Jump to content
AnonymBruker

Rystet over utlending-utestenging i Forsvaret

Recommended Posts

AnonymBruker

I Norge har vi verneplikt, men fordi forsvaret ikke bruker alle, kan de velge å vrake.

Dersom begge foreldrene er fra et land vi ikke har forsvars samarbeid med, mener forsvaret at de heller ønsker noen andre, fult forstålig, men ikke for AP.

http://www.tv2.no/2014/10/18/nyheter/arbeiderpartiet/forsvaret/6136974

Men jeg forstår forsvaret, hva om noen har russisk bakgrunn, eller russiske foreldre, hvor ligger lojaliteten. eller hva med Iran?

Anonymous poster hash: 2c5cd...e5b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår at Forsvaret kan være redd for russiske spioner og lignende, men jeg forstår også at det er trist for de som vil i Forsvaret, men som ikke får.

Anonymous poster hash: 98c1f...73d

AnonymBruker

Jeg syns det er helt greit at forsvaret ikke er naive, men heller tar forhåndsregler. - Uansett hvor støtende eller politisk ukorrekt det måtte være. De er tross alt ryggraden vår hva sikkerhet angår.

Anonymous poster hash: 651db...0f5

AnonymBruker

Men Forsvaret er ikke speideren, de må vite at de som er der er 100% loyale.

Anonymous poster hash: 2c5cd...e5b

kat-e

Det er så typisk Ap, prøver å gjøre et politisk poeng ut av alt mulig.

AnonymBruker

Det er så typisk Ap, prøver å gjøre et politisk poeng ut av alt mulig.

Men dette er jo faktisk rasisme, man tillegger noen et sett med egenskaper ut fra hvor opprinnelsen er. Det man heller bør se på er hvor lenge vedkommende har bodd i Norge, hvor godt han snakker norsk, hvor godt integrert man er etc.

Anonymous poster hash: 352cf...ba0

Annonse

Guest Meeh

Men dette er jo faktisk rasisme, man tillegger noen et sett med egenskaper ut fra hvor opprinnelsen er. Det man heller bør se på er hvor lenge vedkommende har bodd i Norge, hvor godt han snakker norsk, hvor godt integrert man er etc.

Hva så? Et vernepliktssystem er avhengig av at folk faktisk med stor sannsynlighet møter opp ved mobilisering og ikke tar første fly til hjemlandet hvis man ser indikasjoner på krig, innvandrere som har minimalt med relasjoner til Norge sammenlignet med etnisk norske vil ha ekstremt mye lavere ratio av oppmøte ved mobilisering. Dette er et av hovedproblemene ved vernepliktsmodellen. I tillegg øker man drastisk risikoen for militær spionasje og sabotasje når man har soldater med nære forhold til land som Norge ikke samarbeider med sikkerhetsmessig.

Edited by Meeh

Hulderen

Forsvaret plukker ut de de helst vil ha. Da er det naturlig at de selv setter hvilke kriterier de velger ut i fra. Nå når de har doblet mengden de kan plukke fra, samtidig som det er færre som skal inn, så sier det seg selv at ikke alle som ønsker det får tjenestegjøre. Er det noe mer urettferdig at personer med sterk tilknytning til andre land blir silt bort, enn at personer som tidligere har hatt psykiske problem blir det?

maskineple

.

Edited by maskineple

Sir Winston

Bra å se at Støre og Kålberg og Helga og Giske tar tak i de riktig store utfordringene vi har i Norge i dag.

Absolutt ansvarlig opposisjonspolitikk!!

Guest Meeh

SERIØST? :skratte:Russiske spioner i det norske forsvaret? Hva er det du har røyket? Idag er det norske forsvaret (med unntak av luftstyrken ) for det meste symbolsk. haha

Det er en reell problemstilling. Alle stormakter kartlegger forskjellige lands forsvar slik at de skal være best mulig forberedt ved krig, Russland har ekstremt detaljerte invasjonsplaner for hele norden. Samme har USA over bl.a Kina, Nord-Korea m.m. Og nei, det norske forsvaret er ikke bare symbolsk, Norge har et av de sterkeste forsvarene i verden sammenlignet med folketall (hva er det forresten som gjør luftforsvaret så spesielt i slikt henseende)?

maskineple

.

Edited by maskineple

AnonymBruker

Bra å se at Støre og Kålberg og Helga og Giske tar tak i de riktig store utfordringene vi har i Norge i dag.

Absolutt ansvarlig opposisjonspolitikk!!

Det er merkelig men jeg mener å huske at vi hadde et valg. Og at det er FRP\Høyre som faktisk er i regjering. Og det er regjerings politikk som bestemmer ikke opposisjonen sin.

Nei dere FRPere blir bare mer å mer patetiske.

Anonymous poster hash: f1a54...be9

Annonse

Sir Winston

Det er merkelig men jeg mener å huske at vi hadde et valg. Og at det er FRP\Høyre som faktisk er i regjering. Og det er regjerings politikk som bestemmer ikke opposisjonen sin.

Nei dere FRPere blir bare mer å mer patetiske.

Anonymous poster hash: f1a54...be9

Opposisjonspolitikk betegner de sakene som opposisjonen tar opp, og skaper en opinion rundt.

Ofte vil dette dreie seg om saker som opposisjonen mener regjeringen burde ha tatt opp og fremlagt lovforslag omkring.

Det vil som regel være ting som opposisjonen mener er viktige, og som har stor betydning for samfunnet.

Dog ikke i AP's tilfelle, det har ikke kommet noe som helst fra den kanten ut over sverting.

Men, det er jo også en form for opposisjonspolitikk!

Klossmajor

Dette er vel heller et eksempel på at diskriminering på etnisk grunnlag ikke nødvendigvis er korrekt å betegne som rasisme.

Guest Meeh

Det som gjør luftforsvaret spesielt er at vi kjøper det nyeste og beste fra USA , over 40 F35 fly hvis jeg husker riktig, og nei norge har veldig crappy flåte,utdaterte ubåter og null erfaring (bortsett fra luftforsvaret som bombet libya).

Jeg klarer heller ikke forestille meg Siv Jensen og Erna i en krigssituasjon , ikke at det betyr noe men :fnise:

Luftforsvaret bruker fortsatt F16 fra 70-tallet og ligger vel omtrentlig på nivå med alle vestlige land når det gjelder teknologi, verken bedre eller verre. "Crappy flåte"? Norge er det landet med desidert mest slagkraftig flåte i forhold til folketall. Ula-klasse ubåter er ikke uholdbart utdatert. Norske fregatter og korvetter er nye. Null erfaring? Bortsett fra Afghanistan, Libanon, Makedonia, Kosovo m.m? Du trenger ikke å ha sett krig for å være en god soldat heller.

Edited by Meeh

AnonymBruker

SERIØST? :skratte:Russiske spioner i det norske forsvaret? Hva er det du har røyket? Idag er det norske forsvaret (med unntak av luftstyrken ) for det meste symbolsk. haha

Godt at ikke forsvaret er like grenseløst naive som deg. Det er mye mer som er interessant for Russland å vite enn hvordan noen av de tekniske duppedittene virker.

Anonymous poster hash: c951f...521

Drizzt

Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Det handler om noe som heter landets sikkerhet. Forsvaret har retten på sin side i denne saken og Ap dummer seg ut igjen.

Igjen, dette har ingenting med hudfarge å gjøre.

Edited by Drizzt

AnonymBruker

Det som er greia er at Forsvaret må bruke vanvittig med ressurser(penger og tid) for å få tak i informasjon om personer med foreldre fra land som Forsvaret ikke har et sikkerhetssamarbeid med. Det er også heller ingen garanti for at Forsvaret(hovedsak NSM) får ut noe informasjon fra de landene i det hele tatt, som igjen blir som å kaste penger ut av vinduet, da de heller kan velge og vrake blant ungdom som har norske foreldre.

Da jeg var inne som grensejeger i førstegangstjenesten, var det en iraner(foreldrene fra iran, han var født i Norge) som ikke fikk sikkerhetserklæring, og måtte dermed tilbringe resten av tjenestetiden som kaffeassistent for befal og offiserer. Jeg tviler på at mange vil bruke et år på å sitte inne på ei brakke når de heller kunne startet med studier, jobbe etc istedet.

Forsvaret er ingen speiderleir, og de må ta sine forholdsregler sikkerhetsmessing. Jeg refererer til saken på VG for noen måneder siden, da en gutt(het han abdi?) klaget til VG om at han ikke ville bli vurdert. Førstegangstjeneste er ingen rettighet, og siden faren til denne gutten var fra iran med en politisk fortid, kan han muligens utgjøre en trussel i fremtiden. Ikke fordi han selv er spion, men fordi personer med ulik politisk ståsted enn faren til denne gutten, kanskje finner ut at han har tilgang til sensetiv informasjon, og kan derfor presse denne familien. Eksempler er da å true familie som fortsatt er i Iran etc.

Å bruke en haug med ressurser bare for å blidgjøre politisk korrekte politikere er galskap mener jeg. Forsvaret har allerede mer enn nok folk å ta av fra før.

Anonymous poster hash: 895d2...cfe

AnonymBruker

Er det en borgerrettighet å få være i Forsvaret nå?

Jeg skjønner at det kan virke urettferdig at man ikke får sikkerhetsklarering, men Forsvaret kan rett og slett ikke gå på akkord med sikkerheten og da blir regelverket rigid og urettferdig og alt blir trist og leit.

Jeg kjenner selv en som ble sparket ut av Forsvaret etter avtjent verneplikt og halvveis ut i utenlandstjenesten, med plettfritt skussmål og stilling som nestlagfører, fordi det ble kjent at han 3-4 år tidligere hadde blitt stanset på byen med hasj. Han verken røyket eller drakk nevneverdig. Dette ble vurdert som en større sikkerhetsrisiko enn at man på kvelden dersom man ikke hadde planlagte oppdrag på natten eller morgenen etter kunne gå i baren i leiren og drikke seg full på øl til 1 euro boksen.

Anonymous poster hash: 0c509...68b