Gå til innhold

Katteeier: jeg vil ikke ha ditt kjæledyr!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uhm, fordi de er rovdyr og trenger å være ute? Norsk skogskatt er forøvrig en egen katterase, jeg tror du mener vanlig huskatt. Og jeg som katteeier vil gjerne si med en gang at jeg lar mine katter være ute fordi de elsker å jage mus og fugler. Godta det eller flytt.

Signerer! Kommer nok ikke til å la pus være inne (stakkars. Katter er ute dyr og tror hun hadde kjedet seg å være inne 24/7) eller gå med henne i bånd.

Jeg har faktisk aldri opplevd at en katt som har ripet opp bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Signerer! Kommer nok ikke til å la pus være inne (stakkars. Katter er ute dyr og tror hun hadde kjedet seg å være inne 24/7) eller gå med henne i bånd.

Jeg har faktisk aldri opplevd at en katt som har ripet opp bilen min.

Hvis de er vandt til det går det veldig bra. Vår katt har aldri vært ute uten bånd, så når vi prøvde det ble hun bare stresset og kjempe redd. Hun trives dog veldig godt inne og ute om sommeren i bånd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja...de fleste utekatter er vel ikke renrasede, og formerer seg vilkårlig (og fra generasjon til generasjon neppe på samme sted).

Det der hadde bare vært relevant om jeg skrev at alle katter var innavl.

Det virker dessuten litt rart at denne innavlen skulle bevirke at mutasjoner som gjør katter ufordragelige overlever, mens mutasjoner som setter overlevelsesevnen på spill ikke inntreffer?

Det er så morsomt når folk dikter opp ting for å kunne argumentere... Hvor skrev jeg at det bare var ufordragelige mutasjoner som overlevde i katter?

Det er ikke sånn at innavl i seg selv skaper flere mutasjoner, men det fremhever negative mutasjoner som allerede ligger i genene, og eventuelt ikke er "aktive".

Mutasjoner som "setter overlevelsen på spill" skjer hele tiden, og er den mest vanlige av de vi kan observere uten å se på DNA. De kattene dør, som oftest mens de fortsatt bare er en liten klump med celler, og får derfor ikke formert seg.

Mutasjoner går alle veier, og innimellom er de positive også, noe som feks fører til at man får en litt smartere katt.

Andre ganger er de bare rare, som feks den ene katten min, som har en "tå" på midten av leggen, uten skjelett. Det er nok hud, og en negl der, men det er ikke noe bein i den, så den er myk og rar.

Har du noen dokumentasjon for denne vanvittige påstanden?

Anonymous poster hash: 72e44...c66

Trenger du virkelig dokumentasjon på hvordan evolusjon fungerer? Om et svakt individ blir tatt vare på, overlever den, og kan derfor formere seg, og arve de svake genene sine videre... De aller fleste mutasjoner er negative, eller helt ubrukelige.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde bare vært relevant om jeg skrev at alle katter var innavl. Det er så morsomt når folk dikter opp ting for å kunne argumentere... Hvor skrev jeg at det bare var ufordragelige mutasjoner som overlevde i katter?Det er ikke sånn at innavl i seg selv skaper flere mutasjoner, men det fremhever negative mutasjoner som allerede ligger i genene, og eventuelt ikke er "aktive".Mutasjoner som "setter overlevelsen på spill" skjer hele tiden, og er den mest vanlige av de vi kan observere uten å se på DNA. De kattene dør, som oftest mens de fortsatt bare er en liten klump med celler, og får derfor ikke formert seg.Mutasjoner går alle veier, og innimellom er de positive også, noe som feks fører til at man får en litt smartere katt.Andre ganger er de bare rare, som feks den ene katten min, som har en "tå" på midten av leggen, uten skjelett. Det er nok hud, og en negl der, men det er ikke noe bein i den, så den er myk og rar. Trenger du virkelig dokumentasjon på hvordan evolusjon fungerer? Om et svakt individ blir tatt vare på, overlever den, og kan derfor formere seg, og arve de svake genene sine videre... De aller fleste mutasjoner er negative, eller helt ubrukelige.

Gratulerer!

Du skjønte faktisk ingen ting av dette, og viser også at du har et litt underlig forhold til seleksjon og mutasjoner. Du viser også at du ikke helt klarte å forstå hva jeg skrev - eller hva du selv skrev for den saks skyld, siden du mener jeg finner på ting som er direkte respons på ditt eget innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Yme - jeg bad ikke om dokumentasjon på evolusjon og seleksjon, men på at norske utekatter er innavlede, og hvorfor du mener dette har ført primært til at de utviser uønsket fekaladferd, og ikke til redusert overlevelsesevne ute, f. eks. i forhold til andre rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Du skjønte faktisk ingen ting av dette, og viser også at du har et litt underlig forhold til seleksjon og mutasjoner.

Åjåj, der tok du meg, gitt... Nevnte jeg forresten at jeg begynte på en bachelor innenfor dette en gang i tiden? :ler:

Du viser også at du ikke helt klarte å forstå hva jeg skrev -

eller hva du selv skrev for den saks skyld, siden du mener jeg finner på ting som er direkte respons på ditt eget innlegg.

Jeg veit bedre enn deg hva jeg mente med mitt eget innlegg :kyss2:

Jeg skrev ingen ting om at denne innavlen, eller mutasjoner generelt, primært fører til at katter driter og pisser over alt.

Og Yme - jeg bad ikke om dokumentasjon på evolusjon og seleksjon, men på at norske utekatter er innavlede,

Se om du forstår forskjellen på disse to setningene.

"Kattene vi har i dag, er ofte innavl"

"norske utekatter er innavlede"

Det er en veldig vesentlig forskjell der, skjønner du... Den ene setningen betyr at det er mange katter som er innavl, mens den andre betyr at alle katter er det.

Jeg har ikke en gang skrevet at det gjelder de fleste katter :P

Igjen, trenger du virkelig dokumentasjon på dette? Det er omtrent ingen andre dyr enn mennesker, som passer på å ikke drive med innavl, og det er kunn i land hvor man har tilgang på informasjon om at dette ikke er bra å drive med.

Hos dyr som blir tatt vare på, vil ikke de negative mutasjonene siles ut på samme måte som dyr ute i naturen... Har man en dum, evneveik katt, vil den overleve og kunne formere seg like fint som en eksepsjonelt smart katt, fordi eierne sørger for at den overlever, i tillegg til at man ikke finner noen naturlige rovdyr til kattene i boligstrøk, som da er der folk flest pleier å ha kattene sine...

og hvorfor du mener dette har ført primært til at de utviser uønsket fekaladferd, og ikke til redusert overlevelsesevne ute, f. eks. i forhold til andre rovdyr.

Jeg har ikke skrevet at det har "ført primært til at de utviser uønsket fekaladferd" Det er dette jeg jeg refferer til, når jeg skriver at du finner opp ting... Men innleggene dine blir veldig imponerende av at du dikter opp fansy ord :laugh:

Veldig enkelt forklart, betyr innlegget jeg skrev, følgende.

Husdyr kan utsettes for negative mutasjoner, som ikke forsvinner gjennom naturlig seleksjon, fordi invdividene som blir født med ting som feks svakere instinkter, og dermed ikke oppfører seg "optimalt", blir tatt vare på og dermed ikke dør før de får formert seg. Dette fører til at disse mutasjonene overføres til flere generasjoner, med mindre man aktivt går inn for å passe på at disse husdyrene ikke får formert seg, noe de aller fleste katteeiere ikke gjør.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger kattebæsj OPPÅ snøen utenfor døren til huset mitt. Til alle dere som mener at katter graver ned alt: NOT!

Anonymous poster hash: 9c754...6f9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger kattebæsj OPPÅ snøen utenfor døren til huset mitt. Til alle dere som mener at katter graver ned alt: NOT!

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Jammen... Jammen... Jammen... Katter graver ned bæsjen sin. Det har jeg sett!! Det der er sikkert bjørnebæsj eller noe :ler:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme mot anonymbrukere, dette er en morsom krangler å følge med på :fnise:

Anonymous poster hash: 9e2d7...9cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme mot anonymbrukere, dette er en morsom krangler å følge med på :fnise:

Anonymous poster hash: 9e2d7...9cd

Tro det eller ei, men det er faktisk noe av det mest underholdende jeg kan gjøre. Andre liker å se film. Jeg liker å diskutere på nettet. Det er ekstra gøy når det er påståelige folk som egenlitg ikke veit hva de snakker om, for de sier ekstremt mye rart, og gir seg aldri :ler:

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det finnes ikke voksne som sover ute, nei... Utrolig argumenter du greier å lire av deg.

Kattene går inn og ut akkurat som de ønsker. Alle er kastrerte, og har regelmessige sjekk hos dyrlegen... En del katter bare er sånn at de driter og pisser hvor som helst.

Sånt lærer man, når man har hatt såpass mange katter, over 30 år... Man bygger seg liksom opp en viss erfaring.

Ja, det er helt utrolig! Det er morsomt å se hva man får til svar da :ler:

"Katter bæsjer ikke hvor som helst!"

"Katten min gjør det"

"Da må du ta den til dyrlegen!"

