Gå til innhold

Brus i tåteflaske mm

Furstina

Anbefalte innlegg

Det är ju skillnad på att smaka och att äta eller mata.

och ju det är väl dumt att lära barnen dåliga vanor som man sedan får slåss emot? Till exempel lära dem att dricka brus till maten eller att få chokoladepålägg till frukosten och chips på kvällen - och sedan försöka säga nej två år senare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Tex her. Det er litt vel mye dramatikk her. Man bør ikke nekte ungene å få smake søtt' date=' som surt som salt spør du meg.[/quote']

Det er ikke det at man ikke bør nekte ungen å smake søtt, men hvor tidlig man skal introdusere barnet for søtt. Er det nødvendig fra de er helt små, eller kan det vente til det er ett år, to år, tre år.....? Eller er det nødvendig i det hele tatt?

Datteren til ei venninne av meg er 12 år og har aldri smakt brus. Ergo drikker hun vann til lørdagsgodtet fordi hun aldri kan tenke seg til at brus er noe godt. Og ikke vil hun smake nå heller......kan vel neppe være noe minus for helsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Legg merke til at jeg skriver i fortid, Lula.

Greit det Tex... Jeg vet at datteren din begynner å bli stor og at du sikkert vet bedre nå. Det var heller ikke et som var poenget.

Jeg syntes bare innlegget ditt var litt bråkjekt og unødvendig. Det tilførte ikke akkurat debatten noe for å si det sånn. Jeg vil heller se et skikkelig innlegg der du faktisk utdyper noe om ditt syn på saken, enn en flåsete kommentar. Derfor mitt svar.

Ingen mener at de som gir sine barn godteri og brus nødvendigvis er dårlige mødre eller at barna tar stor skade av det, så det er ingen grunn til å gå til forsvar hele tiden.

Noen her synes tydeligvis at kosthold er viktig og ønsker en diskusjon rundt dette. Man trenger ikke følge veldig mye med i medier og andre steder for å se at dette er en diskusjon som faktisk er VIKTIG og virkelig TRENGS i vårt samfunn.

Jeg er på ingen måte fanatisk med tanke på kosthold, og det tror jeg ikke noen av de andre her inne som deler syn med meg er heller. Men kosthold er viktig, og grunnlaget legges hos barna når de er små. Da er de VI som bestemmer hva de skal spise, og det er i mine øyne et ganske stort ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det Tex... Jeg vet at datteren din begynner å bli stor og at du sikkert vet bedre nå.

Voldsomt så oppesen og eplekjekke

vi skulle være i dag da......

Monja,

barnet ditt blir introdusert for søtt allerede fra første stund, morsmelken smaker som veldig søt, lunken skummet melk.....

Mine barn får godterier når det passer meg, vi har hverken lørdagsrestriksjoner eller godterifôring på lørdager. De får aldri sjokolademelk, Nugatti kjøpes det inn en boks eller to av i løpet av året, stort sett fri tilgang på kjøleskapet ellers.

Når vi er borte fex hos besteforeldre er det opptil besterforeldrene hva de vil gi barnebarna sine, jeg vet at det vanker Nugatti mye oftere der enn her hjemme. Og så?

Barna lærer at noen regler gjelder hjemme hos deg, andre hos meg.

Jeg kan godt kjøpe is til dem hver eneste dag sommeren igjennom, gjerne flere også.

Her drikkes vann til middag,

Fun light får mine barn ALDRI.....

Voksne er forskjellige, det du gjør daglig med ditt barn ville aldri falle meg inn og motsatt.

Mine får ta salto på trampolinen, men de får ikke sykle aleine på tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ungene jeg passer her får tåteflaske med sjokolademelk i senga :o Det er jo ikke mine unger, så kan ikke si noe, men hvis det er jeg som passer de om kvelden så gir jeg ingenting før de spør. Det hender faktisk at de glemmer det noenganger. Eldstemann har fylt fem, han får ikke drikke sjokolademelk mer, bare vanlig melk, noe som for så vidt er bra. Men han liker ikke vanlig melk, så nå får han jus i stedefor, og det er jo ikke noe bedre. Synes for øvrig at han er alt for gammel til å drikke av tåteflaske, jeg gir han kopp på dagen og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små barn skal drikke vann eller melk av tåteflasken. Å gi dem brus og saft på tåteflaske synes jeg er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn skal drikke vann eller melk av tåteflasken. Å gi dem brus og saft på tåteflaske synes jeg er helt meningsløst.

