AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Dere som er uføretrygdet. Hvor mye jobber dere i mnd el % og tjener dere på det? Anonymous poster hash: 4da4b...0b4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Jeg er ufør 100% og jeg kan ikke jobbe uansett hvor mye jeg hadde ønsket det. Det er ikke alle uføre som kan jobbe. Anonymous poster hash: 39c12...833 11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Jobber ingenting. eller, det vil si, jobber med å komme meg igjennom dagene uten for mye smerter. jobb er ikke et alternativ ennå. Anonymous poster hash: c3e0c...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Er 100% uføre og jobber 60.000kr i året. Så jeg har 3250kr mer. Men håper endag jeg kan komme meg opp til 50-80% jobb da vil man ligge på et pent netto inntekt Anonymous poster hash: d8c7d...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Kan en jobbe 80% og fortsatt være uføre? Håper inderlig du klarer det^^ 60k hvor mange prosent jobber du da? Anonymous poster hash: 4da4b...0b4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Du kan tjene 80% av stønaden din. Om du tjener over 80% av stønaden din så faller hele stønaden bort. Jeg har ingen utdannelse pga sykdom så jeg kan nok jobbe 80% stilling og fortsatt ikke miste stønaden. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Du kan tjene 80% av stønaden din. Om du tjener over 80% av stønaden din så faller hele stønaden bort. Jeg har ingen utdannelse pga sykdom så jeg kan nok jobbe 80% stilling og fortsatt ikke miste stønaden. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae Er dette etter de nye reglene? Anonymous poster hash: 140f0...a1d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 Det er det. Så foreksempel. Om du er i stand til og tjene 300.000kr og er ung ufør så med en inntekt på 300.000kr så tjener du egentlig 405.000kr i året pga du får stønad vedsiden av. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Viktig for uvitende å vite at man får ikke full uføretrygd i tillegg til 80% jobb. Du får mindre betalt i trygd jo mer du tjener over det du har lov å tjene (som er 60k eller noe slikt) Skremmende mange som hetser uføretrygdede som jobber for de tror at de får full trygd i tillegg til at de jobber mye 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Jeg er 100% ufør, og jobber ved siden av : verge i fylkeskommunen, støttekontakt i kommunen. Dette er jobber jeg kan utføre , nettopp fordi jeg kan tilpasse arbeidsmengde utifra helsen min. Støttekontaktoppdragene må selvsagt helst utføres som avtalt med bruker, men ettersom det er to dager i uken, med 3 - 4 timer hver gang, og oppdragene er å gå tur, handle, gå på kafe osv, lar dette seg gjennomføre også på mindre gode dager. Som verge tilpasser jeg arbeidsmengden selv, så det er veldig funksjonelt. I tillegg er jeg styremedlem i borettslaget jeg bor i. Til sammen har jeg ca kr 50 000 i brutto inntekt. Med de nye reglene, betyr det at frem til 2018 har ikke dette noe å si for det jeg får utbetalt fra NAV. Men hadde jeg tjent over kr 60 000 som er inntektsgrensen derfra, ville det jeg tjente over kr 60 000 medføre et trekk på 70 % av trygden (altså at jeg ville få utbetalt 30% av trygden + arbeidsinntekten). Jeg har også en offentlig tjenestepensjon. der er regelen at jeg kan tjene inntil 40% av grunnbeløpet, som per i dag utgjør ca 35 500,-. Når jeg tjener over dette, trekkes det ca 30% av trygden min (altså at jeg får utbetalt 70% + inntekten). Hovedformålet med de nye reglene er at det alltid skal lønne seg å arbeide. Så blir det opp til den enkelte om det er vert det, ihvertfall hvis hele trygden kommer fra NAV. I mitt tilfelle vil jeg altså etter skatt sitte igjen med ca kr 200 av hvert kr 1000 jeg har i trygd med en gang jeg overstiger kr 60 000,-. Jeg er litt spent på hvordan de nye reglene kommer til å slå ut på interessen for f eks støttekontaktoppdrag, da jeg vil tro at det er mange uføre som tar slike oppdrag. Hvis det i det lange løp oppleves som en økonomisk belastning, så kan det hende kommunene vil slite med rekrutteringen. Anonymous poster hash: c9d99...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Jeg jobber ca 8 timer pr uke i en frivillig organisasjon. Det er ikke betalt, men det gir innhold i dagene mine og jeg føler meg litt nyttig. Jeg er veldig fornøyd med at jeg får brukt restarbeidsevnen min, selv om det ikke er "ordentlig" arbeid. Anonymous poster hash: 4188a...72b 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Dessverre er jobben min 300 % + Og den består i å klare meg gjennom døgnet. Jobb kan jeg se langt etter på nåværende tidspunkt. Har ikke gjort husarbeid på flere år. Hjelper ungene med lekser liggende. Er jeg med ungene på en avslutning blir jeg sengeliggende i flere dager. Men jeg lever i håpet om å en dag kunne fungere nogenlunde som person, mor og hustru. At barna og mannen skal slippe å pleie meg. Jeg lever på drømmen. Gikk fra kontoret mitt den ene dagen og endte som pleiepasient et par timer senere. Men jeg håper fortsatt å komme tilbake til kontoret mitt :-) Anonymous poster hash: ee0fc...a89 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 De som blir uføre pr dags dato, kan tjene kun 35k? Og om de tjener mer, hvor mange prosent blir det kutt i trygda? Og hvor mye kan en tjene før man mister trygda totalt? For noen kan jo i en periode, men ligge rett ut en annen periode.. :/ Anonymous poster hash: 4da4b...0b4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 De som blir uføre pr dags dato, kan tjene kun 35k? Og om de tjener mer, hvor mange prosent blir det kutt i trygda? Og hvor mye kan en tjene før man mister trygda totalt? For noen kan jo i en periode, men ligge rett ut en annen periode.. :/ Anonymous poster hash: 4da4b...0b4 Det stemmer at det er andre regler for de som er ufør før 1. januar 2015 og for de som blir uføre tter 1. januar 2015. Det er overgangsregler frem til 2018. NAV regner ut en kompensasjonsgrad basert på en , for meg, ganske inviklet "formel". I mitt tilfelle er kompensasjonsgraden 70 %. Det vil si at jeg trekkes 70% av brutto trygden min, når jeg overstiger inntektsgrensen (for meg kr 60 000). Hva kompensasjnsgraden blir, regner ut individuelt. Hvis jeg kommer opp i en inntekt tilsvarende 80% av min inntekt før uførheten, får jeg ikke utbetalt uføretrygd i det hele tatt. MEN - jeg beholder retten min til uføretrygd. Altså - om du i en periode er arbeidsfør nok til å ha en inntekt som overstiger 80% av din tidligere inntekt, så medfører IKKE dette at du mister uføreretten din. Hvis du , på et senere tidspunkt, ikke klarer å jobbe så mye, vil du få utbetalt uføretrygden iforhold til hva inntekten din er under 80% av tidligere inntekt. I prinsippet skal det alltid i kroner og ører lønne seg å jobbe. Så er det den enkelte som må vurdere om det lønner seg iforhold til helsen..... Anonymous poster hash: c9d99...9b8
Cowboy Lotte Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Huff min mening er å gjøre ufør noe for de som kun ikke kan jobbe... Blir grønn når jeg ser hvor mange ''syke'' og ''stakkarslige'' uføre som tjener 300 000 k i året...
Shelby83 Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 Det stemmer at det er andre regler for de som er ufør før 1. januar 2015 og for de som blir uføre tter 1. januar 2015. Det er overgangsregler frem til 2018. NAV regner ut en kompensasjonsgrad basert på en , for meg, ganske inviklet "formel". I mitt tilfelle er kompensasjonsgraden 70 %. Det vil si at jeg trekkes 70% av brutto trygden min, når jeg overstiger inntektsgrensen (for meg kr 60 000). Hva kompensasjnsgraden blir, regner ut individuelt. Hvis jeg kommer opp i en inntekt tilsvarende 80% av min inntekt før uførheten, får jeg ikke utbetalt uføretrygd i det hele tatt. MEN - jeg beholder retten min til uføretrygd. Altså - om du i en periode er arbeidsfør nok til å ha en inntekt som overstiger 80% av din tidligere inntekt, så medfører IKKE dette at du mister uføreretten din. Hvis du , på et senere tidspunkt, ikke klarer å jobbe så mye, vil du få utbetalt uføretrygden iforhold til hva inntekten din er under 80% av tidligere inntekt. I prinsippet skal det alltid i kroner og ører lønne seg å jobbe. Så er det den enkelte som må vurdere om det lønner seg iforhold til helsen.....Anonymous poster hash: c9d99...9b8 Beholder du retten til ung ufør/ uføre etter 2018-19?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #17 Skrevet 21. januar 2015 Huff min mening er å gjøre ufør noe for de som kun ikke kan jobbe... Blir grønn når jeg ser hvor mange ''syke'' og ''stakkarslige'' uføre som tjener 300 000 k i året... Vær nå gla en uføre betaler skatt på 300.000kr da. Herregud. Bedre at en uføre blir bedre og jobber så personen betaler skatt enn at han sitter og mottar full stønad selv om hun/han blir bedre. Idiotisk sagt. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #18 Skrevet 21. januar 2015 En urettferdig ting vedr utregning av uførelønna er at dersom en har vært så heldig og hatt en veldig godt betalt jobb får en mye mer utbetalt i uførelønn enn de av oss som aldri har hatt mulighet til å gjøre det samme pga sykdom. Vi som er syke avspises med smuler i forhold til disse. Anonymous poster hash: 39c12...833 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #19 Skrevet 21. januar 2015 En urettferdig ting vedr utregning av uførelønna er at dersom en har vært så heldig og hatt en veldig godt betalt jobb får en mye mer utbetalt i uførelønn enn de av oss som aldri har hatt mulighet til å gjøre det samme pga sykdom. Vi som er syke avspises med smuler i forhold til disse.Anonymous poster hash: 39c12...833 Derfor di som blir syk i ung alder får ung ufør. Selv om det ikke er mye i det hele tatt så har ihvertfall folk som er 30++ hatt muligheten til og jobbe, ta utdannelse osv. Anonymous poster hash: d8c7d...0ae
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #20 Skrevet 21. januar 2015 Derfor di som blir syk i ung alder får ung ufør. Selv om det ikke er mye i det hele tatt så har ihvertfall folk som er 30++ hatt muligheten til og jobbe, ta utdannelse osv.Anonymous poster hash: d8c7d...0ae Jeg er 40+ og har vært på tiltak i mange år før jeg endelig innså at jeg ikke klarte å bli frisk. Jeg fikk aldri ung ufør, jeg måtte klare meg på minstesats hele tiden. I flere år hadde jeg 6-8000 utbetalt og fikk kun 800 i bostøtte. Hverdagen besto av brukte klær fra fretex, og mat jeg nå kaller søppelmat. Billigste som finnes. Anonymous poster hash: 39c12...833 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå