Gå til innhold

Utetid i barnehagen?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Lillegutt driver innkjøring i barnehagen.

Jeg ønsker at han skal være så mye ute som mulig, også fordi når det blir mørkere ute vil jeg ikke ha tid til å være så mye ute med ham etter barnehagen - som jeg ønsker.

I hans barnehage er de minste ute ca 1 time på dagen, og om været tillater det (?! :o ) er de ute på ettermiddagen ( fra ca.14.00) og til de blir hentet.

Jeg skjønner jo at de minste som sover endel får mindre tid ute, men litt regn må man vel tåle om man jobber i barnehage?! :o

Hvor lenge er deres barn ute i barnehagen?! :klø:

-Og til dere som jobber i barnehage:

Hvordan er dagen lagt opp hos dere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det nærmest regelen at de er ute hele dagen etter lunsj. Når det er sommer og fint vær er de ute hele tiden fra morgenen av. Ofte drar de på tur kl 10, og er tilbake igjen i totiden. dersom de har vært på tur i møkkavær, går de inn når de er tilbake da. ellers fortsetter de å være ute.

Jeg er veldig fornøyd med mengden ute-tid i vår barnehage, men må si at dette ikke har vært like bra i andre barnehager vi har brukt tidligere. I noen har det nyttet å klage og mase, i andre har det vært som å snakke til veggen.

Jeg er enig i at barna har godt av å være mye ute, og det ikke nytter å la seg styre av været i dette landet vi bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet i barnehage, og jeg synes vi var passe mye ute. Vi hadde kun en avdeling med barn fra 1 til 6 år.

Om sommeren var vi ute hele dagen, med en pause inne ved lunchtider hvis det var sol. Om vinteren/høsten var vi alltid ute fra tolv til halv tre. De aller minste sover da, så de fikk omtrent en time ute ja. Det kan være passe for en 1-åring med masse snø (klarer ikke kommer seg rundt, blir sittende på bakken og bli kald) eller hvis det er veldig kaldt (-5 grader og nedover). Alltid var det foreldre som klaget, enten på at vi var for mye ute, eller at vi var for lite ute.

En dag i uken var det tur dag. Da ble utetiden fra 10 til tre omtrent, med matpakke ute. Gikk vi lang tur, klaget foreldrene på at ungene ble så slitne og at vi gikk for langt, gjorde vi det ikke men tuslet rundt i nabolaget, fikk vi kjeft for at vi ikke gikk ordentlige turer. Jeg tror foreldre har forskjellige forventninger til utetider og det er ikke lett å tilfredsstille alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har primær utetid fra 12-14:30. Denne tiden skal alle være ute (om de ikke sover i seng inne akkurat da).

I praksis er vi allikevel ute fra 12-16, været tillater stort sett det. I tillegg har barna alltid valget mellom minst en ute og en inneaktivitet på formiddagen. De voksne velger inne/ute for de minste.

November-februar er den tida av året vi er minst ute. Da skjer det gjerne et par ganger i uka at været rett og slett ikke tillater at vi er ute utover primærtida. (det er veldig mye vind her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I "vår" bhg er barna ute fra etter frokost (ca 09.00) til etter ryddetid (rydder inn utelekene/syklene osv)(15.30-16.00)

Det er en natur og frilufts bhg. 4 dager i uker er de på tur fra 10.00-14.30. Da går de til en av de flere basene de har i nærområdet. Der er det telt/lavvo m/ildsted, eller så går de til gårdsbasen. Der rir de, er med og steller /møkker ut hos hestene. Leker med geitene/minigrisen/eselet.

Det skal være veldig dårlig vær før de er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er lillegutt...?

I vår barnehage, som er en naturbarnehage er de minste ute hele dagen om sommeren, fra vi åpner halvåtte til vi stenger klokka fem. Vi har som regel minst ett måltid inne for å få en pause fra solen.....

Om vinteren når det er mye snø, veldig kaldt eller ellers ufyselig vær kan det godt hende at de aller minste ikke er ute i det hele tatt.

De sover ute eller inne etter foreldrenes ønske.

Men å sitte ute i snøen for en liten ettåring som kanskje ikke kan gå, i diger parkdress og altfor store sko, det er ikke gøy.

Man blir veldig fort kald og sur, og vi ønsker ikke at barnehagehverdagen skal preges av negative opplevelser.

Personalet trives som regel ute, men de bittesmå gjør det ikke. Så for barnas egen skyld er de inne på de sureste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt er snart 1,5 år, og jeg ønsker ikke at han skal være ute til enhver pris eller fryse ørene av seg... :wink: :-)

Men, nå- da det enda er en temperatur som tilsier at lillegutt fint kan være ute en tid, er det litt dumt at han bare får 1 time ute... :roll: :-?