Helt enig!! Spebarn venner seg til smaker som foreldrene introduserer. Min datter har fått tran fra hun var nyfødt, og er nå 14 mnd. Hun liker godt tran nå, og vil gjerne ha mer enn den ene skjeen hun får hver kveld.

Når det gjelder brus, kan jeg ikke forstå poenget med å gi barna sukkerholdig brus. Det har jo vært en del undersøkelser nå, som gir oss god grunn til å gi light istedet.

Men som en annen skrev tidligere - det er ikke bare sukkeret som sliter på tannemaljen! Syre er like ille. I dag småspiser vi og smådrikker vi oftere enn før. Om barn går rundt med Fun light på flasken/kopppen kan dette være vel så ille.

Min datter er desverre ikke så glad i vann. Muligens fordi hun har fått smake fra våre glass og har nå skjønt at det finnes bedre ting enn vann :wink: Dette betyr allikevel ikke at hun får annet enn vann mellom måltidene. Men ser ikke problemet med å kose seg med "smak-tilsatt-vann" til måltidene.

At barn kan kose seg med godteri i helgene er vel helt normalt?

At barn liker brus bedre enn andre ting er vel helt normalt?

Det er opp til oss voksne å sette grenser for barna - når og hvor ofte? Akuratt som vi selv setter grenser for oss selv. Her i huset har det aldri vært brus på hverdager, heller ikke når vi ikke hadde barn i huset.

Barna tar ofte etter sine foreldre, og man selvsagt være like "streng" mot seg selv som mot sine barn.

Gode matvaner bær læres tidelig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så oppesen og eplekjekke

vi skulle være i dag da......

Synes du virkelig ;-) Du sier jo selv at du etter råd fra helsestasjonen ga datteren din honning, men at det var fortid. Regner da med at du mener at du nå vet at det kan være skadelig. Ikke verre enn det, Tex. Overhodet ikke vondt ment fra min side.

Man bør ikke nekte ungene å få smake søtt, som surt som salt spør du meg.

Dette er jeg også enig i, MEN det er stor forskjell på å la dem smake naturlig søtt som feks. frukt, bær etc, og det å introdusere dem for ting som er tilsatt raffinert sukker som feks. godteri, is og brus i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jøjje meg for noen prippene mødre dere er......får helt sjokk jeg.... :o

Sønnen min på 3 år har fått saft på flaske siden han var ett år.... hver kveld når han legger seg...han var hos tannlegen for 2 uker siden...og han fikk så skryt av tennene sine....sjelden så tannlegen SÅ fine tenner....

Lillesøsteren hans får melk hver kveld på flaske...men tannlegen oppfordret oss til å gå over til "fun light"....

De får snop hver eneste lørdag og litt av til i uke dagene...ved spesielle annledninger....som f.eks besøk , bytur og sånt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nå har ikke jeg barn, men blir ikke barn nokså hyperaktive og aggressive av sukker? De er mer følsomme for blodsukkersvigninger enn voksne, og dårligere i stand til å takle og tolke slikt stress enn oss. Så når man gir barna cola for å stoppe kjeften på dem tror jeg man gjør seg selv en bjørnetjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Melkesukker er også skadelig for tennene.

Dessuten er flaske i tide og utide - uansett innhold - skadelig for tannstillingen.

Men jeg må innrømme at jeg trekker litt på smilebåndet av hysteriet her...

Kamelsvelging tenker jeg innerst... :Hehe:

I denne diskusjonen - som mange andre om barn - kommer "den perfekte holdning" fram:

Jeg vet best/ jeg er bedre/ jeg ville aldri/ mine barn ville aldri...

Synes det ville vært artig å vite hvem som virkelig

er så prinsippfast i den virkelige liv utenfor Kg... :wink:

Og det gjelder ikke bare denne diskusjonen...

Forøvrig har ikke Andreas smakt annet enn morsmelk, nan og vann. Men så er han bare 8,5 mnd også da...

Kjeks har han fått.

Is har han fått.

Kavring har han fått.

Most og hel frukt ligeså.

En annen ting er jo at ingen barn trenger å tilvennes søtt:

Det kommer naturlig for de aller fleste...

Og for dem som aldri blir glad i søtt:

De har nok et fullverdig liv fordet... :ler:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så prinsippfast som mange andre her. Faktisk så synes jeg det er greit at barn får drikke saft også så lenge det ikke er tørstedrikken. Visst er det mye sukker i mormors hjemmelagede saft. Men det er også mye bær fra hagen og ingen e-stoffer. Hvorfor er det mer usunt enn f.eks light-saft?!

Det har skjedd at sønnen min fikk saft på tåteflaske.

Noen ganger fordi han var syk, og trengte mye drikke, og jeg ville faktisk at han skulle få i seg noe næring også... ikke bare vann. Noen andre ganger fordi vi var på tur og det var varmt og det var det de hadde der vi kjøpte drikke. Nå er sønnen min tre år og han får brus når vi andre drikker brus i helgene. Fordi han er en del av familien og en del av kosen. Av og til tar jeg dessuten sønnen min med må Mc Donalds... Og andre ganger mater mormor ham med hjemmelaget fyrstekake. Men til daglig får faktisk sønnen min spesielt lite sukker, brus og godteri. Om han får brus får han light-brus... rett og slett fordi han blir litt hyper av sukker.

Man tar forskjellige valg som foreldre. For noen er det "kun vann på flaske" som en kongstanken. Andre sverger til hjemmelaget barnemat. Noen er strenge og andre ikke så strenge. Men de aller aller fleste gjør sine valg i et forsøk på å være gode foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Även treåringen till gjest har klarat sig utan hål må vara en sak - vi har alla olika bra gener vad det gäller kariesskydd och tänder.

Själv har jag dåligt skydd i munnen och min tandhygienist rekommenderade mig till och med att sluta med mjölk i kaffet eftersom det innehåller mjölksocker.

Jag vet inte om jag tycker att dee flesta av oss har varit hysteriska i denna diskussion. jag tycker nog att det har varit en bra diskussion. Vi tänker alla olika och jag ville bara diskutera lite kring brus och gotteri.

Det är när man är ung som det är lättast att vänja sig med saker - både goda och skadliga. Det betyder inte att man helt ska undvika allt onyttigt till allt pris men det är när de är små som vi har chansen att ge dem smak för nyttig och naturlig mat och dryck.

Äter man alltid sockrad gröt och sockrade frukostflingor har man svårt i att i vuxen ålder äta gröten utan socker (som min man har). Vänjer barnet sig vid att läsk är en törstsläckare lär de inte fråga efter vatten när de är törstiga osv.

Light-dryck är jag personligen lite skeptisk mot. Det är konstgjorda sötämnen i som har en laxerande effekt och vars effekter i kroppen inte är helt klarlagda men det tyder visst på att det inte heller är så värst bra. Rön och råd ändras ständigt.

Jag försöker att vara principfast nu, jag tror det blir svårare att säga nej senare om vi en gång tillåtit en sak. Får se hur länge det håller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jøjje meg for noen prippene mødre dere er......får helt sjokk jeg.... :o

Sønnen min på 3 år har fått saft på flaske siden han var ett år.... hver kveld når han legger seg...han var hos tannlegen for 2 uker siden...og han fikk så skryt av tennene sine....sjelden så tannlegen SÅ fine tenner....

.

Fortalte du om saften?

Folk er født med ulike tenner.

Jeg har som sagt sett hva saft kan føre til, og må si at brune små klumper til tenner på søte 6-åringer er ganske diskøsting. Ville ALDRI tatt sjansen på å utsette barnet mitt for noe slikt. Pleier du å drikke cola og saft etter du har pusset rtenner hver kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Pleier du å drikke cola og saft etter du har pusset rtenner hver kveld?

Ikke etter jeg har pussa tennene nei..men jeg drikker cola hver kveld og hele dagen igjennom....har gjort det i mange mange år....har hverken problemer med tenna eller vekta :-)

Vi er veldig flinke til å pusse tenna til ungene om morgenen , noen ganger midt på dagen og om kvelden ...

Ja, vi fortalte om saften til tannlegen....men det sa hun ingen ting på....siden tennene hans var så fine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har fått vann, juice, saft, men aldri på tåteflaske. Og aldri som sengekos. Når barne legges i sengen skal det ikke ligge å sutte på en tåteflaske med melk eller juice. Tennene blir jo ødelagte av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener fortsatt å smake er helt greit. Jenta vår får smake noen dråper, men foretrekker vann og skiver faktisk. Men jeg synes det er greit at hun blir introdusert til forskjellige smaker. Det er opp til foreldrene hvor bastante de er på å gi godsaker til de små og hvor ofte. Snuppa vår får gjerne en bolle i ny og ne.

Det er noe helt annet enn å gi barn brus på flaske og det samme med saft og juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...