Gå til innhold

Hvor vanlig er HIV?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dersom han tok en HIV-test for tre uker siden, ville han vite nå at den var negativ. Det tar nå normalt ca. seks uker fra smitte til viruset kan påvises ved tester. De fleste laboratorier har en svarfrist på ca. to uker.

HIV er en meldepliktig sykdom, og dersom noen tester positivt blir de kontaktet, og smittesporing blir iverksatt.

Ved positiv test vil man alltid gjøre supplerende tester fordi det en sjelden gang opptrer falsk positive prøvesvar. Har man avlagt positiv prøve må man gjemme seg for helsevesenet om man skal være uvitende om det.

Anonymous poster hash: 2ba15...f22 [/quote

Det stemmer ikke at man ikke kan få svar på dagen ved en hiv-test. Det er et reelt tilbud på f.eks. Olafia i Oslo. http://hivnorge.no/Om-hiv-aids/Hivtesten

Jeg forstår frykten din, men sjansen for at du har hiv er lik null. Det jeg ikke forstår er hvordan han fikk svar på test av kjønnsykdommer (clamydia er vanligst å ta) samme dag? Kan han ha en frykt for å teste seg (noen har det), og bare sagt det for å berolige deg? Håper jeg tar feil, men du kan helt greit be han om å vise deg prøvesvarene, eller aller helst, sjekk deg for både hiv og kjønnsykdommer selv. Jeg vet at man ved clamydia eller redsel for å ha det og videre kunne smitte sin partner, kan få en dagsdose og dagen deretter er smittefri. Men å få svar på clamydiaprøven tar vanligvis 5-7 dager. Kanskje de har fått bedre tester siden man kan ta en prøve også på apoteket.

Tror frykten din for hiv er ubegrunnet. Ta en test og gå gjerne sammen for å teste dere. Dere trenger ikke time, bare bestille tid på laben på legekontoret.

Mange menn overlater til damene å teste seg for kjønnsykdommer, og noen er så uansvarlige at det også gjelder å ta en hiv-test. Bedre å teste seg en gang for mye, enn å være en mulig smittebærer.

Endret av Emmerdale
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du sex med ham?

Eier ikke jenter noen som helst form for selvkontroll eller kritisk sans?

Anonymous poster hash: 63aa7...79f
Skrevet

Liker at du trekker frem dette tilfelle av en jentes handling og anvender det på alle jenter. Lenge leve stigmatisering.

• Liker 2
Skrevet

Fordi vi vil vel. Handler ikke om at jeg ikke har selvkontroll eller kritisk sans, jeg er venn med han og vi har sex innimellom fordi vi vil. Han har flere å knulle på, det er greit, jeg har for tiden kun sex med han, og det er også greit.

Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

Skrevet

Virker litt underlig at han er såpass bekymret. Enten er han hypokonder (hvilket du vel vil merke om han bekymrer seg for alt titt og ofte) eller så har andre grunner til å bekymre seg som han ikke har delt. Når det gjelder HIV, snakker vi om risikogrupper. Der de hovedsakelig 'utsatte' er;- Afrikanere- Homofile og bifile menn- Sprøytenarkomane Disse representerer et overveldende flertall av HIV-smittede. Neste risikogruppe er de som har hatt jevnlig ubeskyttet sex med disse, som regel analsex. Men selv for denne gruppen er risikoen betydelig lavere. HIV-viruset er ikke veldig levedyktig i seg selv. Det må direkte inn i blodet ved smitte. For hvite, ikke-narkomane heterofile som har sex med hvite, ikke-narkomane heterofile er det knapt noe å bekymre seg for. Da sier jeg ikke at man ikke skal teste seg - det skal man. Kun at det ikke er noe man ligger våken for.Men selvsagt er det ikke alle som vet akkurat hvem de faktisk har sex med og hva deres fortid er. Anonymous poster hash: aa2b7...ce3

Det finnes heterofile single og par som er smittet. Mange holder sykdommen skjult for omgivelsene. Det er mennesker man aldri hadde trodd var smittet - akkurat som med mange andre kjønnssykdommer. Å si at det ikke er noe å bekymre seg for for heterofile, vet jeg er feil. Jeg kan ikke uttdype mer,

Anonymous poster hash: 1aa96...5c8

Skrevet

Fordi vi vil vel. Handler ikke om at jeg ikke har selvkontroll eller kritisk sans, jeg er venn med han og vi har sex innimellom fordi vi vil. Han har flere å knulle på, det er greit, jeg har for tiden kun sex med han, og det er også greit. Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

Hvorfor synes du dette er greit? Hvis han har flere samtidig, er han jo en risikopartner. Da kan du risikere en rekke kjønnssykdommer, ikke bare hiv, hepatitt B og C er jo noe som er mye vanligere de fleste andre steder i verden, og hadde jeg vært deg, hadde jeg testet meg for dette. Hadde virkelig tatt en full sjekk, og informert legen om at han har flere partnere og hvor partner kommer fra (om han ikke er født i Norge). Husk å nevne oralsexen, så de kan ta prøver av halsen også.

Skrevet

TS her. Han fikk svar på blodprøvene, viser seg at det er vitaminmangel han har. Så forhåpentligvis var alt hysteriet hans rundt HIV bare hysteri, og ikke realitet. Men har nå uansett fikset meg time på helsestasjonen, så jeg får testet meg for ALT. Vi har holdt oss unna hverandre (seksuelt), og jeg har tenkt å holde meg unna inntil jeg vet at verken jeg eller han har noe.

Anonymous poster hash: a0f2a...a1c
Skrevet

Det finnes heterofile single og par som er smittet. Mange holder sykdommen skjult for omgivelsene. Det er mennesker man aldri hadde trodd var smittet - akkurat som med mange andre kjønnssykdommer. Å si at det ikke er noe å bekymre seg for for heterofile, vet jeg er feil. Jeg kan ikke uttdype mer,

Jeg presisterte at han skal teste seg. Ingen har sagt at ingen heteorfile er smittet. Men som sagt - hvite, ikke-narkomane heterofile som har sex med hvite, ikke-narkomane heterofile er ingen risikogruppe og har liten grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: aa2b7...ce3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...