Gå til innhold

Hvor vanlig er HIV?


Fremhevede innlegg

Skrevet

En venn av meg, som jeg har hatt sex med, sier til meg at han er bekymret for om han er HIV-positiv. Jeg ble kjent med han i høst, og han har fortalt meg at han har hatt dårlig immunforsvar i lang tid nå, vet ikke hva han mener med lang tid. Men har lagt merke til at han titt og ofte ikke er i form. Han hadde også lungebetennelse for ikke så lenge siden. Jeg vet han har sex med flere jenter, mens jeg kun har med han. Han har vært masse hos legen og tatt prøver, og fikk i går beskjed om å komme tilbake, det var et eller annet med blodprøvene han hadde tatt. Så nå sier han at han tror han har HIV. Og det friker meg så klart helt ut. Hvor vanlig er det med HIV i Norge? Noen som har peiling på om man får symptomer kort/lang tid etter man er smittet?



Anonymous poster hash: a0f2a...a1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en test.

Det er ikke veldig vanlig.



Anonymous poster hash: 262d1...881
Skrevet

Kan bare være kyssesyken for eksempel. Da er man slapp og ofte dårlig. Å plutselig tro at man har HIV er veldig "out of the blue", om nigerianske prostituerte ikke var en av de jentene han hooket med.



Anonymous poster hash: 3e0dc...f7b
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Kan bare være kyssesyken for eksempel. Da er man slapp og ofte dårlig. Å plutselig tro at man har HIV er veldig "out of the blue", om nigerianske prostituerte ikke var en av de jentene han hooket med.

Anonymous poster hash: 3e0dc...f7b

Eller thailandske.

På verdensbasis er det ca 50/50 kvinner og menn som har HIV. Her i Norge regjerer menn den store prosentandelen, og flertallet (ikke-homofile) har blitt smittet av thai-damer.

Mener jeg har lest at man kan gå i hele 10 år før man får skikkelige symptomer, og begynner å bli skikkelig syk.

Endret av FruRaeder
Skrevet

http://hivnorge.no/Om-hiv-aids/Statistikk

Det er jo alltid en risiko når du har ubeskyttet sex med noen du ikke kjenner, ja til og med noen du er gift med kan være utro for så å komme hjem å smitte deg.

Sannsynligheten er jo størst for at du ikke er smittet med noe slikt, men så er det jo noen som blir smittet da...



Anonymous poster hash: 3b125...b1b
Skrevet

http://hivnorge.no/Om-hiv-aids/Hva-er-hiv

Stadier av hivinfeksjon

En person som er smittet med hiv, har hivinfeksjon. Hivinfeksjonen kan være asymptomatisk (ikke symptomgivende) eller symptomgivende. En kan dele opp en hivinfeksjon i flere stadier:

Akutt hivinfeksjon Kort tid etter smitte (3-6 uker) får noen - men slettes ikke alle - en akutt hivinfeksjon med influensaliknende symptomer. De vanligste symptomene er feber, svelgsmerter og hovne lymfeknuter. Det kan også være utslett, diaré, hoste og belegg på mandlene.

Asymptomatisk hivinfeksjon Deretter er de fleste uten symptomer i mange år. Noen får likevel forstørrede lymfekjertler flere steder i kroppen.

Symptomgivende hivinfeksjon Senere, som regel etter mange år, kan den hivpositive gå ned i vekt og være plaget av feber, nattesvette, tretthet, forstørrede lymfeknuter, diaré, soppinfeksjon i munnen, helvetesild og økende plager med utbrudd av herpes.

Svært mange får ingen symptomer i det hele tatt og den eneste måten å fastslå en hivinfeksjon på, er å ta en hivtest.



Anonymous poster hash: 3b125...b1b
Skrevet

Jeg og han har forresten hele tiden brukt beskyttelse, med unntak ved oralsex. Og selv med beskyttelse vet man vel aldri, gjør man? :( Jeg testet negativt på hiv i fjor, og har hatt ganske få sexpartnere, så føler meg egentlig trygg, men blir utrygg nå pga han :P



Anonymous poster hash: a0f2a...a1c
Skrevet

Jeg og han har forresten hele tiden brukt beskyttelse, med unntak ved oralsex. Og selv med beskyttelse vet man vel aldri, gjør man? :( Jeg testet negativt på hiv i fjor, og har hatt ganske få sexpartnere, så føler meg egentlig trygg, men blir utrygg nå pga han :P

Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

HIV smitter forresten lett ved oralsex også, om du har utført på han altså (og om han i det heletatt har HIV).