Litt regn er jo bare gøy for ham!! :)

Får håpe de kommer seg mere ut etterhvert og at det er flere foreldre som meg på avdelingen hans. kanskje vi kan "overtale" de ansatte til mere utetid?! :roll::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et minimumsutetid? Jeg ville se det an. Kanskje de er mye mer ute i realiteten enn det du har inntrykk av etter hva de har sagt?

Hos oss (alder fra 2) er de nå ute fra ca 10 til 11.30. Så spiser de og så sover de minste mens de eldste går ut igjen. Den minste avdelingen er ute på formiddagen når den verste sommer"varmen" er over, og inne senere. Da har de eldste "klubber" og sangstunder osv. på formiddagen og er ute på ettermiddagen.

Også har "vår" avdeling en fast utedag med tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det å kle på og av opptil fjorten ett-to åringer tar veldig lang tid, særlig når de skal ha regntøy og gummistøvler, eller ulltøy, dress og cherrox.....

Det sier seg selv at å gå ut to ganger er så godt som umulig når barna trenger så mye tøy.

Men når været er som nå har de ingen unnskyldning, da bør de klare å være ute i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det å kle på og av opptil fjorten ett-to åringer tar veldig lang tid, særlig når de skal ha regntøy og gummistøvler, eller ulltøy, dress og cherrox.....

Ja, og når man er ferdig med sistemann, så har alltid to - tre av de man kledde på først bæsjet på seg og trenger nye bleie. Etter bleieskiftet skal det kles på igjen :-?

Enkelte ganger tror jeg faktisk ikke en del foreldre skjønner hvor mye jobb det er med så mange bleiebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ganger tror jeg faktisk ikke en del foreldre skjønner hvor mye jobb det er med så mange bleiebarn.

Joda, jeg vet så altfor godt hvordan det er!! :):wink:

Jeg har selv jobbet i barnehage - på småbarnsavdeling.

Om vinteren, med masse klær og kanskje streng kulde stiller saken seg ganske anderledes!

Men nå, når gradestokken viser over 20 grader, men dråpene titter frem mener jeg det ikke burde være rare problemet å være ute en lengre periode.

Jeg visste også - den gang jeg jobbet i bhg - at det var litt "pes" med all -på og av-kledning i perioder - allikevel valgte jeg å jobbe med de minste!! :)

Ja, det blir nok bedre etterhvert - håper jeg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om man velger å jobbe med de minste eller bare blir plassert der inne, ting tar tid, og når en har en stram dagsrytme å forholde seg til må en av og til velge bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en femåring som skal ha siste året i barnehagen til høsten.

Her hvor jeg bor er vi så heldige å ha utegruppe.

De har tilholdsted i en lavo som står utenfor barnehagen.

For to år siden hadde jeg eldste jenten min der og var kjempefornøyd. De har masser av utflukter i skog, fjæren og nær miljøet. De lærer kjempemasse.

Det ble sagt at de som er med i "lavo gruppen" kan etter endt år mer enn 7.klassen kan om naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en femåring som skal ha siste året i barnehagen til høsten.

Her hvor jeg bor er vi så heldige å ha utegruppe.

De har tilholdsted i en lavo som står utenfor barnehagen.

For to år siden hadde jeg eldste jenten min der og var kjempefornøyd. De har masser av utflukter i skog, fjæren og nær miljøet. De lærer kjempemasse.

Det ble sagt at de som er med i "lavo gruppen" kan etter endt år mer enn 7.klassen kan om naturen.

...åååå, tenk om lillegutt kunne gått i en slik avdeling... !! :-) :babygutt:

Hørtes spennende ut for barna - og sikkert for de voksne også... :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle

Hos oss er alle barna under to år, så det blir litt annerledes.. Men sånn ser dagen ut:

8-9:Barna kommer, innetid

9-10.30:Vi er ute

10.45-11.30:Samlingsstund, Lunch

11.30-13.30:Barna sover

13.30-14.30:Innetid

14.30-15.00:Frukt og Yoghurt

15.00-16.30:Utetid til barna blir hentet

Nå er det ikke noe problem å lempe barna ut og inn, bare å ta på sko og evt en liten jakke- men til vinteren, med åtte barn på to voksne, med bleieskift, dresser, støvler, luer... Det kan bli interessant å se hvordan det blir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er vi ute mellom kl. 12.00 og 15.00 hver dag. Om våren / sommeren ( tidlig høst er vi ute stort sett hele dagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...