Det er lurt det ja, men det viser jo fortsatt at katter kan bæsje hvor som helst, enten det er fordi de er syke, eller fordi de er dumme :P

Friluftsmennesker og uteliggere sover ute men det betyr ikke at alle voksne bør sove ute fordi det er så himla bra for oss.

er ikke andre katters feil at dine er dumme eller ikke har fått oppdragelse

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsmennesker og uteliggere sover ute men det betyr ikke at alle voksne bør sove ute fordi det er så himla bra for oss

Nei, det er ikke det at friluftsmennesker og uteliggere sover ute, som gjør at det er bra for oss.

Det som gjør at det er bra, er blandt annet den friske luften, og at de forskjellige lysspektrene fra sola påvirker den cirkadianske rytmen vår på en veldig positiv måte, og gjør at vi sover bedre og blir mer uthvilte og opplagte.

Glass hindrer noe av lysspekteret å komme inn, i tillegg til at lys fra lamper og skjermer fra PCer, TVer, mobiler osv, forstyrrer dette veldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det at friluftsmennesker og uteliggere sover ute, som gjør at det er bra for oss.

Det som gjør at det er bra, er blandt annet den friske luften, og at de forskjellige lysspektrene fra sola påvirker den cirkadianske rytmen vår på en veldig positiv måte, og gjør at vi sover bedre og blir mer uthvilte og opplagte.

Glass hindrer noe av lysspekteret å komme inn, i tillegg til at lys fra lamper og skjermer fra PCer, TVer, mobiler osv, forstyrrer dette veldig.

Dw fleste foreldre triller tur når babyen sover ute. De setter ikke bare vogna på trappa og går inn. Kanskje når de er på besøk hos andre så gjør de vel det.

Men det er jo sjeldent at katter hopper oppi barnevogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Dw fleste foreldre triller tur når babyen sover ute. De setter ikke bare vogna på trappa og går inn. Kanskje når de er på besøk hos andre så gjør de vel det.

Veldig mange gjør det altså. Det finnes faktisk babyer som ikke vil sove i senga si på dagen, og med 3-4 dupper om dagen kan man ikke gå hver gang, da får man jo ikke gjort annet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gjør begge deler, og noen ganger i kombinasjon hvor de triller en tur, og lar babyen sove ute når de kommer hjem.

Dette burde selvfølgelig være under oppsyn, fordi det kan skje mye rart med et barn som ligger ubevokta.

Og uansett er det foreldrenes annsvar å passe på at barnet er trygt, så hvis det er sånn at katter legger seg på barn, så barnet dør, må de passe på at det ikke er mulighet for katter å kunne komme oppi vogna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

553 svar (554 med mitt) og ikke én katteeier som har forståelse for at ikke hele nabolaget er interessert i andres kjæledyr. Det er smått utrolig.

Liker også argumentene med at "min bil har aldri hatt riper, ergo katter riper aldri biler". Jeg kan love deg at jeg finner riper i bilen din - det er dermed ikke sagt at alle skyldes katten din.

Anonymous poster hash: d761b...b26
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

553 svar (554 med mitt) og ikke én katteeier som har forståelse for at ikke hele nabolaget er interessert i andres kjæledyr. Det er smått utrolig.

Liker også argumentene med at "min bil har aldri hatt riper, ergo katter riper aldri biler". Jeg kan love deg at jeg finner riper i bilen din - det er dermed ikke sagt at alle skyldes katten din.

Hadde hatt forståelse om de folkene som har sånne problemer med katter ikke overdrev og krosemaksimerte så veldig. Jeg har da bodd i flere nabolag med katter rundt og jeg kjenner meg overhode ikke igjen i alle disse ville kattehistoriene jeg leser her inne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan veit at du ingen av de som er på "katter burde ikke få drite hvor som helst, eller ødelegge bilen til folk"-siden, har katter selv?

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at alle som har svart i denne tråden er katteeiere? Det er mulig å reagere på TS sitt tåpelige innlegg uten selv å være katteeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt forståelse om de folkene som har sånne problemer med katter ikke overdrev og krosemaksimerte så veldig. Jeg har da bodd i flere nabolag med katter rundt og jeg kjenner meg overhode ikke igjen i alle disse ville kattehistoriene jeg leser her inne.

Hvordan veit at du ingen av de som er på "katter burde ikke få drite hvor som helst, eller ødelegge bilen til folk" har katter selv?

Hvordan kan du vite at alle som har svart i denne tråden er katteeiere? Det er mulig å reagere på TS sitt tåpelige innlegg uten selv å være katteeier.

Så hvorfor angriper man da med påstander om at andres erfaringer er løgn? Denne går til alle tre, selv om kanskje ikke hver av dere har vært like trollete i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...