Anonymous poster hash: 02845...21c

Skrevet

Faren min har HIV (homofil, kjæresten hadde vært utro), han fikk en toukers kraftig influensa rundt 3 uker etter at han antar at han ble smittet. Han er ikke mye syk i det hele tatt. Han går på medisiner og er ikke smittsom lenger, og kommer antageligvis til å leve til han blir gammel og grå.



Anonymous poster hash: 302d4...e50
  • Liker 4
Skrevet

Faren min har HIV (homofil, kjæresten hadde vært utro), han fikk en toukers kraftig influensa rundt 3 uker etter at han antar at han ble smittet. Han er ikke mye syk i det hele tatt. Han går på medisiner og er ikke smittsom lenger, og kommer antageligvis til å leve til han blir gammel og grå.

Anonymous poster hash: 302d4...e50

Selvfølgelig, man behøver ikke bli drept av HIV og aids i Norge i dag, det finnes nok av gode medisiner og behandlinger. Men man skal absolutt ikke bagatellisere sykdommen.

Anonymous poster hash: 02845...21c

  • Liker 4
Skrevet

Faren min har HIV (homofil, kjæresten hadde vært utro), han fikk en toukers kraftig influensa rundt 3 uker etter at han antar at han ble smittet. Han er ikke mye syk i det hele tatt. Han går på medisiner og er ikke smittsom lenger, og kommer antageligvis til å leve til han blir gammel og grå.

Anonymous poster hash: 302d4...e50

Jeg leste et sted en legen som sammenlignet HIV med diabetes omtrent. Ja, du må gå på medisiner - men det får man her i Norge, og da er det virkelig ikke verdens undergang. Det største problemet er jo alle som smittes i fattige land uten tilgang på medisiner og næringsrik mat, det kan bli en dødsdom.

I Norge er uansett sykdommem uvanlig, og da mest vanlig i det homofile miljøet. Til trådstarter - selvfølgelig er muligheten der, men den er liten med mindre han har hatt sex i utlandet eller lignende. Prøv å slappe av. Når får han svar på testen?

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som kan identifisere privatpersoner.

Daenerys, mod.

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør å ha sex jeg. Kommer til å leve i sølibat forever. Vil ikke risikere å dø lissom!



Anonymous poster hash: a44c1...ded
Skrevet

Kan bare være kyssesyken for eksempel. Da er man slapp og ofte dårlig. Å plutselig tro at man har HIV er veldig "out of the blue", om nigerianske prostituerte ikke var en av de jentene han hooket med.

Anonymous poster hash: 3e0dc...f7b

Enig, spesielt når man bruker beskyttelse. HIV smitter ikke via oralsex såfremt ikke kjønnsvæsker ikke blandes. Ekstremt minimal sannsynlighet for at HIV smitter via spytt. Sannsynligheten er der nesten ikke.

Anonymous poster hash: e0c9a...7aa

Skrevet

Enig, spesielt når man bruker beskyttelse. HIV smitter ikke via oralsex såfremt ikke kjønnsvæsker ikke blandes. Ekstremt minimal sannsynlighet for at HIV smitter via spytt. Sannsynligheten er der nesten ikke.

Anonymous poster hash: e0c9a...7aa

HIV smitter ikke ved at kjønnsvæsker blandes. Har man et sår i munnen eller halsen finnes det en teoretisk mulighet for smitte ved oralsex, men alt i alt er HIV lite smittsomt.

Anonymous poster hash: 387c2...6b8

  • Liker 4
Skrevet

HIV smitter ikke ved at kjønnsvæsker blandes. Har man et sår i munnen eller halsen finnes det en teoretisk mulighet for smitte ved oralsex, men alt i alt er HIV lite smittsomt. Anonymous poster hash: 387c2...6b8

Sjansen for smitte ved ubeskyttet samleie er under 1%, men øker raskt om man har sår, rifter eller betennelsestilstander i aktuelle slimhinner.

Smitte gjennom oralsex er lite sannsynlig, men muliggjøres om sæd, vaginalvæske, blod eller menstruasjonsblod finner veien inn i blodbanen til mottageren gjennom rifter i munnslimhinnene. Det er en betydelig enzymatisk nedbrytning av viruskappens proteiner i spytt, så sjansen er svært liten.

Smitterisikoen er marginalt høyere for kvinner og anoreceptive menn, fordi en sædutløsning ofte innebærer at smitteholdig væske i form av sæd deponeres i kroppshulrom der små rifter i slimhinnene kan før viruset over i blodbanen.

Anonymous poster hash: 2ba15...f22

  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste et sted en legen som sammenlignet HIV med diabetes omtrent. Ja, du må gå på medisiner - men det får man her i Norge, og da er det virkelig ikke verdens undergang. Det største problemet er jo alle som smittes i fattige land uten tilgang på medisiner og næringsrik mat, det kan bli en dødsdom.

I Norge er uansett sykdommem uvanlig, og da mest vanlig i det homofile miljøet. Til trådstarter - selvfølgelig er muligheten der, men den er liten med mindre han har hatt sex i utlandet eller lignende. Prøv å slappe av. Når får han svar på testen?

Han testet seg for kjønnssykdommer for ca 3 uker siden, og sa til meg samme dag som han tok de at ingen av testene var positive. Nå har jeg ikke spurt han hvilke tester han tok, da, og HIV-test tar vel mer enn noen timer å få svar på? Er ikke sikker på hvilke tester han tok hos legen, men skal høre med han om han har testet seg for HIV. Jeg kommer uansett til å gjøre det selv snart, for jeg blir helt stressa av bekymringene hans.

Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

Skrevet

TS over her forresten



Anonymous poster hash: a0f2a...a1c
Skrevet

Han testet seg for kjønnssykdommer for ca 3 uker siden, og sa til meg samme dag som han tok de at ingen av testene var positive. Nå har jeg ikke spurt han hvilke tester han tok, da, og HIV-test tar vel mer enn noen timer å få svar på? Er ikke sikker på hvilke tester han tok hos legen, men skal høre med han om han har testet seg for HIV. Jeg kommer uansett til å gjøre det selv snart, for jeg blir helt stressa av bekymringene hans.

Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

Virker litt underlig at han er såpass bekymret. Enten er han hypokonder (hvilket du vel vil merke om han bekymrer seg for alt titt og ofte) eller så har andre grunner til å bekymre seg som han ikke har delt.

Når det gjelder HIV, snakker vi om risikogrupper. Der de hovedsakelig 'utsatte' er;

- Afrikanere

- Homofile og bifile menn

- Sprøytenarkomane

Disse representerer et overveldende flertall av HIV-smittede. Neste risikogruppe er de som har hatt jevnlig ubeskyttet sex med disse, som regel analsex. Men selv for denne gruppen er risikoen betydelig lavere. HIV-viruset er ikke veldig levedyktig i seg selv. Det må direkte inn i blodet ved smitte.

For hvite, ikke-narkomane heterofile som har sex med hvite, ikke-narkomane heterofile er det knapt noe å bekymre seg for. Da sier jeg ikke at man ikke skal teste seg - det skal man. Kun at det ikke er noe man ligger våken for.

Men selvsagt er det ikke alle som vet akkurat hvem de faktisk har sex med og hva deres fortid er.

Anonymous poster hash: aa2b7...ce3

Skrevet

Han testet seg for kjønnssykdommer for ca 3 uker siden, og sa til meg samme dag som han tok de at ingen av testene var positive. Nå har jeg ikke spurt han hvilke tester han tok, da, og HIV-test tar vel mer enn noen timer å få svar på? Er ikke sikker på hvilke tester han tok hos legen, men skal høre med han om han har testet seg for HIV. Jeg kommer uansett til å gjøre det selv snart, for jeg blir helt stressa av bekymringene hans. Anonymous poster hash: a0f2a...a1c

Dersom han tok en HIV-test for tre uker siden, ville han vite nå at den var negativ. Det tar nå normalt ca. seks uker fra smitte til viruset kan påvises ved tester. De fleste laboratorier har en svarfrist på ca. to uker.

HIV er en meldepliktig sykdom, og dersom noen tester positivt blir de kontaktet, og smittesporing blir iverksatt.

Ved positiv test vil man alltid gjøre supplerende tester fordi det en sjelden gang opptrer falsk positive prøvesvar. Har man avlagt positiv prøve må man gjemme seg for helsevesenet om man skal være uvitende om det.

Anonymous poster hash: 2ba15...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...