være 40% av en beregning av siste 3 års inntekt? Når man da er blitt uføretrygdet, så kan man tjene 60 000 uten trygden blir avkortet? Finner jeg en 50% stilling som jeg tjener ca 250 000 i året på, så får jeg antakeligvis ikke utbetalt uføretrygd så lenge jeg har den jobben? Anonymous poster hash: 9a1c5...29b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #35 Skrevet 21. januar 2015 Men da mottar en ikke uføretrygd, men lever på "vanlig" inntekt. Formålet med den hvilende uføretrygden i slike tilfeller, er at en skal føle seg trygg på at om den dagen kommer at en ikke makter å ha "vanlig" arbeidsinntekt lengre på grunn av sykdom og/eller skade, så skal en problemfritt kunne redusere på arbeidsinntekten/arbeidsmengden, og på ny motta trygd. Jeg tror mange som ikke har en kronisk sykdom/lidelse, ikke forstår at dette går opp og ned i perioder. Jeg for eksempel, har leddgikt. I noen måneder av året, de litt varmere, kunne jeg jobbet mer. Men når vinteren kommer, kan jeg ha mer enn nok med å komme meg opp og ned trappene. Hele året setter sykdommen begrensninger i hvor lenge jeg klarer å både stå og sitte, hva fingrene mine klarer, osv. Derfor, i likhet med de fleste med f eks leddgikk, trenger jeg et arbeid som er fleksibelt iforhold til både arbeidstid og arbeidsoppgaver. Hvor mange slike jobber tror du det finnes ? Hvor mange arbeidsgivere tror du vil ansatte noen med slike svingninger i arbeidsevnen ? Det er utopi å tro at "nå kan uføre jobbe så mye de vil fordi reglene er blitt enklere". Regler er en ting, virkeligheten en annen. Jeg skulle virkelig ønske at det fantes fleksible jobber som tillot at flere med kroniske sykdommer/lidelser kunne komme i jobb. Jeg tror det ville bety mye mentalt for den enkelte, å vite at du er "god for noe". Men samfunnet krever mer og mer effektivitet, og ingen arbeidsgiver driver med "good-will" når det kommer til lønnsomhet. Personlig har jeg derfor valgt å satse på å være støttekontakt og verge. Det er ikke noe en blir rik av, men det er sosialt og jeg føler at jeg får brukt hodet mitt og hjulpet andre på en måte som gir både mitt og deres liv mening. Å komme i "vanlig" jobb tror jeg aldri kommer til å skje. Til det er kravene for høye. Jeg tror du misforstår meg veldig. Jeg har ingen verdens problemer med verken uføretrygdede eller å forstå problemstillingene. Jeg er selv på vei inn i en uføretrygd etter et hjerneslag, men jeg diskuterer med meg selv om jeg skal følge legene og nav sine råd om å søke istedenfor å fortsette å prøve å jobbe deltid som jeg allerede gjør (har en veldig fleksibel jobb i eget firma). Anonymous poster hash: 140f0...a1d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #36 Skrevet 21. januar 2015 Kan en jobbe ved uføre 50% og tjene 250k?Anonymous poster hash: 4da4b...0b4
Meridian Skrevet 21. januar 2015 #37 Skrevet 21. januar 2015 Huff min mening er å gjøre ufør noe for de som kun ikke kan jobbe... Blir grønn når jeg ser hvor mange ''syke'' og ''stakkarslige'' uføre som tjener 300 000 k i året... Hva mente du med dette? Du forstår jo ikke hva du prater om i det hele tatt, så er det noe du lurer på så får du spørre. Det er da man lærer!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #38 Skrevet 21. januar 2015 Hva mente du med dette? Du forstår jo ikke hva du prater om i det hele tatt, så er det noe du lurer på så får du spørre. Det er da man lærer! Dessverre så har denne brukeren vist i mange tråder sine fordommer og fordømmelse overfor uføretrygdede, samt ekstrem uvitenhet om uføretrygdede og hva som skal til for å få denne ytelsen. Jeg har gitt opp i andre tråder. (Velger å være anonym i tråder om uføretrygd da jeg ikke orker mer hetsing av uføretrygdede og mistenkeliggjøring av meg som person.)Anonymous poster hash: 5640c...e10 1
Meridian Skrevet 21. januar 2015 #39 Skrevet 21. januar 2015 Dessverre så har denne brukeren vist i mange tråder sine fordommer og fordømmelse overfor uføretrygdede, samt ekstrem uvitenhet om uføretrygdede og hva som skal til for å få denne ytelsen. Jeg har gitt opp i andre tråder. (Velger å være anonym i tråder om uføretrygd da jeg ikke orker mer hetsing av uføretrygdede og mistenkeliggjøring av meg som person.)Anonymous poster hash: 5640c...e10 Om man er uføretrygded, er jo dette noe mellom fastlege, behandler(e) og NAV, så det er ikke slik at man har lurt seg til det. Det er nok en lang og vond prosess der mange blir silt ut.
MorTil2 Skrevet 22. januar 2015 #40 Skrevet 22. januar 2015 Jeg tror du misforstår meg veldig. Jeg har ingen verdens problemer med verken uføretrygdede eller å forstå problemstillingene. Jeg er selv på vei inn i en uføretrygd etter et hjerneslag, men jeg diskuterer med meg selv om jeg skal følge legene og nav sine råd om å søke istedenfor å fortsette å prøve å jobbe deltid som jeg allerede gjør (har en veldig fleksibel jobb i eget firma). Anonymous poster hash: 140f0...a1d Men hvis du har eget firma, gjelder ikke da egne regler ? Jeg er ikke inne på slikt, men har forstått at selvstendig næringsdrivende må ha en reletaivt dyr "forsikring" hos NAV for å få utbetalt både sykepenger og trygd ? Hvis du har hatt slag, men tydeligvis har bevart dine kognitive evner, kunne du kanskje ansatt noen til å hjelpe deg, slik at du kunne fortsette å arbeide ? Det kommer jo selvsagt an på inntekten, hva du og firma har råd til. Lykke til i avgjørelsen din. Det er aldri greit å måtte velge å si "Jeg klarer ikke mer".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå