Gå til innhold

Om å slippe far til på hjemmebane (svangerskapspermisjon)

Varja

Ville du la far være hjemme mer enn 4 uker?  

1. 1. Ville du la far være hjemme mer enn 4 uker?

• Ja
      28
    • Nei
      3
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Inspirert av Ambis tråd tenkte jeg det kunne være interessant å lage en avstemning om hva KG-brukerne mener om å slippe far til på hjemmebane. Dersom far ønsket/hadde ønsket å være hjemme mer enn de 4 ukene i fedrekvoten, gikk du med på/ville du gått med på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så lenge han faktisk har lyst til det så er det ihvertfall ikke tvil om at han skal få ta større del en 4 uker!!

ønsker han det ikke, så er det likevel mulig JEG ønsker at han skal gjøre det, men det får tiden vise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var hemma med semester i 3 veckor och sedan på permission i 9 veckor för ytterliggare 2 veckors semester. (jag hade mycket sparad semester som jag behövde ta ut)

Mannen tog sin permission redan när Malvin var 3 månader och de första två veckorna av hans permission hade jag semester och vi var tillsammans alla tre.

Nu är han fullt ledig och ska vara ledig minst året ut. Kanske är han halvtidsledig några månader efter årsskiftet också

Jag: hemma 3 månader

mannen: hemma 10 månader minst

men vi är ju lite "konstiga" också ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var at pappaen skulle ta ut mest mulig, men pga nye reglar hos lånekassen :evil: , lønna det seg økonomisk at eg tar ut mesteparten av permisjonen. Sidan eg skal forsette av studere og pappaen jobba skiftarbeid, blir det ikkje til at eg er heime me babyen medan han jobba, vi kjem til å dele ansvaret sjølv om det blir tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gangen det var aktuelt for meg så valgte jeg å være hjemme selv. Synes det var altfor tungvint i og med at jeg ammet. Skulle jeg hatt flere barn så ville jeg aller helst vært hjemme med barnet selv hvis jeg skal amme.. (bortsett fra de 4 ukene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du fullammer ikke i 10 måneder?

Dessuten er det vel nettopp "jeg valgte å være hjemme selv" som er problemet? Få inn et vi valgte, så er du på vei i riktig retning... (no offence)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - vi ønsker i utgangspunktet det - men vi har ikke råd til det. Mannen tjener mye bedre enn meg. Vi får det ikke til å gå rundt hvis han skal ha så mye mer enn 4 uker. Vi skal prøve 8 uker - men det blir knalltøft økonomisk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Ja, jeg vil gjerne at han skal være hjemme mer enn de fire ukene. En graviditet ligger et par år fram i tid så antakeligvis vil permisjonen avhenge av hvilke jobber vi har når det blir aktuelt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg og min mann ikke skal ha barn, men dersom vi skulle hadde vi lagt opp til at jeg skulle være hjemme alle ukene med unntak av de pappaen måtte tatt. Dette hadde passet best for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du fullammer ikke i 10 måneder?

Dessuten er det vel nettopp "jeg valgte å være hjemme selv" som er problemet? Få inn et vi valgte, så er du på vei i riktig retning... (no offence)

Neida "fullammet" ikke i 10 mnd :wink: . Og vi bestemte det i fellesskap, bare en dum måte å skrive på. Jeg hadde en travel stilling som leder den gangen og det hadde ikke passet med ammepauser. Eksmannen var ikke interessert i flere uker heller så det var dette som passet best for oss.

Jeg skal ikke ha flere barn, men med de erfaringene jeg har nå så hadde jeg likevel ønsket den samme ordningen igjen :wink: Jeg er nødt til å skrive i jeg-form fordi jeg ikke kan uttale meg om min samboeres mening.. (har ikke barn med ham)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gang hadde mannen fri i 4 mnd når jeg gikk tilbake til studier. denne gangen var han hjemme med meg de første 5 mnd fordi jeg var sengeliggende med bekkenløsning og derfor ikke kunne ta meg av lille jenta. han tar derfor ikke noe mer permisjon nå selvom han ikke har tatt fedrekvota...

Ellers så er datteren min nå over 10 mnd og nekter å spise annet enn pupp, så hun er fullammet til nå... begynner i bhg. om 18 dager så nå er det på tide å få i a annen mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å være inspirator, Varga!

Og jeg blir oppløftet av avstemmingen :P

Delte selv permisjonen med barnefaren 50/50 og det er vi begge glade for. Jeg vil påstå at han har et forhold til og tar et ansvar overfor barna som han ikke hadde tatt uten å ha så lang permisjon.

Så et innlegg i dagbladet der en dame mente man ikke måtte gi far mer permisjon av hensyn til ammingen! - Tull&tøys! 6 mndrs. fullammingn er nok for de fleste, etter den tid går det fint å amme morgen og kveld og suplere med flasker inimellom. Mors pupp er fortsatt atraktiv for baby da - selv om far supplerer med flaske. Vi kombinerte foresten pupp og flaske (Nan) helt fra starten av fordi jeg ble tullete av å alltid måtte være den som sto opp om natta etc. jeg syns amming er en anelse oppskrytt i dette landet. Amming er bra og hyggelig - men det passer ikke nødvendigvis for alle å gjøre det hele tiden i flere år. Og det er vel et paradoks at forskningen ikke klarer å påvise noen signifikant nedgang i alleri/astma hos fullammende over lang tid..? vel det er kanskje en annen diskusjon.

Noen nevner muligheten for at mor og far er hjemme samtidig. Mange benytter også fars permisjon kombinert med feks. mors oppsparte ferie til å reise langt bort i et par tre måneder. Vel, min erfaring er mor fort blir primæromsorgspermisjon, husmor og oppvarter i en slik situasjon - og far får ikke/tar ikke det samme ansvar som han hadde villet gjort dersom han gikk alene med barnet.

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vad det gäller fullamning kan det också vara så att man blir rekommenderad att börja ge annan mat tidigare.

Vid sexmånaderskontrollen konstaterade vår barnläkare att det inte räcker med bröstmjölk för vår store kille. Han hade inte ökat i vikt som han skulle. Han är för övrigt stor som en 11 månaders baby redan vid 6 månader.

Vi ska nu när han är 7 månader försöka sluta med lunchamningen, han ammar morgon och när jag kommer hem, samt på kvällen och en gång på natten. Där emellan äter han mat, välling och bröstmjölk på flaska som jag pumpat ut under dagen. bara som ett exempel på hur man kan göra utan att behöva ge upp amning om man börjar jobba tidigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...